Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-03 09:10
Ik ben een informatica student die een leuk bijbaantje had als webdeveloper voor zo'n acht uur in de week, dit had ik overgehouden aan een jaar stage. Nu is dat helaas ten einde gekomen door problemen binnen het bedrijf en bestaat mijn functie niet meer. Omdat de projecten waar ik aan werkte nog steeds lopen kan ik misschien aan de slag bij één van deze bedrijven, of als freelancer bij allemaal.

Zou ik in dienst gaan zal dit waarschijnlijk op nul-uren basis zijn en kan ik zon één of twee uur per week werken (onderhoud, problemen etc). Maar freelance zou dat dus maal drie kunnen en kom uit op een leuke werkweek voor een student, dus de keus lijkt snel gemaakt. Na rond geïnformeerd te hebben is dit waarschijnlijk allemaal haalbaar en begin ik steeds enthousiaster te worden. :) Het enige waar ik eigenlijk tegen aanloop is mijn uurtarief.

Omdat ik nog nooit bezig ben geweest met prijzen berekenen is het voor mij erg lastig, zeker gezien de wisselende informatie die ik krijg. Een ex-collega (die op freelance basis werkte) zei dat ik prima 50 euro per uur kon vragen. Na een financieel eindverantwoordelijke te hebben gesproken met dezelfde vraag zegt hij dat ik tussen de 15 en 25 euro kan gaan zitten. Het eerste vind ik een erg groot bedrag en ik heb niet het idee dat ik dat zomaar kan vragen, maar 15 euro per uur lijkt me ook weer redelijk weinig gezien het natuurlijk bruto bedragen zijn.

Ik besef me dat er ondernemingsrisico's zijn en eventuele onkosten en dat hierdoor het uurtarief hoger is dan een bruto bedrag bij een werkgever, maar hoeveel meer?

Met ervaring zit het wel goed, ik kan een nette website maken en afleveren aangezien ik hier nu zon dikke twee jaar mee bezig ben. Ook ben ik van plan om alleen de daadwerkelijk productieve uren te factureren en niet de 'zelfstudie-uurtjes' die ik maak of uren die ik kwijt ben naar een eigen gemaakte fout te zoeken.

Is er iemand die mij hier wat meer inzicht in kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472113

Zelf ben ik naast mijn studie ook met zo'n tarief begonnen en daar is het best goed voor te doen. Maar realiseer je wel dat bij een echt bedrijf veel meer kosten komen kijken dus als je ermee door wilt zul je omhoog moeten met het tarief.

€ 50,- per uur is geen groot bedrag, alle risico ligt bij jou en je zult ook moeten sparen voor tijden dat je geen werk hebt. Je moet ook pensioen ervan opbouwen, vakantiegeld, inkomen als je ziek wordt, belastingen, enz...

Dus als je er serieus na je studie mee door wilt zul je het moeten verhogen en dan krijg je leuke gesprekken met je bestaande klanten waarom ze ineens meer moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
Het freelance werk is op dit moment eigenlijk noodzaak, omdat werk vinden voor zo'n acht tot twaalf uur per week als programmeur erg lastig is. De reden dat ik dit voorheen wel had was omdat ik een jaar heb gewerkt binnen dit bedrijf en alles al kende.

Na mijn studie wil ik wel iets anders gaan doen dan het web, dus is een eigen bedrijf misschien geen slim begin, maar niets is zeker.

Er is mij een tip gegeven dat ik ongeveer 30% van het bedrag overhoud als netto loon. Is dit een redelijke aanname? Dat zou betekenen dat ik van de bijvoorbeeld 50 euro, ik er 15 overhoud als loon, wat natuurlijk een erg mooi loon is voor een student. :) Het gaat mij er om dat ik niet belachelijk overkom met mijn uurtarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472113

Als je weinig uren werkt hou je wel meer over dan 30%, je kan gebruik maken van de kleine ondernemersregeling zodat je geen BTW hoeft te betalen en de inkomstenbelasting zal ook niet veel zijn.

Ik zou beginnen met 50 euro, erg afhankelijk wat je allemaal kunt natuurlijk. Lager kun je altijd gaan.

Pas wel op dat het werk niet je studie overneemt (been there) waardoor je vertraging oploopt en weer extra kosten maakt omdat je langer moet studeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:51
30% is wel weinig hoor, hier kun je uitrekenen wat je moet afdragen en wat je dus netto kunt besteden.

