• Djebroni
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 19-07-2017
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het prutsen op mijn witte macbook (late 2008). Heb er tot nu toe alles aan gedaan om de prestaties te verbeteren. Van 1GB naar 4GB ramm en de HDD van 120 naar 500. Ik heb er een hele tijd mee kunnen roeien, tot op heden. Ik loop nu toch echt tegen het grafisch vermogen aan. Nou ja vermogen.. 114VRAM. Conclusie, er moet dis een nieuw komen.

Ik heb braaf afgewacht met de release van de nieuwe MBP gisteren, maar tot mijn verbazing bieden ze alleen nog ze retina aan. Los van een 13" model. Ik ben helemaal niet zo te spreken over de retina, ik denk dat het internet er gewoon nog niet klaar voor is. Het liefst zou ik een geüpgrade MBP aanschaffen met hogere resolutie en ontspiegeld glas maar dat bieden ze ook niet meer aan. (i.v.m. Realistische kleuren etc.)

Nu mijn vraag..:
Ik zag de zwaarste MBP retina staan voor €2629,- met een zware grafische kaart en leuke prestaties. Is dit retina scherm geschikt voor o.a. games, webdesign en photo editing? Ik wil namelijk over 5 jaar nog steeds de laatste games kunnen spelen. Je haalt immers niet voor niets een laptop van dat bedrag in huis. Of raden jullie mij aan om voor deze doeleinden geen mac te halen, maar over te gaan op windows. Of om een iMac te halen plus een kleine mac air.

Ik hoop dat jullie wat antwoorden hebben, want gaming op de eerste generatie retina was niet zo spetterend.

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 06-07 15:13

kevinl

Yellow van

Je bent helemaal nit zo te spreken over retina. En toch wil je iets vragen over het duurste model? Lijkt me een beetje tegenstrijdig. Ga maar een laptop kopen die geen retina heeft. Dat wordt geen MBP want die hebben allemaal retina. Of koop een pre retina model.
Succes.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• Takenzo
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18-09 10:04
Ik zou überhaupt geen macbook kopen als je wilt gamen. De meeste games draaien helemaal niet op een mac, en vrijwel alle games op windows. Dan is je retina probleem gelijk ook opgelost.

• Djebroni
kevinl schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:23:
Je bent helemaal nit zo te spreken over retina. En toch wil je iets vragen over het duurste model? Lijkt me een beetje tegenstrijdig. Ga maar een laptop kopen die geen retina heeft. Dat wordt geen MBP want die hebben allemaal retina. Of koop een pre retina model.
Succes.
Tot nu toe ben ik nog geen fan inderdaad. Als je iets beter leest zal je zien dat de vraag is of deze retina macbook een betere toekomst heeft dan het eerste model.

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 06-07 15:13

kevinl

Yellow van

Lees reactie Takenzo. Geen Apple voor jou. Probleem opgelost. Als ik in de toekomst kon kijken was ik rijk geweest. Net zo als de rest die wellicht in de toekomst kunnen kijken. Laat ik eens de gok wagen en zeggen dat niemand in de toekomst kan kijken. Gamen werkt nu niet optimaal, zeker met retina niet en voor de toekomst is het onzeker of gaming gaat werken.

Ik denk dat je vraag opgelost is. Slotje mag er op denk ik.

[Voor 3% gewijzigd door kevinl op 23-10-2013 16:50]

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• --MeAngry--
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Er wordt hier nogal wat geroepen.

Gamen op een Mac(Book) staat los van het Retina verhaal natuurlijk. Retina wil enkel zeggen, hoge resolutie meer niet. Het voordeel van zo'n hoge paneelresolutie (met dus een hoge DPI) houdt in dat je ook makkelijk lagere resoluties kunt draaien zonder dat het er meteen slecht uitziet.
Zo game ik op mijn RMBP van vorig jaar standaard op 1440x900 of 1680x1050, maar net wat het beestje aan kan.

