Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe dev-laptop €1500~€2500

Pagina: 1
Acties:

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:26
Hoi allen,

Na 5 jaar trouwe dienst is mijn allereerste laptop ooit gesneuveld. ;w
Om even aan te geven waarmee ik de afgelopen jaren gewerkt heb: Het beestje was een 15,6" HP dual core systeem met een (toendertijd retesnelle!) vertex 2 SSD upgrade, 4GB ram en een radeon videokaartje.

Voor mijn werk programmeer ik zo'n 8 uur per dag met Visual Studio (en soms wat andere IDE's) en maak ik sporadisch gebruik van Photoshop. Thuis bewerk ik hier en daar een video, speel ik een spelletje en ga ik verder dev'ven in m'n vrije tijd. Voor de andere tijd neem ik m'n laptop mee om problemen van anderen op te lossen, heb dus een berg tools er op staan en wat VM's en/of een dual/triple-boot wanneer ik daar weer eens zin in heb. ;)

Mijn main-OS is toch wel windows, al zou een potentiële OSX opstelling mooi meegenomen zijn omdat ik dan de mac dev machine niet meer hoef te lenen op werk. ;)

Bovenstaand systeem voldoet in principe nog prima aan mijn behoeften en ik zou dan in theorie wel met max. €700 klaar kunnen zijn. Maar aangezien ik thuis geen PC of schermen heb staan verder en ik toch wel veel op dit apparaat ga werken wil ik mezelf toch een beetje verwennen. :)

Eisen die ik sowieso stel:
  • Schermgrootte rond de 15". Deze schermgrootte ben ik gewend en vind ik prettig om mee te werken.
  • Resolutie minimaal 1080p.
  • SSD. Kan uiteraard niet meer zonder. ;)
  • Minimaal 8gb RAM geheugen.
  • Stevige behuizing. Laptop moet zeker 3-5 jaar mee gaan en ik neem hem iedere dag mee naar m'n werk.
  • Een Haswell processor heeft mijn voorkeur.
Ik kan de BTW terugvragen van mijn bestelling en dit neem ik mee in de prijs.

Highend keuzes:
De keuze die ik nu in mijn hoofd heb is de nieuwe 15" MacBook Pro van Apple. http://store.apple.com/nl...duct=ME294N/A&step=config
Een prachtig scherm met hoge resolutie. 16GB geheugen voor virtualisatie. Prima processor met redelijke graphicskaart en een PCIe SSD. Thunderbolt porten zijn ook een pluspunt gezien de toekomst.
Prijskaartje: €2.629,00.

Mijn enige alternatief die qua kwaliteit in de buurt komt is de Dell XPS 15".
http://www.dell.com/us/p/...249h&model_id=xps-15-9530
Prachtig scherm ook en vrijwel dezelfde specs alleen deze mist de thunderbolt aansluitingen en heeft een msata SSD ipv een PCIe SSD.
Prijskaartje: ca. ~€2,249.99. Hoewel ik de bouwkwaliteit van de XPS laptops kan waarderen neig ik door het kleine prijsverschil eerder naar de MBP.

Midend keuzes:
Geen idee?
Mijn huidige beredenering is: ik ga deze laptop zeker 8 uur per dag gebruiken voor de komende jaren. Waarom niet goed investeren? Als er goedkopere alternatieven zijn die binnen mijn eisen vallen dan hoor ik die graag. :)

Alvast bedank in ieder geval!

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Tja, die Macbook is toch wel een erg fijne machine die wel 5 jaar mee zou komen. Het voordeel van een Mac is dat wanneer het nodig zou zijn je Windows zou kunnen installeren. Verder werkt Os x heel erg fin en is het zeker de moeite waard om hem te kopen, ondanks de hoge aanschafprijs, want ke krijgt een machine terug die zeker goed werkt, en apple heeft ook een goede garantieregeling mocht het nodig zijn. :) Als je niet gamed is het echt een mooie machine die aan je eisen voldoet met ook een zeer goede bouwkwaliteit, en dat scherm én touchpad zijn echt héél fijn.

