Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ultrabook 13" ± 1400 euro

Pagina: 1
Acties:

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:20
Intro:
Ik zoek een opvolger voor m'n Apple MacBook van eind 2008. Wordt hoofdzakelijk gebruikt voor surfen, office, occasioneel videobewerking (met iMovie) en via bootkamp bouwkundig tekenwerk (2d). Daarnaast bevat de harddisk m'n muziek en fotocollectie, deze heb ik ook graag altijd bij de hand (zonder daarbij afhankelijk te zijn van internet).

Ik gebruik m'n laptop veel op de bank, aan de eettafel, gaat nog weleens mee naar familie, enz. Zodoende de voorkeur voor 13" en een behoorlijke accuduur. Daarnaast zou flink wat meer pixels op m'n scherm wel fijn zijn, vind persoonlijk de 1280x800 wel erg bewerkt worden. Touchscreen of tablet-achtige functionaliteit zijn ook niet noodzakelijk, maar wordt wel als aantrekkelijk ervaren. Wat mij in het algemeen opvalt is de steeds beperktere mogelijkheid om achteraf upgrades te doen, dus er moet de mogelijkheid zijn om later voor 8 GB ram te gaan, of gelijk bij aanschaf.

Persoonlijk vind ik Mac Os X erg fijn werken, ben met veel plezier overgestapt vanaf Windows XP/7, maar ik ben niet met Apple getrouwd.

Gezien bovengenoemd gebruik en wensen is m'n richtprijs van 1400 euro wellicht ruim, maar ik wil graag wat power waarmee ik een tijdje vooruit kan. Planning is in november over te gaan tot aanschaf.

Eerste ingeving:
MacBook Pro 13" - 256GB + 8 GB ram ==> € 1.529,-
Voor mijn gebruik zou een MacBook Air ook voldoen, maar met de gewenste opslag en ram-capaciteit is het prijsverschil klein (€ 100,-) en de extra power van de Pro aanzienlijk. Twee weken geleden zou ik trouwens de Air hebben genoemd als eerste optie, maar door de prijsdaling is de Pro met een goed scherm ineens een (betere) optie, maar nog steeds een prijzige optie, dus vandaar dat ik ook alternatieve wil overwegen met vergelijkbare specificaties.

Andere opties:
Sony Vaio Pro 13" - Non-touch, I7, 256GB SSD en 8GB Ram ==> € 1.349,- (afhankelijk van de actie van dat moment).
Behoorlijke accuduur (zelfs zonder extra accupack), goede prijs, mooi gewicht, specificaties prima. Maar het Vaio Pro topic ([Ervaringen] Sony Vaio Pro Series) doet mij een beetje vrezen over algehele kwaliteit. Losse schermraden, software-probleempjes, enz.

Dell XPS 12 - i7, 256 GB SSD en 8GB Ram ==> € 1.399,-
De prijzen bij Dell zie ik altijd als lokkertjes, zodra een beetje fatsoenlijke garantie wil komt er altijd nog heel wat bij. (En ja ik weet dat AppleCare ook flink geld kost). Verder moeten het prima laptops zijn, komen geregeld goed uit de testen en worden regelmatig hier aangeraden. Uiteindelijk zou ik waarschijnlijk voor de XPS 13 gaan, maar die lijkt momenteel niet leverbaar.

Out-siders:
Lenovo Yoga 2 Pro - i5/i7, 256 GD SSD en 8GB Ram ==> € ????,-
Specificaties zijn prima, de extra tablet functionaliteit is een hele leuke bonus, bovendien leuk voor de show. Heb geen slechte ervaringen kunnen vinden van de voorganger, maar behalve wat hands-on berichten op verschillende sites is er nog weinig echt bekend van dit model. Waarschijnlijk wel verkrijgbaar per november.

Sony Vaio Fit multi-flip PC - 13", I7, 256GB SSD en 8GB Ram ==> € 1.469,- (afhankelijk van de actie van dat moment).
Prima specificaties, door de tablet-functie (welke niet noodzakelijk is) een out-sider. Bovendien zou ik graag wat meer reviews van dit model zien, maar gezien de leveringen in december zal dat nog eventjes duren. Ben wel benieuwd hoe de accuduur in praktijk zal uitpakken.

Wat niet:
Samsung ==> Ik kan binnen de ATIV-serie geen model vinden met de gewenste grote ram en/of harddisk.
Asus ==> Heeft een prachtige Zenbook, maar naar mijn beleving is 4 GB ram nu misschien voldoende, maar in de toekomst niet meer en upgrade is achteraf niet mogelijk. Hetzelfde geld voor de Taichi 31, anders had dat toch een leuke out-sider geweest vanwege het scherm.
HP ==> De HP Spectre XT Pro komt aardig in de buurt van bovengenoemde opties, maar uiteindelijk net niet. De reviews die ik gezien heb zijn ook niet echt overtuigend. De Elitebook-modellen vallen buiten budget of missen een scherm dat mij over de streep trekt.
Acer ==> De Acer Aspire S7 392-74508G25twss (pricewatch: Acer Aspire S7 392-74508G25twss), heeft leuke specs, maar de accu schijnt minder te zijn dan bovengenoemde opties. Daarnaast ook aardig aan de prijs.
Toshiba ==> De modellen met de gewenste hardware hebben weer niet het gewenste scherm

Zie ik iets over het hoofd? Moet ik nog andere modellen in overweging nemen?

• VR46
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-11 14:59
Ik kan je alleen mijn ervaring delen met mijn vaio pro die ik nu een weekje binnen heb, en ik ben er zeer tevreden mee. Het scherm is geweldig, dat telt voor jou misschien wel het meest. Echte problemen heb ik er (nog niet in ieder geval) mee gehad, de touchpad is niet geweldig maar daar blijft het voor mij ook zo'n beetje bij. Mocht je nog studeren dan kan je ook korting krijgen via surfspot.nl.