[WD] S.M.A.R.T. parameter resetten op WD30EFRX

Pagina: 1
Acties:

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:24
Een 3TB Western Digital red schijf geeft in de smart status (via HD tune pro 5.5) het volgende "probleem":
(C7) Interface CRC error count
200 (current)
200 (worst)
0 (treshold)
5 (data)
attention (status)

Bij de informatie staat dat het veroorzaakt kan worden door een slechte kabel. Kabel is vervangen, alles *lijkt* goed te gaan, had inderdaad wat stabiliteitsproblemen (wel niet herkend, traag) met de schijf.

Alleen: als het probleem weg is, is het natuurlijk niet handig dat SMART alsnog zeurt. Heb er weinig zin in die schijf in de toekomst ooit te verkopen en dat iemand zegt: ja, maar dit vertrouw ik niet.

SMART zelf valt niet te "resetten". Logisch natuurlijk, maar kan een parameter niet gerefreshed worden? Ik kan wel een update geven, maar het "probleem" blijft.

vrede in rust

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Volgens mij is dit niet mogelijk.

offtopic:
En als dit mogelijk zou zijn dan zou het niet meer interessant zijn om een 2e hands HDD te kopen, je weet maar nooit of de schijf gereset is.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Verwijderd

Misschien brengt dit wat duidelijkheid: http://www.overclock.net/t/706633/ultra-dma-crc-error-count

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

HDtune pro is met SMART data lezen een idioot programma...
Hij mekkert en geeft waarschuwingen over dingen die geen directe waarschuwing nodig hebben...

Maar zoals al werd gemeld, SMART waardes resetten gaat niet, zelfs individuele parameters gaat ook niet. Dat zou nogal fraudeus zijn voor doorverkoop...

Verder zou ik zeggen, als je de schijf ooit weer kwijt wilt, dan doe je er het beste aan om te zeggen, dat de SMART waarde dit aangeeft en er ook direct bij uitleggen wat het probleem en oplossing was, namelijk slechte kabel en dus kabel vervangen.

Als uiteindelijk iemand te kortzichtig is dan om de eerlijkheid niet te accepteren en niet inziet dat er geen problemen met de schijf zelf zijn, dan verdient hij de schijf ook niet :P

Meer kan ik je niet zeggen.

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:24
Swordlord schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 14:54:
HDtune pro is met SMART data lezen een idioot programma...
Hij mekkert en geeft waarschuwingen over dingen die geen directe waarschuwing nodig hebben...

Maar zoals al werd gemeld, SMART waardes resetten gaat niet, zelfs individuele parameters gaat ook niet. Dat zou nogal fraudeus zijn voor doorverkoop...

Verder zou ik zeggen, als je de schijf ooit weer kwijt wilt, dan doe je er het beste aan om te zeggen, dat de SMART waarde dit aangeeft en er ook direct bij uitleggen wat het probleem en oplossing was, namelijk slechte kabel en dus kabel vervangen.

Als uiteindelijk iemand te kortzichtig is dan om de eerlijkheid niet te accepteren en niet inziet dat er geen problemen met de schijf zelf zijn, dan verdient hij de schijf ook niet :P

Meer kan ik je niet zeggen.
Ik ben er bij HD tune pro ook achter dat je de log kunt inzien: zo valt te zien dat de fouten in het verleden hebben plaatsgevonden. Dat lijkt me ook prima zo. Bedankt voor de reacties.

vrede in rust