Crucial Ballistix Tactical lagere snelheid in Windows 8.1

Pagina: 1
Acties:

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:18
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een nieuwe pc samengesteld met onder andere dit pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU geheugen in combinatie met een z87-g45 moederbord, i5 4670k processor en windows 8.1.

Het probleem is dat in windows bij taakbeheer - presaties aangegeven wordt dat mijn geheugen een snelheid heeft van 1333 Mhz i.p.v. de 1600 die hij zou moeten hebben. Op de website van corsair kan ik hier niks over vinden, heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

Daarnaast heb ik ook nog het probleem dat mijn geheugen vol loopt bij het downloaden of kopieren van grote bestanden. Broncontrole geeft dan bijvoorbeeld aan dat 95% van het geheugen in gebruik is. Als je vervolgens het gebruik van de processen bij elkaar optelt kom je nauwelijks aan 1 GB van de 8.

[ Voor 19% gewijzigd door WilbertNeems op 24-10-2013 17:24 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00
WilbertNeems schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:08:
..dat mijn geheugen een snelheid heeft van 1333 Mhz i.p.v. de 1600 die hij zou moeten hebben. Op de website van corsair kan ik hier niks over vinden, heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Is geen probleem, 1333 is waarschijnlijk gewoon de basis instelling zoals deze in de spd geprogrammeerd staat. Wil je 'm op 1600 kun je dat instellen in de bios, of nog makkelijker, een XMP profiel laden.

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
WilbertNeems schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:08:
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een nieuwe pc samengesteld met onder andere dit pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU geheugen in combinatie met een z87-g45 moederbord, i5 4670k processor en windows 8.1.

Het probleem is dat in windows bij taakbeheer - presaties aangegeven wordt dat mijn geheugen een snelheid heeft van 1333 Mhz i.p.v. de 1600 die hij zou moeten hebben. Op de website van corsair kan ik hier niks over vinden, heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Al op de website van Crucial gekeken? Ik heb toevallig hetzelfde setje gekocht en ga dit weekend in elkaar zetten. Ik zal mijn ervaringen delen althans kijken of ik hetzelfde heb.

Edit: Setje zit in elkaar, bij mij stond er ook 1333Mhz. In bios XMP profile geselecteerd en aangegeven dat ram 1600Mhz is. Nu staat ie keurig op 1600Mhz

[ Voor 7% gewijzigd door r0el op 26-10-2013 10:52 . Reden: nu met oplossing ]

• WilbertNeems
Bedankt Nielson en r0el, heb hem ook op het xmp profiel gezet en nu klopt het inderdaad wel.

Dit wekt wel de vraag op of er misschien nog andere instellingen in de Bios zijn die ik aan zou moeten passen bij mijn nieuwe pc.

En het probleem dat mijn geheugen soms vol loopt, hoe is dit te verhelpen/verklaren?

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
WilbertNeems schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 22:41:
En het probleem dat mijn geheugen soms vol loopt, hoe is dit te verhelpen/verklaren?
Dat probleem heb ik een keer meegemaakt maar ik weet niet hoe te reproduceren..

• WilbertNeems
Heb er nog steeds last van dat mijn geheugen vol loopt. Dit gebeurt bij het downloaden of kopieren van grote bestanden en bij het langer spelen van BF4. Bij andere games lijk ik er geen last van te hebben.

Broncontrole geeft dan bijvoorbeeld aan dat 95% van het geheugen in gebruik is. Als je vervolgens het gebruik van de processen bij elkaar optelt kom je nooit aan 8 GB.

Is er iemand die enig idee heeft? Heb even gekeken op de crucial.com en het geheugen zou wel compatible moeten zijn met mijn moederbord.

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:01
Windows cached data, je kunt dit zien door via taskmanager via prestaties broncontrole te openen en geheugen te selecteren.

Dat is normaal gedrag. Dit geheugen wordt anders toegewezen als je applicaties dit nodig hebben.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
WilbertNeems schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:40:
Heb er nog steeds last van dat mijn geheugen vol loopt.
Dat klinkt negatief. Wat je ziet is dat je geheugen gebruikt wordt. Daar is het ook voor. Er worden allerlei zaken door Windows in een cache gezet. Tot het moment dat een programma geheugen vraagt, dan wordt het betreffende deel weer aan dat programma toegekend.

• WilbertNeems
Ik begrijp dat het geheugen er is om gebruikt te worden. Alleen in het weer toewijzen van een geheugen aan een programma gaat blijkbaar iets mis. Ik krijg uiteindelijk een foutmelding dat ik een programma moet afsluiten omdat deze teveel geheugen gebruikt. Als ik dit controleer gebruikt dit programma helemaal niet zo veel geheugen.

Net als bij het spelen van BF4, 8GB geheugen zou voldoende moeten zijn om niet halverwege je spel te weinig geheugen te hebben.
Pagina: 1