Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 18:41
Een goede vriendin van me heeft een compact camera gekregen en met name omdat hij zoveel maal kleiner is kiekt ze enkel daar mee. Daardoor ligt haar D70 te verstoffen.

Hij kwam tersprake en natuurlijk is het zonde om een spiegelreflex te laten verstoffen.

Ikzelf heb een tijd geleden een oude Lumix FZ50 opgekocht om een beetje te leren over het een en ander.

Nu ben ik verre van iemand die goed foto's kan maken en aangezien mijn smartphone is geupgrade merk ik dat mijn meeste plezier kiekjes toch wel gewoon met de tefeloon worden genomen. Alvorens ze dan voor mij belangrijke momenten vastleggen. Zelfde als mijn Casio Exilim EX-Z500 die altijd paraat zat in mijn broekzak.

Echter nu deze kans zich voordoet lijkt het me intressant om me toch wat meer in fotografie te storten zeker met mijn huidige IPS monitor.

Nu zijn een paar zaken nog niet zeker in dit verhaal.

Het lijkt erop dat het een D70 is met een Nikkor AF-S 18-70 f3.4-4.5 G ED DX lens.

De 6mp schrikken me af, maar ik kan me voorstellen dat ik alsnog genoeg op dit ding kan leren waardoor het zich loont.

Wat is de prijs die iemand die er verstand van heeft ervoor zou geven?

Ik zal deze post updaten naarmate ik meer informatie heb over het toestel.

Als hij niet meer het geld waard is dan hoor ik dat ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:45
Eerlijk gezegd vind ik een D70 niet erg meer van deze tijd; je kan voor een kleine meerprijs waarschijnlijk veel meer camera krijgen. Ik zou dan eerder op zoek gaan naar een tweedehands D90, wat naar mijn mening een veel waarde biedt voor het geld.

Toch was de D70 destijds zeker een goede camera; mijn pa gebruikt er nog steeds 2 en ze zijn redelijk onverwoestbaar. Nadeel is gewoon de oudere sensor, lage resolutie, ontbreken van bepaalde features, klein schermpje, etc. Er is tegenwoordig veel meer op de markt.

Dat gezegd hebbende kan je wel kijken of een dSLR iets voor je is op deze manier, zonder meteen diep in de buidel te moeten tasten. Vooral het gewicht van de body + lenzen is iets waar je denk ik erg aan zult moeten wennen. Misschien is het ook een optie om de camera voorlopig te lenen?

[ Voor 8% gewijzigd door Morrar op 25-10-2013 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
Dankjewel voor je snell reactie en voor de belichting van twee kanten.

De lens zal het ook niet om te doen zijn.

Qua prijs zal ik niet onredelijk zijn als ik onder de 100 euro ga?

Lenen ik zal het eens voorstellen.

Af wat zou jij Morrar als vriendenprijsje voorstellen? Zij heeft er namelijk helemaal geen verstand van en ik wil niemand te min doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Mocht je serieus in het Nikon systeem stappen dan is de 18-70 3.5-4,5 een heel mooie basis lens, tweedehands gaan die al voor rond of meer dan 100 euro mits in nette staat.
Dus ik denk dat je voor 100 euro er met weinig of geen verlies uit kan komen als het niet bevalt, alles wat je minder betaalt zou je zelfs winst kunnen maken(en die al dan niet delen met die vriendin) als je toch besluit dat het niet voor jou is.
Als je wel happy bent met het hele DSLR spul en je blijft bij nikon op het moment dat je de D70 gaat vervangen, dan kan je mooi nog even voorruit met de 18-70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
Beide heel erg bedankt.

-y2kbug ik zal het er met haar over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Wat is er mis met 6mp? Ga voor jezelf eens na in hoeverre je er aan te kort komt. Als je regelmatig posters afdrukt dan loop je tegen de grens aan. Maar als de meeste foto's alleen vanaf een monitor bekeken worden dan spelen die pixels niet zo'n rol meer.
Ik heb ooit een poster gekregen van mij en mijn vrouw, gemaakt met een D70s met die 18-70. Retescherp. 6mp!

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
Misschien verkijk ik mij er een beetje op. Ik heb een groot dell scherm waarbij me 5mp pixel foto's van weliswaar oude compact camera's me een beetje tegenvallen en het feit dat je niet ver kan inzoomen.

Hmm gedurende het typen van deze post ze er nog eens bijgepakt. Het valt eigenlijk wel mee, ik zal eens wat D70 onbewerkte foto's opzoeken.