Dan hebben we natuurlijk de videokaart, ik merk dat de GT650M uit het model van vorig jaar het soms al erg zwaar heeft, maar voor zo'n mobiel apparaat valt het me nog steeds niet tegen. Alles wat ik nu wil spelen kan ik spelen, alleen niet op Ultra, maar op High of Medium. Ik zou echter niet verwachten dat je over 5 jaar nog steeds vlotjes kan gamen met de GT750M van dit jaar, maar dat kun je met de MacBook die je nu hebt al helemaal niet meer, dus het is maar net wat je verwacht. :)

Dan nog de ondersteuning van games; het gaat wel de goede kant op, maar voor veel games is Windows nog steeds een vereiste. Windows op een Mac draaien is daarentegen geen enkel probleem, dus dat hoeft je niet tegen te houden.

Het scherm is verder overigens fenomenaal. Ik snap niet goed waar je negatieve houding vandaan komt, want er zijn eigenlijk helemaal geen nadelen aan. Ten tijde van de release werkte sommige zaken onder OS X nog niet helemaal soepel door de hoge resolutie, maar dat is onder Mavericks allemaal allang opgelost.

Is gamen een hoge prioriteit voor je, maar wil je toch een Mac, dan kun je beter een aparte Game PC (vanaf €1000) kopen, en een 13" Retina of Air.

[Voor 11% gewijzigd door --MeAngry-- op 23-10-2013 16:59]

Kia e-Soul MY2020 64kWh ExecutiveLine

• Hoedje
  • Registratie: april 2003
  • Nu online

Hoedje

Moderator Apple Talk
Ik heb de titel aangepast, zodat het meteen omschrijft waar je hem voor wilt gebruiken: "Welke MBP voor games, web design en foto's bewerken?".

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Al koop je de duurste Macbook of laptop die er is, over 5 jaar nog alles kunnen spelen zal erg lastig worden. Als je nu een dikke Game PC zou kopen wordt 5 jaar al lastig, voor een laptop is het al helemaal niet te doen. Je zou dan ook nog beter nu wat minder kunnen uitgeven en over een jaar of 3 iets anders kopen.

Als je de games ook op de retina resolutie zou willen spelen wordt het al helemaal onmogelijk. Het verschil tussen 1080p en hoger is gewoon erg zwaar voor de grafischekaart. Dit merk ik met mijn 2560x1080 scherm al.

[Voor 25% gewijzigd door PilatuS op 23-10-2013 20:52]

• Djebroni
Bedankt voor de reacties. Hier heb ik tenminste iets aan. Ik zal nog even goed nadenken hierover. Heb namelijk geen idee wat de ingebouwde grafische kaart kan qua prestaties. Ik weet zeker dat het een mac worden Kevinl, met jou valt echt geen woord uit te wisselen. Je moet gewoon niet zo snel aannames doen. Ik werk al 5 jaar op mac en dat bevalt me prima. Ik vroeg me gewoon af of deze macbook pro ook echt zo spectaculair is als de prijs. In ieder geval bedankt.

• Takenzo
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18-09 10:04
Djebroni schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:16:

Of raden jullie mij aan om voor deze doeleinden geen mac te halen, maar over te gaan op windows. Of om een iMac te halen plus een kleine mac air.

Ik hoop dat jullie wat antwoorden hebben, want gaming op de eerste generatie retina was niet zo spetterend.
Djebroni schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 20:47:
Ik weet zeker dat het een mac worden Kevinl, met jou valt echt geen woord uit te wisselen. Je moet gewoon niet zo snel aannames doen.
Ja sorry, we moeten niet zo snel aannames doen.

• MenN
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 17:28
Een geüpgrade MBP zonder retina heet een MacBook Air.
En gamen op een MacBook of welke laptop dan ook is absoluut niet toekomst bestendigd.
Als je wilt gamen kun je beter een dikke game pc kopen van rond de 1900 euro en daarbij een tweedehandse Air uit 2011 of 12 kopen. Ben je ongeveer net zo duur uit.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17:14
je geeft aan nog over 5 jaar te willen gamen op je macbook. vind je dat realistisch of ga je akkoord met lagere settings (spelen op medium, low settings)?

...

