Simpele bedrijfsmatige NAS

Pagina: 1
Acties:

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 14:30
Hallo,

Het bedrijf waar ik werk zoekt een snelle oplossing voor opslag buiten de deur. Een aanvraag bij de ICT afdeling zal veel te lang duren dus kwamen ze bij mij (als koning éénoog in het land der blinden).

Ze hebben op locatie wel internet, maar dit is echter niet binnen ons eigen netwerk, dus alles gaat via de VPN en dat heeft een flinke performance impact op de werkzaamheden die wij verrichten.

Nu is de meest snelle en goedkope oplossing om op locatie gewoon een map te delen op een computer en daar lokaal naar toe te schrijven en lezen met alle leden van het locale netwerk.
Het nadeel is dat het niet echt professioneel overkomt als je dag en nacht een workstation hebt staan blazen t.b.v. bereikbaarheid (mensen zitten niet altijd op locatie). Daarbij kan je de computer op afstand niet benaderen, dus zal je aan het eind van de dag alles via de VPN even moeten synchroniseren met de hoofd server. (beter 1x 10 minuten wachten dan over de gehele dag een uur vertraging).

Een mooiere oplossing zou ik zelf vinden om er gewoon een kleine nas neer te zetten. Het idee is dat een backup dagelijks gemaakt wordt, dus een raid config is een pre.

Nu ben ik persoonlijk zeer tevreden over de Synology nassen, en zat daarom te denken aan de pricewatch: Synology DiskStation DS112j.

Maar de synology nassen hebben zoveel functionaliteit, dat deze wellicht over-gekwalificeerd is. In principe hoeft het alleen maar als opslag te dienen.

Ik ben echter niet thuis in de andere merken; maar als ik op prijs mag beoordelen welke een goede kandidaat kunnen zijn dan zou ik de volgende ook nog als candidaat kunnen zien;

pricewatch: Netgear ReadyNAS 102

pricewatch: QNAP TS-112 Turbo NAS

pricewatch: Freecom Silver Store 2-Drive NAS

De Freecom ziet er erg basic uit, maar dat is eigenlijk ook de enige functie die het behoeft, netwerk opslag. Snelheid is prettig, maar er hoeven geen grote bestanden naar toe.
De Freecom en de Netgear hebben dan ook weer 2 drives, wat de mogelijkheid tot raid 1 met zich mee brengt. In deze prijsklasse lijkt me dat een leuke bonus, maar zoals gezegd is het niet noodzakelijk.

Qua prijs opperde ik dat het rond de 150 euro zou kosten, dus daar wil ik graag onder blijven. Al moet je natuurlijk kwaliteit boven de prijs willen stellen in een zakelijke omgeving, maar het moet dan niet zijn van "dan moet je maar die van 500 euro kopen, dat is zeker goed).

Een 2e vraag is of de nas ook op zich zelf kan werken. Normaal hang je een nas in je netwerk via een router en krijgt het een eigen IP. Maar kan je een nas ook direct aan een switch hangen?

Dus NAS [switch] > PC 1 / PC 2 / PC 3. Of is het dan beter een router te nemen die de ip's verdeeld (DHCP ??)

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:23
Sorry, maar om de ICT afdeling in je bedrijf te passeren lijkt me nou niet echt handig. Heb je kaas gegeten van beveiliging of mag de data ook op straat te komen liggen?

Maar mocht je prive een nas nodig hebben, de synology is makkelijk te beheren en over QNAP zijn ook een hoop mensen tevreden. Maar praat met je IT afdeling, en als er haast bij is dan moet het management maar zorgen dat het een hogere prio krijgt, maar ga aub niet zelf lopen hobbyen in het bedrijfsnetwerk. Een beetje BOFH zal voor de rest van ze carriere zorgen dat je de meest vreemde pc problemen ervaart }>

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Er zij genoeg bedrijven die honderden workstations laten lopen. Kut voor het milieu, maar is dat onprofessioneel?
- nee

Je wil professioneel overkomen met een low end consumenten nas.

2 schijven (raid 1) kost al rond de 150 euro, tel ik de nas nog geeneens mee.

Wat als er iets gebeurt met zelf neergelegde consumenten oplossingen? gaat it daar dan ook support op leveren of de dikke middelvinger ?

edit Raid is ook geen backup. een backup is een kopie van je data op een andere lokatie/gebouw

Ik stel voor dat je 2-oog het werk laat doen en in de tussentijd een workstation laat loeien

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 23-10-2013 22:54 ]

Iperf

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:35
Ik hoop voor jouw bedrijf dat het doen van dit soort praktijken geblokkeerd is op meer dan 1 front.

Lekker handig zo'n kleine Synology jatten met alle data erop.

Het klinkt alsof je voor een groot bedrijf werkt. Ik neem aan dat ze daar SLA's hebben waarin staat hoe lang dit soort aanvragen mogen duren.

