Netwerkkabels naar 1e verdieping

Pagina: 1
Acties:

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik heb een standaard ziggo modem/router in de meterkast staan. Ik wil graag op een van de kamers op de 1e verdieping van ons huis 2 utp ingangen hebben. Ik ben een beetje een leek wat dit betreft. Eigenlijk wil ik liever niet met extra kastjes (behalve de router) etc werken. Vanaf de router mogen 2 van de 4 utp uitgangen gebruikt worden om twee losse utp kabels naar boven te trekken. Deze wil ik dan via vloer naar de wand trekken, waar ik via een geul in de muur de kabel naar zo'n utp contactdoos trekt (x2).

Is dit een gangbare werkwijze, of doe ik hier niet bepaald verstandig aan? Ik wil 2 kabels omdat ik twee verschillende apparaten heb waar ik met vaste bekabeling op wil kunnen werken (wireless is geen optie).

Ik ben benieuwd naar jullie tips hoe dit het beste aan te pakken....

[ Voor 3% gewijzigd door GustavSan op 24-10-2013 21:35 ]

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:40
1 Kabel naar boven trekken en die aansluiten op een switch plaatsen. De twee apparaten ook aansluiten op de switch.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:41
plizz schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:28:
1 Kabel naar boven trekken en die aansluiten op een switch plaatsen. De twee apparaten ook aansluiten op de switch.
Dat is een beetje zonde, want dan heb je een extra apparaat, terwijl je over het algemeen zonder extra moeite 2 UTP kabels door dezelfde PVC buis / kabelgoot kunt trekken.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-11 17:17
Tja, met de manier waarop jij wil kun je alleen een houtje-touwtje oplossing zoals plizz aanraadt proberen. Als je het fatsoenlijk wil doen, koop je een patchkastje, een wandcontactdoos, solid utp en patchkabels.
Dan krijg je:
Router -> patchkabel -> patchkast -> solid utp -> wandcontactdoos -> patchkabel -> PC

[ Voor 3% gewijzigd door BeefHazard op 25-10-2013 00:12 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb een netwerkkabel genomen, en daarmee de telefoonaansluiting zo'n 15 meter verlengd. Werkt prima, router staat nu boven.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

BeefHazard schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:31:
Tja, met de manier waarop jij wil kun je alleen een houtje-touwtje oplossing zoals plizz aanraadt proberen. Als je het fatsoenlijk wil doen, koop je een patchkastje, een wandcontactdoos, solid utp, patchkabels en solid UTP. Dan krijg je dit:
Router -> patchkabel -> patchkast -> solid utp -> wandcontactdoos -> patchkabel -> PC
In mijn ogen de netste oplossing.
Als TS écht geen extra kastje wil kan hij de patchkast nog vervangen voor keystones.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:41
@BeefHazard: m.u.v. de patchkast beschrijft hij exact wat je schrijft. En die patchkast kan hij er sowieso nog er tussen zetten later. Dat is niet houtje-touwtje.

Installatietechnisch is het meer de vraag of topicstarter voorzien had om alles netjes middels PVC buizen te doen en op een inbouwdoos uit te laten komen. Indien ja, dan is het een uitermate nette oplossing.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Rukapul schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:35:
@BeefHazard: m.u.v. de patchkast beschrijft hij exact wat je schrijft. En die patchkast kan hij er sowieso nog er tussen zetten later. Dat is niet houtje-touwtje.

Installatietechnisch is het meer de vraag of topicstarter voorzien had om alles netjes middels PVC buizen te doen en op een inbouwdoos uit te laten komen. Indien ja, dan is het een uitermate nette oplossing.
Maar een solid kabel knijp je niet zomaar op een rj45 plug, dus hoe wil je die kabels direct in de router plaatsen zonder tussenkomst van een patchkastje?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:27
Switchie schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:38:
[...]

Maar een solid kabel knijp je niet zomaar op een rj45 plug, dus hoe wil je die kabels direct in de router plaatsen zonder tussenkomst van een patchkastje?
Er zijn RJ45 pluggen voor solid kabel (TD108M bv), die knijp je er zonder problemen op.
Wel opletten dat de pluggen ook daadwerkelijk voor solid kabel geschikt zijn!
Voor de meterkast werkt dit meestal prima, tussen PC/Laptop en muur raad ik echter meestal wel een patchkabel+wanddoos aan.

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Dank voor alle input. Eigenlijk had ik mijn vraag wellicht anders moeten formuleren. Ik heb in de meterkast momenteel alleen een ziggo modem/router. In een van de kamers op de 1e verdieping wil ik 2 vaste verbindingen kunnen opzetten. Omdat ik geen trek heb in het wisselen van kabeltjes, moet er een gedegen oplossing komen. Het netst leek mij een simpel wandcontactdoosje waar ik de utp in kan prikken. Als een switch echter betaalbaar is wil ik dat wel overwegen. Dit betekent dat ik 1 utp kabel direct van de modem/router naar boven trek, en vervolgens daar aan de switch hang? Kan ik het uiteinde van de utp kabel nog wel gewoon in zo'n wandcontactdoosje verwerken?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik weet niet of jij dat kan :+ . maar mij zou het wel lukken :)

Iperf

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-11 17:17
GustavSan schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 23:38:
Kan ik het uiteinde van de utp kabel nog wel gewoon in zo'n wandcontactdoosje verwerken?
Nee, een wcd slikt alleen solid UTP. En solid UTP kun je weer niet in een connector knijpen.

@base_ dat is een baggeroplossing, solid UTP is niet gemaakt voor connectors. Daar zijn patchkabels voor.

[ Voor 15% gewijzigd door BeefHazard op 25-10-2013 00:14 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:27
BeefHazard schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 00:13:
[...]

Nee, een wcd slikt alleen solid UTP. En solid UTP kun je weer niet in een connector knijpen.

@base_ dat is een baggeroplossing, solid UTP is niet gemaakt voor connectors. Daar zijn patchkabels voor.
Natuurlijk werkt dat niet, daarom maken ze die connectors ook... 8)7
Je hoeft voor 2 verbindingen echt geen patchkast aan te leggen en ik kan je garanderen dat dergelijke connectors voor massieve kabel voor statische verbindingen prima werken (afgelopen 20 jaar in ieder geval wel voor alles war ik op die manier aangesloten heb). Voor bewegende/verplaatsende verbindingen echter niet. Meer als 3 aansluitingen sluit ik uiteraard bij voorkeur via een patchpanel en/of wandcontactdozen aan.
Pagina: 1