[ Voor 16% gewijzigd door peakrever op 24-10-2013 21:45 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is dit anders iets: http://www.dell.com/us/p/...30h&model_id=alienware-14
Weliswaar een 14" ipv een 15", maar voor het verschil koop je er voor thuis ook een mooi 24" scherm bij - en op de zaak zul je er ongetwijfeld ook een hebben.
Weliswaar niet die PCI-e SATA die de mac heeft, maar goed, hoe lang zal die de snelste blijven?
Bovendien is ie in een mac iets lastiger te upgraden en is die upgrade een stuk prijziger dan in een normale laptop ;)
Plus, de Alienware heeft dit:
768GB SSD Triple (512G (SSD X2 RAID0) + 256G (mSATA with IRST partition))
8)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Ik snap nooit zo goed waarom mensen de retina met windows notebooks vergelijken. Je bent een developer. Een developer gebruikt windows of linus of OS X. Als je windows gebruikt en schaft een rMBP aan, dan doe je naar mijn inziens geen goede koop. Van de weinige pluspunten van de rMBP blijft maar weinig over onder Windows.

En als mede developper: ik wil graag een laptop die licht maar toch krachtig is met een zo hoog mogelijke resolutie. Maar er is een ding wat mij tegenstaat iets als de XPS 15 of macbook aan te schaffen, namelijk de input devices. Ik gebruik de home, end en application key zo vaak dat ik die niet zou willen missen. Vergeet niet daar rekening mee te houden.
Arthur-M. schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:43:
en apple heeft ook een goede garantieregeling mocht het nodig zijn. :)
De garantie van apple is behoorlijk bagger naast dell's 3 jaar next business day onsite garantie.

• KirovAir
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 02:29:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen de retina met windows notebooks vergelijken. Je bent een developer. Een developer gebruikt windows of linus of OS X. Als je windows gebruikt en schaft een rMBP aan, dan doe je naar mijn inziens geen goede koop. Van de weinige pluspunten van de rMBP blijft maar weinig over onder Windows.

En als mede developper: ik wil graag een laptop die licht maar toch krachtig is met een zo hoog mogelijke resolutie. Maar er is een ding wat mij tegenstaat iets als de XPS 15 of macbook aan te schaffen, namelijk de input devices. Ik gebruik de home, end en application key zo vaak dat ik die niet zou willen missen. Vergeet niet daar rekening mee te houden.

[...]

De garantie van apple is behoorlijk bagger naast dell's 3 jaar next business day onsite garantie.
Welke pluspunten mis ik onder windows? Ik vind het niet erg om wat toetsen te mappen naar andere toetsen. Mijn (tijdelijke) laptop is toevallig ook een XPS en ik mis geen van deze toetsen.
Ik hoor graag alternatieven natuurlijk. :)

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

• KirovAir
The Eagle schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:39:
Is dit anders iets: http://www.dell.com/us/p/...30h&model_id=alienware-14
Weliswaar een 14" ipv een 15", maar voor het verschil koop je er voor thuis ook een mooi 24" scherm bij - en op de zaak zul je er ongetwijfeld ook een hebben.
Weliswaar niet die PCI-e SATA die de mac heeft, maar goed, hoe lang zal die de snelste blijven?
Bovendien is ie in een mac iets lastiger te upgraden en is die upgrade een stuk prijziger dan in een normale laptop ;)
Plus, de Alienware heeft dit:

[...]
8)
Bedankt voor de suggestie! Qua specs wel een beest maar ik zoek wel iets meer zakelijks qua uiterlijk. :)

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-11 15:32
KirovAir schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:14:
[...]

Welke pluspunten mis ik onder windows? Ik vind het niet erg om wat toetsen te mappen naar andere toetsen. Mijn (tijdelijke) laptop is toevallig ook een XPS en ik mis geen van deze toetsen.
Je batterijduur wordt minder onder Windows en je schaling van je scherm gaat ook niet zo mooi mee.
Ik heb dezelfde gedachte, ik zou graag een 13" MBPr hiervoor hebben. Wat ik dan zelf zal doen is Windows draaien in een Parallels installatie waardoor ik makkelijk kan switchen tussen de twee en de Windows instance zichzelf gewoon pauzeert als je weggaat van die "space" in je OS X vanwege Maverick's Apps-pauzeer gedoe. Volgens mij gaat dat wel goed werken en heb je dan beide OS'en goed naast elkaar draaien.

