HTPC - Elegant

Pagina: 1
Acties:

• evilnes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik heb momenteel een HTPC, deze is echter nu bijna 8 jaar oud en is aangeschaft toen men nog niet echt een markt zag in redelijk geprijsde, huiskamervriendelijke kasten. Nu is dat wel anders en na een zomer lang last gehad te hebben van "over-heat shutdowns" en wil ik een iets meer "oogstrelende" oplossing.

Mijn wensen:
  • Kleine case, liefst zonder of met beperkte front-panel ports
  • Ruimte voor minimaal 1 interne HDD
  • <maybe>Ben wel gecharmeerd van het SteamBox streamnode idee
  • <maybe>Het kasje gebruiken als Ziggo decoder onboard zou het meest elegant zijn
Mijn huidige HTPC gebruikt:
  • Windows XP met MediaPortal
  • Sickbeard&sabnzbd
  • Beperkt gamen met controller
Punten waar ik niet zeker van ben:
  • Zou het niet beter zijn een kasje met onboard CPU(atom of amdapu) te nemen?
  • Ik heb me laten verleiden tot de G2030 ipv G1620 met het argument "het is maar 14€ meer" overkill?
  • Gaat het geluid niet te veel zijn met een stock cooler?
  • Is 5400rpm een issue?
  • 4GB geheugen overkill of maybe handig voor dingen als OS in het geheugen plaatsen?
  • Als ik Ziggo wil decoden is een half-size PCI-e slot dan voldoende voor interne oplossingen?
  • Zie ik iets over het hoofd?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G2030 Boxed€ 49,95€ 49,95
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 55,-€ 55,-
1Shuttle XH61V€ 162,30€ 162,30
1Kingston HyperX KHX16C9B1RK2/4X€ 43,36€ 43,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,61

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 54,95€ 54,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 56,-€ 56,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,49€ 53,49
1Silverstone Milo ML04€ 67,-€ 67,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,90€ 31,90
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,50€ 29,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,93€ 31,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,77

Iets grotere kast (maakt hopelijk niet uit) In deze past namelijk MicroATX

Snellere iGPU (maar iets mindere cpu) Je kan ook een snellere versie nemen.

Moederbord met 4x DDR3 mogelijk, Voor toekomst misschien.

7200RPM HDD, Heb zelf ook eens windows op een 5400RPM HDD gehad en dat irriteerde wel eens. (natuurlijk persoonlijk)

Ram zou ook sneller kunnen (Dan werkt de iGPU sneller)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Djesse8999 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:42:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 54,95€ 54,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 56,-€ 56,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,49€ 53,49
1Silverstone Milo ML04€ 67,-€ 67,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,90€ 31,90
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,50€ 29,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,93€ 31,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 324,77

Iets grotere kast (maakt hopelijk niet uit) In deze past namelijk MicroATX

Snellere iGPU (maar iets mindere cpu) Je kan ook een snellere versie nemen.

Moederbord met 4x DDR3 mogelijk, Voor toekomst misschien.

7200RPM HDD, Heb zelf ook eens windows op een 5400RPM HDD gehad en dat irriteerde wel eens. (natuurlijk persoonlijk)

Ram zou ook sneller kunnen (Dan werkt de iGPU sneller)
Is een goede basis om vanuit te werken, alleen zou ik zelf toch eerder kiezen voor een 5400RPM disk voor de content (is snel zat) en eventueel een kleine SSD voor het OS als je toch snelheids-issues zou hebben.
Om ook digitale TV van Ziggo ermee te kunnen kijken kan je een tuner toevoegen, eventueel in combinatie met een AlphaCrypt CAM, maar je zou ook voor een Anysee-oplossing kunnen kiezen icm Oscam. Zelf gebruik ik een Technisat Cablestar HD2 met Alphacrypt voor Ziggo, en dat werkt perfect. Wil je kunnen opnemen en kijken tegelijkertijd vanaf verschillende transponders, dan is een 2e tuner noodzakelijk.
XP is inmiddels wat outdated en support ervoor zal binnenkort ook gaan stoppen. Daarnaast zul je steeds vaker applicaties tegen komen die hier niet meer goed mee overweg kunnen. Een upgrade kan dus geen kwaad.
Wat software betreft gebruik ik MediaPortal TV-Server als backend voor Argus-TV, en connect met XBMC op Argus-TV. Hierdoor kan ik via een web-interface netjes mijn opnames ook buiten de deur activeren (imho het grootste gebrek van MediaPortal TV-Server). Dit draait op Windows 8, met gebruik van storage op een Windows 2012-server en de MySQL-database op een Debian-server, en dat werkt als een zonnetje, maar in de praktijk maak ik eigenlijk maar heel weinig gebruik van de TV-tuner in de HTPC, buiten het doen van opnames. Meestal gebruik ik de tuner van de TV (TV is voorzien van CI+ kaartje), met name omdat het zappen op de TV aanzienlijk sneller gaat dat via de HTPC.

