• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-02 15:34
Hallo Medetweakers,

Ga gister en vandaag liggen te stressen omdat mijn pc niet soepel werkt, lijkt het mij nuttig om mijn ervaringen te delen en eventueel tot een oplossing te komen.

Mijn systeem:
Gigabyte X-58-UD3R
Core i7 950
Nvidia Geforce GTX 560ti (softwareversie, de laatste)
12 gb Kinston valueram
Crucial M4 SSD 64gb
750 gb harde schijf
Windows 8

Tot mijn verbazing is mijn pc zojuist vastgelopen en kan ik door de herstelfunctie van Chrome lekker verder met mijn verhaal... :F

Welke errorS (BSOD's) krijg ik?

SYSTEM_SERVICE EXCEPTION
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
VIDEO_MEMORY ERROR
PAGE_FAULT_IN_UNPAGED_AREA
MEMORY_MANAGEMENT

Gisteren kreeg ik ook nog een
KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR

Wat ik heb gedaan:

Google geraadpleegd en vee voorkomende oplossingen geprobeerd (opnieuw opstarten, schijven checken e.d.)
Memtest86: 1 run succesvol gedaan zonder error
Windows ram check functie: elk reepje afzonderlijk gechecked, alle 3 goed
Windows van mijn Crucial M4 ssd opnieuw geïnstalleerd
SSD geschecked op ouderdom/werking (hdtune en crystaldisk)
Firmware ssd ge-update
Windows op mijn harde schijf gezet
Bios ge-update van moederbord

Wat wil ik nog doen:

Nvidia driver naar een eerdere versie terugzetten, de nieuwste werken niet goed en zijn eerder problematisch geweest (314.22 komt er dus op)

Ik heb mijn probleem nog niet kunnen pinpointen, maar ik denk dat het ergens te maken heeft met het geheugen... Ik zit nu probleemloos op deze pc, maar het is een beetje een Russische Roulette wanneer het weer toeslaat.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dpvicen.png

Speelt graag

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-02 19:44

DarkSide

theres no place like ::1

Watchdog is volgens mij een video sub system. Kan dus goed te maken hebben met de VGA driver. Goede driver clean gebruiken om alles van nvidea te verwijderen en een oudere gecertificeerde driver gebruiken

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-02 12:58
Lijkt me onwaarschijnlijk maar heb je je voeding al getest door bijvoorbeeld OCCT. Dit programma stressed je cpu en gpu zodat je voeding ook gestrest wordt. En alle hardware op default clocks zetten.

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:36
Kijk eens of je er (tijdelijk) even een andere GPU in kan drukken? :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• Thamell
Zojuist er 1 reepje RAM uitgehaald, pc draait weer. Oudere 314.22 nvidia drivers geïnstalleerd. Het lijkt wat beter te gaan. Een andere GPU heb ik helaas niet. Next step: Voeding testen. Deze is van Cooler Master Silent Pro 700 Watt.

Speelt graag

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Veel verschillende bsod's duiden vaak op een defecte ram.
Test deze eens met memtest (het kan soms uren duren voor er een eventuele fout gevonden wordt).

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:36
Reepje schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:57:
Test deze eens met memtest (het kan soms uren duren voor er een eventuele fout gevonden wordt).
Memtest was al gedaan begreep ik.
Memtest86: 1 run succesvol gedaan zonder error
Nu zegt '1 run' mij alleen niet zo veel wat betreft tijd, maar ik zou hem iig ff een paar uurtjes / nachtje laten draaien. :)

Ik gok(te) ook op defect geheugen (RAM modueles of van GPU) maar als de voeding makkelijker te testen is dan is het ook niet verkeerd om die eerst maar uit te sluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door SmiGueL op 23-10-2013 21:43 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Draai eens een rondje LinX met geheugen op ALL. Memtest is niet altijd even betrouwbaar en 1 run is ook niet voldoende. Als LinX stabiel draait voor iets van 45 min dan moet RAM en CPU goed zijn. Ik heb zo'n vermoeden dat ie er vrij snel uitklapt. Dit kan dan liggen aan defect RAM geheugen of problemen met CPU of moederbord.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-02 16:54

