Portable harddisk aan router

Pagina: 1
Acties:

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik wil een portable harddisk aan mijn router koppelen zodat ik in ieder geval overal mijn muziek voorhanden heb. Ik heb ook nog wel een volledige NAS staan, maar eigenlijk heb ik die niet altijd nodig, dus ik vind het zonde om die altijd aan te laten staan.
Ik heb nu een Rotel RA-12 tuner staan die via het netwerk muziek kan benaderen en ik wil Sonos gaan gebruiken. Ik wil dus mijn muziek altijd voorhanden hebben. Snelheid is van minder belang, omdat er alleen maar mp3 gestreamed wordt.

Ik dacht dus aan een portable harddisk aan mijn router. Gaat deze harddisk ook in slaapstand na een bepaalde tijd? En zijn er verder nog zaken waar ik rekening mee moet houden of iets wat niet mogelijk is?

De router: Linksys EA4500
Mogelijke harddisk: Western Digital Elements, 500 GB externe harde schijf

Extra vraagje: Ik heb ook een MediaCenter met MediaPortal staan, maar ben wel benieuwd hoe vaak de harddisk aan gaat. Weet iemand daar een eenvoudig monitor programma voor?

Rob

PVOutput

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:29
Wat bedoel je met een portable harddisk? Wil je de disk regelmatig afkoppelen? Dat kan ingewikkeld worden, als de router geen hot-swap ondersteunt: dan moet je op de router inloggen om af te kunnen koppelen.

Verder heb ik goede ervaring met WD Elements externe schijven: ze worden niet warm en slaan af na een ingestelde tijd, bijv. in Windows.

Over je extra vraag; daar ben ik ook benieuwd naar! Ik heb een externe disk zodanig staan dat ik niet kan horen/voelen of de disk afgeslagen is. Controleren middels een progje zou dan uitkomst bieden!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik neem aan dat als je deze koppelt, de router zelf wil formatteren, dan zal het dus geen ntfs worden....

• RobWest
Ik bedoel met portable harddisk een externe 3,5" disk, zodat ik geen extra voeding nodig heb. Ik wil hem ook niet afkoppelen. Eenmalig vullen met muziek en daarna af en toe er iets bij zitten terwijl hij aan de router blijft hangen.

@Jolke: als het een losse schijf is dan kan je voelen of hij draait door hem op te pakken en een beetje rond te draaien. Als dat vreemd/vertraagt aanvoelt dan draait de schijf. De schijf werkt dan als een soort gyroscoop.

@KillerAce_NL: FAT32 lijkt me voldoende, dat kan de router wel aan.

PVOutput

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:29
2.5" bedoel je neem ik aan als je geen extra voeding nodig hebt?

Ik heb een schijf op een plek staan waar ik niet (makkelijk) bij kan - anders zou ik ook voelen of de schijft draait of niet. Daarom heb ik ook behoefte aan zo'n progje.
Enne... als je muziek luistert dan slaat de schijf natuurlijk niet af :P

• Mezz0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2025

Mezz0

ESXi-ZFS-NAS

Zover ik weet werken alleen 2.5" disken zonder voeding (mits niet te groot) en volgens mij is rsync wwn goed packet voor je

http://esxilab.wordpress.com If all is virtual then what is real?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:10
Waarom niet gewoon je NAS aanlaten staan? Die schijven/schijf gaat toch ook in slaapstand en scheelt je een hardeschijf.

Of je moet inzitten over een paar euro extra stroomkosten op jaarbasis dat je NAS in standby gebruikt? (die je hem nu blijkbaar uitzet?)

• RobWest
Ik heb mijn NAS draaien op VMware ESXi met 3 schijven erin. Volgens mij is het niet in te stellen dat die schijven in slaapstand gaan.

PVOutput

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 19:17
ik had toentertijd een HDD aan mijn WNDR3700 router gehangen, werkt perfect (ook als externe opslag). Ik weet even niet uit mijn hoofd welke harde schijf dat was, (geloof een WDscorpio) maar deze ging niet uitzichzelf op standby en bleef gewoon draaien.

wel heb ik bemerkt dat de readsnelheid iets sneller is als je de schijf naar EXT3 formateerd (vanwege de linuxbased firmware op de router)
Pagina: 1