Toon posts:

Windows 8.1 vs Windows 7 voor desktop gebruik?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga mijn desktop een grote upgrade geven, met nieuw moederbord, cpu en ram, en zal dan Vista ook upgraden tot hetzij Windows 7 hetzij Windows 8.1.

Ik heb geen touchscreen, maar wel een Wacom stylus. Ik zal de Metro / Modern UI van Windows 8.1 vermoedelijk niet veel gaan gebruiken. Ik blijf met oudere programma's werken, (Photoshop Elements 11 editor en vooral ook Album, voor RAW foto bewerking, Office 2010, Matlab, Labview, etc.) Af en toe misschien een game, maar het gaat vooral om het normale desktop gebruik.

Heeft het voor mij nut om Windows 8.1 te gaan gebruiken i.p.v. Windows 7?

Ik lees dat DX11.1 in Windows 8 verbeteringen heeft voor 2D applicaties, (alleen de video renderen i.p.v. de totale window, etc) maar het lijkt er op dat dat alleen voor de Metro interface geldt... Krijg ik ook voordelen in de gewone desktop omgeving? Ik zie dat er kleine wijzigingen zijn wat betreft multithreading. Merk je daar in de praktijk iets van? Het lijkt er niet echt op qua benchmarks...

Qua interface vindt ik Windows 7 plezieriger ogen, maar de extra opties van bijvoorbeeld file-copy en taskmanager van Windows 8 vindt ik wel weer interessant.

Iemand ervaring met de File Recovery van Windows 8.1? Dat ziet er eigenlijk wel handig uit. (Handiger dan de normale backup systemen...)

De nieuwe desktop draait een Core i7 (met de hd4600 igpu) en zal een SSD krijgen voor het OS en applicaties, en een tweede SSD om de 2TB harddisk te cachen met Intel SRT. (Typisch voor caching van de foto's voor Photoshop)

Heeft Windows 8 op het gebied van SSD's en SRT caching nog voordelen? Ik heb daar niets over gevonden.

Graag praktijk ervaringen... aan de reviews is slecht af te lezen hoe Win8 na de noodzakelijk gewenning in de praktijk werkt. Is het uiteindelijk toch wel plezierig, of zal ik continu naar Win7 terug verlangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:54

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik gebruik win7 en win8.1 door elkaar, en soms zelfs eventjes vista
de hele metro interface negeer ik volkomen
en dan zijn de verschillen (voor niet gamers) eigenlijk heel klein
als je gewoon aan het fotobewerken of tekstverwerken bent maakt het allemaal niets uit

daarom adviseer ik win8.1; dan ben je weer helemaal bij en kan je jaren vooruit
en als je dan een metro applicatie wilt draaien dan kan dat ook

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-10 23:45

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Qua looks vind ik Windows 7 op de desktop mooier. Echter met Windows 8.1 heb je meer functionaliteit.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Mijn vriendin ervaart Win8.1 eigenlijk als precies hetzelfde als Win7 nadat hij ingesteld is om te booten naar de desktop. Win8.1 is even wennen maar voor normaal gebruik heeft het niet zo gek veel nadelen ten opzicht van Win7 heb ik het idee. Mijn vriendin heeft Win8 pas sinds vorige week en afgelopen weekend heb ik het geregeld zitten vervloeken, maar nu alleen een beetje op zijn Win7's is ingesteld is het best aardig te doen. Als je maar zorgt dat je uit die metro apps blijft in mijn ogen, want die vind ik waardeloos.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:07

P_Tingen

omdat het KAN

Heeft het voor mij nut om Windows 8.1 te gaan gebruiken i.p.v. Windows 7?
Waarom de vraag niet omdraaien? Wat biedt Win7 dat 8.1 niet heeft?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom de vraag over Windows 8? Simpel, omdat iedereen in mijn omgeving die het eens heeft uitgeprobeerd, het vervloekt en terug op Windows 7 is.