Ik begrijp je probleem, maar ga niet dit soort ad-hoc fixes uitvoeren. Daar krijg je misschien nog wel spijt van.

Mocht je toch doordrammen. Synology is the way to go ;)

Edit:

Is er ook niet wat te regelen met DropBox?

Mijn mij ook een sharedienst te herinneren waarbij 1 client het van het internet haalt en de rest het van die pc afhaalt ipv het internet.

[ Voor 16% gewijzigd door Alpha89 op 23-10-2013 23:08 ]

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 14:30
Mag ik voorop stellen dat de formaliteiten hier niet ter discussie staan?

Het gaat er gewoon om dat we snel en lokaal een opslag oplossing hebben die door een klein groepje benaderd kan worden. Onze ICT mag dingen dan wel formeel afhandelen, maar zonder daar naar te vragen weet ik nu al dat dit weken kan duren. En ze hebben het liever gisteren dan vandaag.

Dropbox zou ook nog kunnen, al zie ik daar de meerwaarde niet van in. De gegevens moeten ook gewoon naar de centrale server toe, dus een backup is er altijd.

Maargoed, de Synology of QNAP genieten de voorkeur. Maar kan ik deze middels een switch koppelen aan een paar computers of moet dat een router zijn. Internet gaat via de wifi, dus de kabel kan voor de NAS/Switch gebruikt worden.

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-01 13:10

Satom

Verzamel ervaringen

Een NAS sluit je inderdaad aan op je router, hierop sluit je ook de rest van de PC's aan (of zolang de PC's maar in hetzelfde netwerk zitten). En dan kun jij je NAS benaderen via het netwerk.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:33
Los van bovenstaande, pak op z'n minst een 2-bay Synology.
Probeer ook vooral niet voor 150 euro klaar te zijn, dat is veel te krap.
Een DS213j vind ik zelf prima geschikt voor backup-taken. Twee schijven erbij en je komt op 300-400 euro.

E.e.a. hangt ook af van het aantal users. Bij meerdere gebruikers zou ik een hoger model pakken.

Verwijderd

Als het goedkoop moet maar toch degelijk kan ik je deze aanraden:
http://www.dlink.com/be/n...y-cloud-storage-enclosure
Aankoop voor enkel de Nas is rond de 80€, monteer daar 2 schijven van 1TB in mirror en je hebt voor een kleine 200€ een werkende Nas die zelfs van buitenaf (the cloud) bereikbaar is via pc, smartphone of tablet.
Ook nog goede en goedkope oplossingen zijn de Iomega Nasse in de ix2 reeks

Neem anders eens een kijkje op http://www.nascenter.be/

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

BLACKfm schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 09:37:
Mag ik voorop stellen dat de formaliteiten hier niet ter discussie staan?

Het gaat er gewoon om dat we snel en lokaal een opslag oplossing hebben die door een klein groepje benaderd kan worden. Onze ICT mag dingen dan wel formeel afhandelen, maar zonder daar naar te vragen weet ik nu al dat dit weken kan duren. En ze hebben het liever gisteren dan vandaag.

Dropbox zou ook nog kunnen, al zie ik daar de meerwaarde niet van in. De gegevens moeten ook gewoon naar de centrale server toe, dus een backup is er altijd.

Maargoed, de Synology of QNAP genieten de voorkeur. Maar kan ik deze middels een switch koppelen aan een paar computers of moet dat een router zijn. Internet gaat via de wifi, dus de kabel kan voor de NAS/Switch gebruikt worden.
Het lijkt er op alsof je niet eens de moeite / het fatsoen neemt om even met de IT afdeling te praten. Het klinkt heel gek maar dat zijn ook mensen en die zijn meestal wel behulpzaam. Hoe kun jij dingen weten zonder met mensen te praten?

Dat het even duurt voordat er iets geregeld is, lijkt mij normaal, het lijkt er meer op dat mensen slecht zijn in plannen en dingen aanvragen/regelen. Dat is wat ik als IT-er ervaar.

Natuurlijk kunnen die IT-ers ook prutsers zijn, maar als ik er achter zou komen dat mensen op eigen houdje zomaar dit soort fratsen uit zouden halen, dan zou ik wel wat amok gaan maken.

En als je dan over dropbox begint, dan vraag ik me af of je wel weet wat je aan het doen bent.

In dit geval denk ik dat je beter hulp in kan roepen en niet zelf gaan lopen prutsen.

Maar dat is vast niet het soort advies wat je wilt horen.

Maar nu ga ik even los: als je echt goed bezig was en wist wat je deed, dan had je dit topic niet hoeven starten. En dat zou een waarschuwing moeten zijn om hier niet mee verder te gaan.

/einde rant.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:23
Wie is straks de pineut als de data op straat ligt of de raid blijkt niet hetzelfde te betekenen als backup?
Pagina: 1