• ZpAz
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15:47
Het internet werkt prima op een retina scherm. Ik zou niet terug willen. Het is niet dat de plaatjes op het internet minder scherp zijn dan op een normaal scherm. Dit effect is aanwezig omdat de tekst en de UI zo scherp is. Alles wat minder scherp is lijkt dan meteen al minder. Maar zelf vind ik het allesbehalve storend. (mbpr 13")

Hier in huis is ook nog mijn oude MBP (15") dat scherm vond ik nooit verkeerd. Maar als je het vergelijkt met een retina valt het echt in het niet.

Met de "zwaarste" 15" retina kan je over vijf jaar nog wel gamen. Het zij op lagere settings. 5 jaar is een lange tijd, zelfs met een top notch desktop van 5 jaar terug (Dan zit je denk ik rond de Core2Quad en een 8800GT) kan je de nieuwste games niet meer op high spelen.

"Lambs to the cosmic slaughter!" - Morty

• Djebroni
ZpAz schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:37:
Het internet werkt prima op een retina scherm. Ik zou niet terug willen. Het is niet dat de plaatjes op het internet minder scherp zijn dan op een normaal scherm. Dit effect is aanwezig omdat de tekst en de UI zo scherp is. Alles wat minder scherp is lijkt dan meteen al minder. Maar zelf vind ik het allesbehalve storend. (mbpr 13")

Hier in huis is ook nog mijn oude MBP (15") dat scherm vond ik nooit verkeerd. Maar als je het vergelijkt met een retina valt het echt in het niet.

Met de "zwaarste" 15" retina kan je over vijf jaar nog wel gamen. Het zij op lagere settings. 5 jaar is een lange tijd, zelfs met een top notch desktop van 5 jaar terug (Dan zit je denk ik rond de Core2Quad en een 8800GT) kan je de nieuwste games niet meer op high spelen.
Bedankt, naar dit antwoord was ik opzoek. Ik ben geen diehard gamer maar vind het niet verkeerd af en toe een spel te spelen. En ik vroeg me af op de specs van de MBPR 15" spetterend zijn. Bedankt, zal de aankoop binnenkort doen.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zorg vooral voor een grote SSD als je inderdaad Windows er nog naast wil installeren. En als je af en toe ook virtueel die Windows partitie wilt draaien is genoeg geheugen natuurlijk altijd handig. En dan komt weer de HD naar voren, 16GB geheugen gaat ook 16GB aan sleepimage gebruiken etc.

Ik werk nu al meer dan een jaar op de 15" rMBP en heb sinds de refresh nu ook de 13" versie. Het zijn echt heerlijke machines waar je zeker weten veel plezier van gaat hebben :)

[Voor 23% gewijzigd door fsfikke op 30-10-2013 20:00]

DUT Racing

• j2323
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 28-08 14:37
Met betrekking tot de gpu zou je ook een retina macbook van een eerdere generatie kunnen overwegen. Het verschil in prestatie tussen de 650m (oudere generatie) en de 750m huidige generatie is vrij klein (zelfde chip, 750m is iets hoger geklokt geloof ik).

Het grootste verschil zit 'em in de hashwell cpu die voor een betere accuduur zorgt. Het verschil in prijs is echter aanzienlijk.

• jordeynl
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16-04 10:56
Niet iedereen kan verzekeren of een computer, of laptop over 5 jaar nog spelletjes aankan op een hoge resolutie. De techniek in spelletjes verbetert ieder jaar, net zo als de hardware van een computer. Het is dus niet gek dat veel gamers, met name PC gamers, ook om de 2 a 3 jaar een nieuwe computer bouwen. Óf dat ze gaan upgraden door middel van betere onderdelen zoals jij al hebt geprobeerd.

Iedereen hier zal ongetwijfeld hetzelfde willen als wat jij wilt, maar het is maar net wat je graag doet, en wat je er voor over hebt.

Persoonlijk heb ik ervaren dat om de 2 a 3 jaar, het toch wel echt nodig is om dingen te vervangen of te vernieuwen. Dus in plaats van dat ik 2600 euro uitgeef aan een pc die nu alles op max kan spelen, dat ik ga kijken naar wat er nodig is om nu spelletjes aan te kunnen met een redelijke marge daar over heen. Zo heb ik in 2010 een pc gebouwd die de afgelopen 2 a 3 jaar bijna elk spelletje op max settings aankon voor ongeveer 1100 euro. Wel een windows. Maar nu merk ik toch dat een nieuwe videokaart voor dezelfde prijs, bijna het dubbele aankan.

