Advies Home Cinema Set

Pagina: 1
Acties:

• DeWim17
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-01-2022
Hallo,

Allereerst hoop ik dat dit de goede plek is om mijn vraag te stellen over een Home Cinema Set.
Ik ben dus op zoek naar een Home Cinema Systeem. Maar ik twijfel heel erg over wat ik nou precies wil.

Op dit moment heb ik een Samsung TV met 3x HDMI.

- HDMI poort 1 (STB) zit de KPN interactieve tv box. Deze werkt met STB wat dus wil zeggen dat mijn TV en afstandsbediening van Samsung het kastje ook kunnen aansturen. Dit werkt goed en hier ben ik tevreden over. Wat vooral mooi is, is dat als ik TV opstart het ITV kastje meteen ook aan gaat.
-Op HDMI 2 zit mijn playstation
-Op HDMI 3 zit mijn laptop aangesloten.

Wat ik eigenlijk zou willen hebben is als volgt. Een home cinema set die ook zonder de TV geluid kan afspelen. Als de Home cinema set FM radio ondersteund via WIFI, dan is het niet nodig dat mijn interactieve TV kastje zonder TV moet werken. Bij een Home cinema set zonder Radio zou ik graag willen dat die het geluid van mijn Interactieve kastje kan afspelen zonder tv. Zodat ik via het ITV kastje naar radio kan luisteren.

Als de TV aanstaat moet het geluid van zowel alle apparaten die op HDMI zitten werken via de Home cinema set omdat dat geluid beter zal zijn dan wat me tv kan produceren.

Nu is alleen de vraag bestaat er zo'n home cinema set?
De meeste werken ook via HDMI?, dus moet de home cinema set ook minimaal één hdmi in poort hebben omdat ik geen HDMI over heb. En wat heeft het voor gevolgen als ik het Interactieve tv kastje via bijvoorbeeld HDMI-in via een Home cinema set doe. Werkt dat STB dan nog?

Dan zit ik ook nog met de vraag wat is beter een 2.1 systeem of een 5.1 systeem? Ik gebruik het op mijn kamer ( 3 bij 4m²). Aangezien mijn kamer dus klein is lijkt het mij niet persé nodig om een 5.1 systeem of hoger te nemen ook omdat ik de achtergeluidsboxen niet makkelijk ergens achter neer kan zetten. Dan betaal ik liever iets meer voor een 2.1 systeem met een goede bass.

Ik hoor graag van jullie. :)

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-01 14:35
Home cinema sets die HDMI in met audio ondersteunen zijn wel vaak 5.1. Meerdere HDMI ingangen zitten sowieso bijna alleen maar op surround receivers, maar dit zou je op kunnen vangen met een HDMI switch. Overigens kun je prima 2.1 aansluiten op een surround receiver.

• DeWim17
Maar heb je hier voorbeeld van wat dan geschikt is?
Sorry haha, ik heb een beetje hulp nodig. Maar de receiver is de ontvanger waarin je ook DVD/Bluray's kan stoppen neem ik aan.

En met audio dat die dus ook zonder tv werkt?

Zoiets als deze?

Al kan ik hiervan niet vinden of die HDMI-in heeft, Trouwens composiet aansluiting heeft mijn tv ook. Of is HDMI sowieso beter qua kwaliteit/geluid?

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-01 14:35
Nee ik bedoelde een AV-receiver/surround-receiver. Daar stop je geen DVD/Blu-Ray in, maar daar sluit je andere apparaten op aan. Het is een versterker met ingebouwde radio en heel veel aansluitingen voor allerlei soorten apparatuur. Een voorbeeld is de Denon AVR-xxxx reeks, of de Marantz SR-xxxx reeks, Onyo TX-SR of TX-NRxxxx reeks, Yamaha RX-Vxxxx,etc. Die hebben tegenwoordig meestal meerdere HDMI ingangen en accepteren geluid via die HDMI aansluitingen. Je kunt dan schakelen tussen verschillende invoerbronnen/apparaten.

Het geluid loopt dan zo:

DVD/Blu-Ray speler/PC -->HDMI kabels --> AV-receiver--> speakerkabel --> speakers

En voor beeld loopt er vanaf die receiver nog een HDMI kabel naar je TV.

