• LittleBit
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-01 23:21
Heb een Humax iHDR5200C in gebruik op Ziggo kabel.
Die Humax connect via WiFi met mijn huis-WLAN-netwerk.
Werkt.

Heb op de slaapkamer een LED-TV (Samsung 22EU5500)
Deze heeft ingebouwde WiFi en connect aan mijn huis-WLAN-netwerk.
Op deze LED-TV heb ik een goede internetconnectie
en de Apps/widgets, zoals voor bv Uitzending Gemist, werken vlot.

Vanaf mijn notebook kan ik via WiFi mbv FTP(met password natuurlijk) naar de Humax
en video-data uitwisselen. Dit werkt ook.

Als ik op de LED_TV de Source-knop gebruik,
zie ik behalve de normale sources als TV en HDMI daar ook een logo met "iHDR5200" verschijnen.
Dat komt omdat de Humax DLNA support.
Weer prima dus.
Als ik de iHDR5200 selecteer, krijg ik de vraag welke Media ik wens (foto, video of all)
en vervolgens verschijnt de naam van de Humax directory ("My Videos").
LED-TV en Humax lijken dus met elkaar te communiceren.
Als ik dan echter die Humax directory selecteer,
waarna ik verwacht een overzicht van de video-files te krijgen,
dan loop ik vast op "MEDIA PLAY" stopped.

Humax en LED-TV hebben laatste firmware versie.
Ik wil dus de video-data van de Humax streamen op mijn LED-TV.
De media-player in de LED-TV start echter niet met het displayen van de diverse video-files.
Wat doe ik verkeerd ?
Wat zou ik kunnen proberen om het kromme bitje te achterhalen ?

• Flexboy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:13
Een heel verhaal maar ik probeer het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen en tips te geven om de performance te verbeteren.

Het probleem zit hem in de files zoals de Humax deze opslaat van TV opnames. Dit zijn TS containers die vrijwel ongecomprimeerd zijn. TVs hebben in het algemeen niet zulke snelle processoren en zullen vooral via DLNA (standaard protocol wereldwijd) niet alle codecs (met name video) ondersteunen. Bijvoorbeeld ondertitels in een apart SRT bestand is problematisch, maar ook geluidsporen zijn beperkt.

Per TV merk is er ook een groot verschil van codecs die ondersteund worden. Sommige container formaten zoals MKV worden veel bij downloads gebruikt, Sony (heb ik zelf als smart tv) wil hier niets van weten en ondersteunt daarom MKV niet. LG en Samsung zijn minder kritisch net als Philips. Hier zijn tabelletjes van te vinden wat allemaal ondersteunt wordt.

De eigenschappen van de Humax 5200C (heb ik zelf ook) als media speler/media streamer zijn zeer beperkt.
Daarom heb ik thuis een mediaspeler aan geschaft die de bestanden van de Humax mbv. DLNA streamt via het netwerk, en daarna afspeelt via op mijn Sony TV op de slaapkamer. Dit werkt via WIFI (dongle in Humax, Mediaspeler heeft WIFI aan boord) redelijk. Afhankelijk van de buren, DECT telefoon, deurbellen, magnetron, babyfoon enz. werkt dit meestal vrij schokkerig. Dat komt door de vrijwel ongecomprimeerde bitstream.
Tegenwoordig heb ik de Humax en de mediaspeler in het bedrade netwerk hangen, met vaste IP adressen, nu werkt het uitstekend.
Helaas heeft mijn wat oudere mediaspeler niet veel extra functies via DLNA. Ik kan bijvoorbeeld niet snel springen binnen een bestand van de Humax, maar moet snel vooruitspoelen met 2X de snelheid tov. gewoon afspelen.

Als nabrander: de HUMAX ondersteunt alleen ftp en DLNA, dus geen CIFS, SMB of andere netwerk protocollen (helaas :( ). Ook heeft de Humax slechts een 100mbit net werk kaart aan boord. Dit trekt de snelheid van de rest van je netwerk naar beneden. Er zijn ftp scriptjes beschikbaar die er voor zorgen dat elke nacht alle nieuwe bestanden van de HUMAX opgehaald worden naar bijvoorbeeld een NAS of PC. Dan heb je minder beperkingen op de media formaten en kun je alle functies van je mediaspeler en/of PC gebruiken _/-\o_ .

• LittleBit
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-01 23:21
Tnx voor je uitgebreide antwoord.

Ik heb naast de Humax(WiFi-connected)
nu een NAS aangesloten (Cat5 connected)
en videofiles van die NAS kan ik wel op die LED-TV weergegeven.
... tenminste als ik die TV een stief kwartiertje de tijd geef om de server te vinden...
De tijd/performance-factor speelt dus idd een rol.

Overigens...
ik kan nu op 2 manieren video streamen:
- of mijn TV -welke een beperkte ingebouwde media-player heeft- de NAS-video-data rechtstreeks laten weergeven
- of de Humax de NAS-video-data laten playen voor de TV
maar in beide gevallen zie ik wel de videofiles van de hoofdfolder maar niet die van de mappen eronder.
Is er wellicht een bepaalde syntax vereist voor de directory/map/folder-namen op een DLNA-server ?

Verder valt het mij op dat DLNA geen account/password protectie heeft.
Als je een DLNA-media-server hebt, dan kunnen huisgenoten -welke je toegang tot je netwerk geeft- dus altijd bij je media-data.