Welke SSD voor mijn laptop (SATA 3.0 Gbit/s)?

Pagina: 1
Acties:

• Panzy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11-2020
Hallo,

Ik heb een Asus G50VT-X1 laptop (Centrino 2, P8400, 4gb ram, SATA 3.0 Gbit/s) en die heeft een extra HDD bay die nog ongebruikt is, ik wil hier dus een SSD in stoppen. Het liefst een 128gb omdat ik 64gb te weinig vind en 256gb vind ik te duur voor deze oude (5 jaar) laptop. Ik zit te denken aan de volgende:

OCZ Vector 128GB

Is dit geschikt voor deze laptop die dus niet beschikt over de nieuwste SATA 6.0 Gbit/s standaard van tegenwoordig, of is dit overkill? Mijn keuze voor de OCZ Vector is omdat hij allround in alle soorten benchmarks goed lijkt te presteren, daarom dacht ik beter daarvoor kiezen dan voor een SSD met een superhoge piek sequentiële transferrate die hij toch nooit haalt door de oude SATA controller.

Is dit wat? Of raden jullie wat anders aan?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Deze ssd zet zo ongeveer de hoogste benchmarks neer. Ook op het 4k vlak, en daar gaat het vooral om.
Of het een goede keuze is, valt te bezien. OCZ heeft nu niet echt een goede reputatie wat betreft betrouwbaarheid.
Snelle en betrouwbare ssd's zijn de Samsung EVO, Crucial M500, Plextor. Wellicht ben je beter af door er daar eentje van te kiezen.
Omdat ze ook nog eens goedkoper zijn, is de keuze echt niet moeilijk.

• Panzy
Bedankt voor de reply,

Ik had mischien even moeten vermelden waar ik de laptop vooral voor gebruik. Ik zet hem vaak aan en uit, dus boot tijden zijn belangrijk, verder vooral veel web browsen, filetransfers, downloaden, en gamen.

Overigens wil ik geen Samsung SSD. Ik heb gewoon slechte ervaringen met het merk verdeeld over meerdere producten en ergens vind ik het stiekum gewoon goedkope rommel. Bovendien vind ik het een walgelijk groot bedrijf wat de hele industrie probeert op te slokken en weiger ik dus om er geld aan te spenderen, dat geef ik dan liever aan een kleinere fabrikant zoals OCZ. Waarschijnlijk is niemand het met me eens maar al was de Samsung SSD wel 20% sneller zou ik er waarschijnlijk nog steeds geen kopen.

De Crucial en de Plextor doen het net even minder in benchmarks, als ik dit niet merk vanwege het feit dat ik niet de nieuwste SATA 6Gb/s heb en niet een hele snelle CPU dan hoor ik het graag, anders is het wel een reden om toch voor de OCZ te gaan. Wat betreft OCZ betrouwbaarheid, de Vector heeft wel 5 jaar garantie, wat hun andere drives niet hebben. Is het echt zo slecht dan?

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

OCZ heeft gewoon een hoop goed te maken na hoge uitval percentages van enkele oudere reeksen. De Vector lijkt een goede SSD, echter gezien deze 20 euro/25% duurder is dan een 80 euro Crucial M500 zou ik er nooit voor gaan. Ik heb veel vergelijkbare systemen met verschillende SSDs, maar tenzij je echt heeeel vaak grote bestanden heen en weer sleept zal je m.i. in de praktijk het verschil tussen een Vector en een Samsung 840, een oudere Crucial M4, of zelfs een Kingston V300 niet merken. Dus vs een M500 bijv al helemaal niet. Ik snap dat goed huiswerk doen neerkomt op benchmarks kijken, maar voor SSDs zijn ze in de meeste gevallen niet bijzonder behulpzaam. Vergeet die dingen even, en kijk naar wat je nu kan krijgen voor welke prijs: Als ik nu naar de pricewatch kijk, haal een M500 voor 80 euro, heb je een degelijke, snelle, SSD voor een goede prijs.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Haha, eentje die samsung rommel vind.
Maak je borst maar nat dan met OCZ. Behalve dat ze de meest onbetrouwbare ssd's maken (er zit verbetering daar tegenwoordig), zijn het ook degene die het liegen over de snelheid van hun producten tot een soort kunst hebben verheven.

Als je je laptop vaak uit en aanzet, waarom gebruik je dan niet gewoon de standby. Dat is sneller dan een ssd. Gewoon klepje dicht, en als je verder wil klepje open en in enkele seconden ga je weer verder. Veel sneller dan uitzetten en weer aanzetten met een ssd.

• Panzy
Samsung vind ik inderdaad allemaal rommel, het woord alleen al :)

Over OCZ had je wel gelijk, had inderdaad niet al teveel beste verhalen gelezen in het SSD topic.

Uiteindelijk heb ik maar de Plextor M5 Pro besteld voor 110,-

Snelste SSD die er is ongeveer en ik vind het wel een goed merk. 30 euro is ook niet de wereld en nu heb in tenminste het idee dat ik iets goeds gekocht heb. De Crucials vond ik toch tegenvallen in een hoop benchmarks.

Bedankt voor alle hulp in elk geval. Ik laat weten hoe de SSD presteert als ik hem heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Panzy op 26-10-2013 14:13 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Panzy schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 14:04:
Snelste SSD die er is ongeveer en ik vind het wel een goed merk. 30 euro is ook niet de wereld en nu heb in tenminste het idee dat ik iets goeds gekocht heb. De Crucials vond ik toch tegenvallen in een hoop benchmarks.
Terwijl je de meeste benchmark resultaten niet eens gaat halen in je SATA2 laptop...

https://discord.com/invite/tweakers

• Panzy
Klopt, maar daarbij halen de SSD's meestal ook geeneens de SATA2 snelheid met een hoop operaties.

En daarbij, boeie. Vind de plextor er wel mooi clean uit zien met het aluminium omhulsel. Kan ie in de vitrinekast wanneer ie de geest geeft.

[ Voor 44% gewijzigd door Panzy op 26-10-2013 17:09 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-02 12:45
Staar je niet blind op de snelheid. Snelheidsverschillen tussen ssd's ga je niet veel van merken.
Betrouwbaarheid ga zeker wel merken. En dan heb je met de Plextor wel een goede te pakken.

De Samsung was denk ik nog wel een betere keus geweest. :+

[ Voor 14% gewijzigd door wappiewappie op 27-10-2013 23:57 ]

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-02 13:29
Gheheh Samsung heeft op dit moment de meest betrouwbare ssd's ;)

De vector heeft net zoals de voorgaande series bij OCZ een enorm hoog uitvals percentage.
Kennis van me werkt bij de mycom en daar krijgen ze enorm veel vector ssd's terug voor garantie

• Panzy
Even een update:

SSD draait inmiddels meer dan een maand en bevalt goed. Ik blijf erbij dat ik de goede keuze heb genomen t.o.v. Samsung wat betrouwbaarheid betreft. Over jaren weten we pas de werkelijkheid maar het Toshiba geheugen spreekt me wel aan.
Pagina: 1