CV installatie met weersafhankelijke regeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta-master
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-04 17:52
Wij hebben een woonhuis met bouwjaar 2012. Het betreft een 2 onder één kap met een bruto inhoud van 647 m3. De woning is voorzien van WTW voor het ventileren van de gehele woning; (aanzuig ventielen van de WTW in keuken, slaapkamers en badkamer. Verse lucht wordt via de WTW in de woonkamer ingeblazen.)
Vloerverwarming op begane grond en radiatoren in de hal, bijkeuken en op eerste verdieping. Alle radiatoren zijn voorzien van thermostatische kranen. De ketel (Intergas HRE 28/24) is geplaatst op zolder.
We hebben het idee dat er een aantal dingen niet goed/optimaal uitgevoerd zijn.

Tap water:
Het tap water systeem bestaat uit een WTW d.m.v. het douche/bad water,waarna het door een zonnecollector gaat, waarna de ketel zorgt voor na verwarming tot 60⁰.

Het CV bedrijf:
Het CV bedrijf is voorzien van een buitensensor: Een Honeywell Round Modulation thermostaat (T87M1003),met Opentherm geplaatst naast de ketel! Deze moet volgens de installateur ingesteld worden op 30⁰!!
De vloerverwarming heeft een eigen kamerthermostaat in de woonkamer en stuurt een Electro thermisch ventiel aan bij de vloerverwarming verdeler. Doormiddel van een kortsluit ventiel (AVDO) vlak voor de vloerverwarming verdeler wordt ervoor gezorgd dat het CV water altijd circuleert.

Schematisch tekening CV systeem

Probleem 1, (weersafhankelijke regeling):
Het resultaat is dat de CV 24/7 de leidingen op 60⁰ (Tmax). Het idee is dat doormiddel van de buiten voeler er een weersafhankelijke regeling is. Alleen het lijkt er sterk op dat dit niet gebeurd!

Na contact met Intergas blijkt dat op het moment dat er een Opentherm thermostaat aan de ketel wordt gekoppeld de ketel zelf niet meer weersafhankelijk regelt en de thermostaat de baas is. Dit klinkt vrij logisch maar het lijkt erop dat in ons geval dit niet werkt!
1. De thermostaat zou dan op een reële waarde moeten worden ingesteld en in de woonkamer zou moeten hangen.
2. Ik kan geen gegevens vinden dat de originele Honeywell thermostaat een eigen weersafhankelijke stooklijn heeft!
Intergas kwam met het idee dat waarschijnlijk de Opentherm thermostaat een normaal aan/uit thermostaat moet worden. Ik heb dit zelf geprobeerd met een oude thermostaat die ik had liggen en zodra ik de Opentherm thermostaat loskoppel van de klemmen 11/12 (t.b.v. Opentherm thermostaat) en de aan/uit thermostaat aansluit op klemmen 6/7 (t.b.v. aan/uit thermostaat) en die instel op 30 graden, dan gaat de ketel de uitgaande CV temperatuur regelen t.o.v. de buiten temperatuur. De ketel draait nog wel 24/7.
Dit is dan ook gelijk het volgende punt waar ik iets aan wil gaan doen.

[Probleem 2, (ketel draait 24/7):

Als eerste: ik begrijp dat een weersafhankelijke regeling inhoud dat de CV installatie altijd op temperatuur wordt gehouden t.o.v. de buitentemperatuur. Alleen heb ik het idee dat het in ons geval niet optimaal/energie zuinigst is. Belangrijk om te weten is dat we een open zolder hebben doormiddel van 2 open trappen staat deze in verbinding met de hal!

We verwarmen namelijk alleen de woonkamer (21⁰ , hal 18⁰ , bijkeuken 18⁰ C en de badkamer 22⁰. Gedurende de nacht vinden wij het niet nodig dat de woning wordt verwarmd. De kamer thermostaat hebben we dan op 15 graden staan maar rond deze tijd zakt gedurende de nacht de temperatuur aldaar niet meer dan 1⁰.