Verder is het wel raadzaam om hoog in te zetten omdat je dan nog wat kan zakken als je opdrachtgever het echt te hoog vindt. Zelf werk ik nu enkele jaren als zelfstandige en afhankelijk van de aard van de opdracht reken ik tussen de 50-65 euro. Maar ik heb ook een paar klanten die ik al jaren heb en die ik tegen een lager tarief van 45 euro help met hun website te onderhouden.

Ik kan het je alleen maar aanraden, ondernemen is erg leuk. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
Haha, de helft van die opties kan ik nog niet invullen omdat ik er nog geen idee of kennis van heb. :+ Mijn doel is om gemiddeld 8 uur per week te werken, blijft met worst case invullen nog best iets leuks over!

Waar ik mee zit is dat ik morgen een gesprek heb over een opdracht, mocht dit doorgaan dan ga ik beginnen! Als ik tijdens dat gesprek bijvoorbeeld €50 p/u voorstel en de opdrachtgever reageert daarop met de opmerking dat dat véél te veel is dan zou ik niet weten hoe ik het kan verantwoorden. Ze weten dat ik een starter ben en nog student, dus ik verwacht dat ze daar gebruik van willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:51
De meeste bedrijven zijn gewend aan bepaalde tarieven, en op zich is 50e geen absurd bedrag. Je hebt wel gelijk dat je starter bent, zij weten dat dus ook blijkbaar. Dus is het verstandig om daar misschien inderdaad een marge in te nemen.

Je hebt het geluk dat je nu nog kan zakken, want je hoeft je nog niet per se te verzekeren, je hoeft nog niet per se na te denken over pensioen. Maar toch is het handig om dat wel mee te calculeren. Mocht je in aanmerking komen voor alle fiscale voordelen, dan houd je een leuk netto bedrag over. Maar benader het zakelijk, stel je wilt blijven freelancen en je blijft binnen het netwerk dat je nu ook hebt. Dan is het moeilijker om te stijgen, sommige klanten zullen daar niet moeilijk over doen, anderen wel. Iedere euro die je nu meer verdient maakt het straks makkelijker.
Een andere reden is, je gaat zeer waarschijnlijk ook eens tegenslag ervaren. Denk aan een klus die niet lekker loopt, ontevreden klant, PC die sneuvelt etc. Dus in je tarief zit ook een risicobuffer.

Je hebt het over drie dagen van 8u. bij 48wk per jaar kun je net niet gebruik maken van de zelfstandigenaftrek. Bij een tarief van 45e verdien je dan 37702e/jaar netto (dit is heel optimistisch en gaat ervan uit dat je constant werk zal hebben). je betaalt dus pak hem beet .30 aan de belastingdienst over je omzet. Met dit soort gegegevens kun je gaan uitrekenen wat je minimaal moet vragen om bij een veronderstelde werkdruk rond te kunnen komen.

jij noemde 15e/u netto dat zou neerkomen op een bruto prijs van 21,40. Verdien je dit in maand één maar niet in maand twee (minder dan je doel) dan gaat het al mis, dus dan zou je kunnen doelen op een budget van 40e, start bij 50. Alles hoger dan 21,40 is mooi meegenomen. Reken het even goed na, ik doe dit even allemaal uit mijn hoofd en ik maak een paar assumpties. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door analogue op 24-10-2013 15:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
Maar tussen 50 en 21,40 zit wel een behoorlijk verschil. De reden dat ik met twijfel zit is dat ik niet kan aantonen waarom ik dat bedrag vraag, mochten ze dit willen weten. Onderhandelen is noodzaak, dat snap ik wel, maar het gaat me er om dat ik niet belachelijk over wil komen en als 'the new guy' even een, in hun ogen, veel te hoog bedrag kom vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 23:25
Zou ik in dienst gaan zal dit waarschijnlijk op nul-uren basis zijn en kan ik zon één of twee uur per week werken (onderhoud, problemen etc). Maar freelance zou dat dus maal drie kunnen en kom uit op een leuke werkweek voor een student, dus de keus lijkt snel gemaakt. Na rond geïnformeerd te hebben is dit waarschijnlijk allemaal haalbaar en begin ik steeds enthousiaster te worden. :) Het enige waar ik eigenlijk tegen aanloop is mijn uurtarief.
Waarom kan je als freelancer meer uren maken dan als een parttimer. Gaven zij dat aan?
Zoja, dan is het voor hun een kosten kwestie en dan is 50 Euro in hun ogen veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
Russel88 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:22:
[...]