De Dell XPS 15 is een erg mooie machine maar heeft zich verder nog niet bewezen. Ik gok erop dat het wel goed zit, maar da's natuurlijk afwachten. Waarom ga je trouwens niet voor de MBPr 15" zonder extra grafische kaart? Die Iris Pro 5200 die in het "standaardmodel" zit is nagenoeg even snel als de 650m in de vorige generatie en die doet het nog perfect met vrij veel dingen. Heb je ook nog eens meer ruimte om andere aanschaffen ernaast te doen zoals een extra scherm voor thuis oid.

• KirovAir
Merethil schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:53:
[...]

Je batterijduur wordt minder onder Windows en je schaling van je scherm gaat ook niet zo mooi mee.
Ik heb dezelfde gedachte, ik zou graag een 13" MBPr hiervoor hebben. Wat ik dan zelf zal doen is Windows draaien in een Parallels installatie waardoor ik makkelijk kan switchen tussen de twee en de Windows instance zichzelf gewoon pauzeert als je weggaat van die "space" in je OS X vanwege Maverick's Apps-pauzeer gedoe. Volgens mij gaat dat wel goed werken en heb je dan beide OS'en goed naast elkaar draaien.
De batterijduur is voor mij geen issue, omdat ik nooit echt 'mobiel' aan het devven ben. Voor browsen/tekstverwerken e.d. switch ik makkelijk naar OSX dan. Snellere accuslijtage zou wel een serieus minpunt zijn.
De schaling zou voor zover ik weet in 8.1 aardig verbeterd moeten zijn?
Merethil schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:53:
[...]

De Dell XPS 15 is een erg mooie machine maar heeft zich verder nog niet bewezen. Ik gok erop dat het wel goed zit, maar da's natuurlijk afwachten. Waarom ga je trouwens niet voor de MBPr 15" zonder extra grafische kaart? Die Iris Pro 5200 die in het "standaardmodel" zit is nagenoeg even snel als de 650m in de vorige generatie en die doet het nog perfect met vrij veel dingen. Heb je ook nog eens meer ruimte om andere aanschaffen ernaast te doen zoals een extra scherm voor thuis oid.
Ik ben bewust voor de duurdere broer gegaan in de hoop dat de 750m ook in de toekomst nog een spelletje kan spelen op medium settings. Ook Adobe Encore/Premiere en andere render software haalt hier hopelijk wat snelheidswinst uit. Maar je hebt zeker een valide punt, ik ga even op onderzoek uit of de GPU echt zoveel verschil gaat maken. Het prijsverschil is zeker niet niks te noemen.

Verwijderd

KirovAir schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 09:14:
[...]

de rMBP heeft naar mijn mening 2 grote pluspunten ten opzichte van de meeste Windows notebooks:
Het touchpad is veel beter
Het OS is voor sommigen beter.

Behalve deze 2 punten blijft er volgens mij weinig steekhoudends voor de rMBP in vergelijking met de concurrentie zoals de XPS 15. Wanneer je windows op je rMBP installeert, verlies je beide pluspunten, en downgrade je op de accuduur.

Overigens werkt adobe software momenteel bagger onder windows met een high-dpi scherm.

• Merethil
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:13:
[...]

de rMBP heeft naar mijn mening 2 grote pluspunten ten opzichte van de meeste Windows notebooks:

Behalve deze 2 punten blijft er volgens mij weinig steekhoudends voor de rMBP in vergelijking met de concurrentie zoals de XPS 15. Wanneer je windows op je rMBP installeert, verlies je beide pluspunten, en downgrade je op de accuduur.

Overigens werkt adobe software momenteel bagger onder windows met een high-dpi scherm.
^^dit dus. Daar doelde ik op, een high-res scherm werkt nog niet super met alle programma's onder Windows. Sommige zijn perfect, sommige zijn ronduit slecht in meeschalen.
Zonde, want een hoge-reso scherm is gewoon erg fijn.