Het idee is dat het voordeliger zou zijn als de CV aanvoer temperatuur gedurende de nacht zou worden verlaagd of zelf geheel uitgeschakeld zou kunnen worden. Bijvoorbeeld met een klok kamerthermostaat naast de ketel. In dit geval is nog steeds de temperatuur op zolder leidend voor het bijspringen van de CV installatie.

Wat verwacht ik van jullie mede tweakers?
Ideeën over hoe jullie het systeem in de huidige situatie vinden en wat er eventueel aangepast zou kunnen worden.

Natuurlijk heb ik nog garantie op de gehele installatie en ben ik dus ook met hun bezig met een oplossing maar zoals in vaak in installatie land is hun uitgangspunt niet een laag gas verbruik bij de eind verbruiker. Maar wat er volgens bouwbestek geleverd moet worden. En is de expertise om een goed ingeregeld systeem niet of nauwelijks aanwezig.

[ Voor 1% gewijzigd door ta-master op 25-10-2013 13:47 . Reden: link naar tekening toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:26
1. thermostaat kraan
alle radiatoren een thermostaat kraan?
dat kan problemen geven(er zijn ook thermostaat kranen die niet helemaal dicht gaan en dan gaat dit niet op)
als alle kranen hun temp hebben bereikt en dus dicht gaan is er geen stroming meer en hopelijk het je een bypase ventiel anders word het zelfs wat gevaarlijk. (het gevaar valt wel mee, maar beveiligingen zijn er voor de veiligheid en niet voor normaal gebruik)
normaal heb je eigenlijk altijd 1x een radiator open staan voor de doorstroming.
meeste mensen gebruiken daar voor de huiskamer radiator, maar je hebt vloerverwarming dus je zou de badkamer kunnen gebruiken daar voor.

2. wa regeling
de theorie klinkt altijd heel leuk maar om continu warm water in je systeem te hebben is wel erg duur aan gas gebruik. wa is gewoon niet handig met een gas ketel voor een gewoon huis.
maar is het wel nodig?
ik zelf doe op dit moment eigenlijk maar 1x per dag een dotje warmte in de vloerverwarming per dag.
en dan is mijn huis voor 24uur weer warm. (vloer verwarming buffert flink.)
dat doe ik meestal met water van een graad of 40-50 (veel lager gaat mijn ketel niet.)
(en natuurlijk is er een uitzondering, er zijn thermostaten die ook wa kunnen in plaats van de ketel, dan heb je het systeem met wa en de voordelen van een normale thermostaat. is wel wat grover als wat de ketel doet)
zonder wa heb je nog een voordeel, de vloerverwarming pomp kan nu op een schakelaar en bespaart je nog eens een +/-200kWh aan stroom per jaar. (moet je effen uitrekenen hoeveel in jouw geval. of heb je die al, kan ik niet goed zien in het schema.)

mijn huis is denk wat zuiniger (iets wat kleiner en tussen woning) maar stoken doe ik met ongeveer <500m3 per jaar.
je zou toch een aardig eind in die richting moeten kunnen komen gezien het vrijwel zelfde systeem als ik heb.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-04 21:03
wat je denk ik voor je zelf moet afvragen is of je die WA regeling wil behouden.
WA is leuk voor een kantoor pand maar voor in huis is het energie onzuining (mijn mening)