Je moet bij jezelf even nagaan wat je precies wilt, en waarom je dit zozeer op een macbook wilt. Ik heb zojuist mijn eerste iMac gekocht omdat ik dit voor mijn studie en toekomstige beroep nodig heb! Photoshop, illustrator etc. En daarnaast heb ik dan nog mijn oude game-pc waarop ik de meeste spelletjes nog op een hoge resolutie aankan.

Waar computeren ons wel niet heeft gebracht ^^

• Bosmonster
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10-09 22:52

Bosmonster

*zucht*

ZpAz schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:37:
Dit is niet helemaal waar. De non-retina resolutie op een 15" retina is 1440x900 (1280x800 op de 13") en dat is belachelijk weinig. Daardoor wordt het effect van onderdelen van sites in niet-retina extra aangedikt (want die hanteren de pixelgrootte van die resolutie).

Als je een pixel dichtheid gewend bent dan bovenstaande, dan valt internetten ineens behoorlijk tegen op zo'n ding.

Verder on topic:
Als je wilt gamen is een laptop, laat staan een Apple, natuurlijk sowieso al geen denderend idee. Tuurlijk kun je sommige games spelen op een MBP van 3000 euro, maar het blijft verre van ideaal.

Denk dat je voor jezelf ook moet kijken dus welke games je precies wilt spelen. Maakt het je uit dat je maar een kleine subselectie van de uitgebrachte games kunt spelen? En maakt het uit dat je ze in low quality speelt over 1 of 2 jaar? Anders kun je voor < 1000 euro een prima game-PC samenstellen, die je MBP met gemak passeert.

Daarnaast weet ik ook niet hoe serieus je bent met web design en foto's bewerken (is dit professioneel of hobby?), maar daar is een redelijke MBP natuurlijk weer geen overbodige luxe.

[Voor 30% gewijzigd door Bosmonster op 14-11-2013 13:14]

• Henk
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 20-09 18:03
Er wordt door de TS veel te weinig info gegeven ook;

1) welke games, welke settings?

2) welke fotobewerking, welke programma's?

3) hoeveel SSD ruimte heb je nodig? Wat mis je nu aan je laptop? Hoe bevalt de 1280x800 resolutie op 13"?

@Bosmonster; een Retina kan ook hogere resoluties aan, ook in HiDpi, gek genoeg. Niet alleen 1440x900 equivalent, maar ook 1680x1050 en 1920x1200. Als je een app als quickres gebruikt kun je op die manier ook 3840x2400 resolutie draaien, geen idee hoe dat precies in elkaar zit verder :P

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Henk schreef op donderdag 14 november 2013 @ 13:30:

@Bosmonster; een Retina kan ook hogere resoluties aan, ook in HiDpi, gek genoeg. Niet alleen 1440x900 equivalent, maar ook 1680x1050 en 1920x1200. Als je een app als quickres gebruikt kun je op die manier ook 3840x2400 resolutie draaien, geen idee hoe dat precies in elkaar zit verder :P
Dat weet ik, maar als je op de native retina-resolutie surft, dan wordt alle niet retina content gerenderd in 1440 of 1280 en dat is dus een lagere pixel dichtheid dan veel mensen gewend zijn. Daardoor lijkt surfen op een Retina scherm ineens overdreven lelijk. Niet alleen door het grote contrast tussen wel en niet-retina content dus (waar het meestal op gegooid wordt), maar ook dus doordat de niet-retina pixels daadwerkelijk een stuk groter zijn.

• Henk
Bosmonster schreef op donderdag 14 november 2013 @ 14:05:
[...]

