Toon posts:

Advies gezocht voor een alles-in-een oplossing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi allemaal,

Ik volg al jaren de ontwikkelingen in Hifi en surround sets niet meer, en heb nu de grootste moeite om de juiste keuze te maken bij een aankoop. Ik hoop dus op advies van kenners.

Mijn huidige situatie:
Ik heb een 47" Philips Aurea LCD TV aan de muur hangen. Deze TV blijft voorlopig. Onder de TV ligt een Philips 2.1 soundbar uit 2007. Deze is ernstig aan vervanging toe: De sub woofer is kapot, de DVD lade heeft kuren, en ik mis wat moderne mogelijkheden. Mijn idee is om deze soundbar te vervangen, het liefst door een enkel multi-functioneel apparaat. Daarnaast heb ik al een Eminent media player.

Gewenste nieuwe situatie
Zoals gezegd ben ik op zoek naar een vervanger van de sound bar. Mijn wensen zijn nogal divers. Ik hoop dat er een enkel apparaat is wat dit allemaal kan:
  • Een set die zowel geschikt is voor films als muziek. Ik heb een vrije diepe woonkamer (5m x 5m)
  • Wederom een 2.1 installatie. Volledig surround is niet belangrijk
  • Een behoorlijk geluidsvermogen en kwaliteit, geen goedkope galmbak.
  • Het apparaat moet Blu-rays kunnen afspelen, we kijken op deze manier veel documentaires
  • Radio via de kabel is sterk gewenst
  • Ethernet of Wifi aansluiting
  • Een van de belangrijkste zaken is om spotify in mijn huiskamer beschikbaar te maken zodat ik het over de speakers kan spelen. Het liefst heeft het apparaat dit dus ingebouwd.
  • Airplay suppport is sterk gewenst, we hebben namelijk beiden iPhones en een iPad
  • HDMI input ports noodzakelijk
  • Een levensduur van 5-10 jaar
Het zou nog mooier zijn als ik meteen mijn Eminent media player kan opruimen. De functionaliteit die deze biedt is simpel: we gebruiken hem als netwerk hard disk. Het ding is aangesloten via een wifi dongle en vanaf onze PC slepen we er series en films naartoe. Via HDMI naar de TV spelen we dit vervolgens af. Als het nieuwe apparaat deze basale functionaliteit ook zou leveren, dan zou dat nog mooier zijn, maar zoals gezegd, ik heb er ook geen problemen mee om de media player te houden.

Geld is niet direct de doorslaggevende factor, maar we zitten te denken aan max 1000 euro. Het allerbelangrijkst is dat we een kwalitatieve, multifunctionele setup hebben waar we weer jaren mee vooruit kunnen.

Ik kijk uit naar jullie advies, want ik kan de hulp goed gebruiken. Bedankt alvast!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Tjeez, dat is nog al een wensenlijstje om met één device te realiseren.

Ik denk dat er op zich wel 2.1 setjes zijn die een deel van de wensen kunnen vervullen, hierbij denk ik aan zaken als het afspelen van blu rays, kabelradio, ethernet/wifi, spotify, AirPlay. Maar dergelijke setjes hebben ook tekortkomingen zoals weinig HDMI ingangen en geen fatsoenlijke geluidskwaliteit, waar je voornamelijk bij muziek last van zult hebben.
Over de levensduur kun je volgens mij op voorhand weinig zeggen behalve dat je goede speakers in principe tig jaar kan blijven gebruiken. Het wegdoen van je mediaspeler zie ik eerlijk gezegd niet als optie. Het streamen van video is een vrij specifieke taak die de meeste andere apparaten niet of hooguit slecht ondersteunen.

Naar mijn mening zou je een keuze moeten maken: of je gaat voor een huis-tuin-en-keuken 2.1 setje dat een groot deel van je wensen kan vervullen òf je accepteert het plaatsen van één extra device. Je zou veel beter af zijn met het kopen van een surround receiver in combinatie met 2 vloerstaanders. Als alternatief zou je ook kunnen gaan voor 2 boekenplankspeakers gecombineerd met een redelijke subwoofer. Verder nog een simpele blu ray-speler er bij en je bent klaar. Alle mogelijkheden in huis en met een fatsoenlijke geluidskwaliteit.

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:58
Naar mijn idee voor kant en klaar oplossingen is teufel een perfecte fabrikant dus even op hun website gekeken zag ik de volgende:

http://www.teufelaudio.nl...300-streaming-p14271.html

raumfeld connector neemt airplay voor zich, en het apparaat zelf is ook een mediaspeler volgens mij

• S1NN3D
  • Niet online
PheraX schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:56:
Naar mijn idee voor kant en klaar oplossingen is teufel een perfecte fabrikant dus even op hun website gekeken zag ik de volgende:

http://www.teufelaudio.nl...300-streaming-p14271.html

raumfeld connector neemt airplay voor zich, en het apparaat zelf is ook een mediaspeler volgens mij
Nadeel van zo'n set zijn de satellietspeakers dus muziek zal er niet mee klinken. Daarnaast zijn er geen HDMI-ingangen aanwezig dus zijn de mogelijkheden direct beperkt. Volgens mij is zoiets niet passend voor de vele wensen van de TS.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik denk dat je de plank misslaat met een alles-in-een oplossing. De problemen waar je nu tegenaan loopt daar loop je dan in de toekomst harder tegenaan:
-Is er een onderdeel kapot, kun je de hele boel vervangen
-is de ingebouwde mediaspeler outdated, kun je de hele boel vervangen
-Ben je niet tevreden over de kwaliteit of gebruikswijze van een van de onderdelen, kun je de hele boel vervangen.