ik zou een thermostaat in de woonkamer ophangen en een speciale thermostatische schakelaar aan je vloerverwarming pomp hangen (die er voor zorgt dat de pomp gaat lopen als de ketel aan het verwarmen is, maar die ook elke dag de pomp een keer laat lopen om het vastzitten van de pomp in de zomer te voorkomen)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta-master
bedankt voor je reactie!
migjes schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:02:
1. thermostaat kraan
alle radiatoren een thermostaat kraan?.....
Het huis is op deze manier opgeleverd! dat is ook de reden waarschijnlijk dat er een AVDO (bypass ventiel in het systeem is opgenomen.
2. wa regeling
de theorie klinkt altijd heel leuk maar om continu warm water in je systeem te hebben is wel erg duur aan gas gebruik. wa is gewoon niet handig met een gas ketel voor een gewoon huis.
maar is het wel nodig?......
Ik ben het met je eens daarom ook dit topic gestart, ik zit er wel sterk aan te denken om er een combi van te maken, gedurende de nacht thermostatisch en overdag WA. Maar als door het hele systeem gewoon thermostatische te maken we nog meer kunnen besparen is dat ook een optie.
(en natuurlijk is er een uitzondering, er zijn thermostaten die ook wa kunnen in plaats van de ketel, dan heb je het systeem met wa en de voordelen van een normale thermostaat. is wel wat grover als wat de ketel doet)
Tot nu toe maar 1 thermostaat gevonden die en Openterm ondersteun en draadloos is. Deze optie is gelijk weer een hele uitgave!
zonder wa heb je nog een voordeel, de vloerverwarming pomp kan nu op een schakelaar en bespaart je nog eens een +/-200kWh aan stroom per jaar. (moet je effen uitrekenen hoeveel in jouw geval. of heb je die al, kan ik niet goed zien in het schema.)
Inmiddels een pomp schakelaar geplaatst. Ik zie niet waarom dat alleen zou kunnen zonder WA? Er zit al een elektrische afsluiter in de toevoer naar de vloerverwarming verdeler dus echt WA is het van origine al niet.
mijn huis is denk wat zuiniger (iets wat kleiner en tussen woning) maar stoken doe ik met ongeveer <500m3 per jaar.
je zou toch een aardig eind in die richting moeten kunnen komen gezien het vrijwel zelfde systeem als ik heb.
Ik zit voor het eerste jaar na oplevering op 1550 m3! Dit is incl. droogstoken en koken op gas.

Even voor de duidelijkheid het systeem op de tekening en hier uitgelegd is geheel zoals de installateur tijdens nieuwbouw heeft opgeleverd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:36
Opzich is 1500 m3 niet zo gek gezien de WAR en mogelijk onjuiste afstelling. Ik snap de functie van de thermostaat naast de ketel alleen niet. Wat regelt deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De isense heb je ook in een Rf versie en kan je leuk scoren op marktplaats, het is een super thermostaat voor vloerverwarming maar de rest ook natuurlijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta-master
Speedfightserv schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:11:
wat je denk ik voor je zelf moet afvragen is of je die WA regeling wil behouden.
WA is leuk voor een kantoor pand maar voor in huis is het energie onzuining (mijn mening)

ik zou een thermostaat in de woonkamer ophangen en een speciale thermostatische schakelaar aan je vloerverwarming pomp hangen (die er voor zorgt dat de pomp gaat lopen als de ketel aan het verwarmen is, maar die ook elke dag de pomp een keer laat lopen om het vastzitten van de pomp in de zomer te voorkomen)
Inderdaad en tot nu toe hoor ik meer mensen die zeggen stop met WA, dan mensen die er positief over zijn. Het brengt een stukje comfort met zich mee zoals alle ruimtes altijd op temperatuur en in samenwerking met de WTW kan het wel eens niet eens zoveel schelen in kosten. Maar dit is heel moeilijk te meten. Ik kan niet 1.2.3. overschakelen op thermostatisch regelen omdat er geen draad van beneden naar boven loopt t.b.v. de thermostaat. dus zal het dan een draadloze oplossing moeten worden. Alleen heb ik er dan 1 nodig met 2 ontvangers om ook het "elektro thermisch ventiel" van de vloerverwarming open te zetten.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een kamerthermostaat die lokaal een schakel contact voor 230V heeft (t.b.v. vloerverwarming afsluiter) en een draadloze onvanger aanstuurd voor de CV. Het liefst ook nog met Opentherm zodat de CV kan moduleren.

