Systeem voor Fotobewerking/Grafische vormgeving (€800,-)

Pagina: 1
Acties:

• Tetterelli
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-11-2023
Hallo allemaal,
Op deze manier wil ik nog even een laatste check doen, voordat ik mijn nieuwe systeem ga aanschaffen. Voor mij zal dit het eerste systeem worden dat ik zelf zal gaan bouwen. Het lijkt mij daarom verstandig om het door jullie ervaringen te laten toetsen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na tijden gewerkt te hebben op een laptop, die ondertussen alweer 6 jaar oud is, wil ik graag een desktop. Het systeem zal gebruikt worden voor fotobewerking/vormgeving. Daarvoor gebruik ik de welbekende software van Adobe. Op dit moment heb ik een CS4 licentie, kans is groot dat dit in de toekoms CS6 zal worden. Ik wil ook After Effects onder de knie zien te krijgen. Het gebruik is wel puur hobbymatig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil ongeveer rond de €800,- uitkomen, inclusief monitor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Windows 8
  • Wacom Intuos3
  • 1TB HD WD
  • Toetsenbord en muis
Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 187,90€ 187,90
1Gigabyte GA-B85M-D3H€ 65,70€ 65,70
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,49€ 53,49
1Fractal Design Define Mini€ 74,90€ 74,90
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 173,85€ 173,85
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 67,95€ 67,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,45€ 13,45
1XFX Pro 550W€ 51,80€ 51,80
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 78,50€ 78,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 767,54

Verklaring wenslijst
Zoals te zien is heb ik als CPU gekozen voor een i5. Ik denk niet dat ik een i7 nodig zal hebben. Al zal deze misschien sneller zijn in AE, de tijdwinst staat niet in verhouding tot de meerprijs in mijn geval. Ook heb ik geen K variant van de i5. Ik verwacht namelijk niet dat ik ga overklokken. Hoewel een i5K CPU niet veel duurder is zijn de moederborden dat wel. Hier heb ik nog wel een vraag over.

Het verschil tussen de B85 en Z87 is me door http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1150 duidelijk geworden. Alleen zit er naast de mogelijkheden van de borden, ook een verschil in kwaliteit? Dus gaat een Z87 bord langer mee? Draaien Z87-borden stabieler? Of maakt dat niets uit?

Voor de behuizing hebt ik gekozen voor de Fractal Design Define Mini. Kleinere variant van de hier veel aangeraden R4. Volgens mij nagenoeg dezelfde eigenschappen alleen iets kleiner formaat.

Voor de monitor heb ik gekozen voor de Dell Ultrasharp U2312HM. Mijn budget voor de monitor is €200,- en had hiervoor wel een aantal eisen. Hij moet in hoogte te verstellen zijn en redelijke tot goede kleurweergave hebben.

Het RAM geheugen is niet specifiek gekozen. Wat ik begrepen heb, zit er weinig verschil tussen de verschillende fabrikanten. 8GB is in eerste instantie genoeg en mocht het later nodig zijn kan ik altijd nog meer aanschaffen. Weet ook iemand of de prijs van geheugen binnenkort ook weer gaat zakken? Want de prijzen lijken elke dag verder te stijgen.

De voeding heb ik gekozen omdat ik de optie voor een videokaart open wil houden. In eerste instantie zal ik niet gaan gamen, maar mocht ik dat toch gaan willen doen, heb ik iig een voeding die nog een videokaart aankan.

Als SSD heb ik gekozen voor de Crucial M500 waar ik veel van lees dat dit een betrouwbare SSD is.

Aan jullie nu de vraag of dit gekozen systeem ook daadwerkelijk de beste keus is. Zijn er misschien componenten die ik beter kan vervangen? Zo ja, welke en waarom? Alle feedback en tips zijn welkom!

Ben benieuwd naar jullie reactie en alvast bedank voor het meedenken!

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-04 13:10
Ziet er prima uit!

Voor zover ik weet zijn er geen aanwijzingen dat de prijs van RAM af gaat nemen binnekort.
Die je gekozen hebt is prima, als je wilt kan je nog een paar euro besparen door dit te nemen:
pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9

Verder is het misschien handig om, aangezien de kleine micro-ATX kast, een modulaire voeding te nemen.
Daarbij zou ik deze aanraden: pricewatch: Seasonic M12II 520W
Echter is de XFX 500w ook een hele goede voeding, dus als je denkt daar geen problemen mee te gaan krijgen is dat ook prima.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:36

Thomg

Aww yiss

Misschien handig om een zuinigere voeding te pakken
pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt
aangezien dat soort computers vaak lang aan staan.