Ik denk dat je het beste af bent met een (2.0) stereoversterker, degelijk boekenplank speakers, subwoofer is niet altijd perse nodig, kun je wellicht later toevoegen. Maar gezien je wensen voor HDMI inputs en kabel radio kun je misschien beter voor een surround receiver gaan, waarbij je de surroundkanalen simpelweg niet configureert. Als je net voorbij instapmodellen kijkt, dan heb je echt al wel een goede kwaliteit te pakken (en de instapmodellen zijn ook nog niet eens zo verkeerd.).
Wel zul je dan nog een losse mediaspeler hebben, maar ik denk dat dat wel het handigt is omdat we nu nog echt niet weten waar we over vijf jaar staan kwa audio/video formaten mogelijkheden e.d.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie reacties allemaal. Ik sta op zich wel open om het over meerdere apparaten te verdelen, maar ik zou graag een wat duidelijke opsplitsing zien: welke functie zit dan precies in welk apparaat?

Als ik een surround receiver koop met goede speakers, dan begrijp ik dat dat apparaat een redelijke "domme" output is? Het speelt af wat ik er naar stuur, en voor de rest niets? Of heeft het ook FM aan boord? Of de Airplay en Spotify functionaleit.

Het tweede apparaat zou dan een uitgebreide Blu-ray speler zijn? Uitgebreid als in dat daar de FM, Spotify en Airplay op gebeurd?

Sorry voor de domme vragen, ik probeer het plaatje helder te krijgen. Ik heb op zich ruimte genoeg in de kamer, dus dat is geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even twee aanvullingen: op zich is "surround" niet eens belangrijk voor ons. Ik weet namelijk niet wat het verschil is tussen een surround receiver en een normale receiver? Als het 2.1 betreft, wat is dan het verschil met een normale stereo installatie?

Verder begrijp ik dat functionaliteiten zoals Spotify erg onderhevig zijn aan de tand des tijds. Tegelijkertijd is dit misschien wel de belangrijkste reden voor de upgrade. Ik vind Spotify geweldig en wil het dolgraag in de woonkamer.

• S1NN3D
  • Niet online
Een stereo-receiver kan slechts in stereo weegeven. Daarnaast beschikken deze niet over digitale ingangen zoals HDMI. In jouw situatie is een surround-receiver de beste keuze. Hier kun je zo veel of zo weinig speakers aan hangen als je wil en er zijn genoeg aansluitingen voor randapparatuur.

Een receiver is zeker geen domme weergever, het is het centrale punt van je installatie. Als je een surround-receiver koopt met netwerkfunctionaliteit, kan deze naast het aansluiten van speakers en randapparatuur ook zorgen voor het radiogedeelte, netwerkfuncties, AirPlay, Spotify, etc. (Zelf heb ik een receiver van Marantz en die verzorgd al deze taken)

De blu-ray-speler kun je simpel houden. Deze hoeft alleen maar de schijfjes af te spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat klinkt erg goed, ik wist niet dat een dergelijke surround receiver zoveel functionaliteit biedt. Ik hoop dat je het niet erg vind, maar wat zou je concreet aanraden als het aankomt op de surround receiver, alsmede speakers? (Of als combinatie)?

In deze setup komt het met de Blu-ray speler wel goed, het gaat me nu dus om advies voor de keuze van de surround receiver.

Erg bedankt voor je hulp, je hebt me al flink op weg geholpen!

• JAMMS
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-05-2025
Misschien niet helemaal wat je zoekt ivm de bijgeleverde speakerset maar op ibood.nl staat vandaag het type receiver waar je naar op zoek bent. Dus ook al zou die aanbieding niks voor jou zijn heb je iig een idee wat zo'n receiver aan opties meegeleverd krijgt.

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-01 13:59

n8n

Sony Receiver met airplay, 6x hdmi, 370
pricewatch: Sony STR-DN840

Sony BD speler, 160e
pricewatch: Sony BDP-S790

= €530

speakers

B&W (2.1), 500 (budget €+30)
marktplaats

Quadral Shogun Phonoloque Gold (2.0), 350 (budget €-80)
marktplaats

Acoustic Energy AE109 (2.0), €250 (budget €-180)
marktplaats, reviews

En zo nog velen andere hoge kwaliteit speakers op marktplaats. Je hebt wel airplay nodig voor spotify. Zijn allemaal voorbeelden, Sony krijgt in de lagere prijsklasse voor versterkers altijd goede reviews. Blu-ray speler van hetzelfde merk leek me wel zo makkelijk en de speler van de PS3 wordt als zeer goed ervaren. Weet niet of alle componenten 100% de beste voor je geld zijn maar: dit gaat hoe dan ook 500 keer beter klinken dan welke soundbar dan ook.