Maar zoals hierboven al aangegeven kan ik maar 1 oplossing vinden die ook draadloos is en het lijkt erop dat die niet 2 ontvangers kan aansturen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta-master
blissard schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 19:36:
Opzich is 1500 m3 niet zo gek gezien de WAR en mogelijk onjuiste afstelling. Ik snap de functie van de thermostaat naast de ketel alleen niet. Wat regelt deze?
Als die warmte vraag heeft (altijd dus) gaat de ketel het CV water op temperatuur brengen/houden.
Als je die lager dan de ruimte temperatuur zet heb je helemaal geen verwarming 8)7 het is een veredelde schakelaar want op zolder heb ik het gelukkig nog nooit 30⁰ gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
Ik heb een soortgelijke constructie (nieuwbouw 2011). Dezelfde ketel en een Chronotherm modulation + WAR. De aanvoertemperatuur wordt door de kamerthermostaat geregeld en de vloer beneden is altijd prima van temperatuur. De WAR werkt volgens mij niet, anders zouden de radiatoren boven ook altijd goed warm zijn. Echter, boven laat het te wensen over qua comfort.

Zodra het beneden warm is en door de grote warmtecapaciteit/buffer van de vloer en de goede isolatie wordt het boven niet meer warm (of je zit beneden met 25 graden te zweten..).

Ik zit eraan te denken om een tweede thermostaat (aan/uit) op de ketel aan te sluiten. De thermostaatknop op de radiatoren in de badkamer, slaapkamers en zolder wil ik dan vervangen door een radiografisch knop welke met de aan/uit thermostaat communiceert en daardoor pas warmte vragen en doorlaten als de ingestelde temperatuur in het vertrek niet gehaald wordt. Hiermee verwarm je elk vertrek individueel.

Omdat in theorie de vloerverwarming dan teveel warmte kan krijgen wil ik dan een door kleine kamerthemostaat gestuurde klep op de aanvoerleiding zetten na de bypass. Hierdoor kan ik de kamertemperatuur bijvoorbeeld op 22 graden maximeren. De chronotherm modulation met opentherm die er nu hangt blijft verantwoordelijk voor de warmtevraag en programmering van de woonkamer.

Gasverbruik zal in mijn situatie wel wat stijgen (gasverbruik: 1000m3 2011-2012, 950m3 2012-2013, geen idee hoeveel er hiervan door de douche 'stroomt'. Koken elektrisch, tussenwoning ± 140m3, mv met duco ventiatlieroosters op de ramen). In jouw situatie zal het gas verbruik af kunnen nemen vermoed ik.

Ik heb bij oa warmteservice en heatnet naar zoneregeling gekeken, maar nog niet precies kunnen uitvinden wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:25
Volgens mij moet je een WA-regeling in een woning helemaal niet willen. Zones kun je prima oplossen met kleppen e.d. Waarom die regeling niet slopen, simpele opentherm thermostaat eraan knopen en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

lekker dan
bouwbesluit geeft dus gewoon dit soort systemen en ik lees 1000-1500m3 gas
compleet idioot vind ik dat
(hie : woning uit 1974 gerenoveert en 500m3 gas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 11:30
Ik weet het niet zeker, maar als ik het zo lees heeft iemand geprobeerd een weersafhankelijke regeling met een nachtverlaging te specificeren in het bouwbesluit. WA gecombineerd met overal thermostaatknoppen wordt gedaan om iedere ruimte zijn eigen temperatuur te kunnen geven. Een klokthermostaat regelt dan de nachtverlaging, zodat je iets minder hard erop leeg loopt.