Bovengenoemde setup lijkt me voor jouw toepassing een beetje een overkill, en ik zou dan ook eerst eens heel goed nagaan of je wel TV-functionaliteit wilt toevoegen gegeven dat je dan een andere software-keuze kan gaan maken (veel minder afhankelijkheden van de backend) en je daarmee dus ook mogelijk wel eens andere hardware zou kunnen gaan willen gebruiken. Windows voor alleen maar HTPC-gebruik is namelijk best zwaar, en je zou ook aan bijvoorbeeld OpenElec kunnen gaan denken (die overigens ook tot op zekere hoogte al het gebruik van tuners ondersteund)

iRacing Profiel

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

kroegtijger schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:55:
[...]

Is een goede basis om vanuit te werken, alleen zou ik zelf toch eerder kiezen voor een 5400RPM disk voor de content (is snel zat) en eventueel een kleine SSD voor het OS als je toch snelheids-issues zou hebben.
Om ook digitale TV van Ziggo ermee te kunnen kijken kan je een tuner toevoegen, eventueel in combinatie met een AlphaCrypt CAM, maar je zou ook voor een Anysee-oplossing kunnen kiezen icm Oscam. Zelf gebruik ik een Technisat Cablestar HD2 met Alphacrypt voor Ziggo, en dat werkt perfect. Wil je kunnen opnemen en kijken tegelijkertijd vanaf verschillende transponders, dan is een 2e tuner noodzakelijk.
XP is inmiddels wat outdated en support ervoor zal binnenkort ook gaan stoppen. Daarnaast zul je steeds vaker applicaties tegen komen die hier niet meer goed mee overweg kunnen. Een upgrade kan dus geen kwaad.
Wat software betreft gebruik ik MediaPortal TV-Server als backend voor Argus-TV, en connect met XBMC op Argus-TV. Hierdoor kan ik via een web-interface netjes mijn opnames ook buiten de deur activeren (imho het grootste gebrek van MediaPortal TV-Server). Dit draait op Windows 8, met gebruik van storage op een Windows 2012-server en de MySQL-database op een Debian-server, en dat werkt als een zonnetje, maar in de praktijk maak ik eigenlijk maar heel weinig gebruik van de TV-tuner in de HTPC, buiten het doen van opnames. Meestal gebruik ik de tuner van de TV (TV is voorzien van CI+ kaartje), met name omdat het zappen op de TV aanzienlijk sneller gaat dat via de HTPC.

Bovengenoemde setup lijkt me voor jouw toepassing een beetje een overkill, en ik zou dan ook eerst eens heel goed nagaan of je wel TV-functionaliteit wilt toevoegen gegeven dat je dan een andere software-keuze kan gaan maken (veel minder afhankelijkheden van de backend) en je daarmee dus ook mogelijk wel eens andere hardware zou kunnen gaan willen gebruiken. Windows voor alleen maar HTPC-gebruik is namelijk best zwaar, en je zou ook aan bijvoorbeeld OpenElec kunnen gaan denken (die overigens ook tot op zekere hoogte al het gebruik van tuners ondersteund)
Ik ging uit van een budget van +/- 310 euro, Dan is er geen ruimte voor een SSD

En met HTPC denk ik ook aan (1080P) Materiaal afspelen op een TV, Ook omdat de TS een beetje (beperkt) zou willen gamen heb ik die APU gekozen.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:08
Ik ben zelf ook wel gecharmeerd van die Silverstone behuizing. Het nadeel van zo'n shuttle behuizing is dat je toch wat minder invloed hebt op de gekozen componenten. Zo kun je bijvoorbeeld alleen SO-DIMM Ram plaatsen (en maar 2x), dus je zou je RAM uit je lijst moeten vervangen. Verder heb je een wat oudere chipset (H61). Daarnaast zit je vast aan Intel CPU's waarbij er bij de Pentiums gesneden is is wat belangrijke HTPC functies zoals 3D, quicksync, clearvideo. Als je je HTPC weer 8 jaar wilt gaan gebruiken zou ik niet deze CPU nemen. Als laatste heb je een 90W voeding welke lekker zuinig is, maar je wel een aantal beperkingen oplevert mbt uitbreiding.

In de setup van Djesse staan een paar goede dingen zoals de behuizing, APU en voeding. Dit zou ik persoonlijk ook als basis nemen. Het moederbord zou ik een paar week geleden ook adviseren, maar Socket FM2+ is nu beter verkrijgbaar dus ik zou ivm een mogelijke upgrade van de APU gaan voor een pricewatch: ASRock FM2A88M Extreme4+ retail of een pricewatch: Gigabyte F2A88XM-D3H dit zijn ook zeer complete borden. Het enige nadeel is dat ze erg nieuw zijn dus weinig gebruikerservaringen. Maar als ze net zo goed als hun voorgangers zijn komt dat helemaal goed.

