1 SSID bij beschikbare netwerken maar met meerdere routers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 549829

Topicstarter
Hallo,

ik zie dat er genoeg te vinden is over hoe je meerdere routers kan instellen met dezelfde SSID. En dat heb ik al meerdere malen geprobeerd thuis maar het is nooit echt goed gelukt. Vaak viel het internetsignaal dan bij 1 van de 2 weg, blijkbaar levert het conflicten op. Er zit iets niet lekker in mijn configuratie. Maargoed, ga ik vrijdag weer een poging voor doen.

Maar wat ik me wel afvraag: als ik het inricht zie ik vaak 2x dezelfde SSID langskomen in beschikbare netwerken. Maar op mijn werk hebben ze ook meerdere routers, maar ik zie daar maar 1x de SSID langskomen in beschikbare netwerken. En overal even sterk....

Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:45

Umbrah

The Incredible MapMan

Waarom routers? Hoe stel je je infrastructuur in? Geen accesspoints? Open Mesh? (http://www.open-mesh.com/)

Lees eerst eens in WAT de verschillende componenten zijn, je kan doorgaans geen routers gebruiken als wireless accesspoints, en hoewel sommige routers er een ingebakken hebben, zul je de router-modus uit moeten zetten, de NAT en DHCP server ook moeten verwijderen, zodat alleen het AccessPoint overblijft en desnoods een switch (die je dan weer kan gebruiken om het AP op het netwerk aan te sluiten).

Overigens: niet alle apparaten gaan even goed om met multi-AP wifi's; ik weet dat iOS devices bijvoorbeeld compleet flippen bij wifi-roamen. Ze kunnen de wireless handoff die nodig is voor roaming (managed of unmanaged) niet aan.

Denk ook na over je doel, wat zij de eisen en de devices die je aansluit? Veel bandbreedte? Weinig bandbreedte?

Wat is de status van de ether bij je in de buurt? Wat zegt InSSIDer? Veel buren op de 2,4GHz band? Misschien wil je je dan beperken tot de 5GHz frequenties! Ga sowieso altijd alles wat vast is bedraad aansluiten, wifi alleen als het niet anders kan; ZEKER voor zwaar gebruik. Je zult toch voor je AP's infrastructuur moeten aanleggen, dus dat is geen punt.

[ Voor 40% gewijzigd door Umbrah op 24-10-2013 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-07 07:18
Je verteld er niet bij hoe je de router onderling hebt aangesloten en ingesteld.

Je hebt 1 hoofdrouter. Vandaar sluit je via een LAN poort de volgende router aan, ook op de LAN poort.
Op de 2de router zet je DHCP uit en geeft je hetzelfde SSID als je eerste router + hetzelfde wachtwoord.
Dan zou dit moeten werken.

Via een App als WiFi Analyser (android) kun je dan je verschillende netwerken zien.
Voor IOS of Windows zijn deze tools ook eenvoudig te vinden.

Als alles goed is ingesteld dan zou je de SSID verborgen kunnen maken in de 2de router. Dan zie je deze niet terug in het normale overzicht. Met bovenstaande tools vindt je deze evengoed terug.

Waarom zou je ze niet willen zien. Veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vuistregels:

- 1 router in huis, daarachter alleen switches (bedraad) en access points (WiFi). Evt kun je apparaten die als router verkocht worden voor bovenstaande functies gebruiken, maar dan moet je ze nadrukkelijk niet als router inzetten.
- Alle AP's (incl router als daar WiFi op zit) zelfde SSID
- Alle AP's op 20MHz instellen, iig is in 2.4GHz. 40MHz met meerdere AP's volstrekt contraproductief.
- Alle AP's voorzover mogelijk ander vrij kanaal geven, dus in 2.4GHz: 1, 5, 9 of 13. Als je meer AP's dan dat hebt, of als bepaalde kanalen door interferentie onbruikbaar zijn, en je dus niet ontkomt aan meerdere AP's dezelfde kanaal te geven, zorg dan dat AP's met zelfde kanaal zo ver mogelijk uit elkaar staan en er AP's met ander kanaal tussenin zitten.
- Als je overlap tussen AP's in zelfde kanaal constateert, verlaag dan signaalsterkte van beide totdat je geen overlap meer hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 549829

Topicstarter
Had geen hardware genoemd omdat ik niet met een n00b vraag wilde komen.

Ter info: ik heb thuis op de begane grond (meterkast) een KPN Experia box (helaas) en daar heb ik wifi op ingesteld. Dat is de hoofdrouter.

Vervolgens met Devolo dLan 500 AV powerline adapters naar de zolder (kan geen kabels trekken), waar ik een Engenius ECB 300 router instel als AP met zelfde SSID.

Maar ik denk dat in mijn vorige config's ik de fout heb gemaakt dat de 2 AP's dezelfde kanalen gebruikten. Dan botst dat....