Toon posts:

Hoe aantal pixels tellen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een vraagje. Heb problemen met XBMC en een aantal andere programmaas - denk ik - op mijn 2de scherm.
Mijn 2de scherm is een beamer, welke zou moeten werken op 1920x1080 op 60Hz. De HDMI geeft ook aan op het scherm, dat er een source (Radeon7870) is gevonden , met resolutie 1920x1080 op 60Hz.
Dat ziet er dus goed uit, denk ik dan.
Als ik dan XBMC 12.2 opstart op het beamerscherm, ook met resolutie 1920x1080, dan verlies ik en beeld aan de onderkant, ik denk een pixel of 60-70, en aan de rechterkant van het scherm van zo een 300 pixels, zodat het aantal pixels op het tweede scherm dus 1620x 1010 is (of iets daaromheen).

Omdat het catalyst center aangeeft dat mijn Optoma beamer ook met 1920x1080 wordt aangestuurd, wil ik graag weten of er een manier bestaat om te tellen hoeveel pixels de beamer werkelijk op het scherm projecteert? Ik heb getracht ze met het blote oog te tellen, maar dat was echt ondoenlijk....

Andere programmaas, zoals VLC doen het wel goed denk ik, als ik die op full screen zet, lijkt die het goed te doen. Maar alleen voor mijn gevoel, weet dat dus niet zeker.

Dus, hoe kan ik de pixels horizontal en vertical laten "tellen"?

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 20:26

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Eigenlijk wat je dus wilt is volledig beeld op je beamer? om te testen, zet een film of iets op op je normale scherm (non beamer) en let vervolgens op de onderkant en rechterkant.

Zet vervolgens dezelfde film op de beamer en kijk of je iets ''mist''. als je niks van de film mist zullen ook het volledige aantal pixel worden gebruikt.

probeer anders eens dezelfde film op 720p te bekijken en check even of je dan wel normaal beeld hebt.

Mocht je in 720p ook beeld missen lijkt het erop dat je beamer ergens een foutje maakt, aangezien je Radeon het op je scherm wel goed doet!

Verwijderd

En kijk eens of je de mogelijkheid hebt om overscan uit te zetten op je beamer. Kan zijn dat je hiervoor een specifieke aansluiting van de beamer moet gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, maar ik mis in XBMC dus een gedeelte van de rechterkant en de onderkant. Echter als ik in XBMC windowed werk, dan heb ik wel het volledige beelt. Maar weet dan dus niet of het 1920x1080 of een andere resolutie is.
Het werkte goed tot een week of 4 geleden. Het enige dat is veranderd is de overgang van Windows 8 naar Windows 8.1.
Ik heb de beamer ook al weer teruggezet naar fabrieksinstellingen, maar tijdens het detecteren van het beeld van de grafische kaart geeft de beamer wel aan dat hij 1920x1080 signal ontvangt van de grafische kaart.
De beamer beweert dus dat deze 1920x1080 weergeeft, maar in XBMC mis ik een heel stuk van de rechterkant en de onderkant.
Ditzelfde gebeurt ook als ik de 2de hdmi op mijn Samsung tv aansluit.

Ik ben dus benieuwd of er werkelijk 1920x1080 pixels naar het scherm worden gestuurd en ook werkelijk worden weergegeven.

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Ik moet eerlijk zeggen dat ik XBMC nog nooit in Windows heb gedraaid, maar de Linux variant heeft in de settings, volgens mij bij Video, een calibratie tool waarmeer je het scherm schaalt. Kijk even of dat ook in Windows aanwezig is en of je de hoeken goed kunt zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Henwy, bestaat volgens mij ook... Het probleem echter is, dat moet je in de rechter onderhoek calibreren, en omdat ik dat dus niet kan zien........ Dat gedeelte is verdwenen. :)

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-02 15:02

Snuffel

Vroem!

Je kan toch in XBMC even de output veranderen en terug zetten op dat wat je wilt?
Ik had hetzelfde met mijn beamer, die miste in het begin ook wat pixels. Even met de settings in XBMC gespeeld en het probleem was opgelost.
Ik gebruik XBMC 12.0

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Ja, links boven en rechts onder. Dan kun je toch rechtsonder naar boven trekken met de pijltjestoetsen? Of is het beeld voor jou gevoel dan niet meer in de goede verhouding?

