Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[actie] Heb jij een app in de Appstore of Google Play staan?

Pagina: 1
Acties:

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 21:15
Wij, Tweakers dus, zijn in opdracht van Microsoft aan het nadenken over Windows 8 apps. Microsoft wil graag meer Windows 8 apps in de Windows Store en de vraag is hoe wij ze daarbij kunnen helpen.

Een van de vragen die we hebben is: wie van jullie heeft een (of meer) app(s) in de Appstore of Google Play staan, en welke app(s) is/zijn dat? Vraag 2 is: zou je bereid zijn om die apps te porten naar Windows 8? Zo nee, wat zou Microsoft moeten doen om je wel zover te krijgen? Lijkt het je bijvoorbeeld wat om in een wedstrijd mee te doen om een superprijs? Of liever een kleine beloning per app?

Natuurlijk wordt het lastig om iets te verzinnen dat we allemaal leuk vinden, daarom leek het mij een goed idee om maar gewoon eens te vragen wat jullie willen. ;) Als we het dan over die beloning hebben, waar denken jullie aan? Bijvoorbeeld een complete reis voor 2 personen naar de Microsoft Build Developer Conference, met alles erop en eraan? Of liever een dikke PC of laptop?

Vragen, vragen, vragen, ben heel benieuwd naar jullie antwoorden. :)

Natuurlijk zijn andere ideeen of suggesties ook welkom. Mocht iemand het über idee hebben dat we uiteindelijk gaan uitvoeren, dan heb ik een uitgebreide rondleiding op Tweakers HQ in petto, inclusief devschuurwaardige dikke biefstuk lunch bij Loetje aan 't IJ.:P

[ Voor 11% gewijzigd door zeef op 23-10-2013 11:58 ]

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Windows phone heeft behoefte aan grote kwaliteit apps (games eigenlijk). Elke keer die *** wedstrijden voor simpele apps schiet totaal niet op. Kijk eens naar ios / android bij de populaire games/apps. Zulke apps zijn er nog niet voor windows phone, dat is het grootste gebrek.
Liever spenderen ze tijd en geld aan een grotere partij, die eens wat kwaliteits games gaat maken, maar ik gok dat Windows liever wilt dat ze hun zogenaamde 'xbox games' als premium apps daar in zetten.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

zeef schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:28:
[...]

Ja, en daarom wil ik het nu eens anders gaan proberen. Eerst maar eens kijken waar de devschuur behoefte aan heeft. En dat kan van mij alle kanten op. Als jullie in meerderheid zeggen : 'apps porten en per app een cashprize', dan gaan we daarmee de boer op. Zeggen jullie: 'we willen een soort MoaM weekend waarbij we tijdens dat weekend een X aantal apps gaan opleveren naast zuipen & Dafjes rijden', ook goed.

Het gaat me er om om eerst eens in beeld te krijgen: wat hebben we, wat kunnen we en wat willen we ervoor terug. :)
Een hackathon lijkt me eigenlijk wel leuk, maar vraag me inderdaad af wat voor apps dat tot resultaat heeft.

Mijn grootste probleem met apps is het gebrek aan inspiratie. Ik begeef me doorgaans een laag lager, namelijk libraries en services schrijven en aan elkaar knopen, of ik implementeer ideeën die door anderen worden aangedragen. Ik ben dan wellicht ook niet representatief. :+

Het lijkt me dus wel leuk iemand anders te helpen een leuke app te schrijven, al is het maar met het uitzoeken of implementeren van een specifiek deel.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• xandie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-04 22:06
mss moeten we een app schrijven waarmee men (niet devvers) eenvoudig applicaties kan ontwikkelen
zoals appinventor
Da zorgt voor een stijging in het aantal apps, weliswaar geen hoogstaande, maar het aantal stijgt wel.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je bedoelt de verachtelijke categorie van veredelde RSS-readers? "Onze site heeft ook een app!", ja, een app die de browser opent met jullie site in de mobiele weergave, en een eigen icoontje...

• xandie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-04 22:06
CodeCaster schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:51:
Je bedoelt de verachtelijke categorie van veredelde RSS-readers? "Onze site heeft ook een app!", ja, een app die de browser opent met jullie site in de mobiele weergave, en een eigen icoontje...
Die bedoel ik :p
Dat zal geen kwalitatief hoogstaande applicaties opleveren, maar het zorgt wel voor een stijging in het aantal apps. En dat is nu net wet Windows wilt bereiken.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wat mij sowieso de vorige keer tegenstond was dat je om mee te kunnen doen aan de contest zelf een Windows Store Developer Account moest aanschaffen. Ik vind dat als we als Tweakers samenwerken met MS om een dergelijke contest te organiseren dat daar voor de deelnemers ten minste gratis deelname bij hoort. Dus er zouden IMHO sowieso iets van een "trial" account voor de duur van de contest moeten zijn.