[ Voor 9% gewijzigd door n8n op 25-10-2013 12:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook deze gevonden:
http://www.receiverstore....marantz-nr1604-zwart.html

Ziet er interessant uit, toch?

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de Sony suggestie, ben benieuwd naar de geluidskwaliteit, uiteraard in combinatie met speakers.

• S1NN3D
  • Niet online
In mijn ogen niet, véél te duur. Aangezien de Marantz SR-serie een - minimale - update heeft gekregen zijn de xxx7 modellen, zoals de SR5007 voor belachelijk lage prijzen te koop. Deze is uitgebreider en krachtiger dan de NR1604 en € 200 goedkoper. Voor het geld kun je geen betere receiver kopen.

• n8n

n8n

Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 12:52:
Dank voor de Sony suggestie, ben benieuwd naar de geluidskwaliteit, uiteraard in combinatie met speakers.
van Cnet: The bottom line: The Sony STR-DN840 is by far the best AV receiver value of the year, offering tons of wireless connectivity and six HDMI inputs for well under $500.

geen slechte start, zou ff wat reviews lezen. Denk dat vrijwel elke receiver/spreaker combinatie van rond de 500 beter klinkt dan wat voor soundbar dan ook. Soundbars zijn te klein om een beetje volwassen geluid te produceren, met alles in 1 heb je ook een grote kans op een zwakke schakel die het geheel omlaag haalt.

• S1NN3D
  • Niet online
De Sony ziet er niet onaardig uit maar heeft volgens mij geen ondersteuning voor Spotify.

• n8n

n8n

S1NN3D schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:03:
De Sony ziet er niet onaardig uit maar heeft volgens mij geen ondersteuning voor Spotify.
Klopt, is wel het makkelijkst opgelost door met de iOS Spotify app naar je versterker te airplay-en. Lijkt me persoonlijk ook makkelijker bedienden (playlists, zoeken ed.), ga er van uit dat dit op een versterker via de tv gaat (gok) dus het scheelt in dat geval ook een beeldscherm dat niet aan hoeft te staan.

• S1NN3D
  • Niet online
n8n schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:05:
[...]
Klopt, is wel het makkelijkst opgelost door met de iOS Spotify app naar je versterker te streamen. Lijkt me persoonlijk ook makkelijker bedienden (playlists, zoeken ed.), ga er van uit dat dit op een versterker via de tv gaat (gok) dus het scheelt in dat geval ook een beeldscherm dat niet aan hoeft te staan.
Dat is inderdaad een werkbare work-around om dit op te lossen.

Verwijderd

Topicstarter
@D vd V: In welke zin is de SR5007 uitgebreider? Hij is de krachtiger vanwege meer Watt? Ik zie in de specs niet expliciet Spotify genoemd, terwijl dat bij de NR1604 wel zo is?

Verwijderd

Topicstarter
Overigens over spotify, het mooiste zo zijn als het zowel via de receiver als via Airplay te bedienen is. Waarom allebei? Soms wil ik het vele uren achter elkaar spelen, en dan verbruik ik uiteraard de batterij van de iPhone.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, een hele domme vraag: als ik er losse speakers bij moet gaan kopen, voldoet dan iedere speaker? Of moet ik daarbij opletten of deze geschikt zijn voor surround?

• S1NN3D
  • Niet online
Het is misschien handig om je reacties in één post te doen i.p.v. telkens meerdere posts achter elkaar te doen. Je kan een reeds geplaatste posts ook nog aanpassen/aanvullen met de "wijzig" knop. Zo wordt het topic nogal rommelig

De SR5007 heeft net wat meer aansluitmogelijkheden en is een stuk krachtiger. Spotify zat er in eerste instantie niet op maar is later toegevoegd, check deze site.

Belangrijkste om op te letten wanneer je speakers koopt is of jij ze mooi vind klinken. Elk merk/type klinkt anders en wat de ene persoon prachtig vindt, vindt de andere helemaal niets. Dit moet je zelf uitvinden door in een hifi-zaak te gaan luisteren. Koop nooit speakers op advies van iemand anders.

• n8n

n8n

Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:17:
Ok, een hele domme vraag: als ik er losse speakers bij moet gaan kopen, voldoet dan iedere speaker? Of moet ik daarbij opletten of deze geschikt zijn voor surround?
Als je surround wil zit je meestal vast aan satelliet speakers met een subwoofer. Dit is alleen niet zo relaxed voor muziek. Wil je echt surround zou ik 2 (3-weg) zuilen en een centerspeaker voor, en achter 2 boekenplankspeakers uit dezelfde serie neerzetten. Dan heb je goed stereogeluid en de zuilen voor zouden een subwoofer op moeten kunnen vangen.