Dat weet ik, maar als je op de native retina-resolutie surft, dan wordt alle niet retina content gerenderd in 1440 of 1280 en dat is dus een lagere pixel dichtheid dan veel mensen gewend zijn. Daardoor lijkt surfen op een Retina scherm ineens overdreven lelijk. Niet alleen door het grote contrast tussen wel en niet-retina content dus (waar het meestal op gegooid wordt), maar ook dus doordat de niet-retina pixels daadwerkelijk een stuk groter zijn.
owww, op die manier. Ja klopt, images betekent vaak fuzzy shit. Toch zou ik ondanks dat echt niet meer zonder retina willen, en ik geloof er wel in dat onder druk van de ipads en nu ook steeds meer HiDpi laptops (chromebooks, retina's, etc) daar een keer een goede standaard voor komt, waarbij lowres moet downscalen ipv retina's upscalen.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bosmonster schreef op donderdag 14 november 2013 @ 14:05:
[...]
Daardoor lijkt surfen op een Retina scherm ineens overdreven lelijk.
Nounou, Ik heb al bijna anderhalfjaar een rMBP en om nou te zeggen dat surfen heel erg lelijk is vind ik een beetje overdreven. Als je heel precies naar het logo van T.net kijkt oid zie je dat het niet helemaal scherp is. Maar je moet er wel echt op letten wil je het merken.

DUT Racing

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

fsfikke schreef op donderdag 14 november 2013 @ 16:05:
[...]

Nounou, Ik heb al bijna anderhalfjaar een rMBP en om nou te zeggen dat surfen heel erg lelijk is vind ik een beetje overdreven. Als je heel precies naar het logo van T.net kijkt oid zie je dat het niet helemaal scherp is. Maar je moet er wel echt op letten wil je het merken.
Misschien let ik er dan gewoon continu op, aangezien het mn vak is :+

Maar goed, we gaan off topic. De rMBP's zijn geweldige machines!

• Nedra
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20-09 18:44
Ah om hier even op in te haken, ook ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en wil eindelijk een keer voor een Macbook gaan. Ik gebruik m'n huidige laptop als dekstop vervanger en dat gaat al vijf jaar goed. Nu begint deze Vaio toch echt wat langzamer aan te voelen, een een retina scherm zie ik ook wel zitten. Ook ik zou willen dat m'n volgende laptop weer ong. 4 jaar mee gaat, dus ik ben benieuwd of het wijs is om in ieder geval te investeren in 16gb ram (aangezien dat niet meer vervangbaar is) en evt. een 6gb SSD en een wat snellere processor? Of adviseren jullie dan toch een wat meer standaard versie te nemen en die binnen 3 jaar weer 'in te wisselen' ?

• ankhie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:15

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Nedra schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 19:34:
Ah om hier even op in te haken, ook ik ben op zoek naar een nieuwe laptop en wil eindelijk een keer voor een Macbook gaan. Ik gebruik m'n huidige laptop als dekstop vervanger en dat gaat al vijf jaar goed. Nu begint deze Vaio toch echt wat langzamer aan te voelen, een een retina scherm zie ik ook wel zitten. Ook ik zou willen dat m'n volgende laptop weer ong. 4 jaar mee gaat, dus ik ben benieuwd of het wijs is om in ieder geval te investeren in 16gb ram (aangezien dat niet meer vervangbaar is) en evt. een 6gb SSD en een wat snellere processor? Of adviseren jullie dan toch een wat meer standaard versie te nemen en die binnen 3 jaar weer 'in te wisselen' ?
Geheel afhankelijk van je budget en verdere wensen (wat doe je precies op je PC?)
Ik zou een iets grotere SSD dan 6 GB nemen overigens ;)

• Nedra
ankhie schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 22:48:
[...]

Geheel afhankelijk van je budget en verdere wensen (wat doe je precies op je PC?)
Ik zou een iets grotere SSD dan 6 GB nemen overigens ;)
Oops, ik bedoelde 512, haha.

Ik gebruik m'n pc bijna uitsluitend voor webdevelopment, daar zal ik m'n MB dan ook voor gebruiken. In principe is dat niet heel erg veeleisend, maar het komt vaker voor dat ik meerdere browsers met een hele hoop tabjes, grafische programma's / foto bewerking programma's en lokale servers heb draaien. Daarnaast vind ik snelheid essentieel; lang wachten tot een programma is gestart als ik snel even iets wil doen is funest voor een fijne workflow. Wat dat betreft wil ik iets dat razendsnel is, en dat voorlopig ook nog even blijft! Qua budget zit ik rond de €2500,-. Ik wou eigenlijk voor een high-end 13" gaan, maar door dit topic twijfel ik een beetje of ik niet beter een mid-range model kan kopen om die over 3 jaar weer 'in te wisselen' voor een nieuwe..