Voor prijzen zou ik persoonlijk een reis naar de Build Developer Conference erg leuk vinden, en dat sluit denk ook goed aan op wat veel ontwikkelaars leuk zouden vinden. Verder is het natuurlijk altijd leuk om wat hardware in de vorm van Lumia telefoon's of Surface Pro/RT tablets te hebben.

Ook lijkt het me leuk als er een wat meer competetief element inzit. Bij de vorige opzet werden de apps ingestuurd, en aan het eind kwam er een jury uitslag uit. Tijdens het ontwikkelen is er geen competitie. Ik weet niet helemaal hoe dit goed vormgegeven kan worden, maar misschien dat een contest uit meerdere rondes kan bestaan zodat mensen eerder de concurentie kan bewonderen, en daar ook zelf goede ideeen uit kan hale.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Ik heb al een aantal (Android) apps ontwikkeld maar die zijn telkens hobbymatig gemaakt en staan niet in de Play Store. Samen met wat klasgenoten heb ik vorig jaar een Android app gemaakt die wel in de Play Store staat maar deze is nogal brak en er moet nog redelijk wat aan veranderd worden.

Het grootste probleem waar ik tegenaan loop is het gebrek aan tijd. Ik zou echt graag meer programmeren maar ik vind het enorm moeilijk om dat te combineren met mijn werk en ook mijn weekends zitten steeds bomvol.

Moest ik Microsoft zijn, zou ik beginnen met de bedrijven die de populairste iOS en Android apps op hun naam hebben staan, aanspreken en vragen ook een versie voor Windows Phone / Windows 8 / Windows RT uit te brengen.
Daarnaast zou ik een website maken waarbij 'gewone' mensen ideeen voor apps kunnen publiceren die developers daarna kunnen gebruiken om apps te maken.

Een hackaton is ook altijd fijn, maar devvers hebben niet altijd zelf ideeen (die ze met andere developers willen delen).

Wat de prijzenpot betreft: mij zou je een enorm plezier doen met de reis naar het Microsoft Build Developer Conference aangezien de meeste devvers hier hun favoriete pc / laptop / spelconsole al hebben. Een developer device (zoals een Lumia of Surface apparaat) is natuurlijk ook altijd mooi meegenomen.

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:15
In iedergeval develop tools gesponsored. Dus Visual studio, een account voor de store, een test device. Misschien een korte cursus ofzo. En als prijs voor het daadwerkelijk afmaken van een app en die in de store krijgen het houden van (een deel) van de tools zodat je daarna ook kan blijven onderhouden/werken. En eventueel als hoofdprijs nog wat ander leuk spul/ een geld bedrag.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Met Woy wat betreft de kosten voor het meedoen. Alleen kunnen meedoen als je eerst 100 euro aftikt aan MS schrikt niet alleen af: het geeft zelfs ronduit een slechte naam terwijl je juist het tegenovergestelde wil bereiken.

Ook wat prijzen betreft ben ik het redelijk met Woy eens. Een laptop of pc is leuk, maar zo'n reis is veel gaver, op voorwaarde dat ook het verblijf vergoed wordt. Een Lumia of Surface-device is om de reden die Rubenski hierboven noemt ook altijd welkom.

Met het sponsoren van Visual Studio en een testdevice voor de deelnemers ben ik het niet zo eens. Best als MS dat wil doen, maar lijkt me niet noodzakelijk. De developersaccount voor de store uiteraard zoals gezegd wel. :)

Ik heb zelf alleen via mijn werkgever een app in de Play Store staan, maar hoe groot de kans is dat we die gaan porten naar Windows durf ik niet te zeggen. We zijn aan het kijken naar de mogelijkheden van een HTML5-remake. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Visual Studio is natuurlijk al prima gratis te gebruiken met de Express versies, dus daar zie ik ook totaal geen probleem. Verwachten dat er test-devices gesponsord worden voor alle deelnemers kun je natuurlijk niet verwachten, al zou het zeker wel een reden zijn om mee te doen :+

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat zou voor mij reden zijn om een Android-app te maken puur om hem te kunnen porten, ja. :+

