Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Alternatieven voor autocad

Pagina: 1
Acties:

• marnix.moed
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-01-2022
Soms zie je door het bos de bomen niet meer. Vooral als je een 'stadsmens' bent. Oftewel een totale newby en niks van bossen en bomen weet... wat in mijn geval nu autocad is. En dan graag een freeware versie van.

Met Google kwam ik op een rijtje van QCAD, Creo Elements, Google SketchUp, FreeCAD, DraftSight, BRL-CAD, gCAD3D, Archimedes, PythonCAD en progeCAD.

Ik zoek een relatief eenvoudig te leren/gebruiken gratis alternatief voor autocad, welke ook commercieel gebruikt mag worden. Door dit laatste valt bijvoorbeeld progeCAD al af.

Ik wil het in eerste instantie gebruiken voor 2D plattegronden. Later eventueel een uitbreiding naar 3D plattegronden. En veel latere stadium misschien voor gedetailleerde 3D objecten (niet gerelateerd aan plattegrondjes).

Wat zouden jullie adviseren en waarom? (Andere alternatieven zijn natuurlijk ook welkom)

[ Voor 3% gewijzigd door marnix.moed op 24-10-2013 22:15 ]

Verwijderd

Sketchup is altijd makkelijk om snel kamers te maken en meubels te importeren vanuit het 3d Warehouse. Het is echter niet zo flexibel als traditionele CAD programma's.

Hier is het gratis programma Blender goed voor. Hiermee kan je gemakkelijk organische objecten maken maar makkelijk rechte lijnen tekenen is hier lastiger.

Voor het exporteren van 2d plattegronden raad ik dus Sketchup aan en voor zwaardere taken zoals renderen en organisch modelleren is Blender beter.