Alleen is dat hier een beetje vreemd uitgevoerd, want uiteraard heeft de goedkoopste aanbieder die aan de beschrijving voldeed de klus gekregen. En het goedkoopst is het de thermostaat naast de ketel te hangen. Je stookruimte is nu dus de referentie geworden. Je referentie op 30 zetten lijkt me een beetje hoog, maar misschien is de ruimte wel erg warm (vast geen buisisolatie aangebracht).

Zelf zou ik zsm de WA regeling eruit slopen, voor een woning is dat niet zo heel erg handig. Ik ben het met Eric eens dat 1500m3 voor een nieuwe woning eigenlijk waanzin is. Met de huidige normen zou een verbruik van 500-700m3 heel normaal moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 21:42:
lekker dan
bouwbesluit geeft dus gewoon dit soort systemen en ik lees 1000-1500m3 gas
compleet idioot vind ik dat
(hie : woning uit 1974 gerenoveert en 500m3 gas)
Je vertelt hier misleidende data. Je 'vergeet' iets te vertellen. Je vergeet namelijk je zonneboiler, elektrische verwarmingselement, DWTW, etc, etc, etc. Jou warmtebehoefte is dus veel hoger dan 500m3 gas.

Je zou ook kunnen zeggen dat het belachelijk is om alsnog 500m3 gas te verbruiken ondanks de vele technische maatregelen die je genomen hebt. (NOFI)

En kijk ook even naar het type woning (2 onder 1 kap) en 647 m3 bruto inhoud.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 27-10-2013 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee mafketel 500m3 is 500m3 en geen litertje meer.
epc en bouwbesluit dwingen dat nu ook af
het is waanzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Dre schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 08:36:
[...]

Je vertelt hier misleidende data. Je 'vergeet' iets te vertellen. Je vergeet namelijk je zonneboiler, elektrische verwarmingselement, DWTW, etc, etc, etc. Jou warmtebehoefte is dus veel hoger dan 500m3 gas.

Je zou ook kunnen zeggen dat het belachelijk is om alsnog 500m3 gas te verbruiken ondanks de vele technische maatregelen die je genomen hebt. (NOFI)

En kijk ook even naar het type woning (2 onder 1 kap) en 647 m3 bruto inhoud.
Je hebt gelezen dat bij de TS WTW, DWTW, zonneboiler, etc. aanwezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Daar heb ik inderdaad overheen gelezen 8)7. Ik dacht eigenlijk dat eric-pvt reageerde op Jelmer.

My bad :X

@TS
Ik veronderstel dat je buren een vergelijkbare woning hebben. Wellicht ook een vergelijkbaar stookgedrag. Wat verbruiken je buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta-master
Hallo allemaal, mooi dat zo veel mensen reageren!

Om bij het laatste te beginnen. Buren hebben de zelfde woning idd. Ook hebben zei een gelijk verbruik. Ook hebben hun ongeveer het zelfde stookgedrag. Alleen hebben hun er een houtkachel bij en problemen gehad vorige winter met de "electro thermisch ventiel". (Ging niet meer dicht heeft 2 maand geduurd voor hij vervangen kon worden 8)7. )

Reageer straks op de andere reacties eerst ff eten en F1 kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:26
ja 1550m3 gas, dat kost net zoveel als mijn totale energie rekening.
dat wil ik best duur noemen, in mijn optiek.

het huis is beter isoleert als de mijne, het huis is wel wat groter, maar mijn huis heeft geen wtw.
maar vergelijken van woningen is erg onbetrouwbaar.

misschien een paar foto's van het huis, zodat mensen een betere in druk krijgen waar het nu over gaat.
(1 foto kan meer zeggen als 1000 woorden)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 27-10-2013 11:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dre schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 10:30:
Daar heb ik inderdaad overheen gelezen 8)7. Ik dacht eigenlijk dat eric-pvt reageerde op Jelmer.