Als je nagenoeg al je werkt kunt doen in OS X zou het beter zijn natuurlijk, maar als je C# devved dan is OS X toch een beetje... Onhandig, to say the least ;)

Daarnaast: Accuslijtage zal niet snel voorkomen. De accu's in MBP's zijn gerate op 1000 cycles maken voor ze onder de 80% capaciteit duiken, dus je zit nog wel een tijdje goed.
Als je de laptop voornamelijk aan het netlicht gebruikt en zo nu en dan onderweg bent maar onderweg in OS X blijft en dus de beste batterijduur haalt: Geen probleem om er 3 á 5 jaar mee te doen.

De GT 650m en GT 750m ontlopen elkaar wel, maar niet superveel. De GT 750m die in de MBPr zit is volgens bronnen ongeveer op het niveau van een GTX 660m, dus wel wát sneller.
Of dat die 600 euro extra waar is is up to you. Voor games zou ik toch eerder een desktop of Windows laptop met betere gpu aanraden.
Een extra scherm thuis is natuurlijk altijd fijn, tenzij je de ruimte er niet voor hebt :P (Met dit bedrag kan je zelfs denken aan een U2713HM van Dell ofzo, 2560x1440 naast je 2880x1800, lekker veel schermruimte).

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-11 19:04
Tsja als je bereid bent om een dergelijk bedrag uit te trekken voor een nieuw notebook dan kun je iets moois uitzoeken. Zelf zou ik nooit voor een mac gaan als je voornamelijk met Visual studio werkt. Maar aan de andere kant. Vanaf een Mac dual booten naar windows of Windows in een VM opstarten is mogelijk. Vanaf een Windows PC een Mac-OS starten is niet mogelijk.

Ik zou mij in ieder geval niet erg druk maken over het feit dat de SSD in de Mac PCI-e is en in de Dell slechts mSata. PCI-e heeft natuurlijk meer potentie, de vraag is of het het gaat merken in real live. Dit hangt voornamelijk af van de doorvoer die de mSata aansluiting in de XPS 15 touch heeft. Als deze een doorvoer heeft van 600 Mbps dan zal het verschil in de praktijk erg klein zijn. Als de doorvoer gecapped is op 300 Mbps dan merk je het wel. Er zijn mij geen reviews bekend van de XPS 15 touch die hier uitsluitsel over geven.

Wat de XPS touch betreft. De vraag is wanneer deze in Nederland leverbaar zal zijn. Op de website van Dell NL staat hij nog niet. Wat ik op 15" modellen altijd mis is het numerieke eiland. Maar als jij daar nooit mee gewerkt hebt dan is dat voor jou natuurlijk geen punt.

Toetsenbord. Zowel de MBpro als de XPS15 hebben een clicklet toetsenbord. De MBpro kun je in ieder geval even testen bij de meeste Mediamarkt's en Apple stores in den lande. Dat zal voor de XPS een stuk lastiger zijn.

Wellicht het belangrijkste punt voor jou is hoe lang je kunt en wilt wachten met de aanschaf.

Vooral vragen geen antwoorden.....

[ Voor 1% gewijzigd door jwpmzijl op 27-10-2013 12:59 . Reden: typo's ]

Hans van Zijl

• V0gelz
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-11 08:57
Wat je ook moet weten is dat na een aantal jaren de macbook pro (heb zelf een macbook pro 3,1 uit 2007) drivers voor windows elke nieuwe OSX versie een update krijgen. Na een X aantal jaar (rond 4-5 jaar) worden natuurlijk deze drivers niet meer geupdate en zal je macbook uit de lijst van bootcamp uitgehaald zijn.

Of drivers die niet optimaal zijn en systeem doen crashen (Wat ik heb). Ik weet niet wat je allemaal programmeert maar ik zou het toch even verder op research doen.

Behalve dit zijn de macbook's van uitstekende kwaliteit! Goede koeling en mooi meegenomen dat dual boot er is en zal geen probleem zijn om triple boot te doen.

Mooie maar dure beslissing dat je zal moeten nemen ;)

• Merethil
Ik heb met mijn Macbook uiteindelijk met de drivers in Windows gedraaid (behalve de bootcamp-driver, maar daar heb ik gewoon een oudere van gepakt). In Windows hoef je natuurlijk niet per sé die updates te draaien ervoor, je kan altijd de versie ervoor blijven draaien.