Waarom kan je als freelancer meer uren maken dan als een parttimer. Gaven zij dat aan?
Zoja, dan is het voor hun een kosten kwestie en dan is 50 Euro in hun ogen veel te veel.
Ik kan niet zozeer meer uren maken bij hun, maar in het algemeen; als ik een website bouw in zeg twee weken en daar een week onderhoud per kwartaal aan overhoud is dat niet veel. Maar als ik dat bij drie bedrijven kan doen is het prima. Doordat ik als freelancer wat flexibeler kan zijn is dat dus eerder haalbaar.

De wens is een vast bedrag afspreken voor een website, hiernaast is nog niks besproken. Het zou zo maar een klusje kunnen zijn waar ik nooit meer iets aan hoef te doen wanneer het klaar is.

[ Voor 43% gewijzigd door Gideonnn op 24-10-2013 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 23:25
Gideonnn schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:28:
[...]

Ik kan niet zozeer meer uren maken bij hun, maar in het algemeen; als ik een website bouw in zeg twee weken en daar een week onderhoud per kwartaal aan overhoud is dat niet veel. Maar als ik dat bij drie bedrijven kan doen is het prima. Doordat ik als freelancer wat flexibeler kan zijn is dat dus eerder haalbaar.

De wens is een vast bedrag afspreken voor een website, hiernaast is nog niks besproken. Het zou zo maar een klusje kunnen zijn waar ik nooit meer iets aan hoef te doen wanneer het klaar is.
Oohh zo.
50 uur is idd niet veel voor freelancers die ervan moeten leven.
Aangezien je nog student bent, gewoon iets onder 50 beginnen, 40 ofzo met de mededeling dat je niet zoveel vraagt omdat je pas begonnen bent. 27 zou ik niet vragen. Dat is veel te laag, dan neem je jezelf niet serieus.

Maar ik zou eerst informeren of het bedrijf je wel wilt inhuren als freelancer. Bedrijven zijn niet happig op beginnende freelancers, omdat in het verleden sommige freelancers er een potje van maakte. Geen BTW afdragen b.v.. Door de wet, keten van aansprakelijkheid oid, werd de werkgever dan belast.

Toen ik pas begon, deed de tussenbureau erg lastig, wilde wel met me in zee (wist wat ik in mars had), maar moest elke kwartaal wel aantonen dat ik BTW afdroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
Het voordeel is dat ik via het bedrijf waar ik werkte ik al in aanraking kwam met hun, dus een stukje kennismaking is er al. Maar ik zal het in m'n achterhoofd houden. :)

Fijn dat ik van meerdere mensen te horen krijg dat het geen absurd bedrag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Russel88 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:49:
[...]
Toen ik pas begon, deed de tussenbureau erg lastig, wilde wel met me in zee (wist wat ik in mars had), maar moest elke kwartaal wel aantonen dat ik BTW afdroeg.
Dat vragen zo'n beetje alle tussenpersonen/brokers waar ik tot nu toe mee gewerkt heb in de afgelopen 5 jaar. Idem bij mijn collega contractors. Volgens mij redelijk standaard, valt bij mij niet echt onder "erg lastig doen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:03
Ter vergelijking: een uurtarief van 100E/uur is voor custom projecten erg gangbaar. Als starter is 50E helemaal geen gek bedrag (vergeet niet dat je als ondernemer zelf verantwoordelijk bent voor alle bijkomende posten als belastingen, pensioen, verzekeringen, etc., daar gaat een hoop geld in zitten).

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:42

iChaos

It's Lupus.

Nu we toch over dit onderwerp praten (excuseer me TS voor het kapen van het topic :p): ik ben zelf een 17-jarige die over een jaartje gaat studeren. Momenteel heb ik een gewone bijbaan, maar ben ik ook actief als webdeveloper/grafisch ontwerper. Mijn portfolio is momenteel nog vrij klein, maar daar zijn de prijzen dan ook naar. Ik denk dat ik (ruwe schatting) momenteel rond de 16 a 17 euro per uur zit. Mijn uurloon is niet echt vast: klanten uit zakelijke kringen betalen wat meer, start-ups die ik ken en die een groot sociaal netwerk hebben krijgen een korting, goede kennissen die ZZPer willen worden en een huisstijl/logo/website nodig hebben krijgen ook wat korting. Is die 16-17 euro per uur te weinig volgens jullie? Doorgaans komt het er op neer dat ik de gemiddelde website voor ca. 350 tot 450 euro aflever (geregistreerd bij KvK als eenmanszaak uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 08:37
Russel88 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:49:
[...]
Hoe kan je dit aantonen als je bijvoorbeeld door de KOR nog geen BTW hoeft af te dragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

http://download.belasting..._verplicht_ov1601z2pl.pdf

Bijvoorbeeld met dit formulier kan je een verklaring van de belastingdienst krijgen.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Pagina: 1