My bad :X

@TS
Ik veronderstel dat je buren een vergelijkbare woning hebben. Wellicht ook een vergelijkbaar stookgedrag. Wat verbruiken je buren?
en waarom meteen het uiterst zure woord `misleiding` noemen ?
hoeft niet, maar weer doe je het in nu vrijwel elk topic.
nogmaals : hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

My bad again. Ervaringen uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. Ik had beter moeten lezen.

offtopic:
Alhoewel ik jou grote variatie in verbruik nog niet snap. Zie:
Dre in "Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken"

[ Voor 46% gewijzigd door Dre op 27-10-2013 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta-master
FicoF schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:13:
Volgens mij moet je een WA-regeling in een woning helemaal niet willen. Zones kun je prima oplossen met kleppen e.d. Waarom die regeling niet slopen, simpele opentherm thermostaat eraan knopen en klaar?
Bezuiniger schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 23:30:
Ik weet het niet zeker, maar als ik het zo lees heeft iemand geprobeerd een weersafhankelijke regeling met een nachtverlaging te specificeren in het bouwbesluit.
...........
Zelf zou ik zsm de WA regeling eruit slopen, voor een woning is dat niet zo heel erg handig.
weer 2 mensen erbij die zeggen eruit slopen die WAR. De zolder is verbonden met de hal via 2 open trappen, ik heb het er normaal gesproken niet hoger dan 25⁰! mee gemaakt, in de zomer dan.

Dat de thermostaat op 30⁰! moest is een advies van mensen die ik ervan verdenk dat ze geen idee hebben van wat en waarom het zo aangesloten is. Ze hebben immers zelf alles aangesloten en dat ze bang zijn dat als mensen de thermostaat op zolder te laag zetten zei weer moeten komen opdraven omdat zogenaamd de CV niet meer werkt!

Zelf ben ik er inmiddels ook wel over uit dat de WAR voor ons niet nodig/handig of zuinigst is.
Heb nu het voornemen om de "bypass klep" in het systeem geheel dicht te zetten, en de "electro thermisch ventiel" in open positie vast te zetten. (nog ff kijken als het voldoende is om gewoon de servomotor eraf te trekken) en dan met de huidige kamerthermostaat (als ik een redelijke manier vind om een draad naar zolder te trekken), of met een draadloze kamerthermostaat de CV direct te gaan aansturen.

Volgende dilemma is dan dat er verschillende adviezen gedaan worden met betrekking tot wel of niet een modulerende (Opentherm) thermostaat te gebruiken. De één zegt niet doen vanwege de vloerverwarming. een ander zegt wel doen bespaart je gas :X

En als laatste optie is er nog een keuze; namelijk wel of niet de buitensensor aangesloten houden. Met buitensensor op een aan/uit thermostaat zal de ketel alsnog weersafhankelijk het CV water temperatuur gaan regelen, en bij een Opentherm thermostaat is het afhankelijk van de thermostaat wat er met de buitensensor gegevens gedaan wordt.

Als ik dan toch een draadloze thermostaat moet plaatsen heeft iemand ervaringen met de TH-RF-EXCLUSIV draadloos thermostaat.

Of als het een Opentherm themostaat moet worden kan ik alleen de Honeywell Chronotherm Wireless Modulation CMT957M1011 als optie vinden! onduidelijk is dat er wel over wa schakelen als optie gesproken word maar kan hier niet meer over vinden. Bijvoorbeeld de stooklijnen (en aanpasbaarheid van deze stooklijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Ik zou beginnen met die thermostaat naast de kachel naar beneden te zetten. Dat kost je nog niets, en ik denk dat als het boven nu 21 graden is de rest van het huis ook wel ok is.

