Nieuw platform voor komende jaren

Pagina: 1
Acties:

• MuFFIN 007
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-02 20:47
Ha Tweakers,

Inmiddels begint mijn veelgebruikte desktop pc echt te verouderen, dus tijd om te oriënteren op iets nieuws. Zoals de titel al aangeeft, heb ik enkel een nieuw platform nodig. Voeding, behuizing, HDD, DVD, en videokaart gaan mee, omdat die allemaal nieuwer zijn dan het originele platform en later upgegraded. Oorspronkelijk was mijn PC namelijk een Fujitsu Siemens Scaleo Li2664 OEM pc, destijds (2010 aankoop) nog weinig ervaring met zelf bouwen en dit was gewoon goede hardware voor de prijs:
- OEM behuizing
- Delta Electronics 350w (draait inmiddels in mijn kleinere HT/GamePC op een andere locatie)
- MSI MS7379VP (OEM versie met dichtgetikte BIOS) met Intel G31 Express
- 2 GB (2x1) DDR2 667 MHz (Hynix Electronics - opgeslagen als reserve)
- Intel Core 2 Quad Q6600 + stock koeler (@2.4 GHz - overklok was helaas niet mogelijk door OEM mobo)
- Nvidia GeForce 9300GE (ligt opgeslagen als reserve, maar is te traag om nog ergens voor te gebruiken)
- Seagate 500GB 7200rpm HDD
- Optische drive
- Win Vista Home Premium x86

Op dit moment is de setup deels ge-upgraded tot:
- Zelfde CPU + stock koeler / Mobo / HDD / Optische drive
- Coolermaster HAF922 behuizing
- Coolermaster Silent Pro 600M voeding (modulair)
- 4 GB (2x2) DDR2 800 MHz (Corsair ValueRAM)
- Club3D Radeon HD7850 1GB RoyalKing (laatste upgrade, halfjaar geleden)
- Win 7 Ultimate x86

Zoals jullie waarschijnlijk concluderen vormt in bovenstaande setup inmiddels het veroudere moederbord, trage geheugen, en onzuinige CPU (nog 105 watt >:) ) de bottleneck. In slecht geoptimaliseerde games merk ik dat mijn processor moeilijk doet, en ook loop ik steeds vaker tegen RAM beperkingen op. DDR2 geheugen is echter duur en lastig verkrijgbaar geworden, dus upgraden heeft nu echt geen zin meer. Het platform is inmiddels zo'n vijf jaar oud (hardware kwam uit in 2008, ik heb de pc sinds 2010), en eigenlijk is het de bedoeling dat het nieuwe platform ook zeker weer VIER jaar meegaat. Dat wil niet zeggen dat er in die vier jaar niets verandert, waarschijnlijk volgt over anderhalf jaar wel weer een nieuwe videokaart, en er moet ooit ook nog een SSD komen.

Kortom, ik zoek een toekomstbestendig platform, maximaal budget ongeveer 350 euro (arme student, daarom upgrade ik ook, geheel nieuwe pc te duur)

Zelf dit bedacht:

- €200 > Intel (Haswell) Core i5 4670K - biedt ruimte voor overklok en is ongeveer dezelfde CPU in de line-up van Intel als mijn oude Q6600, ook qua prijs destijds. Quadcore is een vereiste.
- €100 > Asus (goede ervaringen mee in ITX HT/Game PC) Z87 ATX moederbord met uitbreidingsmogelijkheden op gebied van PCI-e, SATA, USB 3.0, etc.
- €50 > Kingston / Corsair 8GB DDR3 geheugen, minimaal 1600 MHz

Graag hoor ik van jullie of ik hier weer even mee kan doen, of dat er misschien wel betere alternatieven zijn. Ik sta ook open voor AMD (op laptop gebied heb ik ze zelfs liever dan Intel, veel goedkoper en betere integrated graphics) maar moet eigenlijk wel net zo veel power inzitten als een Haswell i5 dan. Trouwens, i7 valt buiten het budget, om dat gelijk maar even te zeggen ;)

Alvast bedankt!