• S1NN3D
  • Niet online
n8n schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:20:
[...]

Als je surround wil zit je meestal vast aan satelliet speakers met een subwoofer. Dit is alleen niet zo relaxed voor muziek. Wil je echt surround zou ik 2 (3-weg) zuilen en een centerspeaker voor, en achter 2 boekenplankspeakers uit dezelfde serie neerzetten. Dan heb je goed stereogeluid en de zuilen voor zouden een subwoofer op moeten kunnen vangen.
Zo heb ik het ook gedaan. 2 goede vloerstaanders als fronts en uit dezelfde serie een center en 2 boekenplankspeakers als rears. Sub staat nog op het wensenlijstje. Is nog niet duidelijk waar ik die zou moeten plaatsen, en ook de prijs is nogal een ding... :+

• n8n

n8n

S1NN3D schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:20:
Elk merk/type klinkt anders en wat de ene persoon prachtig vindt, vindt de andere helemaal niets. Dit moet je zelf uitvinden door in een hifi-zaak te gaan luisteren. Koop nooit speakers op advies van iemand anders.
Persoonlijk vind ik marktplaats heel geschikt om luidsprekers aan te schaffen. Scheelt vaak >50% in de aanschafprijs (het budget wat hier over blijft voor speakers is laag te noemen) en vaak kan je zelf cd's en/of een versterker meenemen om het met een kop koffie uitgebreid te beluisteren. Punt is alleen dat je wat meer tijd kwijt bent aan reviews zoeken en op bezoek te gaan om te luisteren.

Disclaimer: ik begrijp het volkomen als mensen hier niks van willen weten :+

• n8n

n8n

S1NN3D schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:23:
[...]

Zo heb ik het ook gedaan. 2 goede vloerstaanders als fronts en uit dezelfde serie een center en 2 boekenplankspeakers als rears. Sub staat nog op het wensenlijstje. Is nog niet duidelijk waar ik die zou moeten plaatsen, en ook de prijs is nogal een ding... :+
Bouw een 10"s subwoofer onder elke zitplek van je bank. Als deze 'hol' is aan de onderkant heb je meteen je klankkast :P
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:09:
Overigens over spotify, het mooiste zo zijn als het zowel via de receiver als via Airplay te bedienen is. Waarom allebei? Soms wil ik het vele uren achter elkaar spelen, en dan verbruik ik uiteraard de batterij van de iPhone.
Oplaaddock geen optie? Er zijn vast goede versterkers te vinden met Spotify, zou alleen zeker onder de helft van je budget blijven voor de receiver. Geluid is altijd een combinatie van concessies.

[ Voor 35% gewijzigd door n8n op 25-10-2013 13:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor de vele reacties, ik zal er op proberen te letten. Ik denk dat ik qua speakers ga beginnen met 2 goede speakers. Als dat goed klinkt dan laat ik het zo, anders voeg ik misschien een sub toe. Rear speakers heb ik liever niet.

@n8n: Ik vind marktplaats een goede suggestie. Overigens is mijn budget niet kei-hard begrensd maar uiteraard ook niet eindeloos.

Ik had ook nog een vraag aansluitingen. In mijn huidige situatie loopt de HMDI uit van de TV naar mijn sound bar. Als ik het goed begrijp verloopt dit via een surround versterker anders, in de zin dat het TV signaal er op binnenkomt, en vervolgens de versterker dit doortstuurt naar de TV? Is dat zo? En zo ja, betekent dat niet dat de versterker altijd aan moet staan?

• S1NN3D
  • Niet online
n8n schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:27:
[...]

Bouw een 10"s subwoofer onder elke zitplek van je bank. Als deze 'hol' is aan de onderkant heb je meteen je klankkast :P
Haha, creatieve oplossing. :) Maar ons bankstel heeft hiervoor aan de onderkant geen ruimte. Of het moet zijn dat die sub maar een centimeter of 5 hoog wordt. Bovenaan het wensenlijstje staat een Velodyne SPL Ultra 1000 of 1200 maar aangezien die richting de 2k euro's gaan, droom ik nog ff lekker verder. :+
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:28:
[...]
Ik had ook nog een vraag aansluitingen. In mijn huidige situatie loopt de HMDI uit van de TV naar mijn sound bar. Als ik het goed begrijp verloopt dit via een surround versterker anders, in de zin dat het TV signaal er op binnenkomt, en vervolgens de versterker dit doortstuurt naar de TV? Is dat zo? En zo ja, betekent dat niet dat de versterker altijd aan moet staan?
Ja, zo kun je het het beste aansluiten.
Nee, mits goed ingesteld hoeft de receiver niet altijd aan te staan.