• Douweegbertje

Douweegbertje

douweegbertje schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 12:31:
Windows phone heeft behoefte aan grote kwaliteit apps (games eigenlijk). Elke keer die *** wedstrijden voor simpele apps schiet totaal niet op. Kijk eens naar ios / android bij de populaire games/apps. Zulke apps zijn er nog niet voor windows phone, dat is het grootste gebrek.
Liever spenderen ze tijd en geld aan een grotere partij, die eens wat kwaliteits games gaat maken, maar ik gok dat Windows liever wilt dat ze hun zogenaamde 'xbox games' als premium apps daar in zetten.
Mijn eigen quote uit de dev schuur.
Dus tja wat ik dan bedoel is dat we hier als beunhazen gaan zitten om maar kwantiteit te gaan produceren. Ik heb juist meer behoefte aan kwaliteit, en daarmee wil ik ook gewoon zeggen dat we hier via/met tweakers dit -niet- voor elkaar gaan krijgen. Hiervoor heb je gewoon meerdere mensen voor een maand (al dan niet meer) voor nodig.

Die kleinere apps dat boeit niet zo erg, dat worden elke dag wel gemaakt en deze komen er ook wel. Alle minor apps zijn zowat al cheap geremaked voor windows. Het wordt gewoon tijd voor serieuze apps, want ik moet vaak genoeg switching naar ios of andriod als ik bepaalde apps wil gebruiken...

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02:35
Ik heb drie apps voor Android beschikbaar in Google Play waarvan er twee geport zouden kunnen worden naar Windows 8. Alleen is dit veel werk en is het maar de vraag of dit zich weer terug verdiend. Het onderhouden van de apps op Android kost al al mijn tijd dus ik zou niet weten hoe ik nog een platform zou moeten ondersteunen.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@douweegbertje: Daar ben ik het zeker niet mee eens. Natuurlijk probeert MS ook om tafel te zitten met de grote partijen ( En de meeste apps zijn ook wel beschikbaar, of komen dat vast nog ). Maar juist kleine/simpele apps kunnen soms heel erg leuk en interessant zijn. Het zijn vaak juist erg simpele ideeen die een mooie toevoeging vormen. Je moet dit dan ook niet zien als de enige strategie van MS, maar meer een toevoeging om ook kleine developpers te motiveren om leuke apps voor het Windows platform te maken.

Ik ben het wel met je eens dat puur het aantal eigenlijk niet zo interessant is, maar daar denkt MS marketing technisch waarschijnlijk toch weer anders over.

[ Voor 14% gewijzigd door Woy op 23-10-2013 13:10 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

martin_v_z schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:07:
Ik heb drie apps voor Android beschikbaar in Google Play waarvan er twee geport zouden kunnen worden naar Windows 8. Alleen is dit veel werk en is het maar de vraag of dit zich weer terug verdiend. Het onderhouden van de apps op Android kost al al mijn tijd dus ik zou niet weten hoe ik nog een platform zou moeten ondersteunen.
Dit is waarom ik eigenlijk elke app die ik nu nog zou maken in HTML5 zou bouwen. Dan hoef je per device alleen maar de wrapper te bouwen en onderhouden, eventueel met een handjevol OS-specifieke dingen als notifacties. En je kan vrijwel alle wijzigingen in alle apps tegelijk maken zonder een nieuwe build te hoeven bouwen. :)

/offtopic
Woy schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:09:
@douweegbertje: Daar ben ik het zeker niet mee eens. Natuurlijk probeert MS ook om tafel te zitten met de grote partijen ( En de meeste apps zijn ook wel beschikbaar, of komen dat vast nog ). Maar juist kleine/simpele apps kunnen soms heel erg leuk en interessant zijn. Het zijn vaak juist erg simpele ideeen die een mooie toevoeging vormen.
Daarnaast kunnen ook kleine apps uitgroeien tot grote als je een gat in de markt vindt, en dat is op geen enkel mobiel platform zo makkelijk als in Windows. :)
Ik ben het wel met je eens dat puur het aantal eigenlijk niet zo interessant is, maar daar denkt MS marketing technisch waarschijnlijk toch weer anders over.
Ik geef ze niet eens ongelijk. Google en Apple adverteren ook regelmatig met de aantallen apps in hun respectievelijke stores, terwijl dat niks zegt over de kwaliteit.

