Problemen met mijn geluid

Pagina: 1
Acties:

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-01 15:22
Mensen,

Graag even jullie inzicht in het volgende.. Ik heb weinig verstand van dit volgende, dus misschien is het heel simpel, maar goed..

Situatie is als volgt..

Ik heb een Philips TV met meerdere HDMI aansluitingen. Ik heb mijn computer middels HDMI op mijn tv aangesloten. Als ik dan een film wil kijken op mijn TV, kan ik het geluid op mijn TV afspelen. Werkt als een trein. Nu heb ik echter ook een DVD speler met een HDMI-aansluiting (hier staat HDMI out bij) Deze wil ik ook graag op mijn computer / TV aansluiten, zodat ik mijn films kan bekijken op mijn TV, met geluid over mijn home-cinema-systeem. Ik heb nu de volgende configuratie;

PC -> HDMI -> TV
DVD-speler -> HDMI -> TV

Nu werkt mijn geluid op de speakers wel met een DVD er in, maar dus niet via aansturing vanuit mijn PC.

Is dit simpelweg niet mogelijk, of doe ik een verkeerde instelling oid?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
BootVluchteling schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:05:
[...]
Ik heb mijn computer middels HDMI op mijn tv aangesloten. Als ik dan een film wil kijken op mijn TV, kan ik het geluid op mijn TV afspelen. Werkt als een trein.
[...]
Nu werkt mijn geluid op de speakers wel met een DVD er in, maar dus niet via aansturing vanuit mijn PC.
[...]
Wat bedoel je nu eigenlijk? Eerst schrijf je dat het werkt als een trein en vervolgens schrijf je over een probleem. Het is voor mij niet duidelijk wat er mis gaat.
BootVluchteling schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:05:
[...]
Deze wil ik ook graag op mijn computer / TV aansluiten, zodat ik mijn films kan bekijken op mijn TV, met geluid over mijn home-cinema-systeem.
[...]
En plotseling komt er ook nog een home-cinema-systeem in beeld. En hoe heb je deze aangesloten in het geheel?

Misschien is het handig als je nog eens alles op een rijtje zet want je roept nu alleen maar meer vragen op. :+

[ Voor 6% gewijzigd door S1NN3D op 24-10-2013 07:44 ]

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 20:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Is die DVD speler toevallig ook het Home Cinema systeem?

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• BootVluchteling
Sorry, blijkbaar onduidelijk...

De DVD-speler heeft een 5.1 systeem aan zich hangen. Dat had ik de Home cinema systeem genoemd.

Wat ik graag wil bereiken, is dus geluid uitzenden vanuit mijn computer, om zo beeld op mijn TV, en geluid, via de DVD-speler-boxen te krijgen. Is het zo duidelijk? Hoe de boel is aangesloten staat toch wel duidelijk in de OP?

• S1NN3D
  • Niet online
Wanneer de dvd speler en het home cinema systeem één het hetzelfde apparaat betreft wordt de situatie al anders. TS geeft in de OP aan dat deze er niet veel verstand van heeft, dat verklaart de onduidelijkheid. Sorry voor het aanhalen hiervan. :o Je bent echt niet duidelijk.

In dat geval zul je eens moeten kijken of het home cinema systeem ook HDMI-ingangen heeft. Zo ja, dan is het het meest eenvoudig op te lossen door het zo aan te sluiten:

PC (HDMI-uitgang) --> HDMI-kabel --> (HDMI-ingang) home cinema systeem (HDMI-uitgang) --> HDMI-kabel --> televisie (HDMI-ingang).

Op deze manier zou je dus het geluid van zowel de dvd's als vanaf de PC over je speakers moeten krijgen.

Wanneer je home cinema systeem geen HDMI-ingang heeft, zou je kunnen kijken of je tv en home cinema systeem Audio Return Channel (ARC) ondersteunen; want dan zou het eigenlijk makkelijk moeten kunnen. De kans dat dit het geval is acht ik echter nihil.

Het meest waarschijnlijke is dan dat je het spul op zich wel juist aangesloten hebt maar dat je één kabel te weining hebt aangesloten. Dan zou je nog moeten kijken of het mogelijk is om een optische kabel te leggen tussen je TV en home cinema systeem. Dan zul je het geluid vanuit je PC nog over de speakers kunnen krijgen.

• BootVluchteling
Ik heb de Samsung HT Z220.
http://www.samsung.com/nl...archive/HT-Z220R/XEF-spec
Heb je daar wat aan?

• S1NN3D
  • Niet online
Je zou er zelf ook iets aan hebben. Eigen inzet wordt zeer gewaardeerd op het forum. Maar bij deze mijn conclusie:
Het is een wat ouder simpel home cinema setje. Er zijn geen HDMI ingangen en ARC is niet mogelijk. Je hebt geluk dat er wel een optisch ingang aanwezig. Dan moet je nog controleren of je tv een optische uitgang heeft. Is dat het geval, dan kun je naar de winkel gaan om een optische kabel te kopen. Aansluiten, het home cinema setje op de bron "optisch" of iets dergelijks zetten en klaar.

Enige wat je dan nog proefondervindelijk zult moeten ontdekken is of je tv het geluid daadwerkelijk in surround doorgeeft naar het home cinema setje of in stereo.

Volgens mij ben je nu wel voldoende aan de hand meegenomen. Tijd om zelf in actie te komen, zou ik zeggen.
:w

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 20:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1