Hoe dan ook: Voornamelijk in Windows werken met een Mac is altijd wat gehannes.

Verwijderd

V0gelz schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 13:48:
Behalve dit zijn de macbook's van uitstekende kwaliteit! Goede koeling en mooi meegenomen dat dual boot er is en zal geen probleem zijn om triple boot te doen.
De rMBP heeft voor zijn klasse juist vrij slechte koeling. Throtteling onder load vanwege een te kleine power adapter, en aardig wat fan noise onder load. Het aluminium wordt ook heter dan het materiaal op andere laptops.

De XPS schijnt het daar volgens de eerste berichten wat beter te doen.

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 05:46
Ik snap met hierboven niet helemaal waarom je kan kiezen tussen MacBook of een Windows laptop, maar goed. Lijkt mij ook dat je voor de taal waarin je developed daar ook consequenties aan zitten.

On-topic, ik zou als ik jou eens op bto.eu kijken. Ik denk dat je daar voor een paar honderd euro minder een laptop met de bovengenoemde specs kan samenstellen. Heb persoonlijk goede ervaringen met een BTO, al is een MacBook in mijn optiek tegenwoordig de betere keuze ;-)

• KirovAir
Bedankt voor de reacties!
Zal later op de dag wat uitgebreidere reactie geven. :)

• Merethil
jhuiting schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 14:15:
Ik snap met hierboven niet helemaal waarom je kan kiezen tussen MacBook of een Windows laptop, maar goed. Lijkt mij ook dat je voor de taal waarin je developed daar ook consequenties aan zitten.

On-topic, ik zou als ik jou eens op bto.eu kijken. Ik denk dat je daar voor een paar honderd euro minder een laptop met de bovengenoemde specs kan samenstellen. Heb persoonlijk goede ervaringen met een BTO, al is een MacBook in mijn optiek tegenwoordig de betere keuze ;-)
Als je het dan toch over laptops met slechte koeling en bouwkwaliteit hebt... :P
Er zijn talloze reviews van bijna elk model van BTO te vinden waarin de bouwkwaliteit en koeling gehekeld worden gewoon omdat de dingen niet goed in elkaar zitten.
Vaak zit er een veel te stevige set hardware in voor de behuizing en krijg je throtteling, een hoop lawaai en slechte prestaties in een pakket dat lang niet zo stevig is als een gemiddelde Dell of Macbook.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:13

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Overigens is het gemis van home, end, page up en page down knoppen onder OS X ook gewoon gewenning. Ik betrap mezelf er nu onder Windows juist op dat ik telkens CMD + pijltoetsen probeer te gebruiken. :P
Op notebooks zitten die knoppen sowieso op de meest irritante plaatsen.

Ik ben zelf developer, en programmeer op het moment .NET applicaties in C#, en doe dat met veel plezier op m'n 15" RMBP. (Zie http://xamarin.com)

Overigens is de garantie van Apple lang niet zo slecht als ik hier beweerd zag. Ik denk wel dat het voor iedereen weer anders kan zijn, garantie blijft altijd een heikel punt, bij elke fabrikant. Ik heb nog bij geen enkele fabrikant probleemloze garantie meegemaakt.

Ik zou als je er als main workstation van afhankelijk bent echter wel minstens AppleCare aanschaffen (kan ook over een klein jaartje), of een goede verzekering afnemen die veel dekt.

[ Voor 4% gewijzigd door --MeAngry-- op 28-10-2013 16:10 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• Maceugh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-11 14:55

Maceugh

Doe eens gek wees je zelf

Wat ik je ook kan aanraden is om eens te kijken de nieuwe serie Mobile Workstation van HP dat is de Elitebook 820 G1, 840 G1, en de 850 G1. Mocht je het zwaarder willen pakken dan krijg je de Zbook15 (15") of de Zbook17 (17").

Ik heb hier helaas geen specs bij de hand ivm internet policy

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:02
Misschien is de Dell Precision m3800 ook nog het overwegen waard. Specs zien er wel goed uit en de 1e review die ik kon vinden was ook erg positief. Komt over 2 weken uit dus nog even geduld.

• KirovAir
[...]