[ Voor 37% gewijzigd door NMe op 23-10-2013 13:11 ]

• Ealanrian
Woy schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:05:
Visual Studio is natuurlijk al prima gratis te gebruiken met de Express versies, dus daar zie ik ook totaal geen probleem. Verwachten dat er test-devices gesponsord worden voor alle deelnemers kun je natuurlijk niet verwachten, al zou het zeker wel een reden zijn om mee te doen :+
Ik zag nergens in de startpost iets over een budget/constraints op hoe haalbaar het is :+ Voor mij is het grootste obstakel bij apps bouwen het missen van tools en een snelle uitleg hoe je dingen hoort te doen. Ik heb enkel mee gewerkt aan een app voor android waarbij we pas ergens in de laatste week er achter kwamen hoe bepaalde interface dingen opgelost zouden moeten worden (dit was een studie project).

Verwijderd

NMe schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:09:
[...]

Dit is waarom ik eigenlijk elke app die ik nu nog zou maken in HTML5 zou bouwen. Dan hoef je per device alleen maar de wrapper te bouwen en onderhouden, eventueel met een handjevol OS-specifieke dingen als notifacties. En je kan vrijwel alle wijzigingen in alle apps tegelijk maken zonder een nieuwe build te hoeven bouwen. :)

/offtopic
Eensch. De volgende mobiele app wil ik bouwen (wanneer ik er eens tijd voor heb :')) met PhoneGap. Ik denk dat dit soort platformen er wel voor kunnen zorgen dat er meer apps beschikbaar komen op andere mobiele OSes.

• martin_v_z
[...]

/offtopic
Maar dan mis je juist de kracht om een app specifiek voor een platform te schrijven. Mijn apps zijn juist geheel gebouwd voor het Android platform, denk aan de keuze van de database en de user interface. Als ik een Windows versie zou bouwen zou ik ook een totaal nieuwe user interface maken. Daarom is het porten van een app niet zo eenvoudig.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

martin_v_z schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:13:
[...]

Maar dan mis je juist de kracht om een app specifiek voor een platform te schrijven. Mijn apps zijn juist geheel gebouwd voor het Android platform, denk aan de keuze van de database en de user interface. Als ik een Windows versie zou bouwen zou ik ook een totaal nieuwe user interface maken. Daarom is het porten van een app niet zo eenvoudig.
HTML5 heeft localstorage, dus één generieke manier van opslaag. De user interface gelijk willen trekken met het OS kan zowel een goed argument vóór als een goed argument tegen zijn, aangezien je aan de ene kant uniformiteit over het hele platform ondersteunt terwijl je je app aan de andere kant minder herkenbaar maakt. ;)

Maar goed, dit is redelijk offtopic. Verder wel interessant, dus als iemand hier een nieuw topic over wil openen is dat meer dan welkom, maar hier is deze discussie denk ik niet zo op zijn plek. :)

Verwijderd

NMe schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:16:
[...]

...

Maar goed, dit is redelijk offtopic. Verder wel interessant, dus als iemand hier een nieuw topic over wil openen is dat meer dan welkom, maar hier is deze discussie denk ik niet zo op zijn plek. :)
Ik ben voor. Misschien hou ik er mij vanavond wel even mee bezig ;) (ik stuur je wel een DM)

• martin_v_z
NMe schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:16:
[...]

HTML5 heeft localstorage, dus één generieke manier van opslaag. De user interface gelijk willen trekken met het OS kan zowel een goed argument vóór als een goed argument tegen zijn, aangezien je aan de ene kant uniformiteit over het hele platform ondersteunt terwijl je je app aan de andere kant minder herkenbaar maakt. ;)

Klopt, voor beide keuzes zijn voor en nadelen te noemen. Het is wel de reden voor mij om mij alleen te blijven concenteren op Android.

Wat betreft de vraag dat wordt gesteld in het topic, denk ik dat Microsoft zich vooral moet richten in het inversteren van het promoten van applicaties. Dit is wat er bij mij echt ontbreekt bij Google. Als je een kleine ontwikkelaar bent zonder marketing budget, krijg je jouw app heel moeilijk onder de aandacht. Hier zou Microsoft echt een verschil kunnen betekenen voor ontwikkelaars en deze veel actiever ondersteunen met het promoten van apps.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

[...]

Weet je nog die Facebook app die zo gebouwd was en niet vooruit te branden was? En hoe enthousiast iedereen was toen ze hem eindelijk naar native omgebouwd hebben?

Html5 is leuk voor de compatibiliteit, maar je geeft een enorme hoeveelheid performance op. Performance die juist belangrijk is om een app snappy en lekker aan te laten voelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 23-10-2013 13:39 ]

Verwijderd

Bosmonster schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 13:38:
[...]

Weet je nog die Facebook app die zo gebouwd was en niet vooruit te branden was? En hoe enthousiast iedereen was toen ze hem eindelijk naar native omgebouwd hebben?

