Toon posts:

Fileserver sneller als HD?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vraag over de volgende situatie:

Aan een 100Mbits netwerk heb ik deze server gekoppeld, die oa. als fileserver dienst doet en die W2000 Server erop heeft staan. Kunnen ander pc's in het netwerk met W2000 Prof. deze fileserver rechtstreeks gebruiken alsof het hun eigen HD is? Ik vermoed van wel MAAR de echte vraag is dan: gaat dit sneller in vergelijking met een eigen HD? :? In de gewone PC zitten IBM schijven van 7200rpm, in de server zit een RAID van 4*9Gig SCSI's aan 10.000rpm. :9~ Ik zou zeggen van niet wegens het feit dat alles nog eens door die UTP kabel moet... maar daar ben ik niet zeker van.

Nouja, heeft iemand hier enig idee van?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-08 13:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Zo'n IBM is sneller dan een 100Mbit netwerk (ca 8-9MB/s met goede netwerkkaarten en switches).

Verwijderd

maar zo traag is 9MB/sec ook weer niet :)

Maar idd zijn de harddiskjes in die compu's sneller.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19
Als je Full-duplex gebruikt, dan kan je theoretis (k*t woord :P ) toch 24MB/sec over het netwerk pompen ?

of heb ik het nu mis?

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 19:19 schreef Cutebritney het volgende:
Als je Full-duplex gebruikt, dan kan je theoretis (k*t woord :P ) toch 24MB/sec over het netwerk pompen ?

of heb ik het nu mis?
Nee, ik dacht gewoon 10 up, 10 down tegelijk, maar dus niet bijvoorbeeld 20down, dat gaat niet.

Tenminste, dit dacht ik :)

Verwijderd

theoretisch 25 (100Mb = 12,5 MB, en dat x2), maart dat haal je toch niet. En dan is dat dus full-duplex, dus 12,5 up en 12,5 down. Ze zit in de praktijk dus toch aan die 8-9 MB/s

Verwijderd

is het niet zo dat de latency van het netwerk de boel nogal vertraagt? zeker bij veel kleine files kan het netwerk (en zeker het smb protocol) nogal een overhead leveren. voor grote files is het natuurlijk wel sneller (tenzij die over de lijn gestuurd moet worden natuurlijk).

trouwens, met 100mbit en samba (netbios) kom je niet veel verder boven de 7mb/s.

Verwijderd

Topicstarter
Das ongeveer wat ik dacht... wat is de doorvoer van de HD dan? Dan kan ik het vergelijken met die 8MB/sec van de fileserver. Hou rekening met het feit dat het BX moederborden zijn, dus gewoon UDMA33. DMA staat aan in windows. Ik kan het op dit moment helaas niet direct gaan testen, maar misschien weet iemand deze cijfers zoal van buiten? :7

Verwijderd

ik kom met een snelle udma100 ide schijf net boven de 30mb/s en een oudere udma66 schijf zo rond de 25mb/s.

ik denk dat de doorvoersnelheid niet zo van belang is, meer de snelheid waarmee files aangesproken kunnen worden en dat is via het netwerk met al die protocollen natuurlijk een stuk langzamer. probeer het eens op 1 machine en kijk hoe het werkt maar verwacht geen wonderen.
Pagina: 1