29" of 27" met hogere resolutie

Pagina: 1
Acties:

• TheAshcat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-12-2025

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
Hallo!

Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor om mijn Dell 23" te vervangen. Ben helemaal gek op dit beeld en de kleuren dus ik wil in dezelfde range blijven.

Mijn oog viel op de volgende 2 beeldschermen: http://tweakers.net/price.../316683;321709/categorie/

Ik ga deze gebruiken icm met mijn Macbook voor voornamelijk Photoshop, Front-end Developement en Films kijken.

Welke zouden jullie aanraden? Natuurlijk is een hogere resolutie goed, maar gaat dit niet te klein zijn om zijn op te werken?

Verwijderd

Ik heb de U2711, die resolutie kan ik prima op werken. Heb er zelfs 2 op mijn desk staan. ;)
Doe er ook Photoshop/Premiere mee. Heerlijk juist, lekker veel plek.
Ook browsen en tekstverwerken gaat prima.
Wellicht dat je even een weekje of 2 moet wennen aan de resolutie, maar daarna wil je niet meer anders.
Werk op de zaak op 1920x1080 schermpjes, en die zijn net ff wat kleiner dan ik thuis gewend ben.

Aan jou dan de keuze of je het fijner vind om op 16:9 of 21:9 wil werken.
Voordeel van die 16:9 is dat je iets meer hoogte tot je beschikking hebt. Ik kan daardoor op 'full hd' 100% m'n beelden bewerken. Met die 21:9 lukt je dat niet, omdat die slechts 1080p is en aangezien er altijd knopjes en randjes in een app zitten die ook een plekje willen ben je in mijn ervaring beter af met de 16:9 die 1440p hoog is.

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:25:
Ik heb de U2711, die resolutie kan ik prima op werken. Heb er zelfs 2 op mijn desk staan. ;)
Doe er ook Photoshop/Premiere mee. Heerlijk juist, lekker veel plek.
Ook browsen en tekstverwerken gaat prima.
Wellicht dat je even een weekje of 2 moet wennen aan de resolutie, maar daarna wil je niet meer anders.
Werk op de zaak op 1920x1080 schermpjes, en die zijn net ff wat kleiner dan ik thuis gewend ben.

Aan jou dan de keuze of je het fijner vind om op 16:9 of 21:9 wil werken.
Voordeel van die 16:9 is dat je iets meer hoogte tot je beschikking hebt. Ik kan daardoor op 'full hd' 100% m'n beelden bewerken. Met die 21:9 lukt je dat niet, omdat die slechts 1080p is en aangezien er altijd knopjes en randjes in een app zitten die ook een plekje willen ben je in mijn ervaring beter af met de 16:9 die 1440p hoog is.
Hmm ja, ik werk dus op 't werk ook met 2x 23" 1920x1080

Mijn Macbook uit 2011 kan geen 2 schermen aan dus leek het me een goedkopere oplossing om het scherm te vervangen ipv de MacBook.

Lijkt alles niet kleiner dan met die resolutie op 27"?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik draai hier met de 29" dell en die is heerlijk voor gamen en films. Voor desktop werk is ie minder geschikt omdat ie maar 1080p is en maar 23" qua hoogte.

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
Ok, ik heb de 27" besteld. Ik ben benieuwd, bedankt!

• QZelf
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-12-2022
Ik heb 2 U2711 schermen hier staan, heb sinds een week een tweede scherm erbij gezet, de resolutie is heerlijk, lekker veel plaats op de desktop. alleen even wennen als je bepaalde sites bezoekt zoals youtube.com dan is de layout van de site een beetje vreemd waardoor je veel lege ruimte krijgt.

Ik zie dat je de 27"besteld hebt. veel plezier ermee.

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
Shit, met een HDMI kabel + Mini Displayport > HDMI adapter kom ik maar tot een 1080p resolutie. Kan ik een HDMI 1.4 kabel kopen om dit probleem op te lossen of heb ik echt een Mini Displayport > Displayport kabel nodig?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-02 14:55

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Raar, ik heb een mini-dp-dvi verloopje bij mijn MBP en een dvi kabel naar mijn 1920x1200 monitor. DVI en HDMI hanteren hetzelfde protocol dus dat zou bij jou ook moeten werken? Resolutie kan nog veel hoger trouwens, maar let dan wel op of de kabel dual-link DVI ondersteunt.

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
woelders schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 13:54:
Raar, ik heb een mini-dp-dvi verloopje bij mijn MBP en een dvi kabel naar mijn 1920x1200 monitor. DVI en HDMI hanteren hetzelfde protocol dus dat zou bij jou ook moeten werken? Resolutie kan nog veel hoger trouwens, maar let dan wel op of de kabel dual-link DVI ondersteunt.
Op de kabel die ik bij de monitor kreeg staat toch echt Dual Link DVI en ik heb een officieel verloopje van Apple een jaar geleden gekocht (Mini Displayport > DVI)

• QZelf
1080P is de maximale resolutie die HDMI kan dragen, om het scherm op 1440p werkend te krijgen heb je een Dual link DVI kabel of een displayport kabel nodig.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-02 13:45
QZelf schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:07:
1080P is de maximale resolutie die HDMI kan dragen, om het scherm op 1440p werkend te krijgen heb je een Dual link DVI kabel of een displayport kabel nodig.
Nee hoor, HDMI kan prima meer dan 1080p ondersteunen, zie hiero. Het kan alleen zijn dat de GPU en/of de software van NVidia/AMD het niet herkent. Dit kan je eventueel proberen op te lossen door een custom resolutie aan te maken in b.v. het NVidia Control Panel.
Een andere belemmering is dat je soms niet de native refreshrate van de monitor kunt gebruiken, maar minder. Bij velen is dit zo gefixt en werkt het prima, bij anderen werkt het niet.