Dat was echter vóór de Windows 8.1 update, en de meeste van die personen hebben het niet heel erg lang uitgetest... en dus vraag ik me dus af of het niet vooral een kwestie van gewenning is... Zoals Rupie hierboven aangeeft; eerste week vervloekt, maar daarna best aardig te doen.

Maar "best aardig te doen" klinkt toch alsof hij plezieriger op Win7 werkt... En dan is de vraag of eventuele voordelen opwegen tegen de nadelen.

Om het even met Office te vergelijken... Office 2013 heeft sterk de Windows 8 look and feel, en die vindt ik i.h.a. minder plezierig werken dan Office 2010. (Weet niet waarom, het ziet er gewoon niet zo plezierig uit. )Echter, er zitten enige uitbreidingen in, bijvoorbeeld embedded Excel sheets in OneNote, waardoor ik toch 2013 gebruik. Omdat die extra functionaliteit belangrijker is dan het uiterlijk. De vraag is of dat bij Windows 8.1 ook zo zal zijn, of dat ik me daar alleen aan het uiterlijk irriteer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:40

Mavamaarten

Omdat het kan!

Windows 8.1 is sneller, en werkt gewoon prima. Veel mensen blijven weg van windows 8.1 omdat ze nog steeds met het idee in het hoofd zitten dat 8 en 8.1 voor tablets zijn. Dat is wel een beetje zo maar het is echt niet zo problematisch als ze het voorstellen.

Kan je niet wennen aan het startmenu, dan zijn er voldoende alternatieven. Pokki bijvoorbeeld is een startvervanger die imo beter werkt dan het menu van Windows 7.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:09
Als je van plan bent om een SSD te gaan gebruiken raad ik je sterk aan om Windows 8.1 te nemen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Pro Max 67,1 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

Probleem is dat veel mensen het 'nieuwe startmenu' zien als een vervanger voor het oude startmenu terwijl het eigenlijk meer een vervanger is voor je desktop. Daar zet je snelkoppelingen op van je meest gebruikte programma's.
Dan daarin heb je nog een subscherm (met pijltje naar beneden) die een volledig uitgeklapte versie van het oude startmenu weergeeft, maar gewoon typen in het startscherm is eigenlijk altijd sneller

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Bschnitz schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:01:
Als je van plan bent om een SSD te gaan gebruiken raad ik je sterk aan om Windows 8.1 te nemen.
Wat bied/doet 8.1 dan wat win7 niet/slechter doet ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
ZaZ schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:03:
Probleem is dat veel mensen het 'nieuwe startmenu' zien als een vervanger voor het oude startmenu terwijl het eigenlijk meer een vervanger is voor je desktop. Daar zet je snelkoppelingen op van je meest gebruikte programma's.
Dan daarin heb je nog een subscherm (met pijltje naar beneden) die een volledig uitgeklapte versie van het oude startmenu weergeeft, maar gewoon typen in het startscherm is eigenlijk altijd sneller
Zo kun je het inderdaad ook zien, al moet ik zeggen dat ik zelf altijd een hekel heb gehad aan het plaatsen van snelkoppelingen (tot hele mappen met bestanden) op m'n bureaublad. Op het Start Scherm heb ik overigens de tiles/tegels (het is meer dan een snelkoppeling) van eigenlijk alle programma's die ik gebruik zodat ik ook gelijk in 1 oogopslag het laatste Nieuws, de laatste e-mails etc. kan zien.

Ach...en als je echt een Start Menu wilt hebben, dan zorg je toch dat het drukken op de start knop je naar het 'All Apps' scherm brengt?
heuveltje schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:05:
[...]

Wat bied/doet 8.1 dan wat win7 niet/slechter doet ?
Aangezien Windows 8.1 de huidige versie van Windows is zou ik de vraag eigenljik willen omdraaien. Wat doet Windows 7 beter dan Windows 8.1? Of adviseer jij altijd om niet de laatste/meest recente versie van Windows te gebruiken?

[ Voor 16% gewijzigd door TheVMaster op 24-10-2013 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

TheVMaster schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:37:
[...]