Html5 is leuk voor de compatibiliteit, maar je geeft een enorme hoeveelheid performance op. Performance die juist belangrijk is om een app snappy en lekker aan te laten voelen.
I beg to differ: http://fb.html5isready.com
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=wCn3R3-XxBU]

• Douweegbertje

Douweegbertje

Daarbij nog even als extra; de Windows Phone SDK heeft dus windows 8 nodig. Eigenlijk wil ik wel eens wat doen voor een windows phone app, maar dit betekend gewoon eerst wat kosten. Niet alleen dat, maar ik vind persoonlijk windows 8 zelf niet zo geweldig om in te "spelen". Allerlei requirements om uberhaubt te gaan starten zijn voor de gemiddelde 'doe-het-zelf-als-hobby' persoon een blok om iets voor een win 8 phone te gaan doen.

Een bepaalde 'developers programma' van windows zou al veel betekenen;

- OS
- Dev software
- Account

en dat voor dan zelfstandige / hobby.
Voorwaarden is dan dat je met een app komt na 3-4 maanden(?) anders worden je licenties revoked.

Ik ben in elk geval benieuwd wat tweakers/ms gaat doen, eventueel dat ik dan toch overstag ga om eens een app te maken.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Visual Studio Express is gratis en voldoende. ;) Wat betreft OS betwijfel ik dat MS dat gratis gaat leveren. Ik heb noch wil Windows 8 dus ik ga sowieso niet meedoen; we zullen zien of dat a dan niet voor meer mensen geldt. :)

• Ealanrian
Ik wist niet dat de windows phone sdk w8 als requirement heeft. Dit is natuurlijk ook een obstakel wat een reden kan zijn voor het uitblijven van apps.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Maar het simpelweg verhogen van het aantal apps is niet echt afdoende lijkt mij?
Ik zie liever dat er kwaliteits apps komen zoals een fatsoenlijk werkende Spotify App.

Imho krijg je met een contest als deze gewoon erg veel zaklamp applicaties. Zelfde zie je bij de play store, prachtig 1 miljoen apps maar 99% is gewoon regelrechte meuk. Microsoft zou zich moeten richten op kwaliteit en niet op kwantiteit. De spotify app zou bijvoorbeeld sneller moeten zijn als op IOS en Android. Dat is het gebied waar microsoft zich op zou moeten focussen.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ja ons bedrijf heeft apps in de app en playstore. Nee wij hebben geen interesse om die te porten naar WP tenzij de klant daar een hele grote berg geld voor over heeft.

Zaken die het voor ons aantrekkelijker zouden maken:
-Zorgen dat je ook in Titanium WP-apps kan maken
-Dat OS-en als linux, OSX of doe eens gek het beste MS-OS, windows 7 ondersteund worden.
-Gratis licentie (al is dat geen echte drempel, voor IOS ontwikkelen kost ook geld ;)
-Als aan het bovenstaande niet kan worden voldaan, gratis hardware (WP) en software (OS) ter beschikking stellen (bruikleen oid).

Prijzen en acties is allemaal leuk en aardig maar dat is geen structurele oplossing. (wil graag een surface pro 2 daar niet van ;))

Bij ons is Titanium meestal de eerste keus bij apps en native WP wordt hier in zijn totaliteit niet gedaan (wel native IOS en android). WP en BB zijn toch zo'n niche dat er maar heel weinig vraag naar is. (vraag lijkt met name vanuit MS en RIM zelf te komen lol)

Eigen schuld trouwens dat er geen WP apps zijn, MS is zo arrogant dat het denkt dat de markt zich aan hen aanpast en dat blijkt toch niet zo te zijn :D. Leuk om te zien dat deze arrogantie ze de kop gaat kosten in de mobile markt.

[ Voor 5% gewijzigd door eL_Jay op 23-10-2013 15:42 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik had geen idee dat je Windows 8 nodig hebt voor WP-development. Als dat zo is ben ik inderdaad absoluut niet verbaasd dat de development van WP-apps uitblijft.