Verder kun je proberen een (kleine) nachtverlaging erin te programmeren. Als dat allemaal werkt zoals het hoort is het verschil tov normale regeling een stuk kleiner. Denk er ook aan dat de thermostaat zal moeten leren wat de opwarmtijd van je vloer is, want op 30 graden was die vast altijd warm genoeg. Dus de eerste dagen kan/zal het wat fout gaan.
Zie ook http://www.cvtuning.nl/zo...hankelijk-hoofdregelingen voor wat meer uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta-master
migjes schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 11:40:
misschien een paar foto's van het huis, zodat mensen een betere in druk krijgen waar het nu over gaat.
(1 foto kan meer zeggen als 1000 woorden)
https://www.dropbox.com/s...7hm/huis%20achterkant.jpg
https://www.dropbox.com/s/3oybtsrslq303i7/huis.jpg

Als het goed is, is alle privacy gevoelige info verwijderen maar mocht er niet iets staan graag even melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 21:36
Mooie woning hoor. Ik vind de hoeveelheid gas die je gebruikt eigenlijk nog wel meevallen. Kun je nog een onderscheid maken tussen gas voor verwarming en voor warmwater/koken?
En stook je altijd het hele huis warm, of alleen de begane grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Misschien te simpel gedacht maar heb je al eens een stekkerklok tussen de stekker van de kachel geprobeerd van 12 tot 6 alles uit moet makkelijk kunnen in een nieuwbouw huis.
Kost bijna niets en geeft je een gevoel wat de temperatuur doet in een nacht.

Ook kun je met de gasmeter eens een nacht verbruik bepalen met een zonder stekker klok.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta-master
@ Bezuiniger
bedankt voor de tips :)

Ik neem aan dat je bedoeld de temperatuur van de thermostaat op zolder? die heb ik inmiddels tijdelijk vervangen door een oude Honeywell Chronotherm III. Die heb ik s' nachts ingesteld op 15⁰C (koelt maar 1 á 2 graden af gedurende de nacht, overdag staat hij op 22⁰C als het op zolder zo warm is dan is het overal lekker op het moment. Vloerverwarming is nog steeds apart geschakeld. Vanmiddag komt de hoofdmonteur van de installateur kijken naar het systeem, benieuwd wat hij ervan vind.

@ blissard
We stoken alleen de woonkamer en de douche. Maar door de WTW, open hal en trappen wordt het in de hele woning warm.

@ snameroc
Vorige week zoiets gedaan, toen kwam ik er achter dat de temperatuur gedurende de nacht niet heel veel zakt. Vandaar ook de tijdelijke klok thermostaat (tip van Bezuiniger). Verschil in verbruik tussen de 0.5 en 1.0 m3 (maar gasverbruik is niet echt een goede graadmeter deze tijd van het jaar buiten temperaturen gedurende de nacht zijn nogal verschillend op het moment.)

Gisteren ook ontdekt dat de vloerverwarming (3 loops van 95, 20 en 92 meter) geheel niet ingeregeld is |:( . Die dus op gevoel op de retour temperatuur ingeregeld. Ik ben nu op zoek naar een betaalbare IR thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
ta-master schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 10:15:
@ Bezuiniger
bedankt voor de tips :)

Ik neem aan dat je bedoeld de temperatuur van de thermostaat op zolder?
Zeker, dat is immers die "naast de kachel". Je kunt eventueel even met www.mindergas.nl gaan werken, dan worden de verschillen in nachttemperatuur redelijk gecorrigeerd en kun je sneller en beter vergelijkingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Je installateur heeft gewoon regelrecht prutswerk geleverd. WAR op een HRE 28/24 werkt als volgt:
- buitenvoeler bepaalt stooklijn
- thermostaat, ongeacht type, bepaalt aan/uit

Als je de thermostaat op 30 graden zet op zolder, zal deze continu warmte vragen. Je ketel zal aan de hand van de buitenvoeler bepalen welke temperatuur gestookt moet worden en doet dit continu. In je diverse gebruiksruimtes heb je als het goed is thermostaatknoppen die automatisch dichtgaan als de gewenste temperatuur is bereikt. Als alles in je systeem dicht is, loopt je warmte door een bypass, waardoor aanvoer=retour, waardoor je ketel in anti-pendelstand gaat. Na een instelbare periode zal de hele boel weer opgestookt worden en herhaalt zich dit de hele dag door.

