Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

NSA luisterd merkel af

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het artikel is nogal suggestief

Volgens de USA today die directe citaten gebruikt:
http://www.usatoday.com/s...-security-agency/3171477/

Een woordvoerderrr van Merkel had gezegd dat de duitse overheid
"has received information that the chancellor's cellphone may be monitored by American intelligence."
De woordvoerder van het witte huis heeft vervolgens aangegeven dat:
"The United States is not monitoring and will not monitor the communications of the chancellor," Carney said."
Tweakers maakt daarvan:
Volgens het Amerikaanse National Security Council heeft de Amerikaanse president Merkel in dat gesprek verzekerd dat haar communicatie momenteel niet wordt afgeluisterd. Of dat in het verleden wel zo was, blijft onbesproken

Ten eerst is het dus niet de NSA die iets heeft gezegt maar een rechtstreekdsevertegenwoordiger van de president. Ten tweede is de toevoeging 'momenteel' een dubieuze aanvulling van tweakers die niet is gebaseerd op de lettelijk verzekering die door het witte huis is gegeven of gesteld was door de woordvoerer van merkel.
Het zinnetje daarachter over het verleden is trouwens ook nogal suggestief omdat de reactie van het witte huis de door merkels woordvoerder geuitte zorgen over het afluisteren van Merkel wel heeft besproken.

Ik vind dat op zijn minst de bovenstaande verklaring van de woordvoerder van het Witte huis veel meer accuraat in het artikel zou moeten. (dus niet als afkomstig van de NSA en ook zonder 'momenteel' erin)

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Aangezien de auteur afwezig is, antwoord ik uit zijn naam.

Je maakt een leesfoutje. Er staat duidelijk: National Security Council, dat is iets wezenlijks anders dan de National Security Agency.

De woordvoerder van het Witte Huis, Jay Carney, heeft vervolgens gewoon het NSC nagepraat in zijn statement. Het statement van het NSC komt uit het oorspronkelijke artikel van Der Spiegel.
Eine Sprecherin des Nationalen Sicherheitsrats der Vereinigten Staaten erklärte zu den Vorwürfen gegenüber dem SPIEGEL: "Der Präsident hat der Kanzlerin versichert, dass die Vereinigten Staaten ihre Kommunikation nicht überwachen und auch nicht überwachen werden." Die Sprecherin wollte auf SPIEGEL-Nachfrage ausdrücklich nicht sagen, ob das auch für die Vergangenheit gilt.
De alinea zoals Joost die heeft geschreven lijkt me een prima afspiegeling - no pun intended - van wat Der Spiegel schreef.

De kwalificatie dat het artikel op basis daarvan suggestief is, vind ik nogal kort door de bocht. Ik hoop dat je in volgende reacties je kunt beperken tot het melden van fouten - want je hebt in het verleden al vaak terecht fouten gemeld die we hebben gefixt. Dat een heel artikel in jouw ogen daardoor suggestief zou zijn, vind ik heel jammer. In dit geval was jij degene die ernaast zat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had mij inderdaad vergist met de national security counsil en de NSA mogelijk verblind door het loga van de NSA ernaast.

Laat nog onverlet dat de duitse regering een statement heeft uitgedaan dat ze informatie ontvangen hadden dat de bondskanselier wordt afgeluisterd.
http://www.bundesregierun...el-handyueberwachung.html

En dat er vervolgens ook door de woordvoerder van het witte huis gezegd is, letterlijk vertaald dit is:
De communicatie van de kanselier wordt niet afgeluisterd en wordt ook in de toekomst niet afgeluisterd

Een letterlijke ontkenning dus van de claim die de duitse overheid had uitgegeven en dat is niet echt hetzelfde is als wat tweakers neerzette:

dat haar communicatie momenteel niet wordt afgeluisterd

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2013 16:56 ]