• Douweegbertje

Douweegbertje

Ja, ik wist dat ook niet totdat ik de SDK wilde gaan installeren. :+ Dus zie hier het levende voorbeeld waarom ik 'nog' geen app heb gemaakt. Ok, nu kunnen we gaan vergelijken met iOS waar je zowaar hun hardware moet hebben, inclusief een jaarlijkse betaling, echter hun waren er vroeg bij. Als je laat in de markt komt, dan zou ik persoonlijk er alles aan doen om de drempel zo laag mogelijk te houden om apps te ontwikkelen.
Wat betreft OS betwijfel ik dat MS dat gratis gaat leveren.
Vrij apart deze redenatie imo; Toen ik nog student was had ik toegang tot letterlijk elk OS, inclusief server OS. Naast dat ook nog eens super dikke korting op MS related software zoals office. Goed, nu ben ik geen student meer, maar ik zou dan bijvoorbeeld een App ontwikkelen in mijn eigen tijd.. Als ik dit even met elkaar vergelijk zie ik haast meer nut om een hobby ontwikkelaar gratis het OS te geven :/

Van een student verwacht je in feite niets, behalve dat hij leert omgaan met je producten en dit in zijn werk doorvoert zodat er ooit via zo'n student licenties worden aangeschaft.

Van een ontwikkelaar kun je een app verwachten, anders stop je zijn licentie na x-maand. Desnoods strip je heel het OS (beetje win 7 starter like, alleen erger).

Beide redenaties daar lijken mij vrij logisch, omdat het hoe dan ook een win-win situatie is voor beide partijen.

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als je een scholier/student aan jouw OS weet te binden blijft hij het later 9 van de 10 keer ook gewoon gebruiken. Dat is een vorm van vendor lock-in. :)

• Douweegbertje

Douweegbertje

NMe schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 16:10:
Als je een scholier/student aan jouw OS weet te binden blijft hij het later 9 van de 10 keer ook gewoon gebruiken. Dat is een vorm van vendor lock-in. :)
eh ja, dat zeg ik toch ook?
Verder noem ik ook gewoon de voordelen op om dev'rs het OS te geven. Ook iets met vendor-lock.. Je kan iemand toch een basic versie geven voor een bepaalde tijd (of perm.) onder bepaalde voorwaarden? Laat mij maar zien dat ik perse win 8 moet hebben, als ze een beetje achter hun producten en apps staan dan gaven ze het weg aan mensen om apps te laten ontwikkelen.

Verder zit ik natuurlijk moeilijk te doen voor ~80 euro ? 119,99 not sure. Maar MS wilt graag apps, ik kan ook gewoon verder met andriod gaan en dan hoef ik -niets- te veranderen / kopen EN heb ik een grotere markt.. Eigenlijk zou ik haast dom zijn om voor MS te gaan ontwikkelen, los van het feit dat juist de markt weer klein is, waardoor je app meer kans heeft.

Maar mijn punt; het moet deels van beide kanten komen. En ze kunnen steeds wel investeren in allerlei dingen maar mij lijkt juist de beste investering: gratis OS om te ontwikkelen.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Sorry hoor, maar als een investering van nog geen tweehonderd euro in totaal je tegenhoudt om Windows (Phone) 8*-apps te maken, heb je blijkbaar niet veel vertrouwen in de app die je wil ontwikkelen.

Natuurlijk werpt het een barrière op om te proberen of Windows Store-development je ligt, maar in dat geval kun je Windows ook prima elders vandaan halen en het twee maanden "proberen". Pas om de app in de store te zetten heb je een account nodig.

*: hebben we het voor deze actie over Windows 8 of Windows Phone 8?

[ Voor 31% gewijzigd door CodeCaster op 23-10-2013 18:01 ]

• Douweegbertje

Douweegbertje

CodeCaster schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:52:
Sorry hoor, maar als een investering van nog geen tweehonderd euro in totaal je tegenhoudt om Windows (Phone) 8*-apps te maken, heb je blijkbaar niet veel vertrouwen in de app die je wil ontwikkelen.

Juist, dat is gewoon persoonlijk. Waarom lees je over mijn argument daar?
ik kan ook gewoon verder met andriod gaan en dan hoef ik -niets- te veranderen / kopen EN heb ik een grotere markt..
Ik ben bijvoorbeeld iemand die maar een paar uurtjes investeert in ontwikkelen omdat ik gewoon een vaste baan heb. Als ik zonder fratsen direct een Andriod app kan deployen, waarom zou ik dan over willen naar een ander platform als ik daar o.a. meer kosten aan ga maken? Niet iedereen dev'ed full-time, en verkoopt zijn apps voor 99cent per stuk.

Het heeft niets direct met mij persoonlijk te maken. Voor deze gelegenheid heb ik nu net Windows 8 op mn vmware draaien en ben ik bezig SDK 8.0 te installeren. :Y)

Het is gewoon een standpunt, en volgens mij deel ik mijn standpunt met vele andere ontwikkelaars die o.a. vanwege deze redenen geen apps maken. Het is deels het antwoord op de vraag van MS: hoe krijgen we meer apps. Antwoord: lagere drempel technisch/financieel gezien (niet over hoeven op win 8 / 120 euro).