Voorbeeld van de aansluitingen van een Denon AV-receiver: Afbeeldingslocatie: http://www.hughsnews.ca/wp-content/uploads/2013/05/Denon-AVR-X4000-Rear1.jpg

Het probleem met van die alles-in-1 setjes zoals die je als voorbeeld gaf, is dat die er meestal vanuit gaan dat je verder bijna niks aansluit. Wil je een mediabox en een PC aansluiten, dan kom je al aansluitingen tekort als er überhaupt al HDMI ingangen opzitten en niet alleen een uitgang.
Die specifieke LG heeft toevallig 2 HDMI ingangen, dus dat is al 1 te weinig. Bovendien weet ik niet of die via die HDMI ingangen ook alle audioformaten ondersteunt.

[ Voor 56% gewijzigd door mac1987 op 24-10-2013 02:40 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wat voor een systeem je neer wil zetten (2.1, 5.1 of iets anders) is een te maken keuze. Wil je surround of niet? Dat is gewoonweg iets waarover je moet nadenken.

In jouw situatie lijkt het me het beste om een receiver te kopen. Deze heeft zoals hierboven reeds aangegeven alle aansluitmogelijkheden en dergelijke in huis om aan al je wensen te voldoen. Bijkomend voordeel van een receiver is dat wanneer je voor dit moment niet voor surroundspeakers zou gaan, je deze later alsnog bij zou kunnen kopen en aansluiten. Je hoeft de receiver dan dus niet weg te doen.

Een standaard home-cinema-setje van LG (of elk ander merk) zoals je genoemd hebt is inderdaad erg beperkt in de mogelijkheden. En nog belangrijker, dergelijke setje hebben een belabberde geluidskwaliteit en zijn eigenlijk zonde van het geld.

Belangrijkste vraag: wat is je budget? Dit bepaald namelijk wat de mogelijkheden zijn. Verder is het misschien handig om je wat in te lezen.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:58

DjVe

Hatsaflats!

Misschien dat je met dit budget ook eens kan kijken naar een soundbar. Dan heb je ook alle functionaliteiten, maar niet het ingewikkelde van een receiver.

• S1NN3D
  • Niet online
DjVe schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 08:35:
Misschien dat je met dit budget ook eens kan kijken naar een soundbar. Dan heb je ook alle functionaliteiten, maar niet het ingewikkelde van een receiver.
Inclusief de beperkingen van een soundbar. In mijn ogen hebben deze ook beperkte mogelijkheden en een ondermaatse geluidskwaliteit. Maar zolang er geen budget bekend is, weten we toch niet welke kant het op kan. :+

• DeWim17
mac1987 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 02:30:
Nee ik bedoelde een AV-receiver/surround-receiver. Daar stop je geen DVD/Blu-Ray in, maar daar sluit je andere apparaten op aan. Het is een versterker met ingebouwde radio en heel veel aansluitingen voor allerlei soorten apparatuur. Een voorbeeld is de Denon AVR-xxxx reeks, of de Marantz SR-xxxx reeks, Onyo TX-SR of TX-NRxxxx reeks, Yamaha RX-Vxxxx,etc. Die hebben tegenwoordig meestal meerdere HDMI ingangen en accepteren geluid via die HDMI aansluitingen. Je kunt dan schakelen tussen verschillende invoerbronnen/apparaten.

Het geluid loopt dan zo:

DVD/Blu-Ray speler/PC -->HDMI kabels --> AV-receiver--> speakerkabel --> speakers

En voor beeld loopt er vanaf die receiver nog een HDMI kabel naar je TV.

Voorbeeld van de aansluitingen van een Denon AV-receiver: [afbeelding]

Het probleem met van die alles-in-1 setjes zoals die je als voorbeeld gaf, is dat die er meestal vanuit gaan dat je verder bijna niks aansluit. Wil je een mediabox en een PC aansluiten, dan kom je al aansluitingen tekort als er überhaupt al HDMI ingangen opzitten en niet alleen een uitgang.
Die specifieke LG heeft toevallig 2 HDMI ingangen, dus dat is al 1 te weinig. Bovendien weet ik niet of die via die HDMI ingangen ook alle audioformaten ondersteunt.
Aha, bedankt voor deze uitleg, dat waardeer ik zeer.
Het is dus ook zo dat alles waarvan je wilt dat het geluid via een HCS (home cinema systeem) afspeelt via een hdmi poort in de HC moet?

Het is niet zo dat als je hdmi 3 gewoon direct je pc op hebt zitten en dat hij dan via HDMI geluid af kan spelen. Dan gebruikt die dus gewoon tv speakers?

