Waterkoeling setup: Haswell, 2x 7970

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchRam
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-09 01:05
Wil graag waterkoeling gaan toepassen in mijn pc; vooral omdat de videokaart hoorbaar is tijdens idle en brult tijdens load. Ben er echter niet echt in thuis dus graag een dubbelcheck voor mijn plannen.

Huidige setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 199,-€ 199,-
1MSI Z87-G45 Gaming€ 124,99€ 124,99
1Gigabyte GV-R797OC-3GD€ 333,30€ 333,30
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,49€ 53,49
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,-€ 89,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 153,50€ 153,50
1Corsair CX750M€ 76,90€ 76,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.936,41

De planning is dat er nog een 7970 bij komt en dat de PC wat overclocked gaat worden.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/f0105.jpg

Geplande aankopen:
RayStorm 750 EX240 WaterCooling Kit
Afbeeldingslocatie: http://static.squarespace.com/static/51998404e4b0ef02d1bd9c2c/5199c334e4b07c77537acd7d/52092386e4b0f89d3271bd91/1376330632619/ex240-750-kit.jpg?format=750w
Extra EX240 Radiator
HEATKILLER® GPU-X³ 79X0 x2
Afbeeldingslocatie: http://shop.watercool.de/WebRoot/Sage/Shops/WatercooleK/4F2B/F07C/8D6B/8200/55FF/0A0C/05E8/9DD2/GPU_X3_79X0_2.jpg

Opzet uiteindelijk:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/ampk5k.jpg
Is dit een goede volgorde of zijn er betere mogelijk?

Voor slangen wil ik deze gebruiken: 1/2":
UV 13/10mm

Aansluitingen deze:
1/4 Zoll auf 13/10mm
Afbeeldingslocatie: http://www.caseking.de/shop/catalog/images/product_images/info_images/24104_1__wasa_232_2g.jpg

Wat voor extra spul moet ik nog in de koelvloeistof gooien? Ik wou als vloeistof demiwater gebruiken.
Zo'n zilver ring, werkt dat tegen algen enzo?
Moet ik misschien de PSU nog wat verbeteren?
En heb ik nu alles of mis ik nog onderdelen?

Alvast bedankt mensen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:16
Het eerste wat ik zou aanbevelen is: meet vooraf heel goed of het gaat passen. De Fractal Design R4 heeft bovenin niet heel veel ruimte en ik betwijfel (het wordt heel krap of past net niet) of je bovenin een radiator + fans kwijt komt.

Verder zou ik, als je van plan bent er een tweede HD7970 bij te plaatsen, voorin een dikkere radiator nemen. Denk hierbij aan een 60mm, eventueel met fans in push/pull. Een hele goede optie hiervoor is de Alphacool Nexxxos UT60, een van de best presterende, volledig koperen radiators. Een dikkere radiator houdt natuurlijk meer koelcapaciteit in, maar betekent ook dat je bij gelijke prestaties aan een dunne radiator de fans langzamer kunt laten lopen. Kortom >> stiller.

Welke fans ben je trouwens van plan om te gaan gebruiken? Mocht je nog geen keuze gemaakt hebben, hier een aantal suggesties:
- Noctua NF-F12
- Corsair SP120 (eventueel in de Quiet Edition versie)
- Zalman ZM-SF3
- Gelid Solutions Wings 12 PL

De laatste 2 gebruik ik zelf in mijn build, in combinatie met hetzelfde XSPC Raystorm blok en een zooitje Alphacool Nexxxos radiatoren. De Zalmans zijn heerlijk stil, zelfs op 12V. De Gelid Wings zijn aanzienlijk luidruchtiger op 12V, maar verplaatsen heel veel lucht. Ik denk dat de Zalman of Corsair fans de beste prijs/kwaliteit verhouding bieden.

Wat betreft toevoegingen aan het water, ik denk dat je daar doelt op een zogenaamde (Silver) Kill Coil. Nu weet ik helaas niet meer zeker hoe het precies zit, maar in sommige situaties wordt dit afgeraden. Dit heeft maken met het feit dat deze Kill Coil het koper/aluminium* (een van de twee, not sure welke) in b.v. een blok kan aantasten. Wellicht dat een van de andere dames of heren hier weet hoe het precies zit. Kijk dit in ieder geval goed na voordat je iets dergelijks gebruikt.

Tenslotte de layout. Daar maakt het vrij weinig uit in welke volgorde je de componenten in de loop plaatst. Het enige wat ten zeerste aan te raden is, is om het reservoir vóór de pomp in de loop te plaatsen. Dit om te voorkomen dat de pomp droogloopt. Aangezien jij kiest voor een reservoir en pomp combo is dit niet van toepassing.
Kies voor de slangen de route die het mooiste uitziet. Houdt er ook even rekening mee dat een 5.25 inch bay reservoir naar voren moet geschoven worden wanneer je wilt (bij)vullen. Maak de slangen van/naar het reservoir dus niet te kort/strak, maak ze liever een paar centimeter te lang.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Je krijgt er indd nog fans boven op/onder of beide. en dan kom je al gauw op een flink oppervlakte indd.

Succes eindelijk iemand die de moeite neemt om eerst zelf onderzoek te doen.
Wat Moi zegt kijk ook even wat voor fans je neemt anders heb je alsnog herrie./

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchRam
Of het past heb ik vooraf wat onderzoek naar gedaan:
http://youtu.be/vwgVA6_xIis?t=20m42s
Hier krijgen ze hem erin zonder mods maar ik heb ook builds gezien waar ze de bovenkant van de kast modden om de radiator nog verder naar links te plaatsen. Dat is voor mij geen probleem en ik ga er dan ook vanuit dat ik het passend kan krijgen/maken.