Aangezien Windows 8.1 de huidige versie van Windows is zou ik de vraag eigenljik willen omdraaien. Wat doet Windows 7 beter dan Windows 8.1? Of adviseer jij altijd om niet de laatste/meest recente versie van Windows te gebruiken?
Of iets huidig is of niet vind ik niet zo heel boeiend eerlijk gezegd (zolang het beide ondersteund word), vista was ook jaren huidig terwijl de meeste mensen gewoon xp bleven draaien. w8,1 heeft geen "must have" voordelen voor de meeste mensen.

Allleen ik adviseerde momenteel niks.
Maar hij vermeld specifiek dat je met een ssd beter w8.1 kunt draaien, en ik vraag me af wat w8 dan anders doet mbt tot SSD's dan W7 ?
V.Z.I.W. niks, maar misschien mis ik iets en kan ik zelf dan ook beter upgraden ?

[ Voor 16% gewijzigd door heuveltje op 24-10-2013 16:29 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:54

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 13:56:
Waarom de vraag over Windows 8? Simpel, omdat iedereen in mijn omgeving die het eens heeft uitgeprobeerd, het vervloekt en terug op Windows 7 is.

Dat was echter vóór de Windows 8.1 update, en de meeste van die personen hebben het niet heel erg lang uitgetest... en dus vraag ik me dus af of het niet vooral een kwestie van gewenning is... Zoals Rupie hierboven aangeeft; eerste week vervloekt, maar daarna best aardig te doen.
het enige wat je moet doen is even een half uur de tijd nemen om uit te vogelen hoe alles in 8.1 werkt
daarna is het nog een dag een beetje wennen en dat was het dan

dan een week later die mensen uit je omgeving uitnodigen en vragen wat er nou precies zo moeilijk was
zeker weten dat ze dan met een mond vol tanden staan
waar baseer jij dit op?
het start sneller op, dat is het enige verschil
het duitse blad C't heeft dit ook onderzocht en ze konden geen merkbare verschillen vinden

edit: link naar het artikel http://www.heise.de/ct/inhalt/2013/23/88/
Bschnitz schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 14:01:
onzin
kom dan met een referentie waaruit dit blijkt

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Windows 8.1 met startisback :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:53
Ok, daar gaan we, Windows 8.1 vs Windows 7:

- Vernieuwde task manager
- Vernieuwde copy-dialog
- Minder geheugengebruik
- Sneller opstarten, afsluiten, wake from sleep,
- Ingebouwde virusscanner (scheelt configuratie of betalen voor een third-party virusscanner)
- DPI per scherm in te stellen
- Skydrive integratie
- Zuiniger
- Sneller browsen in Chrome of Firefox ( bron: http://usabilitygeek.com/...-and-performance-testing/ )
- File History ipv full backup (is persoonlijk wat je beter vind, maar ik vind File History wel fijn, hoef je nauwelijks iets aan in te stellen en het werkt gewoon).
- Betere taalsupport (je kan ieder taalpakket dat je wil installeren)
- Opties voor refresh en reset (met één druk op de knop je pc verversen)
- Minder reboots voor Windows Update
- Integratie met Microsoft Account en syncing tussen apparaten
- Verbeterde verkenner
- Start Screen ipv Startmenu
- Metro
- Ingebouwde spellingcontrole
- Bing search integratie

en vast nog wel meer...

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon op 24-10-2013 19:37 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:22
Hyper-V, al zal dat wellicht voor hem niet meteen van toepassing zijn, betere printer drivers, beter networking: ipv6, redesign van network stack (denk aan mobile networks en specifieke configuraties zoals eduroam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 00:38
Gewoon Windows 8.1 installeren en je vergeet dat Windows 7 bestaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
En dan ook even niet gelijk een start-knop-vervanger installeren, gewoon eerst even het 'echte' Windows 8.1 gevoel krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 00:38
Inderdaad niet!

Gewoon instellen dat Windows direct boot naar desktop.