Dan lijkt mij zo'n receiver idd wel een goede oplossing.
S1NN3D schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 07:54:
Wat voor een systeem je neer wil zetten (2.1, 5.1 of iets anders) is een te maken keuze. Wil je surround of niet? Dat is gewoonweg iets waarover je moet nadenken.

In jouw situatie lijkt het me het beste om een receiver te kopen. Deze heeft zoals hierboven reeds aangegeven alle aansluitmogelijkheden en dergelijke in huis om aan al je wensen te voldoen. Bijkomend voordeel van een receiver is dat wanneer je voor dit moment niet voor surroundspeakers zou gaan, je deze later alsnog bij zou kunnen kopen en aansluiten. Je hoeft de receiver dan dus niet weg te doen.

Een standaard home-cinema-setje van LG (of elk ander merk) zoals je genoemd hebt is inderdaad erg beperkt in de mogelijkheden. En nog belangrijker, dergelijke setje hebben een belabberde geluidskwaliteit en zijn eigenlijk zonde van het geld.

Belangrijkste vraag: wat is je budget? Dit bepaald namelijk wat de mogelijkheden zijn. Verder is het misschien handig om je wat in te lezen.
Ik denk dat ik voor nu voor 2.1 wil gaan, omdat ik 5,1 toch niet echt makkelijk kan plaatsen. Als er maar een lekker bass op zit en het geluid prima is ben ik al wel tevreden.

Mijn budget ligt tussen de 200-300 euro. Maar als er iets is van €400,- wat zoveel keer beter is dan wil ik daar nog wel even voor sparen. Maar het liefst tussen de 200 en 300 euro.

Naast zo'n AV-receiver heb ik dus ook nog 2 boxen en een subwoofer (Voor de bass) nodig?
Als je iets zo kunnen aanraden een product met boxen zou ik wel heel fijn vinden. Ik laat me toch beter informeren door mensen die hier veel verstand van hebben zoals jij en Mac. Zodat ik wel iets goeds koop.

• S1NN3D
  • Niet online
DeWim17 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:54:
[...]
Het is niet zo dat als je hdmi 3 gewoon direct je pc op hebt zitten en dat hij dan via HDMI geluid af kan spelen. Dan gebruikt die dus gewoon tv speakers?
[...]
Als je een tv en receiver hebt die Audio Return Channel (ARC) ondersteunen, zou je wel een hdmi-ingang van de tv kunnen gebruiken en via ARC toch het geluid uit de speakers kunnen krijgen.
DeWim17 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:54:
[...]
Ik denk dat ik voor nu voor 2.1 wil gaan, omdat ik 5,1 toch niet echt makkelijk kan plaatsen. Als er maar een lekker bass op zit en het geluid prima is ben ik al wel tevreden.

Mijn budget ligt tussen de 200-300 euro. Maar als er iets is van €400,- wat zoveel keer beter is dan wil ik daar nog wel even voor sparen. Maar het liefst tussen de 200 en 300 euro.

Naast zo'n AV-receiver heb ik dus ook nog 2 boxen en een subwoofer (Voor de bass) nodig?
Als je iets zo kunnen aanraden een product met boxen zou ik wel heel fijn vinden. Ik laat me toch beter informeren door mensen die hier veel verstand van hebben zoals jij en Mac. Zodat ik wel iets goeds koop.
Je hoeft niet met een volledige surround set te beginnen. Je kan gaandeweg je set uitbreiden, met een surround receiver ben je op alles voorbereid.

Het budget is wat aan de krappe kant; dus het kan misschien lastig zijn. Mijn advies zou zijn om te starten met een receiver en 2 betaalbare vloerstaanders als fronts. Vloerstaanders hebben al een aardige hoeveelheid "laag" in huis waardoor je een subwoofer niet direct zult missen. Een fatsoenlijke sub kost aardig wat geld en een goedkoop exemplaar zal niet meer zijn dan een irritante bonkdoos.

Doorgaans ben ik niet zo'n voorstander van het adviseren voor een merk/type speaker omdat elk model anders klinkt. Wat jij mooi vind klinken is persoonlijk. Als je ergens wat speakers kunt beluisteren zijn de Boston Accoustics A250, Wharfe Diamond 10.3, Jamo S426 en Jamo S506 modellen die je kunt overwegen. Welke jij mooi vindt klinken, zul je zelf moeten ontdekken, neem hier de tijd voor. Let wel op, prijzen van speakers zijn doorgaans per stuk.