Fordox

00101010

PilatuS schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:10:
Draai eens een rondje LinX met geheugen op ALL. Memtest is niet altijd even betrouwbaar en 1 run is ook niet voldoende. Als LinX stabiel draait voor iets van 45 min dan moet RAM en CPU goed zijn. Ik heb zo'n vermoeden dat ie er vrij snel uitklapt. Dit kan dan liggen aan defect RAM geheugen of problemen met CPU of moederbord.
linx of prime95 (memory intensive) zal t ook wel uitwijzen ja.
DarkSide schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:24:
Watchdog is volgens mij een video sub system. Kan dus goed te maken hebben met de VGA driver. Goede driver clean gebruiken om alles van nvidea te verwijderen en een oudere gecertificeerde driver gebruiken
een watchdog timer is een timer wanneer deze afloopt, dat alles wordt gereset om schade te voorkomen. als een script vastloopt, wordt de timer niet gereset waardoor deze afloopt en dus het systeem reset.

heeft niks met een specifieke module te maken ;)
Reepje schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:57:
daar ben ik het ook mee eens.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Thamell
Het RAM geheugen is nog geen 4 maanden oud, maar ik sluit het zeker niet uit.

OCCT heb ik al gedraaid met 2 van de 3 geheugenreepjes, half uurtje, niets mis mee, alle temps beneden de 70 graden en videokaart op max 75 graden,
Qua voeding, de 3,3volt, ligt constant rond 3,33volt, de 12volt lijn ligt continue rond 12,6volt. Verder qua voeding lijkt me niet dat er iets mis is.

Prime95, korte run gedaan, alles prima.

Ik ga nu mijn RAM niet op plek 1, 3 en 5 zetten, maar op 2, 4 en 6, misschien dat er een bank defect is... Dan OCCT en prime95 testen, als dat werkt, dan een nachtje memtest86.

Speelt graag

• Armend
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Ik heb 4/6 bsod's ook zelf ervaren, dit bleek defecte RAM.
Memtest86 gaf geen errors de eerste keer dat ik dit draaide.

Pas toen ik de modules apart testte gaf Memtest de errors aan.
Het is dus even belangrijk om ze stuk voor stuk te testen,
1 run zal dan in de meeste gevallen al voldoende zijn als het gaat
om defecte RAM (voor mij 732 errors in de 1e run op de defecte module)

• Thamell
Oké: nieuws. Geheugenmodules op 1,3 en 5. Na ongeveer 5 minuten LinX gaf het een BSOD met als id: SYSTEM_SERVICE_EXEPTION. Is dit nog steeds het geheugen? Want overige parameters zijn allemaal binnen de waarde (temp, voltages e.d.)

Ik ga nu het plan van Armend/Fordox volgen, de modules apart testen met Memtest86 (op usbstick), ik heb een gevoel dat de module die ik als laatst heb toegevoegd misschien wel de boosdoener kan zijn.

Bedankt voor jullie hulp alvast: I'll report back. Nu testen.

Speelt graag

• PilatuS
  • Niet online
Ik zou eens proberen wat LinX runs de draaien met verschillende modules en kijken wat er dan gebeurt. LinX is 1 van de weinige CPU stress programma's die ook het geheugen goed belast. Ik gebruik het programma altijd voor overklokken maar ook om nieuwe PC's te testen. Wat je normaal een dag kost met Memtest doet LinX binnen een uur. Ook vaak genoeg gehad dat Memtest na 12 uur geen fouten vind maar LinX wel binnen 20 min een fout geeft door defect geheugen. Nadeel is alleen dat het niet perse geheugen hoeft te zijn als het met LinX verkeerd gaat, maar dit kan je testen met verschillende modules.

• Thamell
Met 2 bankjes heb ik nu nog een BSOD te pakken: SYSTEM_THREAD_EXEPTION_NOT_HANDLED

@PilatuS: Ik heb nu 3 keer met één reepje per keet LinX 20 min laten draaien, zonder noemenswaardige problemen.

Ben ik al zover dat ik het geheugen kan aanwijzen als waarschijnlijk schuldige, of is het nog te vroeg daarvoor?

Next step: 2 geheugenmodules in bank 1 en 3 en dan LinX draaien.

Speelt graag

• PilatuS
  • Niet online
Het kan zijn dat je een defecte module tegen gaat komen. Wat ook nog kan is dat het moederbord niet lekker meer wil draaien met meedere modules.

Weet je wel zeker dat de timings en het voltage van het geheugen goed staan ? Te strakke timings of een te laag voltage kan ook problemen geven.

• Thamell
Timings en voltages zijn standaard: 6-6-6-16-22 en 1,52 volt (1,5 volt standaard)

Ik heb nu net de laatste run met het laatste 4gb geheugen gedaan, krijg ik weer een PAGE_FAULT_IN_UNPAGED_AREA

Ik wordt nu wel een beetje radeloos... :/

ter info: ik lees dat antivirus software ook wel eens problemen oplevert: ik heb ESET Smart Security (Van de sinterklaas-actie van vorig jaar gewonnen _/-\o_ ) in gebruik, ik verwijder deze nu even en kijk verder.

Wederom, dank! Als er nog sugggesties zijn, hoor ik het graag.

Speelt graag

• Thamell
Ik heb even doorgelezen en in mijn bluescreenviewer komt meermaals naar voren dat het van de driver: ntfs.sys komt en als adres: ntoskrnl.exe. Een snelle google-search komt al snel bij deze link: http://social.technet.mic...forum=winserverManagement

Welke zegt dat ik ESET moet uninstallen. Ik heb niet bewust naar ESET oid. gezocht.

ESET verwijdert, AVAST Geïnstalleerd. Nu verder kijken.

Speelt graag

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Thamell schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 23:18:
Ik heb even doorgelezen en in mijn bluescreenviewer komt meermaals naar voren dat het van de driver: ntfs.sys komt en als adres: ntoskrnl.exe.
Je hebt last van verschillende exceptions in verschillende kernelonderdelen, waaronder Microsoftdrivers (ntfs.sys) en de kernel (ntoskrnl.exe). Dat wijst op een hardwareprobleem, zoals je al eerder is verteld.

Men heeft nogal snel de neiging er een driver uit te picken in die als schuldige aan te wijzen; dat zou een goede zijn als het telkens dezelfde driver betreft, dat is hier overduidelijk niet het geval.
Thamell schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 22:45:
Ik heb nu net de laatste run met het laatste 4gb geheugen gedaan, krijg ik weer een PAGE_FAULT_IN_UNPAGED_AREA

Ik wordt nu wel een beetje radeloos... :/
En die andere twee, als je ze los test? Doen die het wel? Dan is die laatste module toch overduidelijk brak.

Memtest is niet heilig, zeker als de module een 'beetje' brak is, of pas na geruime tijd draaien fouten oplevert. Dat LinX is dan een goed idee, en blijkbaar weet je er in ieder geval je problemen mee te reproduceren..

• Thamell
Thralas, bedankt voor het meedenken. Inmiddels heb ik al ruim een dag geen BSOD gehad, nadat ik het antivirusprogramma ESET heb verwijderd, nu heb ik 2 van de 3 geheugenreepjes er in. Binnenkort even met de derde er bij testen, kijken wat het doet.

Ik snap dat het een hardwareprobleem lijkt te zijn, maar op dit moment is het probleem "verholpen"

Ik heb alle modules los getest, ik zou alleen nog een langere memtest run kunnen doen, dat staat nog op het lijstje.

Speelt graag

Pagina: 1