Ha Tweakers,
Inmiddels begint mijn veelgebruikte desktop pc echt te verouderen, dus tijd om te oriënteren op iets nieuws. Zoals de titel al aangeeft, heb ik enkel een nieuw platform nodig. Voeding, behuizing, HDD, DVD, en videokaart gaan mee, omdat die allemaal nieuwer zijn dan het originele platform en later upgegraded. Oorspronkelijk was mijn PC namelijk een Fujitsu Siemens Scaleo Li2664 OEM pc, destijds (2010 aankoop) nog weinig ervaring met zelf bouwen en dit was gewoon goede hardware voor de prijs:
- OEM behuizing
- Delta Electronics 350w (draait inmiddels in mijn kleinere HT/GamePC op een andere locatie)
- MSI MS7379VP (OEM versie met dichtgetikte BIOS) met Intel G31 Express
- 2 GB (2x1) DDR2 667 MHz (Hynix Electronics - opgeslagen als reserve)
- Intel Core 2 Quad Q6600 + stock koeler (@2.4 GHz - overklok was helaas niet mogelijk door OEM mobo)
- Nvidia GeForce 9300GE (ligt opgeslagen als reserve, maar is te traag om nog ergens voor te gebruiken)
- Seagate 500GB 7200rpm HDD
- Optische drive
- Win Vista Home Premium x86
Op dit moment is de setup deels ge-upgraded tot:
- Zelfde CPU + stock koeler / Mobo / HDD / Optische drive
- Coolermaster HAF922 behuizing
- Coolermaster Silent Pro 600M voeding (modulair)
- 4 GB (2x2) DDR2 800 MHz (Corsair ValueRAM)
- Club3D Radeon HD7850 1GB RoyalKing (laatste upgrade, halfjaar geleden)
- Win 7 Ultimate x86
Zoals jullie waarschijnlijk concluderen vormt in bovenstaande setup inmiddels het veroudere moederbord, trage geheugen, en onzuinige CPU (nog 105 watt
) de bottleneck. In slecht geoptimaliseerde games merk ik dat mijn processor moeilijk doet, en ook loop ik steeds vaker tegen RAM beperkingen op. DDR2 geheugen is echter duur en lastig verkrijgbaar geworden, dus upgraden heeft nu echt geen zin meer. Het platform is inmiddels zo'n vijf jaar oud (hardware kwam uit in 2008, ik heb de pc sinds 2010), en eigenlijk is het de bedoeling dat het nieuwe platform ook zeker weer VIER jaar meegaat. Dat wil niet zeggen dat er in die vier jaar niets verandert, waarschijnlijk volgt over anderhalf jaar wel weer een nieuwe videokaart, en er moet ooit ook nog een SSD komen.
Kortom, ik zoek een toekomstbestendig platform, maximaal budget ongeveer 350 euro (arme student, daarom upgrade ik ook, geheel nieuwe pc te duur)
Zelf dit bedacht:
- €200 > Intel (Haswell) Core i5 4670K - biedt ruimte voor overklok en is ongeveer dezelfde CPU in de line-up van Intel als mijn oude Q6600, ook qua prijs destijds. Quadcore is een vereiste.
- €100 > Asus (goede ervaringen mee in ITX HT/Game PC) Z87 ATX moederbord met uitbreidingsmogelijkheden op gebied van PCI-e, SATA, USB 3.0, etc.
- €50 > Kingston / Corsair 8GB DDR3 geheugen, minimaal 1600 MHz
Graag hoor ik van jullie of ik hier weer even mee kan doen, of dat er misschien wel betere alternatieven zijn. Ik sta ook open voor AMD (op laptop gebied heb ik ze zelfs liever dan Intel, veel goedkoper en betere integrated graphics) maar moet eigenlijk wel net zo veel power inzitten als een Haswell i5 dan. Trouwens, i7 valt buiten het budget, om dat gelijk maar even te zeggen
Alvast bedankt!
Inmiddels begint mijn veelgebruikte desktop pc echt te verouderen, dus tijd om te oriënteren op iets nieuws. Zoals de titel al aangeeft, heb ik enkel een nieuw platform nodig. Voeding, behuizing, HDD, DVD, en videokaart gaan mee, omdat die allemaal nieuwer zijn dan het originele platform en later upgegraded. Oorspronkelijk was mijn PC namelijk een Fujitsu Siemens Scaleo Li2664 OEM pc, destijds (2010 aankoop) nog weinig ervaring met zelf bouwen en dit was gewoon goede hardware voor de prijs:
- OEM behuizing
- Delta Electronics 350w (draait inmiddels in mijn kleinere HT/GamePC op een andere locatie)
- MSI MS7379VP (OEM versie met dichtgetikte BIOS) met Intel G31 Express
- 2 GB (2x1) DDR2 667 MHz (Hynix Electronics - opgeslagen als reserve)
- Intel Core 2 Quad Q6600 + stock koeler (@2.4 GHz - overklok was helaas niet mogelijk door OEM mobo)
- Nvidia GeForce 9300GE (ligt opgeslagen als reserve, maar is te traag om nog ergens voor te gebruiken)
- Seagate 500GB 7200rpm HDD
- Optische drive
- Win Vista Home Premium x86
Op dit moment is de setup deels ge-upgraded tot:
- Zelfde CPU + stock koeler / Mobo / HDD / Optische drive
- Coolermaster HAF922 behuizing
- Coolermaster Silent Pro 600M voeding (modulair)
- 4 GB (2x2) DDR2 800 MHz (Corsair ValueRAM)
- Club3D Radeon HD7850 1GB RoyalKing (laatste upgrade, halfjaar geleden)
- Win 7 Ultimate x86
Zoals jullie waarschijnlijk concluderen vormt in bovenstaande setup inmiddels het veroudere moederbord, trage geheugen, en onzuinige CPU (nog 105 watt
Kortom, ik zoek een toekomstbestendig platform, maximaal budget ongeveer 350 euro (arme student, daarom upgrade ik ook, geheel nieuwe pc te duur)
Zelf dit bedacht:
- €200 > Intel (Haswell) Core i5 4670K - biedt ruimte voor overklok en is ongeveer dezelfde CPU in de line-up van Intel als mijn oude Q6600, ook qua prijs destijds. Quadcore is een vereiste.
- €100 > Asus (goede ervaringen mee in ITX HT/Game PC) Z87 ATX moederbord met uitbreidingsmogelijkheden op gebied van PCI-e, SATA, USB 3.0, etc.
- €50 > Kingston / Corsair 8GB DDR3 geheugen, minimaal 1600 MHz
Graag hoor ik van jullie of ik hier weer even mee kan doen, of dat er misschien wel betere alternatieven zijn. Ik sta ook open voor AMD (op laptop gebied heb ik ze zelfs liever dan Intel, veel goedkoper en betere integrated graphics) maar moet eigenlijk wel net zo veel power inzitten als een Haswell i5 dan. Trouwens, i7 valt buiten het budget, om dat gelijk maar even te zeggen
Alvast bedankt!