De accuduur is niet echt een dealbreaker. Buiten het devven om zou ik het geen probleem vinden om op OSX te browsen of office taken uit te voeren. De brakke bootcamp drivers voor o.a. het touchpad zijn jammer, maar ook geen dealbreakers voor mij.
[...]
Merethil schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:17:
[...]

^^dit dus. Daar doelde ik op, een high-res scherm werkt nog niet super met alle programma's onder Windows. Sommige zijn perfect, sommige zijn ronduit slecht in meeschalen.
Zonde, want een hoge-reso scherm is gewoon erg fijn.
De adobe software die slecht draait op windows met hoge DPI geven de mbp juist weer een klein streepje extra. :)
De DPI-problemen over het algemeen neem ik voor lief. Het is geen probleem voor mij om hier en daar wat te rommelen met resolutie's of andere fixes voor de resolutie. Ik ga er vanuit dat een hoge DPI de komende jaren vaker gemeengoed word en de applicatie's daar ook rekening mee gaan houden.
Merethil schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 15:17:
[...]

Als je nagenoeg al je werkt kunt doen in OS X zou het beter zijn natuurlijk, maar als je C# devved dan is OS X toch een beetje... Onhandig, to say the least ;)

Daarnaast: Accuslijtage zal niet snel voorkomen. De accu's in MBP's zijn gerate op 1000 cycles maken voor ze onder de 80% capaciteit duiken, dus je zit nog wel een tijdje goed.
Als je de laptop voornamelijk aan het netlicht gebruikt en zo nu en dan onderweg bent maar onderweg in OS X blijft en dus de beste batterijduur haalt: Geen probleem om er 3 á 5 jaar mee te doen.

De GT 650m en GT 750m ontlopen elkaar wel, maar niet superveel. De GT 750m die in de MBPr zit is volgens bronnen ongeveer op het niveau van een GTX 660m, dus wel wát sneller.
Of dat die 600 euro extra waar is is up to you. Voor games zou ik toch eerder een desktop of Windows laptop met betere gpu aanraden.
Een extra scherm thuis is natuurlijk altijd fijn, tenzij je de ruimte er niet voor hebt :P (Met dit bedrag kan je zelfs denken aan een U2713HM van Dell ofzo, 2560x1440 naast je 2880x1800, lekker veel schermruimte).
De potentiële accu problemen zijn daarmee uit schot en de kortere accuduur onder Windows neem ik maar voor lief dan.
Hoewel een extra scherm heel prettig zou zijn, ga ik daar weinig gebruik van maken buiten mijn werk om, waar die al beschikbaar zijn. Dan investeer ik toch iets liever in de GPU.
jwpmzijl schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 12:56:
Tsja als je bereid bent om een dergelijk bedrag uit te trekken voor een nieuw notebook dan kun je iets moois uitzoeken. Zelf zou ik nooit voor een mac gaan als je voornamelijk met Visual studio werkt. Maar aan de andere kant. Vanaf een Mac dual booten naar windows of Windows in een VM opstarten is mogelijk. Vanaf een Windows PC een Mac-OS starten is niet mogelijk.

Ik zou mij in ieder geval niet erg druk maken over het feit dat de SSD in de Mac PCI-e is en in de Dell slechts mSata. PCI-e heeft natuurlijk meer potentie, de vraag is of het het gaat merken in real live. Dit hangt voornamelijk af van de doorvoer die de mSata aansluiting in de XPS 15 touch heeft. Als deze een doorvoer heeft van 600 Mbps dan zal het verschil in de praktijk erg klein zijn. Als de doorvoer gecapped is op 300 Mbps dan merk je het wel. Er zijn mij geen reviews bekend van de XPS 15 touch die hier uitsluitsel over geven.

Wat de XPS touch betreft. De vraag is wanneer deze in Nederland leverbaar zal zijn. Op de website van Dell NL staat hij nog niet. Wat ik op 15" modellen altijd mis is het numerieke eiland. Maar als jij daar nooit mee gewerkt hebt dan is dat voor jou natuurlijk geen punt.

Toetsenbord. Zowel de MBpro als de XPS15 hebben een clicklet toetsenbord. De MBpro kun je in ieder geval even testen bij de meeste Mediamarkt's en Apple stores in den lande. Dat zal voor de XPS een stuk lastiger zijn.

