Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommejong
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-01-2023
Beste mensen,

graag wil ik jullie advies. Ik ben al een hele tijd aan het kijken welke monitor ik bij mijn game pc ga bestellen die ik aan het samenstellen ben.

Mijn oog is gevallen op de Dell Ultrasharp U2312HM en de Dell Ultrasharp U2412M.

Het verschil is de resolutie en de afmeting tussen deze schermen. De U2412M is 24" en heeft een aspect ratio van 1920x1200.

Ik wil graag dat het spel wat ik speel er heel mooi uitziet, vandaar dat ik overweeg een IPS scherm te kopen. Het geld speelt wel een rol maar die 60 euro extra zijn wel te overzien. Mij lijkt het gewoon erg tof om een 1920x1200 scherm te hebben!

Welke monitor raden jullie aan, een van deze 2 of een andere?
Wat zijn jullie ervaringen met gamen op 1920x1200? Worden mijn fps lager door de extra pixels?

Hopelijk kunnen jullie mij voorzien van advies en als jullie nog vragen hebben dan hoor ik het graag! Alvast bedankt!

edit: Graag wil ik een groot scherm en 24" lijkt me dan ook een zeer geschikte maat. Bovendien vind ik de 2 usb poorten aan de zijkant van beide schermen zeer handig. Bovendien vind ik het fijn dat de schermen in hoogte verstelbaar zijn, kantelbaar en roteerbaar (is dat een woord? :9 ).

[ Voor 13% gewijzigd door Dommejong op 23-10-2013 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-01 17:07

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

De twee schermen die jij heb gekozen zijn prima schermen, echter heeft de U2312HM een reactietijd van 8MS wat toch aan de hoge kant is. ook heeft deze een refresh rate van 60HZ. De refresh rate betekent simpel de snelheid van het beeld verversen. Voor gamen is een hoge refresh rate zeker gewenst.

Daarom heb ik al enige tijd deze op het oog:

Asus VG248QE

Full hd scherm
1MS reactietijd
ontzettend helder scherm (350 cd/m2)
144Hz refresh rate! (is zeer rustig voor je ogen)
90° horizontaal draaibaar (Pivot), Hoogte verstelbaar, Speakers, Verticaal kantelbaar

Het enige wat mij nog tegenhoud is het feit dat het een TN paneel is.
Deze panelen zijn soms van slechte kwaliteit en hebben de eigenschap een wat mindere kijkhoek te hebben.

Nu weet ik niet hoe dit zit met de asus van hierboven maar als iemand hier iets meer over kan vertellen zou dat fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommejong
Die refresh rate waar je het over hebt zou ik graag wat meer over weten.

En wat je zegt over TN paneel... ik was inderdaad op zoek naar een IPS paneel, ik denk dat deze een veel mooier beeld heeft. Ik heb veel dingen gelezen van mensen op forums die zeggen dat ze nooit meer terug willen naar een TN paneel nu ze een IPS gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

TN zou ik ook echt niet nemen, 144HZ is leuk, maar ingame moet je videokaart het ook aankunnen. Verder heeft het vrij slechte kleuren, slecht contrast en slechte kijkhoeken.

Zo'n Dell scherm is leuk, al heeft IPS ook een matig contrast hebben de Dells veel last van backlightbleeding.

Wat eventueel ook leuk is om te nemen is een BenQ AMVA, iets minder verstelbaar, iets mindere kleuren, maar veel beter contrast. Verder zijn de prestaties redelijk vergelijkbaar.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby Dick
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03 20:41

Moby Dick

Ik wil alleen maar zwemmen

Ik game op de 2312HM. De backlight bleeding is zeker sterk, maar dat merk je alleen wanneer het scherm helemaal zwart weergeeft (zelden tijdens gebruik). Over de responstijd heb ik geen klachten, maar speel ook weinig spellen die daar afhankelijk van zijn.

Precies dezelfde keuze en opties als jij had ik een paar maanden geleden. Voor mij was doorslaggevend dat 1920x1080 makkelijk was voor mirroring op m'n TV. Als dit specifieke aspect geen rol speelde zou ik zeker gekozen hebben voor de 1200 pixels hoogte van de 24". Die extra hoogte komt goed van pas als je RTS of games met veel environment-based puzzels speelt (meer kunnen overzien zonder rondkijken).

Overigens is meer pixels altijd beter, zolang je GPU het aan kan.

Ik stoor mij altijd aan de sterke kleurverschuiving van TN panelen onder grote kijkhoeken. Als jij dat niet erg vindt zou ik hen zeker overwegen (tenzij je ook foto's wil bewerken of ander kleurgevoelig werk wil doen).

Als ik jou was zou ik het volgende scherm zeker ook even meenemen in de vergelijking:
pricewatch: Iiyama ProLite Iiyama 24" LED IPS ProLite X2485WS-B1 Zwart

1920x1200, 75Hz, IPS, 5ms (al zal dat wel Grey-to-Grey zijn), edge-lit LED, voor € 255.

(edit: misschien nog beter: pricewatch: LG 24EB23PY Zwart)

[ Voor 8% gewijzigd door Moby Dick op 24-10-2013 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dommejong
Kijk, dat zijn reacties waar ik iets aan heb! Super! Die 2 schermen ga ik eens bekijken, bedankt.
Pagina: 1