Startscherm vind ik wel beter dan Startmenu, dus zelf zou ik nooit teruggaan naar Windows 7 nu Windows 8.1 er is!

Ik vergeet soms zelfs dat we nu linksonder terug een Windows teken hebben die ons naar Start leidt, ik gebruik nog altijd de balk aan de rechterkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Dragunov schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 01:05:
Inderdaad niet!

Gewoon instellen dat Windows direct boot naar desktop.

Startscherm vind ik wel beter dan Startmenu, dus zelf zou ik nooit teruggaan naar Windows 7 nu Windows 8.1 er is!

Ik vergeet soms zelfs dat we nu linksonder terug een Windows teken hebben die ons naar Start leidt, ik gebruik nog altijd de balk aan de rechterkant
LOL Dat is inderdaad nog een betere oplossing. Moet zeggen dat ik ook in Windows 8 al 'gewoon' naar linksonder ging en dan dan kon je daar gewoon klikken voor het Start Scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:31
naar mijn idee oogt Windows 8 ook een stuk rustiger dan Windows 7, waarmee je je beter kan focussen op de content waar het om draait, maarja, dat scheelt per user.

het startscherm vind ik eigenlijk veel beter dan het startmenu. ik heb altijd een hekel gehad aan allerlei snelkoppelingen op mijn bureaublad, dat is zo druk. op mijn bureaublad staan de 3 icoontjes: usermap, deze pc en de vuilnisbak. de rest van de icoontjes zijn tijdelijke bestanden die ik der even op pleur, dat werkt imo makkelijker dan het eerst in een mapje pleuren. (denk bijvoorbeeld aan een plaatje dat ik van internet heb gedownload, en daarna moet oppakken vanuit een andere applicatie)

ik denk dat je er echt voordeel aan gaat hebben als je 8,1 gaat gebruiken zoals het is bedoeld, dus ik zeg: upgraden die handel. en een aparte groep aanmaken in je startscherm voor je adobe meuk. vind je altijd snel en makkelijk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, jullie hebben me overtuigd. Ik ga 8.1 installeren.

Bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
xFeverr schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 10:49:
naar mijn idee oogt Windows 8 ook een stuk rustiger dan Windows 7, waarmee je je beter kan focussen op de content waar het om draait, maarja, dat scheelt per user.

het startscherm vind ik eigenlijk veel beter dan het startmenu. ik heb altijd een hekel gehad aan allerlei snelkoppelingen op mijn bureaublad, dat is zo druk. op mijn bureaublad staan de 3 icoontjes: usermap, deze pc en de vuilnisbak. de rest van de icoontjes zijn tijdelijke bestanden die ik der even op pleur, dat werkt imo makkelijker dan het eerst in een mapje pleuren. (denk bijvoorbeeld aan een plaatje dat ik van internet heb gedownload, en daarna moet oppakken vanuit een andere applicatie)

ik denk dat je er echt voordeel aan gaat hebben als je 8,1 gaat gebruiken zoals het is bedoeld, dus ik zeg: upgraden die handel. en een aparte groep aanmaken in je startscherm voor je adobe meuk. vind je altijd snel en makkelijk terug.
Inderdaad....heb hier ook alleen m'n Prullenbak op het bureaublad staan. Aan de taakbalk heb ik de meest gebruikte applicaties gepind (Office, Browsers, File Explorer, paar gepinde websites (Facebook en Twitter) en de rest start ik vanaf het Start scherm. Op het Start scherm heb ik inderdaad ook groepen gemaakt. Het mooie is dat als je dus een tweede Windows 8.1 pc hebt.....hij automatisch je start scherm layout synchroniseert. Dit werkt overigens ook als je je pc Refresht op helemaal fris opnieuw installeert......scheelt zoveel werk! Nee...voor mij nooit meer Windows 7 of 8.0 :) Ow....ook je 'bekende' WIFI netwerken worden gewoon mee gesynchroniseerd. Bij een verse installatie hoef je alleen eenmalig te connecten en een volgende bekende wordt dan herkend (na synchronisatie)....
Pagina: 1