Wellicht het belangrijkste punt voor jou is hoe lang je kunt en wilt wachten met de aanschaf.

Vooral vragen geen antwoorden.....
Dank voor je input. Ik wacht nog twee weken met een beslissing, maar langer ook niet. De komende dagen ga ik vooral reviews afwachten van de nieuwe generatie portables om nog potentiële kandidaten te vinden.
V0gelz schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 13:48:
Wat je ook moet weten is dat na een aantal jaren de macbook pro (heb zelf een macbook pro 3,1 uit 2007) drivers voor windows elke nieuwe OSX versie een update krijgen. Na een X aantal jaar (rond 4-5 jaar) worden natuurlijk deze drivers niet meer geupdate en zal je macbook uit de lijst van bootcamp uitgehaald zijn.

Of drivers die niet optimaal zijn en systeem doen crashen (Wat ik heb). Ik weet niet wat je allemaal programmeert maar ik zou het toch even verder op research doen.

Mooie maar dure beslissing dat je zal moeten nemen ;)
Merethil schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 14:07:
Ik heb met mijn Macbook uiteindelijk met de drivers in Windows gedraaid (behalve de bootcamp-driver, maar daar heb ik gewoon een oudere van gepakt). In Windows hoef je natuurlijk niet per sé die updates te draaien ervoor, je kan altijd de versie ervoor blijven draaien.

Hoe dan ook: Voornamelijk in Windows werken met een Mac is altijd wat gehannes.
Dat zal geen probleem zijn, alle stabiliteit na de 4-5 jaar gebruik is mooi meegenomen. Toch handig om te weten iig! En het gehannes daar houd ik stiekem wel van, als het na het gehannes maar draait.
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 14:12:
[...]

De rMBP heeft voor zijn klasse juist vrij slechte koeling. Throtteling onder load vanwege een te kleine power adapter, en aardig wat fan noise onder load. Het aluminium wordt ook heter dan het materiaal op andere laptops.

De XPS schijnt het daar volgens de eerste berichten wat beter te doen.
Kijk. Dit is een goede reden voor mij om niet voor de rMPB te gaan. Ik wacht eigenlijk op de eerste uitgebreide reviews van beide systemen die dit onderwerp behandelen, want ik ben ze nog niet tegengekomen. Het is voor mij wel belangrijk dat het systeem onder gemiddelde load wel gewoon stil/koel blijft. Tijdens hoge load mag er wel wat kabaal zijn maar bij mijn oude laptop werd het systeem gewoon veels te warm en werden er veels te veel decibel geproduceerd. :(
jhuiting schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 14:15:

Op een mac zou ik net zo goed kunnen developen als elke andere laptop mbv bootcamp dus vandaar dat ik deze in mijn keuze meeneem. Vooral de bouwkwaliteit/duurzaamheid zijn voor mij van belang. En met mijn overige eisen/budget kwam ik ze al snel tegen. :P
Merethil schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 15:58:
[...]

Als je het dan toch over laptops met slechte koeling en bouwkwaliteit hebt... :P
Er zijn talloze reviews van bijna elk model van BTO te vinden waarin de bouwkwaliteit en koeling gehekeld worden gewoon omdat de dingen niet goed in elkaar zitten.
Vaak zit er een veel te stevige set hardware in voor de behuizing en krijg je throtteling, een hoop lawaai en slechte prestaties in een pakket dat lang niet zo stevig is als een gemiddelde Dell of Macbook.
Dat is dus een reden waarom ik niet voor BTO laptops zou gaan. Een collega raadde mij deze ook al aan, maar hoorde al snel van anderen dat de behuizing/lawaai niet aan de zakelijke alternatieven kon tippen.
--MeAngry-- schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:10:
Overigens is het gemis van home, end, page up en page down knoppen onder OS X ook gewoon gewenning. Ik betrap mezelf er nu onder Windows juist op dat ik telkens CMD + pijltoetsen probeer te gebruiken. :P
Op notebooks zitten die knoppen sowieso op de meest irritante plaatsen.