Wil je op safe gaan dan kan je beter voor een Duallink DVI of Displayport optie gaan.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
Moi_in_actie schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 18:35:
[...]

Nee hoor, HDMI kan prima meer dan 1080p ondersteunen, zie hiero. Het kan alleen zijn dat de GPU en/of de software van NVidia/AMD het niet herkent. Dit kan je eventueel proberen op te lossen door een custom resolutie aan te maken in b.v. het NVidia Control Panel.
Een andere belemmering is dat je soms niet de native refreshrate van de monitor kunt gebruiken, maar minder. Bij velen is dit zo gefixt en werkt het prima, bij anderen werkt het niet.

Wil je op safe gaan dan kan je beter voor een Duallink DVI of Displayport optie gaan.
http://imageshack.us/photo/my-images/822/i8dl.png/
http://imageshack.us/photo/my-images/820/fwa3.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/266/nfyu.jpg/

Zie bovenstaande plaatjes voor wat ik gebruik, dit zou een goede kabel moeten zijn.

Net heb ik SwichResX gedownload om een resolutie te forceren, hem op 2560x1440 gezet en het beeld was F@#$$. Hij gaat niet de hoogte in. Is er soms iets mis met mijn scherm?

http://imageshack.us/photo/my-images/818/i76x.jpg

Verwijderd

En wat als je em zet op best for monitor?

Hoe werkt het met apple, als ik in Windows mijn scherm clone, dan gaat de resolutie naar de laagste resolutie.
Bijv. als ik mijn desktop clone naar mijn TV (die 1080p) dan gaat mijn 27" ook naar 1080p.
Kies ik er voor om mijn scherm te spreiden (extend) dan kan mijn monitor op 1440p draaien en mijn tv op 1080p.

Is daar niet een vergelijkbare setting voor bij apple?

Verwijderd

[...]

Nee hoor, HDMI kan prima meer dan 1080p ondersteunen, zie hiero.
Deze bron wordt veel te vaak geciteerd. Ja HDMI ondersteunt die resolutie, nee dat implementeert geen enkele fabrikant. Er zijn een stuk of 2 of 3 laptops die iets hoger dan 1200p aan willen sturen via HDMI. Verder is er precies 1 scherm wat dat daadwerkelijk ondersteunt, en die is alleen in de VS te koop. De ondersteuning voor veel resoluties is optioneel.

Hoge resoluties -> displayport of dual-link DVI.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2013 22:10 ]

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 22:05:
En wat als je em zet op best for monitor?

Hoe werkt het met apple, als ik in Windows mijn scherm clone, dan gaat de resolutie naar de laagste resolutie.
Bijv. als ik mijn desktop clone naar mijn TV (die 1080p) dan gaat mijn 27" ook naar 1080p.
Kies ik er voor om mijn scherm te spreiden (extend) dan kan mijn monitor op 1440p draaien en mijn tv op 1080p.

Is daar niet een vergelijkbare setting voor bij apple?
Normaal gesproken kun je voor ieder scherm een resolutie kiezen, 'best for display' pakt dan automatisch de hoogste.

In dit geval pakt ie dus ook 1080p ipv 1440p.

Ik kom net het volgende tegen:

Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/84/x5as.png

..ARGH waarom moeten dit soort dingen zo moeilijk gaan op Mac? Ik koop een officieel product en die gaat niet hoger dan 1920x1200?

Verwijderd

Nee. Want het is single link-dvi. Dual-link DVI vereist een dure active converter, die kosten ~€100.

Gebruik gewoon displayport. Dat is het enige waarvan je altijd zeker weet dat je de volledige resolutie kan aansturen.

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 23:24:
Nee. Want het is single link-dvi. Dual-link DVI vereist een dure active converter, die kosten ~€100.

Gebruik gewoon displayport. Dat is het enige waarvan je altijd zeker weet dat je de volledige resolutie kan aansturen.
Daar kwam ik dus achter, bagger.

Heb inmiddels een Mini Displayport > Displayport kabel besteld.

• QZelf
[...]

ik heb even gekeken naar je hiero linkje en HDMI kan inderdaad hogere resoluties aan, het enige nadeel hiervan is wel dat deze dan niet meer de 60Hz ondersteunt. Dit kan display port en DVI dual link wel.
Ik weet dat in de nvidia driver (for Windows) een optie zit om een custom resolutie te maken en hierbij kun je de frequentie aanpassen. Hiermee is het ook mogelijk je monitor te overclocken.

[ Voor 9% gewijzigd door QZelf op 28-10-2013 20:19 ]

Pagina: 1