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 20:26

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

met die 4670K kun je zeker nog even vooruit! bied idd aardig wat ruimte voor overclock maar houd er dan wel rekening mee dat je er een andere cpu koeler moet op zetten (mugen 3 bijvoorbeeld) (weet niet of deze past?)

Asus moederbord zelf ook goede ervaring mee, echter lijken de Asrock z87 moederborden ook aardig goed te presteren en lijkt de kwaliteit ook aardig omhoog te zijn gegaan, maar dit is persoonlijk en voor 100 euro zal het toch niet top notch zijn dus dat maakt niet uit. Ik heb zelf een Gigabyte Z87X-D3H en die is dacht ik 120 euro, zeer tevreden over!.

Geheugen zou ik van de merken: G skill, corsair, of kingston pakken. Moet je even zoeken op welke lifetime garantie zit, weet zo snel niet op welke.

Let bij eht kopen van geheugen erop dat je low profile geheugen koopt (geen koelvinnen)
Deze hebben totaal geen nut (er vanuit gaande dat je je geheugen niet gaat overclocken) en deze beperken je mogelijkheden van CPU koeler.

Hoop dat je hier even mee vooruit kunt, plaats als je iets denkt te hebben gevonden even een link naar het product of zet het hier even weg, kunnen wij oordelen wat wij ervan vinden :)

• MuFFIN 007
Dank voor je reactie!

De 4670K leek mij inderdaad een goede optie vanwege het feit dat je kan gaan overklokken zodra de normale prestaties niet meer overhouden. Tot die tijd zou ik dan wss gewoon de Intel koeler erop houden, dat scheelt weer een aanschaf die je in eerste instantie niet nodig hebt. De standaard koeler van m'n Q6600 is inmiddels echt brak (maar upgraden vind ik zonde voor zo kort) - soms slaat hij zomaar heel hard aan en springt dan pas terug naar een lager toerental als je een schop tegen de behuizing geeft :P Van hoge temperaturen heb ik echter geen last - maar dat komt eerder door de grote casefan's van de behuizing dan door die stock koeler denk ik.

Voor de IGP hoef ik het niet te doen, vind het jammer dat er geen Intel K CPU bestaat waar de GPU weggelaten is, zo had je bij Ivy Bridge nog de i5 3350P, maar die kon weer niet overgeklokt worden. De AMD APU's zijn daarom sowieso geen alternatief eigenlijk, want die ruilen CPU kracht voor GPU kracht. Echter, vormt de FX serie nog een interessante optie? De snelste modellen hiervan zijn toch vergelijkbaar met Core i5? Graag jullie mening hierover.

Wat betreft moederborden zou ik graag horen wat van onderstaande de meest interessante voor z'n prijs is, want de verschillen lijken soms miniem.. Zijn er trouwens nog features op de nieuwste Z87 worden die niet op de vorige generaties zaten - dingen die in de toekomst wel gemeengoed raken? Dan wil ik daar namelijk wel rekening mee houden. Sata600, usb 3.0, en PCI-e 3.0 zit tegenwoordig overal op, dus dat zijn geen criteria meer..

EDIT: selectie teruggebracht tot de volgende twee modellen:

pricewatch: Asus Z87-C

pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-D3H

Welke zouden jullie kiezen - en waarom?

Ik hoor het wel!

[ Voor 7% gewijzigd door MuFFIN 007 op 25-10-2013 13:17 ]

• MuFFIN 007
Is er nog een tweaker die op mijn laatste edit zou willen reageren?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Vertel ons eerst eens wat zit er op de GA-z87x-d3h dat niet op de asus z87-c zit, en dat je denkt te kunnen gebruiken?

• prupke15

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik heb zelf het gigabyte mobo dat je linkt, en dat ding werkt top. Genoeg ruimte voor SLi/ CF en 6 usb 3.0 aansluitingen op de achterkant (ook nog 2 usb 2.0) maar dat heeft de ASUS ook.