• Henk
Nedra schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 02:30:
[...]

Oops, ik bedoelde 512, haha.

Ik gebruik m'n pc bijna uitsluitend voor webdevelopment, daar zal ik m'n MB dan ook voor gebruiken. In principe is dat niet heel erg veeleisend, maar het komt vaker voor dat ik meerdere browsers met een hele hoop tabjes, grafische programma's / foto bewerking programma's en lokale servers heb draaien. Daarnaast vind ik snelheid essentieel; lang wachten tot een programma is gestart als ik snel even iets wil doen is funest voor een fijne workflow. Wat dat betreft wil ik iets dat razendsnel is, en dat voorlopig ook nog even blijft! Qua budget zit ik rond de €2500,-. Ik wou eigenlijk voor een high-end 13" gaan, maar door dit topic twijfel ik een beetje of ik niet beter een mid-range model kan kopen om die over 3 jaar weer 'in te wisselen' voor een nieuwe..
Ik zou nog 100 euro op dat 2500 euro budget doen en de beste 15" retina kopen dan. Snelste laptop die je bij apple kunt krijgen en met een quad core 2,3GHZ, 16GB RAM en 512GB SSD echt een powerhouse. Of de 2000 euro 15" nemen met een 16GB geheugen upgrade van 200 euro.

Zou je voor een 13" gaan, dan zou ik, afhankelijk van je wensen, voor de instap-processor gaan met 16GB RAM en een SSD naar wens, mijns inziens voegen die snellere processoren niet zo veel toe.

• Nedra
dat had ik eigenlijk nog niet eens overwogen. Eigenlijk vind ik 13" ook wel ideaal qua handzaamheid. Daarnaast is het misschien een beetje overkill? Ik doe niet aan gamen, renderen of video bewerking, dus qua grafische kracht en processor kracht heb ik denk ik niet de hoogste eisen.

• R3NSE
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 05-11-2020
Nedra schreef op maandag 18 november 2013 @ 12:13:
dat had ik eigenlijk nog niet eens overwogen. Eigenlijk vind ik 13" ook wel ideaal qua handzaamheid. Daarnaast is het misschien een beetje overkill? Ik doe niet aan gamen, renderen of video bewerking, dus qua grafische kracht en processor kracht heb ik denk ik niet de hoogste eisen.
Ik wil hem ook inzetten voor web development. Juist daarom kies ik voor een 15. Niet vanwege de processor o.i.d. maar vanwege het schermformaat en het vaak switchen tussen tabs in verschillende vensters.

Greetings from Earth

• Coffee
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 13:38

Coffee

Coffee

Ik heb zelf de 15 inch instap model van de macbook pro laat 2012, deze heeft qua gfx een gt 650m met 512mb gddr5 aan boord. Dit instap model is qua gfx sneller dan alle behalve de duurste van de 15"'s van dit jaar. Ik zou als ik jou was op zoek gaan naar de non-retina MBP met 1gb gddr5. Je zou denken dat je er niet op kan gamen maar niets is minder waar. Via steam kun je genoeg mac spellen vinden. En als dit niet genoeg is, zet je er via bootcamp w7 of w8 op...

Problem Solved :)

Edit: Natuurlijk als je niets met gfx doet, zou ik kiezen voor de 13" MBA of de 15" instap MBP. Het latere als je 13 inch iets te klein vindt.

[Voor 13% gewijzigd door Coffee op 18-11-2013 18:54]

Coffee

• Nedra
Pff ik ben er nog steeds niet uit. Aan de ene kant heeft de 15" echt heerlijke specificaties waarmee ik zeker een tijd door kan, aan de andere kant is 15" wel erg groot! Ik gebruik al 4-5 jaar een 13" Vaio en de draagbaarheid van dat ding vind ik wel erg relaxed.