----------------------------------------------------------

In elk geval om toch deels te praten voor de apps:

Ik ben voorstander van een "framework", hiermee doel ik meer op een 'skelet' dan een coding framework. Met dit framework / skelet zouden veel apps aardig wat dev-time sparen door gebruik te maken van bepaalde elementen die "standaard" terug kunnen komen.
Het is lastig om dit even tekstueel met voorbeelden uit te leggen, wellicht als ik wat interesse heb gekweekt dat ik hier wat meer woorden aan wil 'vies' maken :p

In kort;

Veel apps gebruiken voor een groot gedeelte naast hun core-functionaliteiten de zelfde features. Om maar even iets op te noemen: login, menu, soort header. Waarschijnlijk zit er aan de achterkant nog meer meuk wat elke dev'r zelf opnieuw loopt te maken terwijl dit in andere apps allang bestaat.

Indien Tweakers, samen met wat tweakers de krachten echt wil gaan combineren dan komt er een verkapt 'app-skelet' die dan opensource en vrij toegankelijk is voor elke ontwikkelaar. Zodoende gok ik dat elke ontwikkelaar een shitload aan tijd kan besparen om dit te gaan gebruiken. Immers hoeft iemand niet meer het wiel opnieuw uit te vinden.

In feite zou zo iets dan modulair eruit zien, waarbij er een basis is die met allerlei features uitgebreid kan worden in de loop der tijd. Indien iemand weer een app maakt, en daar een stuk code voor mist, kan hij deze zelf maken en als het ware toevoegen als een module aan dit 'skelet' / framework.

Overigens ben ik mij wel bewust van de tools die nu beschikbaar zijn en die je kunt gebruiken, maar ik heb het dan over de wat geavanceerdere dingen.

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-11 09:25

StM

Ik heb privé niks meer in de stores staan, maar wel voor een aantal klanten. Wat ik zie is dat iOS nog steeds het primaire platform is. Android komt hier vrijwel altijd zeer kort achteraan, maar dan met de opdracht van port de iOS app maar en pas de UI aan waar nodig. En Windows Phone begint men niet eens over, of de opdrachtgever moet toevallig zelf een Nokia Lumia hebben. Voor mijzelf is er ook geen prikkel om te kijken naar Windows Phone. De SDK kan ik niet installeren omdat ik nog op Windows 7 zit en in een VM heb ik niet heel veel zin. Je zult het dus op andere manieren interessant moeten gaan maken.

Wat denk ik wel een prikkel zou geven, is als porten een nieuwe UI ontwikkelen zou zijn ipv een hele nieuwe app. Misschien moet Microsoft eens gaan kijken of ze Appcelerator zover krijgen om voor WP support te zorgen of iOS en Android ontwikkelaars gaan verleiden om gebruik te gaan maken van de Xamarin oplossingen. Dan is de stap al veel kleiner en dus veel sneller een interessante extra markt.

Of ga devices aan developers uitdelen zodat ze dingen gaan missen en daar oplossingen voor ontwikkelen. Zolang er amper developers gebruik maken van je platform zullen die niet heel snel de gaten op gaan vullen die er zijn. Is dat te duur verkoop je ze tegen kostprijs aan developers met een actief iOS of Android developer account.

[ Voor 4% gewijzigd door StM op 23-10-2013 20:27 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

douweegbertje schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 18:09:
Juist, dat is gewoon persoonlijk. Waarom lees je over mijn argument daar?
Je hebt gelijk, het is een argument.

Ik dacht nog aan die kwaliteitsdiscussie, al hoeft het al dan niet moeten investeren in het ontwikkelplatform niet direct verband te houden met de kwaliteit van de geproduceerde apps. Ik weet ook niet of het Windows 8-only zijn van de toolset te maken heeft met technische beperkingen; er valt wat voor te zeggen dat het een hoop support scheelt en het kan mensen "dwingen" het nieuwe OS te adopteren.

Desalniettemin kan inderdaad een DreamSpark-accountje van een jaar voor de deelnemers natuurlijk nooit kwaad. ;)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als je zelf geen Windows 8 licentie hebt is dat voor een eventuele contest overigens geen probleem, want je kunt gewoon een evaluation versie downloaden: http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/hh699156.aspx

Maak daar gewoon een virtual machine van en je kan aan de slag.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
NMe schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 15:46:
Ik had geen idee dat je Windows 8 nodig hebt voor WP-development. Als dat zo is ben ik inderdaad absoluut niet verbaasd dat de development van WP-apps uitblijft.
Dit dus.

Ik ken geen enkel persoon die enthousiast over Windows 8 is. Het OS is erg op de huis-, tuin- en keukengebruiker gericht. En laat dat nou niet de ontwikkelaars zijn die apps voor jou gaan maken. Die zweren bij Windows 7 als OS.

Zelf ben ik zelfs gedowngrade van Windows 8 naar Windows 7. En dat terwijl ik een Microsoft .NET ontwikkelaar ben die met Visual Studio 2012 werkt. Metro zat mij meer in de weg dan dat ik er iets aan had.

Ik heb overigens ooit een app in de App Store gehad persoonlijk, en heb er nog een stuk of 3 zakelijk. De noodzaak om voor Windows Phone en zelfs Android te programmeren is er geen enkele keer geweest. Persoonlijk ben ik ook niet enorm te spreken over Apple. Het duurt veel te lang voordat een app bijgewerkt is, waardoor we niet snel genoeg op veranderende wensen van de klant kunnen inspelen (je kan niet binnen een dag een update neerzetten). Om die reden doen we inmiddels meer met speciale websites die op mobiele devices gericht zijn, waar we zelf volledige controle over de inhoud hebben en kunnen updaten wanneer we daar zelf zin in hebben.

Bijkomend voordeel is dat ze relatief eenvoudig zo te maken zijn dat ze het op alle bekende devices doen (Apple, Android en zelfs Windows Phone :P ).

[ Voor 35% gewijzigd door Lethalis op 24-10-2013 11:01 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• zeforze
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-11 20:39
Een van de vragen die we hebben is: wie van jullie heeft een (of meer) app(s) in de Appstore of Google Play staan, en welke app(s) is/zijn dat? Vraag 2 is: zou je bereid zijn om die apps te porten naar Windows 8? Zo nee, wat zou Microsoft moeten doen om je wel zover te krijgen? Lijkt het je bijvoorbeeld wat om in een wedstrijd mee te doen om een superprijs? Of liever een kleine beloning per app?
1. Ja, 2 apps in de App Store
- Inforze (RSS en social media aggregator)
- Todorrow (todo/taken app)

2. Nee, het eerstvolgende (logische) port-platform zou Android zijn.
Om me over te halen zou het eco-systeem/aantal gebruikers zou aanzienlijk moeten groeien. Het kip-ei verhaal dus...
Reden om niet W8 te kiezen is de hoeveelheid tijd (=geld) het kost om een robuste native app te maken. In mijn geval (en in de meeste andere gevallen waarschijnlijk) is het dus een simpele kosten-baten afweging.

Een combinatie van wedstrijd en beloning zou een aantal ontwikkelaars kunnen overhalen. Bijvoorbeeld, de eerste 1000 apps (die aan een aantal criteria voldoen uiteraard) krijgen bedrag x. Een (exclusieve) wedstrijd met maar 3 uitverkorenen is een te grote gok om er energie in te steken.
Kleine/zelfstandige ontwikkelaars (hoeft niets te zeggen over de kwaliteit) zouden hier mogelijk op in kunnen springen.

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 21:15
CodeCaster schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:52:

Natuurlijk werpt het een barrière op om te proberen of Windows Store-development je ligt, maar in dat geval kun je Windows ook prima elders vandaan halen en het twee maanden "proberen". Pas om de app in de store te zetten heb je een account nodig.

Met name om Windows Phone 8. :) Al zullen ze zeker niet spugen op Windows 8 apps. ;)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

NMe schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 15:05:
Visual Studio Express is gratis en voldoende. ;) Wat betreft OS betwijfel ik dat MS dat gratis gaat leveren. Ik heb noch wil Windows 8 dus ik ga sowieso niet meedoen; we zullen zien of dat a dan niet voor meer mensen geldt. :)
Microsoft geeft aan studenten zowat al hun software gratis.

Professionele website nodig?

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

Om mijn app te porten zou ik graag willen:
* SDK voor Linux-developers
* Gratis mogelijkheid om apps te maken voor het Windows-platform

Als dit niet kan, gaat de grap echt niet door!

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:18
Is het niet zo dat Windows 8 vereist is vanwege Hyper-V? Dat zou betekenen dat MS hun WP8 images in een ander formaat dan hyper-v moeten vrijgeven. Ben benieuwd of ze dat zullen doen. Wellicht dat MS eens de SDK kan vrijgeven zonder emulator, maar dan als extra vereiste voor niet W8 OS'en dat je een WP8 device hebt.
Pagina: 1