Ik denk dat het verschil niet heel groot zal zijn. Verder geen ervaring over het algemeen met ASUS, maar heb eerder een keer een gigabyte mobo terug gestuurd, en deze werd zeer rapide vervangen voor een nieuwe dus qua service vind ik gebaseert op mijn eerdere ervaring Gigabyte top! (Asus kan ook top zijn)

dus het is kieze wat jij zelf wilt. De gigabyte zal je niet teleurstellen, maar het asus bordje ook niet :)

• MuFFIN 007
Nouja, de features zijn inderdaad bijna hetzelfde. Het gaat me daarom denk ik vooral om snelheid / kwaliteit, of die twee zaken vergelijkbaar zijn. Normaal gesproken is Asus natuurlijk top (en daar betaal je voor) maar deze Gigabyte heeft een X in de modelnaam staat wat betekent dat de voeding rond de CPU zwaarder is uitgevoerd, daarom vind ik ook alleen deze Gigabyte vergelijkbaar met de Asus, de goedkopere modellen doen wat minder aan.

Features die verschillen en ik redelijk belangrijk vind:
- meer USB 3.0 op de GA-Z87X (zowel extern als headers)
- S/PDIF op de GA-Z87X
- één extra PCI-E 3.0 slot op de GA-Z87X

Verder zijn er bepaalde kleine hardware / software dingetjes op beide merken die wel invloed hebben (maar hoe groot, waar een vraagteken staat hoor ik het graag van jullie)
- Asus > MemOk! + DIGI/VRM (voeding) + Fan Xpert2 + Fijne UEFI + USB 3.0 Boost/UASP?? + AISuite 3?? + QLED + DirectKey + Probe2 + Anti-Surge (zowel I/O als DRAM)
- Gigabyte > PowerIR (voeding) + DualBios + Goldplated socket?? + Dedicated USB Port fuses + Gigabyte On/Off Charge2?? + Gigabyte App Center/EasyTune/Smartfan??

Alvast bedankt!

• prupke15

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Nja wat ik weet van die standaard software op die bordjes is dat je de helft toch niet gebruikt... (de gigabyte heeft geen goldplated socket)

De gigabyte heeft 8 usb poorten waarvan 6 USB3.0.

Mijn kast heeft ook 2 usb3.0 voor dus ik heb er geen tekort. de asus heeft er ook 6 dacht ik dus dat zal geen verschil maken.

het Pci-E slot extra op de gigabyte heeft alleen nut als jij iets hebt wat je erop wilt aansluiten dus dat kan ik niet oordelen.

Welk bord je ook pakt, je kunt niet mis gaan, beide kwaliteits bordjes :)

• MuFFIN 007
Bedankt!

Ik ga de prijzen komende tijd in de gaten houden, als ik nog vragen heb laat ik het wel weten :)

• MuFFIN 007
Goed, het is inmiddels bijna 2014 wat betekent dat ik binnen een maand de overgang gemaakt wil hebben. M'n budget is inmiddels definitief vastgesteld op €400, wat na CPU (i5 4670k - 190 EUR) en RAM (Ballistix 8G, €55) betekent dat ik ongeveer €150 heb voor het moederbord. M'n selectie is sinds november bijna niet veranderd, hoewel de iets duurdere Gigabyte UD3H nu wel prima binnen bereik komt, en erg netjes is qua featureset: pricewatch: Gigabyte GA-Z87X-UD3H

Ben alleen niet zo blij met het design van het bord en de kleurstelling, allemaal nogal suf voor een bord in die prijsklasse. uATX concurrent is bijv. de Asus TUF Gryphon, welke er wel heel fraai uitziet.

Graag hoor ik of jullie nog nieuwe opties aan kunnen dragen, met belangrijkste eisen nog steeds kwaliteit en featureset. Liever dus Asus of Gigabyte, en min. 2x PCI-E + voldoende fan aansluitingen.

Daarnaast benieuwd of jullie weten of er binnenkort voor één van de producten op mijn lijstje een actie aan zit te komen, bij één van de webshops in de Pricewatch :)
Pagina: 1