Daarnaast zou ik het geheugen vervangen door een setje van 2 DIMMs. Als je de GPU wat meer gaat belasten verdubbelt de bandbreedte van het geheugen door dual channel te gaan draaien. Voor een A6 is 1600MHz goed genoeg (sterkere APU's hebben meer baad bij sneller geheugen).

Ik zou ook niet zo snel gaan voor een 7200rpm HDD. Als je de snelheid nodig hebt (je gebruikt de HTPC voor meer taken dan alleen maar video afspelen zoals surfen downloaden enz) kun je beter zoals kroegtijger aangeeft even doorsparen voor een SSD. In een HTPC is een SSD luxe, maar wanneer je wat vaker schakelt tussen verschillende taken is het wel een verademing. Doe je dit niet dan is een 5400rpm HDD ook voldoende zeker met het oog op trillingen en geluidsproductie zou ik eerder voor een 5400rpm exemplaar gaan. Wat ik ook niet echt snap is de keuze voor 1TB. Voor 2 tientjes meer heb je het dubbele aan opslag (ook handig mbt de toekomstbestendigheid).

Misschien is de pricewatch: Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter wat voor je?

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 25-10-2013 12:58 ]

• evilnes
Allereerst, dank voor jullie input ik heb er een middagje in gestoken. Goed nagedacht over wat ik nou precies wil van een HTPC, en ik kwam tot de conclusie dat zoals mijn topic naam al aangaf het toch vooral "elegant" moet zijn.

Voor dit geval is mijn definitie daar van zo min mogelijk "PC in de huiskamer", ik had zelf nog niet gekeken naar het fanless concept(mentaal afgeschreven als te duur) maar de Akasa Euler is erg betaalbaar bedankt voor de tip jaapsander

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1620 Boxed€ 35,45€ 35,45
1Gigabyte GA-B75TN (rev 1.0)€ 95,20€ 95,20
1Hitachi Travelstar 7K1000, 1TB€ 65,99€ 65,99
1Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter€ 88,10€ 88,10
1Corsair CMSO4GX3M2A1333C9€ 42,10€ 42,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,84

HDD:
  • SSD is voor mij te veel geld voor te weinig baten
  • 7200rpm lijk mij na reflectie inderdaad beter en qua kosten nauwelijks meer
  • In het 3.5 segment is de stap van 1 naar 2 TB inderdaad vrij weinig maar in 2.5 erg prijzig
CPU:
  • Een G1620 lijkt mij voldoende en gezien het gebrek aan actieve koeling wellicht verstandiger in dit geval [*}Een i3, i5 of i7 mij qua kosten hoog en toegevoegde waarde laag.
Mobo:
  • Momenteel in NL de enige keuze in het mini-ITX slim segment (de GA-H77TN bied raid maar case heeft maar 1 HDD)
Mem:
  • 4Gb lijkt mij voldoende en ik heb hem ingeschaald op PC3-10600 (DDR3-1333) en niet op 1600 omdat de CPU beperkt is tot 1333.
Ik weet niet of hoger gaan met de mem dan de CPU effect heeft op performance?

Ik hoop dat ik niets over het hoofd gezien heb, als ik dat wel heb hoor ik het graag.

• jaapsander
Icm de Akasa Euler is denk ik die Celeron de beste keuze. Kijk wel even goed na of het moederbord gaat passen. Die passieve oplossingen waarbij de behuizing als heatsink werkt verwacht dat de CPU socket op een bepaalde plaats staat (ivm plaatsing positie heatpipes). Vergelijk de positie met die van het aanbevolen Intel bordje. Het moederbord heeft helaas geen spdif uitgang, dus je moet je audio wel via HDMI aan kunnen sluiten (of terug naar 1990 en analoog aansluiten).

Qua prijs kun je ook voor een single channel geheugenkitje gaan. Is wat goedkoper pricewatch: Corsair CMSO4GX3M1A1333C9 en het geeft je de mogelijkheid om indien nodig nog 4GB bij te plaatsen. De bandbreedte van dual channel heb je toch niet nodig met bovenstaand gebruik.

Verder moet je je afvragen of je een 7200RPM schijf wilt of een 5400RPM. Puur voor het streamen van media is een 5400RPM al prima. Het opstarten met een 7200RPM HDD zal sneller gaan en ook het schakelen tussen programma's zal soepeler verlopen. Echter moet jij je afvragen of je dat ook doet. Is je gebruik vooral HTPC opstarten, mediaportal opstarten en filmpje kijken voor een uur of 2 dan heeft een 7200RPM HDD vooral nadelen. Doe je toch wat meer met je HTPC, dan heeft dit weer wat voordelen.