[ Voor 35% gewijzigd door S1NN3D op 25-10-2013 13:32 ]

• n8n

n8n

Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:28:

Je kan:

-TV-beeld via hdmi van de versterker, hdmi heeft audio return en dat zorgt dat het geluid uit je versterker komt, je versterker moet altijd aan wil je tv kijken.
-Hdmi vanaf je mediaplayer, bd-player etc. direct naar de tv. Met een spdif/coax (digitale audio-aansluiting) ga je van de tv/mediaplayer naar de versterker. Versterker hoeft alleen aan als geluid via de speakers nodig is. Additioneel heeft je versterker geen hdmi nodig (een besparing die voor de geluidskwaliteit ingezet kan worden). Je hebt wel voldoende hdmi-ingangen en digitale audio-uit nodig op je tv

edit: als dit je tv is heeft ie optisch (digitaal) audio-uit

[ Voor 8% gewijzigd door n8n op 25-10-2013 13:40 ]

• n8n

n8n

S1NN3D schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:29:

[...]

hoeft de receiver niet altijd aan te staan.
hoe werkt dat dan?

[ Voor 46% gewijzigd door n8n op 25-10-2013 13:42 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Mijn UPC box zit uiteraard met een HDMI-kabel aan mijn SR6007. In de receiver heb ik de CBL/SAT-bron waarop de UPC box zit, ingesteld als standy-bron. Wanneer de receiver uit is, blijft deze het signaal dat via de UPC box komt toch doorgeven richting de tv.

• n8n

n8n

S1NN3D schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:41:
[...]

Mijn UPC box zit uiteraard met een HDMI-kabel aan mijn SR6007. In de receiver heb ik de CBL/SAT-bron waarop de UPC box zit, ingesteld als standy-bron. Wanneer de receiver uit is, blijft deze het signaal dat via de UPC box komt toch doorgeven richting de tv.
hendig chique

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ik vergeet natuurlijk ook nog te vertellen dat ik een losse decoder heb. In dat geval zou het TV signaal via de decoder binnenkomen, welke ik doorlus naar de versterker, welke ik doorlus naar de TV?

En de media player en blu-ray speler, hoe zouden deze op de receiver worden aangesloten? Direct hun HDMI out naar de TV, of ook via de versterker? Ik neem aan dit laatste?

• S1NN3D
  • Niet online
Alles aansluiten op de hdmi-ingangen van de receiver.
Verder 1 hdmi kabel van de hdmi-uitgang van de receiver naar de tv.

• n8n

n8n

Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:42:
Hmmm ik vergeet natuurlijk ook nog te vertellen dat ik een losse decoder heb. In dat geval zou het TV signaal via de decoder binnenkomen, welke ik doorlus naar de versterker, welke ik doorlus naar de TV?

En de media player en blu-ray speler, hoe zouden deze op de receiver worden aangesloten? Direct hun HDMI out naar de TV, of ook via de versterker? Ik neem aan dit laatste?
Kan dus beide, lijkt me wel het makkelijkst om alle HDMI op 1 apparaat te zetten, anders heb je 2 remotes nodig om van input te wisselen. Dus:
- alle apparaten naar je tv met hdmi, geluid vanaf tv met optisch naar versterker of;
- alle apparaten naar je versterker met hdmi, versterker met hdmi naar de tv

• S1NN3D
  • Niet online
n8n schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:45:
[...]
- alle apparaten naar je tv met hdmi, geluid vanaf tv met optisch naar versterker of;
Dit is in mijn ogen een slechte oplossing. Optisch kan tot en met DTS doorgeven. Moderne codecs als DTS-HD of Dolby TrueHD kunnen niet via een optisch kabel lopen waardoor je niet meer de maximale geluidskwaliteit hebt.

• n8n

n8n

S1NN3D schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:48:
[...]

Dit is in mijn ogen een slechte oplossing. Optisch kan tot en met DTS doorgeven. Moderne codecs als DTS-HD of Dolby TrueHD kunnen niet via een optisch kabel lopen waardoor je niet meer de maximale geluidskwaliteit hebt.
Daar was ik niet van op de hoogte, goed om te weten

Verwijderd

Topicstarter
En wederom harstikke bedankt, ik wordt in korte tijd erg veel wijzer hier. Inderdaad lijkt mij alles via de versterker te laten lopen de meest eenvoudige oplossing.

• n8n

n8n

Nog even: voor spotify geen optie om een dock-lader in je woonkamer te zetten? Dan blijft je accu vol als je lange spotify sessies hebt. Anders moet je op zoek naar een versterker die het inderdaad ingebouwd heeft maar ik zou er niet meer dan 400-500 aan besteden als je ook nog een blu-ray speler en speakers nodig hebt

Verwijderd

Topicstarter
@n8n: Ik las op de Marantz site dat aan de voorkant van de versterker een USB lader zit waar een iPhone op aangesloten kan worden. Dus dat lijkt me al een optie waarin voorzien wordt. Ik denk dat ik het het meeste via Airplay ga gebruiken vanwege de bediening, maar ingebouwd is een mooie plus.

