Geluidskaart PC koptelefoon; een aantal vragen

Pagina: 1
Acties:

• Cbass92
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-02-2023
Hallo Tweakers!

Ik heb onlangs een nieuwe koptelefoon aangeschaft, de Shure SRH1440. Redelijk high-end en goed geluid. Ik luister heel veel muziek thuis en tevens speel ik regelmatig games die redelijk zwaar zijn voor de CPU, zoals Elder Scrolls games, met het liefst zoveel mogelijk mods. :P Dit is mijn moederbord:

ASRock 970 EXTREME3 AMD 970, SATA 600

Hier zit dus een geluidskaart ingebouwd, maar ik vroeg me af of ik met mijn nieuwe koptelefoon duidelijk verschil zal merken als ik een goede losse geluidskaart aan zal schaffen? Zal het veel verschil maken? En zal ik veel moeten betalen voor een geluidskaart die beter is dan de ingebouwde op mijn moederbord?

Ik lees ook vaak iets over Digital to Analog converters (DAC), maakt dit een betere geluidskaart overbodig?

Verder vroeg ik me af of de performance beter wordt als ik een losse geluidskaart aanschaf. Want ik heb begrepen dat er wel last van de CPU afgaat, maar dat dit met moderne CPU's wel heel minimaal is. Klopt dit? Dit mijn mijn CPU:

AMD FX-8350 Black Edition

Goed. Aardig wat vragen, maar ik zit gewoon erg te twijfelen of het een goede investering is om een goede geluidskaart aan te schaffen. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

Groet,
Sebastiaan

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 20:26

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Wat ik weet over geluidskaarten is dat de goedkopere a 20-50 euro zeer weinig verschil maken. dit omdat het verschil tussen onboard en de goedkope kaartjes erg klein is.

Daarbij licht het er ook maar net aan hoe goed jou mp3tjes zijn of beter gezegd, luister je .mp3 formaten heeft een geluidskaart weinig zin. spellen maken over het algemeen gebruik van .mp3tjes en ook spotify gebruikt .mp3

Dit gezegd te hebben denk ik dat voor de gemiddelde gebruiker een geluidskaart weinig zin heeft. audiofielen gebruiken een versterker van 2000 euro dus ik vraag me echt af of zo'n geluidskaart veel zin heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door prupke15 op 24-10-2013 15:43 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Mwah, het kan wel wat nut hebben, al weet ik niet precies welke geluidschip op dat mobo zit.

Zelf denk ik dat een geluidskaartje wel wat verschil kan hebben, wat je vooral zal horen bij ook hoge kwaliteit bron, dus geen spotify, meer dingen als 320Kbs MP-3 en Flac.

People as things, that’s where it starts.

• Cbass92
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-02-2023
Bedankt voor de reacties.

Ik luister (als het kan) naar bestanden met FLAC-formaat. Anders mp3, maar ik ga wel inderdaad voor 320 kbs.

[ Voor 12% gewijzigd door Cbass92 op 24-10-2013 23:58 ]

• prupke15
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-01 20:26

prupke15

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik ga zelf ook altijd voor op zijn minst 256kbps (mp3) als mogelijk 320kbps (spotify)

Maar ik heb zelf zo'n 30 euro kostende soundblaster gehad (vorige pc) en ik hoor met mijn huidige pc( Gigabyte Z87X-D3H) echt 0,0 verschil. niet met hoofdtelefoon (Gamecom 780) als met de versterker (onkyo tx NR-616) op super kwaliteit yamaha zuilen.

FLAC luister ik niet zoveel, kost mij teveel moeite maar wat ik dus probeer te vertellen, als je het doet, doe het dan goed, en ga voor een luxe (vaak dure) geluidskaart waar je het mischien wel hoort, want met die el cheapo's kun je je geld net zo goed in de prullenbak gooien :)