Zoals ik eerder al aangaf doe ik weinig grafisch, wel bijna alles op een externe monitor (en 2 externe monitoren is een set-up waar ik wel naartoe wil, en vaak veel applicaties, tabs en servers die tegelijkertijd draaien. Extra ram lijkt me in ieder geval geen overbodige luxe.

Ik ben vooral bang dat de 13" na verloop van tijd het misschien wat lastig krijgt met warmte in z'n kleine behuizing, alhoewel ik daar met m'n vaio nooit echt last van gehad heb. misschien toch eens langs de apple store gan om een vergelijking te doen..

• Henk
Nedra schreef op maandag 02 december 2013 @ 18:13:
Pff ik ben er nog steeds niet uit. Aan de ene kant heeft de 15" echt heerlijke specificaties waarmee ik zeker een tijd door kan, aan de andere kant is 15" wel erg groot! Ik gebruik al 4-5 jaar een 13" Vaio en de draagbaarheid van dat ding vind ik wel erg relaxed.
Ga eens een 15" Retina bekijken, dikke kans dat die wat betreft dimensies echt meevalt :) Ik weet niet welke VAIO je hebt, maar mijn Retina verbaast mensen vaak wat betreft compactheid en gewicht. Was het schrappen van die DVD drive nog ergens goed voor ;)
Zoals ik eerder al aangaf doe ik weinig grafisch, wel bijna alles op een externe monitor (en 2 externe monitoren is een set-up waar ik wel naartoe wil, en vaak veel applicaties, tabs en servers die tegelijkertijd draaien. Extra ram lijkt me in ieder geval geen overbodige luxe.
IMHO 'moet' een 13" minstens 8GB hebben, en een 15" zou ik gelijk 16GB in proppen. Ik heb een 2012 rMBP met 8GB ram gehad, en dat stemmetje in je hoofd dat fluistert dat je misschien de 16GB upgrade ooit nodig gaat hebben is echt een irritante :P
Ik ben vooral bang dat de 13" na verloop van tijd het misschien wat lastig krijgt met warmte in z'n kleine behuizing, alhoewel ik daar met m'n vaio nooit echt last van gehad heb. misschien toch eens langs de apple store gan om een vergelijking te doen..
Daar zou ik dan ook weer niet zo bang voor zijn, sterker nog; als een 15" een quad core i7 en een dedicated gpu weg kan stouwen aan warmte zonder al te veel problemen, moet dat een 13" met een dual core ook wel lukken. Sowieso, die beestjes zijn goed ontworpen... ;)

• Coffee
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 13:38

Coffee

Coffee

Takenzo schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:43:
Ik zou überhaupt geen macbook kopen als je wilt gamen. De meeste games draaien helemaal niet op een mac, en vrijwel alle games op windows. Dan is je retina probleem gelijk ook opgelost.
Alle, behalve console games, draaien op een mac... (er vanuit gaand dat ie snel genoeg is).

Coffee

• Nedra
En hij is besteld! Ik ben uiteindelijk toch voor de 15" high-end gegaan omdat ik zeker wil zijn dat ik er voorlopig nog eventjes mee door kan.

Bedankt voor de hulp hier! 15" viel qua grote inderdaad mee, iets wat me o.a. over de streep heeft getrokken. M'n allereerste apple! Ik ben benieuwd *O*

• Henk
Nedra schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 11:30:
[...]

En hij is besteld! Ik ben uiteindelijk toch voor de 15" high-end gegaan omdat ik zeker wil zijn dat ik er voorlopig nog eventjes mee door kan.
Hahaha, dat kan met die wel... Tenminste, ik heb ook het high-end model gekocht met het idee dat ik er toch wel een jaar of 4 mee kan doen, of ik dat zelf ook kan... is een ander verhaal :X
Bedankt voor de hulp hier! 15" viel qua grote inderdaad mee, iets wat me o.a. over de streep heeft getrokken. M'n allereerste apple! Ik ben benieuwd *O*
Told you :) Heel veel mensen zijn verbaasd over het compacte formaat van de huidige generatie Apples. Veel plezier ermee! ;)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee