SSD voor laptop (+/- 64 Gb, €60,-)

Pagina: 1
Acties:

• Paul M.
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-02 15:23
Beste allen,

Ik wil mijn laptop sneller maken door de optische drive te vervangen door een SSD en daarvan af de OS en software te draaien (Windows 7 Ultimate 64-bit) en de huidige hdd alleen nog te gebruiken voor data.

Ik weet alleen niet zo goed welke SSD ik er het beste in kan zetten, ook qua formaat.
Laptop is een HP Compaq 8510W met 4Gb werkgeheugen en een 200 Gb hdd. De uitgebreide specificaties staan hier: http://www.notebookcheck....510W-Notebook.7382.0.html

De huidige hdd is gepartioneerd, met een hoofdpartitie van 50 Gb waar de OS en software op draaien.
Het budget is niet groot (€50-70 max) en 50 Gb is genoeg voor dit doeleinde, vandaar de keuze voor een 64 Gb SSD schijf.

Via de PriceWatch heb ik er 4 gevonden die aan mijn eisen voldoen. Vraag is welke hiervan in mijn laptop passen, en welke ik daarvan het beste kan aanschaffen?

pricewatch: Kingston SSDNow V Series V300 60GB
pricewatch: Sandisk Solid State Drive 64GB
pricewatch: Sandisk Ultra Plus (Notebook kit) 64GB
pricewatch: Crucial v4 SSD 2.5" 7mm 64GB

Alvast bedankt!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je het mij vraagt, ben je echt fout bezig door een 64 GB schijfje te kopen. Gewoon te klein om lekker mee te werken.
En je koopt een ssd juist om lekker te werken. Verder zijn die 64 GB schijfjes trager dan hun grotere broertjes

Als je maar heel weinig data en programas hebt, kies dan voor een 128 GB SSD die je dan gebruikt in plaats van je HDD.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ik sluit me bij Reepje aan. Huidige SSDs mogen ook enige tijd mee gaan, dus wellicht spaart het je een SSD kopen in de nieuwe laptop. 60GB schijven zijn inderdaad iets trager, maar vooral weinig toekomstbestendig bij een nieuwe upgrade/laptop/andere pc/w/e. Ik zou hard op zoek gaan naar 10 euro extra om een degelijke SSD te pakken waar je een ruime tijd goed mee vooruit kan.

Als het geld er echt niet is zou ik de Kingston V300 pakken. De Sandisk Ultra is onnodig duurder, de V4 en de Sandisk non-ultra zijn kortweg bagger

Voor 5 euro over het budget heb je echter de 120GB V300:
pricewatch: Kingston SSDNow V Series V300 120GB
En 5 euro daarboven de topper:
pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB
Vooral deze verdient een aanraden, zeker voor deze prijs.

• Reepje
  • Niet online
Ja wat een baggerschijven heb je utgezocht.
Wat een ssd snel maakt, is zijn toegangstijd tot files. de meeste lees/schrijf akties worden in het 4K bereik gedaan.

Kijk ik dan even naar de sandisk 64 GB : lezen 7.200 en schrijven 1.800 iops Kost per GB: 0,83
vergelijk met de kingston 120 GB : lezen 85.000 en schrijven 55.000 iops. Kost per GB 0,61 cent

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Reepje schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 14:12:
Ja wat een baggerschijven heb je utgezocht.
Wat een ssd snel maakt, is zijn toegangstijd tot files. de meeste lees/schrijf akties worden in het 4K bereik gedaan.

Kijk ik dan even naar de sandisk 64 GB : lezen 7.200 en schrijven 1.800 iops Kost per GB: 0,83
vergelijk met de kingston 120 GB : lezen 85.000 en schrijven 55.000 iops. Kost per GB 0,61 cent
Dit dus. En sowieso 120GB nemen. Je gaat met 64GB te kort komen.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Eens met bovenstaande, en nog een puntje.

Het kan zijn dat je sata poort van je optische drive minder snel is dan die van je hdd. Het kan dus beter zijn om je ssd op de plaats van je hdd te zetten en je hdd in de caddy

Ik zou ook gewoon voor een "goede" ssd gaan, zo extreem veel scheelt het imo ook niet, maar in gebruik wel. Die brakke ssd's voegen amper wat toe

• Paul M.
Kijk, dat is nou precies de reden dat ik de vraag hier stel! Nuttige commentaren, bedankt daarvoor!

Misschien moet ik mijn gebruik beter specificeren. Verreweg het grootste deel van mijn data bestaat uit mijn muziekcollectie, die ik verder alleen maar beluister (voordat dat alternatief komt: Spotify is voor mij geen optie).

Voor de rest gebruik ik mijn laptop vooral voor normaal gebruik (internet, tekstverwerken) en voor mijn studie vaak wiskundige modellen in MATLab (geen zware, zelfs in de huidige configuratie duren ze zelden langer dan een minuut) en af en toe 3D-tekenen. Gamen doe ik niet.

Op mijn huidige hdd is de hoofdpartitie slechts 50 Gb en daar draaien nu mijn OS en alle programma's, inclusief twee 3D-pakketten op. Het idee was dat dit allemaal net iets sneller zou zijn met een SSD met als bijkomend voordeel dat er meer ruimte voor data-opslag is.
In dat opzicht zou 64 Gb voldoende zijn, er hoeven geen programma's bij. Hooguit zou ik de wiskundige modellen en 3D-modellen nog op de SSD kunnen zetten zodat dat iets sneller gaat, maar dat is hooguit 2 Gb. Een 64 Gb schijf is niet zo duur dus dat leek me een goedkope upgrade.
Een 250Gb SSD voor OS én data is me te duur en vind ik deze laptop ook niet meer waard. Deze laptop moet nog een jaar of twee mee en dan komt er wel een nieuwe. Die SSD hang ik dan wel bij mijn vader in zijn PC.

Met dat als uitgangspunt ben ik in de Pricewatch gaan zoeken en had ik bovenstaande SSD's gevonden, gewoon de goedkoopste 4 schijven van 64 Gb.

Het punt dat ik ruimte tekort ga komen met een 64 Gb gaat niet helemaal op. Dat de 64 Gb schijven onevenredig slechter presteren dan de 120 Gb schijven vind ik daarentegen een goede tip!
Ik denk dat het dan de Crucial M500 wordt, die kan ik hier op de hoek van de straat kopen.

Timberleek, wat betreft de huidige hdd op de plek van de optische drive: past dat gewoon? De optische drive bay is groter dan 2,5".

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-02 20:59
Je hebt dus al 50GB vol aan je OS en programma's? Dan is een SSD van 64GB nog steeds wel aan de krappe kant hoor...

Je weet nu bijvoorbeeld echt niet wat je over een half jaar nog aan programma's erbij krijgt, ook al geef je nu aan dat je huidige installatie voldoende is. Een 250GB is misschien wat overdreven, maar een 120-128GB schijf is zeker geen overbodige luxe. En zo duur zijn die schijven ook weer niet.

Ik zou je deze schijf aanraden, de Samsung EVO 120GB: pricewatch: Samsung 840 EVO 120GB

Echt een topschijf momenteel, zo niet de beste in deze prijsklasse.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• Reepje
  • Niet online
Als ik zo eens je situatie bekijk, zou ik er niet aan beginnen.
Een SSD blijft de beste upgrade die je kan doen, maar in jouw geval ga je er niet echt veel op vooruit. Als je nu in 1 keer goed zou gaan en voor 1 grote ssd zou kiezen, mooi. Maar dat zit er niet in.

De ssd kan natuurlijk over een x aantal jaren naar een desktop verhuizen, maar we kijken nu al een beetje scheef naar die kleine ssd-tjes (250 GB is nu zo een beetje het ding).

Ik zou gewoon het geld in je zak houden.

Als je koopt, koop dan wel een goede: Samsung EVO, Crucial M500, Plextor, dat zijn de goede zo ongeveer.

• CavaH
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-01 16:27
Voor het plaatsen van een harde schijf op de plek van de optische drive is een caddy nodig. Ik heb dezelfde laptop dus heb er ook over gedacht dit te doen. Hier op het forum zijn er echter al twee topics over en bij beiden is het uiteindelijk niet gelukt.
Laptop optische driver vervangen door 2e HDD(/SSD)
HP Compaq 8510W HDD caddy werkt neit

Als je dus toch een SSD wil, zou ik gewoon de harde schijf die je nu hebt volledig vervangen. Scheelt een hoop gedoe.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
maar als je wel voor beide drives gaat, moet je sowieso wel een caddy hebben. Ook een ssd past niet los in je optische drive bay (ja hij past makkelijk, maar dat wil je niet aangezien hij dan niet vast zit).

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:41
Ik ben het eigenlijk met bovenstaande reacties niet eens, voor alleen windows en wat standaard software is 64GB wel genoeg.
Uit dit rijtje is imo alleen de kingston een geschikte keuze, de merkbaar betere SSD's zijn gelijk een stuk duurder en boven budget.
Per GB is 128GB natuurlijk wel goedkoper, maar dan moet je budget dus iets omhoog.

Mogelijke opties imo: http://tweakers.net/price...;340873;326926/categorie/

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 24-10-2013 00:15 ]

• Paul M.
CavaH schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:52:
Voor het plaatsen van een harde schijf op de plek van de optische drive is een caddy nodig. Ik heb dezelfde laptop dus heb er ook over gedacht dit te doen. Hier op het forum zijn er echter al twee topics over en bij beiden is het uiteindelijk niet gelukt.
Laptop optische driver vervangen door 2e HDD(/SSD)
HP Compaq 8510W HDD caddy werkt neit

Als je dus toch een SSD wil, zou ik gewoon de harde schijf die je nu hebt volledig vervangen. Scheelt een hoop gedoe.
Hm, dat is wel serieus jammer.

Met de caddy erbij wordt het al duurder dan ik had gedacht, als daar nog bij komt dat een 120 Gb schijf de betere keuze is wordt het allemaal te duur. Vooral met het risico dat het waarschijnlijk niet werkt..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je echt graag een SSD wilt die je ook in kunt bouwen: pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB
Dan heb je nog iets meer opslagcapaciteit dan je nu hebt, en zo'n beetje meteen de snelste te pakken die er is. Zou ook in je HDD bay moeten passen. Regel je er voor weinig een USB SATA convertje tijdelijk bij, en kun je ook zo je data overzetten, want dat past dan ineens wel :)

Enige nadeel: je budget zal omhoog moeten met 100%. Maar dan heb je dus wel een SSD in je laptop :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1