Verwijderd

Zo te horen wordt je nu een conservatieve set aangepraat met losse boxen en een reciever. En dat was toch net niet de bedoeling? Hallo, het is 2013 en er is inmiddels veel meer mogelijk dan alleen een standaard setje. Het kan veel spannender.

Bijvoorbeeld een Sonos Playbar, die soundbar heeft ook Spotify standaard aan boord en een heel gebruiksvriendelijke bediening vanaf je smartphone of tablet. Vooral de internet radio functie is mooi gedaan. Voordeel van Sonos is dat je later ook zo kunt upgraden met bijvoorbeeld een Sub of extra speakers erbij. Verder zou ik de blu ray vooral simpel houden met een eenvoudige speler. Veel beter nog skip je die totaal en koop je een media streamer zoals een Apple TV of Western Digital Live TV met gelijk Netflix erop. Dan kun je onbeperkt in full HD tv kijken voor maar 8 euro per maand. Films, documentaires, TV-series en het aanbod groeit continu.

En die Blu ray discs op Marktplaats zetten, streaming heeft de toekomst!

Check de video's voor een demo: http://www.sonos.com/system

Verwijderd

Topicstarter
@Cr0n: Conservatief is niet altijd slecht :) Of het de bedoeling is, laat ik in het midden. Mijn kamer heeft veel ruimte dus eigenlijk is iedere oplossing die aan het lijstje voldoet welkom. Ik had echter wel gehoopt een enkel apparaat te hebben, maar dat is niet per se een eis.

Dat Sonos spul ziet er interessant uit. Aan mogelijkheden geen gebrek zo te zien. Ik vind het wel heel erg duur spul, dat is niet per se erg, maar ik vraag me af of het dat geld waard is. 500 euro voor een versterker, 600 euro voor een sub, de losse componenten zijn verre van goedkoop. Ik zou het eigenlijk een keer moeten beluisteren. Software matig ben ik zeker onder de indruk.

En over Blu-rays: het een sluit het ander niet uit. De komende jaren heb ik zeker nog een optische speler nodig. Nextflix is niks voor ons, het aanbod is te schraal en oud.

Ik vond het overigens raar dat een Sonos met een optische kabel wordt aangesloten op de TV? Waarom niet HDMI?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2013 23:49 ]

Verwijderd

@Fledder2000. Bedoelde dat er tegenwoordig veel modernere oplossingen zijn die ook goed klinken + veel meer nieuwe mogelijkheden bieden.

De Sonos Playbar moet je zeker eens gaan beluisteren en mee spelen. Sonos is inderdaad geen goedkoop merk, maar dat merk je ook in de geluidskwaliteit en ook de bouwkwaliteit. Met een PlayBar ben je wel in 1 koop klaar. Want het is versterker, speakers, surround, internetradio, streamer voor muziek vanaf je NAS, PC, spotify, Deezer, etc. in een koop. Dan valt de prijs erg mee. Eventueel kun je later andere apparaten bijkopen, maar alleen de Playbar klinkt al goed.

Het is ook een multi-room systeem, muziek door het hele huis is mogelijk. Voordeel is dat al die andere Sonos apparaten draadloos werken. Je hoeft maar 1 Sonos component via ethernet aan te sluiten, de rest gaat via het eigen draadloze Sonos netwerk.

De Sonos sluit je alleen optisch aan op je TV; het is alleen audio. Al je andere apparatuur sluit je aan op je TV met HDMI.

Sonos heeft ook een langlopend eigen topic hier op tweakers. Netflix topic ook, het internationale aanbod is een verschil van dag en nacht.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2013 09:21 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Persoonlijk vind ik de producten van Sonos best aardig maar ze zijn wel erg prijzig. Als audiosysteem zou ik er niet voor kiezen. Een soundbar is gewoon een behoorlijke beperking van je geluidskwaliteit en er zijn totaal geen aansluitmogelijkheden. Er kan enkel met een optische kabel gewerkt worden dus alle moderne audio-codecs zoals DTS-HD en Dolby TrueHD vallen buiten de boot. Daar komt nog eens bij dat wanneer je voor Sonos hebt gekozen, er geen weg terug meer is want je kan het niet mixen met andere spullen, het is een gesloten systeem.

Zelf zou ik wel kunnen kiezen voor een Sonos Connect. Deze heb ik al een tijdje in overweging omdat Sonos wel het audio streamen goed voor elkaar heeft. Deze kun je gewoon aansluiten op je hifi installatie en heb je toch de softwarematige goed uitgewerkt Sonos-ervaring. Maar dan gecombineerd met een flexibel systeem waarbinnen je direct van apparatuur kan wisselen, alle wensbare aansluitmogelijkheden en de beste geluidskwaliteit.

Ik zou dus nooit een Sonos-only systeem neer zetten omdat je daarmee te beperkt bent. Mijns inziens ben je met alleen een Sonos Connect beter af als je op de Sonos wijze audio zou willen streamen.