Het grootste nadeel bij bovenstaande build is toch wel dat uitbreidingen hem niet gaan worden. Het bijplaatsen van interne tuners is erg lastig (extern heb je wel mogelijkheden). Maar op zich heb je wel een mooie basis. Is je storage niet meer toereikend, dan kun je relatief simpel een NAS neerzetten en je huidige setup alleen voor het streamen gebruiken.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
jaapsander schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 14:16:
Icm de Akasa Euler is denk ik die Celeron de beste keuze. Kijk wel even goed na of het moederbord gaat passen. Die passieve oplossingen waarbij de behuizing als heatsink werkt verwacht dat de CPU socket op een bepaalde plaats staat (ivm plaatsing positie heatpipes). Vergelijk de positie met die van het aanbevolen Intel bordje. Het moederbord heeft helaas geen spdif uitgang, dus je moet je audio wel via HDMI aan kunnen sluiten (of terug naar 1990 en analoog aansluiten).
Zou je eventueel nog kunnen ondervangen met een externe geluidskaart op USB natuurlijk, maar dan gaat de prijs wel weer watw omhoog.
Qua prijs kun je ook voor een single channel geheugenkitje gaan. Is wat goedkoper pricewatch: Corsair CMSO4GX3M1A1333C9 en het geeft je de mogelijkheid om indien nodig nog 4GB bij te plaatsen. De bandbreedte van dual channel heb je toch niet nodig met bovenstaand gebruik.

Verder moet je je afvragen of je een 7200RPM schijf wilt of een 5400RPM. Puur voor het streamen van media is een 5400RPM al prima. Het opstarten met een 7200RPM HDD zal sneller gaan en ook het schakelen tussen programma's zal soepeler verlopen. Echter moet jij je afvragen of je dat ook doet. Is je gebruik vooral HTPC opstarten, mediaportal opstarten en filmpje kijken voor een uur of 2 dan heeft een 7200RPM HDD vooral nadelen. Doe je toch wat meer met je HTPC, dan heeft dit weer wat voordelen.

Het grootste nadeel bij bovenstaande build is toch wel dat uitbreidingen hem niet gaan worden. Het bijplaatsen van interne tuners is erg lastig (extern heb je wel mogelijkheden). Maar op zich heb je wel een mooie basis. Is je storage niet meer toereikend, dan kun je relatief simpel een NAS neerzetten en je huidige setup alleen voor het streamen gebruiken.
Je zou dan zelfs nog kunnen overwegen om de HDD die hier dan in zit te verhuizen naar een NAS en de HTPC dan alsnog van SSD te voorzien in verband met geluidsproductie en boot-snelheid. Je houdt dan dus wel weer je opties open in dat opzicht :)

iRacing Profiel

• jaapsander
Alleen zaken als een steambox of het plaatsen van meedere DVB-C tuners gaat hem niet intern worden. In de behuizing is te weinig ruimte hier voor.

• evilnes
Er bestaan inderdaad een grote hoeveelheid externe opties voor latere uitbreiding. Ik heb even wat gegoogeld en de performance verschillen tussen single en dual channel zijn niet desastreus en levert inderdaad een kleine kostenbesparing met wat upgrade mogelijkheid op, dus dat ga ik zeker doen.

Verder heb ik de HDD liever iets sneller dan dat ik me er aan ga ergeren als ik ooit tegen een drempel oploop.

Het moederbord is zover ik kon vinden vrijwel de enige die zichtbaar aangemerkt is als zijnde "Mini-ITX thin" wat volgens een review de enige soort mini-ITX is waar deze case op past.

Dus ga voor die geheugen wissel en bestel hem, bedankt voor jullie constructieve posts en tips jaapsander en kroegtijger.

• evilnes
jaapsander schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:35:
Alleen zaken als een steambox of het plaatsen van meedere DVB-C tuners gaat hem niet intern worden. In de behuizing is te weinig ruimte hier voor.
inderdaad DVB-C moet een extern kastje zijn en als SteamBox was ik ook niet veel meer van plan dan mogelijk streamnode voor mijn gamePC naar mijn TV.

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-04 17:23
Als je een cou zoekt vsn intel rond de 59 euro dan is deze beter. (Haswell)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,45€ 49,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 49,45

• evilnes
Budgetguy schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:14:
Als je een cou zoekt vsn intel rond de 59 euro dan is deze beter. (Haswell)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,45€ 49,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 49,45
Zit er verschil in de features die deze serie bied vergeleken met de G1620? want qua gewone rekenkracht heeft deze setup niet echt meer nodig dan de G1620.

Verder, het moederbord is zover ik kan zien 1 van de 2 moederborden momenteel op de markt die in deze case kunnen.
Pagina: 1