Misschien begreep ik je verkeerd, wat je onder mist zie je op je desktop wel? Dus op het beamerscherm is er op je desktop op dat stukje van het doek wel beeld, maar in XBMC niet?

[ Voor 34% gewijzigd door henwy op 25-10-2013 12:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal kijken of dat lukt henwy.

Output veranderen kan ook ja, maar als ik die dan bewaar, en dan terugga naar het 2de beeldscherm zet xbmc het ?automatisch? weer terug naar 1920x1080. En dan kan ik dus weer niets zien van wat ik doe. Ik moet dan "blind" naar system gaan, "blind" naar settings, "blind" naar resolutie, en dat werkt echt niet handig :)

De optie system is er dus wel in de balk, maar ik kan de balk niet laten verschuiven met de muis om Systeem weer te geven. Het effect is eigenlijk alsof xbmc 2200x1400 pixels wil laten zien, terwijl de beamer het afkapt op 1920x1080, of xbmc 1920x1080 en de beamer het afkapt of 1600x1000 of zo iets. Het stuk van xbmc wat buiten het display gebied van de beamer valt, kan ik ook echt niet zien.

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

En als je de HDMI aanslutingen eens omdraait?
Heb je dan hetzelfde effect?

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik nog niet geprobeerd, dus de aansluiting aan de pc in de aansluiting op de beamer, en die op de beamer op de pc aansluiting?

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ik neem even aan dat je PC twee HDMI uitgangen heeft, een naar je monitor, de ander naar de beamer.
Die twee omdraaien.

Kabel zelf omdraaien zal nl weinig zin hebben lijkt mij.

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Overigens, wat Henwy zegt kan ook wel eens het issue zijn.
Gewoon je de handel calibreren.

Dat jij de instellingen niet ziet omdat ze verborgen zitten (niet worden gedisplayed) snap ik, maar daar kan je best omheen werken.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-01 02:56

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Hij lijkt er op dat je PC wel gewoon 1920x1080 uitstuurt naar de beamer maar dat XBMC zichzelf schaalt naar een hogere resolutie waardoor er dus een stuk weg valt.

Het lijkt dus in de instellingen van XBMC te zitten.

Verwijderd

Topicstarter
PC heeft een HDMI uitgang jammergenoeg, maar de beamer heeft 2 DVI ingangen. Ga dat straks ook nog even proberen.

De 2de aansluiting op de kaart is een DVI uitgang.

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

XBMC schaalt niet uit zichzelf.
Denk echt dat wat henwy zegt het issue is.

Koppel je PC aan je monitor, start XBMC op en ga naar je scherm calibratie, koppel dan je beamer aan je PC en ga lekker met de pijltjestoetsen je beeld calibreren.
Denk dat je problemen snel zijn opgelost.

Of: koppel je beamer aan de PC met HDMI en je monitor met DVI. Dubbel scherm, dubbel beeld en je kan schalen wat je wilt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Snuffel op 25-10-2013 12:54 ]

Verwijderd

Overscan denk ik. :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat zal ik ook gaan proberen, alleen, als ik de rechterbeneden hoek helemaal niet kan zien/benaderen, hoe kan ik die dan ooit activeren om met de pijltjestoetsen te veranderen?

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Helpt windowed mode draaien?

Of zet je skinsettings op zoom -6

[ Voor 39% gewijzigd door Snuffel op 25-10-2013 13:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, in windowed mode, dus ook resolution windowed werkt wel goed.

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Ga je in windowed mode de handel eens terugschroeven naar minimaal. Dan terugshcakelen naar fullscreen en kijken wat er moet worden bijgesteld

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik meteen proberen. Ik hou je op de hoogte.

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt! Met de tab-toets kon ik naar rechter onderhoek, toen met de pijltjes goed gezet, ziet er nu perfect uit! Dank jullie allemaal wel voor de hulp!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Mooi :)

Veel plezier met het kijken naar je beamer

Verwijderd

Topicstarter
Dat gaat helemaal lukken! En, ook bedankt voor jullie geduld!
Pagina: 1