Moi_in_actie schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 18:55:
[...]
Er is geen specifieke richtlijn, meer een "meer is beter" regel. Hoe belangrijk static pressure hangt ook af van de radiator die je gebruikt. Heb je een radiator met een lage FPI (fins per inch), oftewel een vrij open model, dan is static pressure minder belangrijk. Bij hoge FPI heb je dan meer aan static pressure, wat eigenlijk vrij logisch is want de fans moeten meer moeite doen om de lucht door de dichtere constructie heen te persen.
Wat is ongeveer een hoge en een lage FPI? <10 is laag of meer richting <14? Zie namelijk van 8 tot 18-20? De EX240 heeft een FPI van 18 wat dus nogal een dichte radiator zal zijn en de aangeraden Alphacool NexXxoS UT60 280mm Dual Radiator heeft een FPI van 10. Ik zal dus 'sterkere' fans op de EX240 moeten zetten dan op de UT60. Om gebruik te maken van de extra dikte van de UT60 is push pull het beste om de meeste lucht te verplaatsen. De EX240 zit echter dichter bij mijn oor en is misschien dus niet de juiste keuze voor deze setup?
[...]
Het lijkt mij problemen opzoeken die er in eerste instantie niet zijn. Direct 120mm fans op een 140 based radiator mounten zal niet gaan, dus zal je met iets van verloopstukken ofzo (geen idee) moeten werken. Het nadeel wat je bijna gegarandeerd krijgt is dat de fan niet mooi de hele radiator afdekt en er dus lucht aan de zijkanten kan ontsnappen. Dit is niet goed voor de airflow en de static pressure.
Wanneer je toch liever een 280 radiator voorin wilt, neem dan gewoon 140mm fans en neem eventueel genoegen met iets minder presterende. Redelijk opties voor 140mm radiator fans zijn die van Noiseblocker, zoals de
BlackSilentPro serie.
Ik snap wat je bedoelt, je hebt natuurlijk wel shrouds om 120 naar 140 om te zetten maar een 140mm fan zal bijna altijd een beter resultaat geven. Het is niet dat ik perse 280 voor wil maar ik denk dat er best wat warmte in de cyclus komt met de 2x7970 incl de Haswell, en dit moet natuurlijk wel weg kunnen.
[...]
Hehe ja, het is af en toe puzzelwerk en de Define R4 is nou niet de kast met de beste waterkoeling mogelijkheden. Ik gebruik hem zelf voor mijn server, maar daar zitten alle HDD slots vol met harddisk

Idealiter zou ik proberen een 60mm radiator te gebruiken, maar als het niet gaat zul je dunner moeten. Een optie is daar wellicht de radiators die ik heb, welke 45mm (mooie tussenmaat) Alphacool NexXxos XT zijn. Deze hebben ze zowel in
240mm variant als in
280mm, dus kun je kiezen of je voor 120mm of 140mm fans gaat.
Het is eigenlijk ook stom om het in te bouwen in de R4 maar de kast is me gewoon heel dierbaar. Eigenlijk een soort huisdier in plaats van een bende staal en schuim. Ik denk ook dat ik met een 280 en een 240 de warmte wel kwijt moet kunnen. Heb jammergenoeg nog geen kast gevonden die qua uiterlijk (de strakheid) en geluidsproofing zich kan meten met de R4.
Het klopt wel dat de FPI en de dikte van de rad een afweging is? Van wat ik lees krijg je het stilste systeem door een dikke rad met een lage FPI te gebruiken zodat je je warmte kwijt kan zonder dat je fans hard moeten werken. Dit is volgens jou ook zo? In dat geval gaat de HDD cage gewoon weg. Stilte gaat op dat vlak voor en dat geeft me dus 280mmx1800mm om de rad en pull fans in te bouwen. Lijkt me dat dat een hoop ruimte is. Twee rad's achter elkaar zorgen zeker voor een te laag verschil in temperatuur met de lucht en de tweede radiator?
Zit nu zelfs te denken of het hele pakket van XSPC me niet teveel beperkt in mijn keuzes. Misschien is het beter om alles los te kopen zodat het precies overeen komt met mijn wensen en systeem. Lees jammergenoeg ook wat slechte verhalen over de pompen van XSPC. Mijn favoriete setup zou eigenlijk toch zijn: Een 240 met lage FPI bovenin om het geluid omlaag te brengen, een 280 met hoge FPI voorin omdat die fans toch gedempt worden door de kast en een reservoir van maar 1x5.25". Heb namelijk een cardreader/sata driver/fan controller/temp sensor zitten in de andere bay die ik graag wil behouden. De EX240 heeft volgens mij best een hoge FPI en is dus eigenlijk niet geschikt voor mijn wensen. Pff, het kan ook nooit makkelijk zijn he? Zonder het pakket kan ik ook een pomp op AC gebruiken die volgens reviews veel beter en vooral stiller presteren. Stroomverbruik is het probleem niet voor mij, geluidsproductie wel.
Edit: Ik denk dat ik voor deze fans ga:
Bitfenix Spectre PWM (met of zonder LED) in reviews scoren ze goed op performance en geluid en ze zijn er in het wit en zwart. 120mm: 1.88 mmH2O, 140mm: 2.14 mmH2O
Edit2: Ben van plan ook de fan van de PSU te swappen. Garantie is er toch niet en we zijn nu al bezig. Voor het sleeven van de kabels moet ik er al in zijn dus dit lijkt me een leuk extraatje. De PSU heeft een 140mm fan. Dezelfde fan gebruiken lijkt me handig, Bitfenix geeft alleen de startvoltages niet aan en die lijken me wel van belang. Er zit nu een
Yate Loon D14SH-12 in de PSU. Zal ik dan toch beter zitten met een NB-BlackSilentPRO PK-3? 153CFM en 1.65 mmH20. Deze zit niet in het zicht en mag dus iedere kleur en vorm hebben. Is bij een PSU volumestroom eigenlijk meer van belang of juist de druk?
Heb trouwens een van die Bitfenix fans besteld om zelf even te kijken hoe het zit met prestaties (voor zover ik dat in kan schatten) en vooral geluidsproductie.
[
Voor 10% gewijzigd door
DutchRam op 26-10-2013 00:36
]