Verwijderd

Topicstarter
De Sonos playbar plus een Blu-ray speler zou functioneel een oplossing kunnen zijn. Voor nu is het begrip geluidskwaliteit en vermogen nog te abstract, ik zou het eerst moeten beluisteren en het moet een kamer van 5 x 5 goed kunnen vullen. Ik vraag me af of zo'n kleine play bar dat kan doen. Ik weet ook niet zeker of mijn TV zo'n optische audio ingang heeft. Hij is erg zwaar en hangt aan de muur, ik kan dus niet direct kijken.

Wat rechtvaardigt overigens die prijzen van Sonos? Is de geluidskwaliteit beter dan een Marantz versterker met behoorlijke speakers? Dat zou me verbazen. Misschien zit de echte waarde in het software systeem, maar als ik naar mijn behoeftes kijk, kan de Marantz versterker dat ook nagenoeg allemaal.

Lastige keuze, zal eens naar een winkel zoeken om te luisteren.

• S1NN3D
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 13:38:
[...]
Wat rechtvaardigt overigens die prijzen van Sonos? Is de geluidskwaliteit beter dan een Marantz versterker met behoorlijke speakers? Dat zou me verbazen. Misschien zit de echte waarde in het software systeem, maar als ik naar mijn behoeftes kijk, kan de Marantz versterker dat ook nagenoeg allemaal.
[...]
Bij Sonos betaal je net als bijvoorbeeld Bose en Harman Kardon ook stevig voor het design. De geluidskwaliteit en mogelijkheden zijn absoluut minder dan een kwaliteitsreceiver met losse speakers. Daarnaast ben je daarmee stukken flexibeler.
Een receiver met netwerkfuntionaliteit kan veel van die zaken ook. Sonos heeft het audio streamen absoluut goed uitgewerkt. Als dit je aanspreekt, kun je dat ook in huis halen met alleen een Sonos Connect. Heb je het beste uit beide werelden.

Verwijderd

Topicstarter
Dank, dan ligt voorlopig denk ik mijn voorkeur toch bij de losse versterker.

Verwijderd

S1NN3D schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 13:56:
[...]

Bij Sonos betaal je net als bijvoorbeeld Bose en Harman Kardon ook stevig voor het design. De geluidskwaliteit en mogelijkheden zijn absoluut minder dan een kwaliteitsreceiver met losse speakers.
In de prijscategorie van Sonos heb je met een Sonos een vergelijkbare geluidskwaliteit als met een losse reciever. Losse apparaten zijn tegenwoordig echt niet meer nodig voor een goed geluid. Een Sonos Connect wordt ook op de serieuzere hifi fora vaak aangeraden als een goede oplossing met een mooie geluidskwaliteit. eventueel met een losse DAC erbij. Het is niet audiofiele geluidskwaliteit, maar dat vraagt TS ook volgens mij niet, wel eem gewoon goed geluid. En Sonos met Bose en Harman Kardon vergelijken slaat echt helemaal nergens op.

Fledder2000: ga zelf luisteren nadat je hier wat tips hebt ontvangen. Want blind iets kopen op alleen andermans adviezen of een set aan te laten praten is vragen om problemen en teleurstellingen. Pas dan kun je beoordelen of Sonos of een willekeurig ander merk aan je verwachtingen voldoet.

Hier een nuttige review over de Sonos Playbar, met ook kritiekpunten. http://nl.hardware.info/r...w-home-cinema-op-zn-sonos

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2013 21:04 ]

• S1NN3D
  • Niet online
Ook al zou de geluidskwaliteit vergelijkbaar zijn dan blijft het nadeel van een compleet Sonos systeem dat je elke vorm van flexibiliteit kwijt bent, je er niets op kunt aansluiten en moderne codecs niet ondersteund worden. Maar TS moet inderdaad zelf de afwegingen maken.

Verwijderd

Topicstarter
Na een tijdje radiostilte hierbij een kleine opvolging:

Ik heb inmiddels de Marantz SR5007 in huis. Ik heb er nu vrij forse 15 jaar oude JBL speakers op aangesloten met goede speakerdraad. Ik ben nog bezig met de volledige setup maar vooralsnog heb ik FM radio en Spotify op 320 kbps kunnen testen op deze installatie.

Wat een krachtig en toch subliem geluid! Ik ben jarenlang gewend geraakt aan matige audio kwaliteit (danwel de bron, danwel de setup), dus het is erg verfrissends om weer iets goeds te horen, zelfs met deze bronnen. Ik kan weer instrumenten onderscheiden :)

Zoals gezegd heb ik nog veel te doen. Ik ga zo snel mogelijk een netwerkvervbinding leggen om zo Spotify via de receiver zelf te testen en ook Airplay. Dit weekend komt als het goed is ook de UD5007 binnen zodat ik een mooie bijpassende set heb voor Blu-rays en nog meer streaming mogelijkheden. Hopelijk kan ik hiermee ook mijn bestaande media player opruimen. Verder merk ik dat op basis van mijn huidige setup en tests, er geen sub nodig is, de 2 front speakers zijn al erg krachtig en diep wanneer nodig.