Ik ben zelf developer, en programmeer op het moment .NET applicaties in C#, en doe dat met veel plezier op m'n 15" RMBP. (Zie http://xamarin.com)

Overigens is de garantie van Apple lang niet zo slecht als ik hier beweerd zag. Ik denk wel dat het voor iedereen weer anders kan zijn, garantie blijft altijd een heikel punt, bij elke fabrikant. Ik heb nog bij geen enkele fabrikant probleemloze garantie meegemaakt.

Ik zou als je er als main workstation van afhankelijk bent echter wel minstens AppleCare aanschaffen (kan ook over een klein jaartje), of een goede verzekering afnemen die veel dekt.
Dank voor je input. Zou ik AppleCare dan bijvoorbeeld een half jaar na de aanschaf nog kunnen bijkopen? Dat zou wel een uitkomst zijn. :o
Maceugh schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:29:
Wat ik je ook kan aanraden is om eens te kijken de nieuwe serie Mobile Workstation van HP dat is de Elitebook 820 G1, 840 G1, en de 850 G1. Mocht je het zwaarder willen pakken dan krijg je de Zbook15 (15") of de Zbook17 (17").

Ik heb hier helaas geen specs bij de hand ivm internet policy
robin222 schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:41:
Misschien is de Dell Precision m3800 ook nog het overwegen waard. Specs zien er wel goed uit en de 1e review die ik kon vinden was ook erg positief. Komt over 2 weken uit dus nog even geduld.
Bedankt voor de suggesties! Dit zijn exact de kandidaten waar ik naar zocht ook. O+

Ik ben er nog niet uit. Ik leun nog steeds richting het Apple front aan maar ga de komende dagen even de reviews afwachten. Het is jammer dat je de alternatieven niet 123 kan proberen om bijvoorbeeld het toetsenbord/behuizing kunt voelen. Vind het ook jammer dat de SSD prestaties onder bootcamp met windows ondermaats zijn tegenover OSX als ik het zo lees.
Nogmaals bedankt voor de input iedereen (keep it coming!) Zal na een dikke berg research weer terugrapporteren. :D

Verwijderd

Vergeet niet dat een onder windows kortere accuduur betekent dat er meer stroom wordt verbruikt, wat kan leiden tot een warmere laptop. Apple optimaliseert hun laptops vrij aggressies voor noise in plaats van temperatuur. Dat is minder een probleem op de veelal zwart plasticen windows laptops dan een aluminium mac.

Overigens vind ik het vreemd dat je accuduur schijnbaar minder belangrijk vind, maar wel voornamelijk aankomt met laptops die dun, licht en daarom ook vrij duur zijn.

• KirovAir
Verwijderd schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 20:53:
Vergeet niet dat een onder windows kortere accuduur betekent dat er meer stroom wordt verbruikt, wat kan leiden tot een warmere laptop. Apple optimaliseert hun laptops vrij aggressies voor noise in plaats van temperatuur. Dat is minder een probleem op de veelal zwart plasticen windows laptops dan een aluminium mac.

Overigens vind ik het vreemd dat je accuduur schijnbaar minder belangrijk vind, maar wel voornamelijk aankomt met laptops die dun, licht en daarom ook vrij duur zijn.
Ik doel hierbij op de verminderde accuduur onder windows. Als ik op windows draai zal dit vrijwel altijd zijn om of te gamen of te devven. Beide gebeuren in de buurt van een stroomkabel. Voor het lichtere browsen/tekstverwerken i.c.m met wat muziek is accuduur natuurlijk mooi meegenomen.

• KirovAir
Na een tijdje op een geleende macbook gespeeld te hebben is de keuze duidelijk geworden. OSX daar valt prima mee te werken en het voelt als een frisse wind en weer eens wat anders dan Windows. Switchen dmv parallels of bootcamp werkt prima voor devven of gamen. De komende jaren werk ik dus op een macbook. :)

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:12
KirovAir schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 09:26:
Na een tijdje op een geleende macbook gespeeld te hebben is de keuze duidelijk geworden. OSX daar valt prima mee te werken en het voelt als een frisse wind en weer eens wat anders dan Windows. Switchen dmv parallels of bootcamp werkt prima voor devven of gamen. De komende jaren werk ik dus op een macbook. :)
Goede keuze, heb ik een paar jaar geleden ook voor gekozen. :)
Pagina: 1