Dankje voor de mededeling, het meedenken is erg prettig.

Basil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:41

bobcom

Dedicated dabbler

Misschien moet je die D70 niet zozeer zien als de volgende stap in je ultieme camera, maar als een eerste stap in meer doen met fotografie. Zelfs met een 18-70 haal je uit de D70 een betere kwaliteit foto's dan uit een compact, en dat is het begin. Maar je moet er wel meer voor doen. Je verdiepen in sluitertijden, diafragma's, ISO's, digitale negatieven en nabewerking.

Als de D7000 eenmaal end-of-line is (over een jaartje of 2) kun je daarmee voor een €400 met diezelfde 18-70 lens werkelijk sublieme foto's maken - ook als je heel weinig licht hebt. Intussen kun je op je D70 een 1.8/50 lens kopen voor zo'n €100,-, om spannende portretten te maken en onderwerpen mooi te isoleren van de omgeving. Of een "el cheapo" 70-300 telezoom waarmee je hetzelfde effect van een grotere afstand kunt bereiken, of een hollende hond van een fikse afstand kunt fotograferen. Die kun je ook altijd naar je nieuwe body meenemen.

Het punt is dat je D70 met welke lens ook geen eindpunt is, maar een begin van een andere fotografische route. Of je die wilt inslaan is aan jou.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taaiewillem
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02-2024
De D70 is nog steeds goed genoeg voor velen...De hoge flitssynchronisatiesnelheid (>1/500 voor overdag bijflitsen!) wordt niet gehaald door de laatste typen (1/180?). De zwakke IR-filtering laat vrij korte belichtingstijden toe bij gebruik van IR-filters. De huidskleuren zijn beter dan bij de laatste NIkons: CCD (met goede CFA-filtering) tegenover CMOS. Het bijbehorende 18-70 mm objectief is behoorlijk scherp, al heeft het last van vertekening bij 18 mm. Met de 18-200 mm zoom (een goede match) is het een fijne vakantiecombinatie. In bepaalde serie kon BLOD voor komen. De hedendaagse tweedehands prijs is erg laag. Grijp toe!

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
Dankjullie wel het enthousiasme is zeer aanstekelijk.

Ik mag deze camera nu tot een onbepaalde tijd lenen tegen het verstoffen uiteraard :)

Het houd in dat ik er mee aan de slag ga en ga kijken of ik ermee bevriend raak.

Ik snap dat ik zelf veel ervaring mag opdoen, maar tips zoals die van jullie Taaiewillem en Bobcom.

Geven een goed gepersonaliseerd perspectief dat ik zeker misschien niet meteen maar wel later in gebruik zal nemen bij het overwegen van meer opties.

Als je zoekt op een boek of online website die je helpt bij beginnende fotografie met spiegelreflex. Welke namen/serie denken jullie dan aan.

Ik zal zeker een cursus erbij pakken maar ik studeer nu in Zweden dus ik wacht tot een vakantie in Nederland.

Zal hier ook op zoek gaan naar iemand die altijd een plaatje wilt schieten voor wat werkervaring en tips.

Nogmaals iedereen bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 13:09
In ieder geval beloven dat je niet in AUTO gaan fotograferen hè :+ .

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17-09 15:40
150 euro en dan betaal vooral voor die lens (die nog prima is). Maar zoals eerder gezegd. Behalve dat de D70 nog heerlijk in de hand ligt is het echt een verouderd ding. Vooral de lichtgevoeligheid van de sensor is tegenwoordig ondermaats. En dat zie je terug in ruis al vanaf ISO 640.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
Wat betreft Yonni, ondanks mijn rijbewijs heb ik deze niet tot mijn beschikking in Zweden dus maak je geen zorgen.

Ik ben een dagje naar de botanische tuin geweest. Ik zal hier vaker naar toe gaan om dat ik dan kan oefen met enigzins constant ligt en zelf de afstand bepaal tot de objecten met kleur en niet teveel beweging (lang leve de evolutie van planten)

Voor Artz, Ik zal haar een bod doen van 100 euro later (over een paar maanden) wanneer ik er genoeg lol mee heb gehad, de lens is goed genoeg om te starten en daar doe ik nog een dineetje bij koken.

Ik heb nu al gemerkt dat ik een andere card reader nodig zal hebben.

Wat zijn die CF kaarten groot, ik zal eens zoeken op een adapter.
Pagina: 1