Vooralsnog ben ik zeer blije met deze keuze, dank voor jullie advies!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik had niet naar de datums gekeken, merk dat er een maandje tussenzit. Maar mijn eerste idee was: Maar mooie speakers en dan een Denon AVR en een Denon DBP-1711UD er aan.
En laten beide Marantzen nou de broertjes van die respectievelijke Denons zijn :D

Ga je veel plezier van hebben. Ik kwam er vorige week achter dat die Denon DBP-1611UD van mij ook een fully fledged network mediaplayer in zich heeft, die naast een hele goede upscaling ook gewoon DTS-HD etc door kan geven, en niet moeilijk doet over ondertitels.
Enige nadeel van de Denon als mediaplayer vind ik (maar dat zul jij ook wel merken) dat het even duurt voor ie opgestart is, zelfs als ie uit standby komt. Maar daarna heb je ook wel wat :)

Welke JBL's heb je er op aangesloten btw? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Achter op de JBL speakers staat "LX4", dus dat is denk ik het type. Ik heb ze van mij vader die ze op zolder had liggen. Krijgt een leuk 2e leven zo.

Ik krijg hopelijk dit weekend de Marantz Blu-ray speler binnen. Momenteel downloaden we films en series op onze computer, en via het network pompen we deze naar de HD van de huidige media player, welke een wifi dongle heeft. Straks zal het andersom gaan: de Marantz zal vanaf de computer streamen. Als dat goed werkt dan kan de oude media player er uit.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat zijn prima speakertjes, ga je veel plezier aan beleven :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Nog een update: Het heeft even geduurd voordat ik met het netwerk aan de slag kon, er moest een flink gat geboord worden om de kabel te trekken, maar dat is nu in orde. Ik heb zowel de SR5007 als de UD5007 van een ethernet aansluiting voorzien.

Mijn bevindingen:

- Spotify via de versterker werkt prima (zonder airplay). De weergave is behoorlijk eenvoudig, maar leuk om op een feestje gewoon een playlist aan te kunnen zetten.

- Internet radio werkt prima, al is de bediening wat oubollig en traag.

- Airplay werkt geweldig, dit is zeker mijn favoriete manier om door Spotify te bladeren, ook dit werkt dus prima. Vooral op een iPad is het genieten.

- Ik was blij verrast met de Youtube ondersteuning, had er eigenlijk weinig van verwacht. Ik kan via de versterker inloggen op mijn Youtube account en daarna videos afspelen. Je kunt hem zo instellen dat hij alleen HD videos pakt, wat een indrukwekkende kwaliteit op mijn 107cm TV geeft. Wat echter nog handiger is, is dat ik mijn iPhone en iPad kon pairen. Hierdoor kan ik net als bij Spotify mijn iPhone/iPad gebruiken voor het bladeren, werkt echt een stuk beter. Ik had niet op deze functionaliteit gerekend.

- Ik heb even een proefabbo op Netflix genomen, ook dit werkt tot nu toe geweldig.

- Marantz heeft ook een remote app. Deze kan in theorie de afstandbedieningen vervangen. Het werkt op zich goed, maar ik moet er nog even wennen.

So far so good. Ik was al onder de indruk van de audio kwaliteiten van mijn nieuwe setup, maar met deze netwerk functionaliteiten erbij ben ik totaal verkocht.

Ik heb alleen nog een laatste struikelblok, de allerlaatste test gaat helaas mis. De UD5007 (Blu-ray speler) kan van een NAS of DLNA server streamen. In mijn geval zal dat gewoon een desktop PC zijn met Windows 8. Ik krijg het echter niet aan de praat. Ik heb het geprobeerd met zowel XBMC als met Windows Media Player.

XBMC: Geinstalleerd op de W8 desktop, daarna in de settings streaming/sharing aangezet. Vervolgens heb ik wat test videos aan de library toegevoegd, een mix van mp4 en mkv bestanden.

Als ik vervolgens op de UD5007 de optie "media server" kies, krijg ik netjes mijn desktop PC te zien als media server. Echter, ieder mapje wat ik daarna doorblader (en de mappenstructuur zelf klopt gewoon) is leeg.

Met Windows Media player exact hetzelfde verhaal: Op Windows niveau heb ik streaming aangezet en dit voor alle apparaten op allowed gezet. De library is gevuld. Vervolgens gebeurd op de UD5007 precies hetzelfde: alle mappen zijn leeg. Zowel muziek als video.

Vreemd. Begrijp ik het misschien verkeerd? Het idee is toch dat de UD5007 het bestand kan komen halen? Ik hoop dat ik dit alsnog werkend kan krijgen, want als dit goed zou werken, maakt het mijn huidige media player overbodig.

• SvenG
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 10:56
n8n schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:49:
[...]

Daar was ik niet van op de hoogte, goed om te weten
tevens kan SPDIFF geen 192 khz geluid doorgeven... (max is 96khz geloof ik)
Pagina: 1