Waarom de installateur het niet heeft gesnapt: je ketel doet zonder thermostaat precies hetzelfde. De thermostaat sluit je alleen aan voor ruimtetemperatuurcompensatie: als de thermostaat vindt dat het warm genoeg is, zal de ketel stoppen met verwarmen. Of die aan/uit of OpenTherm is boeit niet, je ketel negeert OpenTherm volledig en bepaalt de stooklijn aan de hand van de buitenvoeler.

Oplossing is simpel: thermostaat naar de benedenverdieping. Als de bedoeling van WAR is dat je systeem ook gaat stoken als beneden al warm is maar boven nog niet warm genoeg, neem je er een aan/uit thermostaat bij voor de bovenverdieping. Evt kan je ook gaan voor een EvoHome systeem met een centrale OpenTherm thermostaat en per ruimte een draadloos bestuurde thermostaatknop. De buitenvoeler kan je laten zitten, maar als je liever vertrouwt op de tegeling van je OpenTherm thermostaat koppel je dat ding af.

Edit:
Ik zie in je schema dat je beneden schakelt met een 230V zoneregeling aangestuurd door een thermostaat. Je ketel kan met 2 zones overweg. Hiervoor sluit je de OpenTherm thermostaat beneden aan op de ketel, klem X4 pin 11/12, de aan/uit thermostaat op de bovenverdieping, klem X4 pin 6/7. Verder kan je de afsluiter op connector X2, klem 3 (fase), 5 (schakel) en 6 (nul) aansluiten. Dan in installatiemenu parameter A op 3 zetten en je regelklep wordt automatisch geopend als je thermostaat beneden om warmte vraagt.

[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 28-10-2013 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ta-master
_JGC_ schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:06:
Je installateur heeft gewoon regelrecht prutswerk geleverd. WAR op een HRE 28/24 werkt als volgt:
- buitenvoeler bepaalt stooklijn
- thermostaat, ongeacht type, bepaalt aan/uit
............

als de thermostaat vindt dat het warm genoeg is, zal de ketel stoppen met verwarmen. Of die aan/uit of OpenTherm is boeit niet, je ketel negeert OpenTherm volledig en bepaalt de stooklijn aan de hand van de buitenvoeler.

De buitenvoeler kan je laten zitten, maar als je liever vertrouwt op de tegeling van je OpenTherm thermostaat koppel je dat ding af.

Edit:
Ik zie in je schema dat je beneden schakelt met een 230V zoneregeling aangestuurd door een thermostaat. Je ketel kan met 2 zones overweg. Hiervoor sluit je de OpenTherm thermostaat beneden aan op de ketel, klem X4 pin 11/12, de aan/uit thermostaat op de bovenverdieping, klem X4 pin 6/7. Verder kan je de afsluiter op connector X2, klem 3 (fase), 5 (schakel) en 6 (nul) aansluiten. Dan in installatiemenu parameter A op 3 zetten en je regelklep wordt automatisch geopend als je thermostaat beneden om warmte vraagt.
toon volledige bericht
Bedankt voor de info. hier heb ik wat aan :)

Dit zou wel inhouden dat ik een aantal kabels moet gaan trekken! Voor de thermostaat en voor 230V voor naregel afsluiter t.b.v vloerverwarming. Heb inmiddels een manier gevonden om dat te doen. en eventueel een kabel voor de buitensensor t.b.v. de Honeywell Touch. Die schijnt alles te kunnen wat mogelijk is op het moment. Helaas kan die schijnbaar niet overweg met de al geïnstalleerde buitensensor via de ketel (tot zover Openterm standaard |:( )

[ Voor 0% gewijzigd door ta-master op 28-10-2013 22:28 . Reden: typo ]

Pagina: 1