Toon posts:

Aanschaf nieuwe MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik ben van plan de nieuwe MacBook Pro aan te schaffen. Ik heb twee vragen:

1. Traagheid op den duur?

Mijn huidige MacBook (White) is de laatste tijd vrij traag, met name als er veel programma's tegelijkertijd draaien. Het doel van de aanschaf van de MacBook Pro is dat ik een laptop heb die de komende 7 jaar mee kan en waarbij deze niet trager wordt. Is de nieuwe MacBook Pro daarvoor aangewezen of kan ik beter een andere laptop kopen? Is het dan handig om de MacBook Pro te upgraden met meer intern geheugen of heeft dat niets met voorkoming van de traagheid van de laptop te maken?

2. Conversie licenties Microsoft

Op mijn huidige MacBook (White) heb ik Microsoft Office geinstalleerd (ik heb zowel een licentie voor Word, Powerpoint, Office en Outlook). Ik zou die graag converteren naar mijn nieuwe MacBook Pro. Ik heb destijds voor Word, Powerpoint en Office een licentie gekregen van mijn huisgenoot. Dat ging geloof ik via een dvd. Die huisgenoot woont in het buitenland op dit moment. De IT-dienst van mijn vorige werkgever heeft Outlook op mijn MacBook gezet.

Is het mogelijk om de licenties over te zetten naar mijn nieuwe MacBook Pro zonder dat ik de dvd's heb? Ik kan namelijk niet meer mijn huisgenoot en ex-werkgever hiervoor benaderen. Op welke manier kan ik dat doen?

Daarnaast wil ik al mijn bestanden etc. overzetten op mijn nieuwe MacBook Pro. Ik heb een externe harde schijf. Wat is de makkelijkste manier hiervoor?

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Onno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

ad 1. De white is zo oud. Alles was je nu koopt is sneller en een huge verbetering op wat je nu hebt.

ad 2. Je werkt niet meer bij de werkgever waar je de licentie van hebt? Dus je hebt geen recht meer op de licentie? Dan werk je illegaal met de licentie. Sorry maar op tweakers mag je geen vragen stellen die met illegaliteit te maken hebben.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank, Kevin.

Wat betreft die licentie: dat is uiteraard een sublicentie (ex-werkgever is licentiehouder). Ik begreep van mijn ex-werkgever dat het binnen de voorwaarden van hun licentieovereenkomst met Microsoft valt om hun werknemers ten tijde van hun arbeidsrelatie een sublicentie te bieden die zij ook na einde dienstverband mogen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:58

Croga

The Unreasonable Man

ad 1. Er is geen enkel systeem wat je nu kunt kopen waarvan willekeurig wie kan garanderen dat je daar 7 jaar mee vooruit kunt. De Macbook Pro is uitbreidbaar naar 16GB RAM geheugen, ik verwacht dat dat over 7 jaar niet meer gangbaar of courant is. Ja, de Macbook heeft over het algemeen een langere levensduur dan een niet-apple product maar niemand gaat je garanties geven.

ad 2. Wellicht van je ex werkgever wel maar van je huisgenoot zeker niet. Je licenties kun je niet over zetten omdat ze niet legaal zijn. Als je ook maar 10% op de aanschaf van de macbook bespaart kun je zelf de licenties kopen en nooit meer tegen dit probleem aan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ad 1: Is het aan te raden om de MacBook Pro uit te breiden naar 16GB RAM geheugen? Ik gebruik mijn laptop overigens met name voor browsen, documenten opstellen in Word, emailen, internetten (niks bijzonders dus eigenlijk).

Ad 2: Betekent dit dan dat de licentie per apparaat geldt en niet per persoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

#2: Je kan alle software herstellen op je MBP door een time machine backup te gebruiken.

Office zal wel opnieuw geactiveerd moeten worden. Als je de license key nog weet dan zeker even proberen. Maar omdat je de key tweede hands hebt verkregen vermoed ik dat deze al is uitgeput.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:24
Je krijgt bij je nieuwe macbook pro echter wel gratis iWork, dus wellicht is hier de noodzaak van de (inmiddels al vrij oude) Office ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-10 20:37
Ik zou de Macbook Pro kopen, en daarna meteen OS X vervangen met Linux. Dan draai je zeker voor de komende 10 jaar op een snelle laptop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:58
Als je je Macbook gaat gebruiken voor alleen kantoorsoftware and internetten dan zou ik nooit 16GB RAM geheugen aanschaffen... totaal overbodig.
Pagina: 1