Qua receiver zou ik me op de merken Marantz, Denon, Onkyo, Yamaha of Pioneer richten. In dit lijstje uit de Pricewatch staan wel een aantal aardige instapmodellen. De Denon AVR1513 en de nieuwere Denon X500 vind ik wel aanraders.

Ik denk dat wanneer je op deze manier zou starten dat je voor een beperkt bedrag een leuke start kan maken om een goed klinkende set neer te zetten. Deze kun je dan gaandeweg uitbreiden.

• DeWim17
S1NN3D schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 07:58:
[...]

Als je een tv en receiver hebt die Audio Return Channel (ARC) ondersteunen, zou je wel een hdmi-ingang van de tv kunnen gebruiken en via ARC toch het geluid uit de speakers kunnen krijgen.
Ik denk dat mijn tv dit heeft.
Ik kan nl. In het menu van tv wel een externe speaker selecteren of tv luidsprekers. Alleen heb ik geen externe speakers op dit moment.

Klopt het dat SAMSUNG LED-TV UE42F5570 dit heeft?
S1NN3D schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 07:58:
[...]

Je hoeft niet met een volledige surround set te beginnen. Je kan gaandeweg je set uitbreiden, met een surround receiver ben je op alles voorbereid.

Het budget is wat aan de krappe kant; dus het kan misschien lastig zijn. Mijn advies zou zijn om te starten met een receiver en 2 betaalbare vloerstaanders als fronts. Vloerstaanders hebben al een aardige hoeveelheid "laag" in huis waardoor je een subwoofer niet direct zult missen. Een fatsoenlijke sub kost aardig wat geld en een goedkoop exemplaar zal niet meer zijn dan een irritante bonkdoos.

Doorgaans ben ik niet zo'n voorstander van het adviseren voor een merk/type speaker omdat elk model anders klinkt. Wat jij mooi vind klinken is persoonlijk. Als je ergens wat speakers kunt beluisteren zijn de Boston Accoustics A250, Wharfe Diamond 10.3, Jamo S426 en Jamo S506 modellen die je kunt overwegen. Welke jij mooi vindt klinken, zul je zelf moeten ontdekken, neem hier de tijd voor. Let wel op, prijzen van speakers zijn doorgaans per stuk.

Qua receiver zou ik me op de merken Marantz, Denon, Onkyo, Yamaha of Pioneer richten. In dit lijstje uit de Pricewatch staan wel een aantal aardige instapmodellen. De Denon AVR1513 en de nieuwere Denon X500 vind ik wel aanraders.

Ik denk dat wanneer je op deze manier zou starten dat je voor een beperkt bedrag een leuke start kan maken om een goed klinkende set neer te zetten. Deze kun je dan gaandeweg uitbreiden.
Heel erg bedankt. Ik ga dan maar is idd langs bij een winkel om beetje naar het geluid te luisteren voor speakers. Heel erg bedankt.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38

JT

VETAK y0

Ik zou anders met jouw budget kijken naar de iBood van vandaag: http://nl-nl.forum.ibood....nton_movie_70_speakerset/

Normaal betaal je dat bedrag voor alleen de receiver en de wireless uitbreiding. Nu heb je voor een paar tientjes meer een surroundset erbij van Canton. Geen high-end maar 20 keer beter dan die alles in 1 prut. En mocht je dan serieuzere speakers aanschaffen voor bijvoorbeeld muziek (dus 2 stuks) dan kun je de speakers van Canton in ieder geval gebruiken voor surround.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• DeWim17
Ziet er wel uit als een mooie aanbieding. Maar iBood, is het betrouwbaar? Koop nooit bij winkels zonder thuiswinkel waarborg keurmerk. Hoe zit dat? Ervaringen met iBood ?

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:58

DjVe

Hatsaflats!

Niets mis mee en is te vertrouwen :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:38

JT

VETAK y0

After sales schijnt wat minder te zijn maar is gewoon een legitieme toko, volgens mij de allereerste die met dagaanbiedingen kwam.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-01 21:33
Top toko, alleen verzending duurt vaak lang, is wel al aangegeven altijd. Ook als je iets annuleert heb je binnen 2 dagen je geld terug.

toettoett

Pagina: 1