Een dikkere radiator voorin is wel een goed idee, kom dan alleen wel een beetje in de knel met de HDD cage. Er zit nu een 2.5" SSD in en een 3.5" HDD. Ik zou de 3.5" kunnen vervangen voor een 2.5" en ze dan allebei achter het moederbord mounten. Dan kan de hele cage eruit, kan de radiator zo dik als ik wil en is het ook lekker strak. Iemand mening of dit met het gebrek aan koeling daar een probleem zou vormen? (Voor SSD natuurlijk niet maar voor de HDD). Ben er ook achter gekomen dat ik voorin een 280 ipv 240 kan gebruiken met wat kleine aanpassingen. Dit zal ook wat meer performance geven.

Voor de fans wil ik deze gebruiken: Fractal Design Silent R2 Die zitten er nu al twee in en zijn ongelofelijk stil met toch een goede lading airflow. Afhankelijk van hoe ik de mounting bovenin doe, zijn daar misschien de 120mm varianten nodig maar dat zie ik dan wel. Het past ook bij de rest van de kast qua kleuren en design en dat moeten we natuurlijk niet vergeten. Stel iemand zegt dat dit echt een slechte keuze is, dan wil ik er wel naar kijken maar tot die tijd is dit de planning.

Heb even wat gezocht op wat je zegt; http://hardforum.com/showthread.php?t=1678905 Blijkbaar is het een fabeltje en doet zilver helemaal niks. Zou opzich ook raar zijn anders want het is een edelmetaal en die reageren juist zo min mogelijk.

Goede tip over de lengte van de kabels! Daar zou ik zo doorheen zijn gegaan om dan bij het vullen oeps te moeten roepen.

Zit trouwens te kijken naar compressiefittings, die zijn wel een stuk mooier. De meeste zijn echter van nickel, moet ik dan toch extra additieven erbij doen om een koper nickel reactie te voorkomen? Bij messing fittings zal dit minder zijn neem ik aan? Aangezien die ook wat koper bevatten?
Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://highflow.nl/images/detailed/11/product_detailed_image_1804_5411.jpg

Nog een vraagje over de slangen: Met de kleuren in mijn pc zou wit het mooist zijn, deze buizen zijn echter niet doorzichtig. Wordt dit een groot probleem met ontluchten of komt het wel goed als ik er extra tijd in steek? Lees: meer schudden, tikken, draaien enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
De kleur van de slangen (doorzichtig of een vaste kleur) heeft geen echt effect op het ontluchten, behalve dat je niet kunt zien of er nog kleine bubbels ergens zitten. Bij mijn loop was het destijds zo dat ik na een paar uur en ook na 2 weken nog even wat moest bijwerken. Sommige bellen blijven erg lang hangen.

Het nadeel van die Fractal Design fans is dat ze, afgaand op de website, geen hoge static pressure. Static pressure (mm H2O) is een van de belangrijkste eigenschappen voor radiator fans. Hoe meer, hoe beter. Deze Fractal fans hebben b.v. maximaal 0.84mm H2O, de Noctua NF-F12 hebben 2.61mm H2O, de Zalman's hebben ongeveer 2.4mm H2O, de Gelid Wings halen 2.66mm H2O en de Corsair's 3.1mm H2O voor de Performance Edition en 1.29mm H2O voor de Quiet Edition.

Mocht je voor 140mm fans gaan (met een 280 radiator) dan zijn de opties vele malen beperkter. Ik weet dat Noctua een aantal goede 140mm radiator fans heeft zoals de Noctua NF-A14 die nog altijd een zeer respectabele 2.08mm H2O produceert. Bij b.v. Corsair hebben ze alleen 140mm AF (Airflow) Series fans en geen 140mm SP series. Een 280 radiator biedt je wellicht meer performance, mits je goede fans erop zet. Noctua fans zijn geweldig qua prestaties en geluid (erg stil), alleen zeer prijzig en ja.. die kleur moet je van houden :9

Als je geluidsproductie zeer belangrijk vindt zou ik je adviseren eens door het Youtube channel van CoolingTechnique te bladeren. Deze persoon test massa's fans, altijd onder exact dezelfde omstandigheden wat vergelijken van geluid heel simpel maakt. Minder dB betekent namelijk niet altijd dat het geluid prettiger is om aan te horen.

Wat betreft de HDD cage, ik dacht dat je deze 1 plek dichter naar de voeding wilde plaatsen (als het goed is zijn hier schroefgaten voor)? Zodoende zou je toch best wel een 60mm radiator voorin moeten kunnen plaatsen plus een rij extra fans. Wellicht dat het wat proppen is bij de voeding met diens kabels wanneer je de onderste HDD cage 1 plaats opschuift, maar dit zou je nu al kunnen proberen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchRam
Moi_in_actie schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:26:
De kleur van de slangen (doorzichtig of een vaste kleur) heeft geen echt effect op het ontluchten, behalve dat je niet kunt zien of er nog kleine bubbels ergens zitten.
Dat was ook wat ik bedoelde, hoe belangrijk het is om zicht te hebben op mogelijke bubbels. Maar dat komt dus wel goed.
Het nadeel van die Fractal Design fans is dat ze, afgaand op de website, geen hoge static pressure. Static pressure (mm H2O) is een van de belangrijkste eigenschappen voor radiator fans. Hoe meer, hoe beter. Deze Fractal fans hebben b.v. maximaal 0.84mm H2O, de Noctua NF-F12 hebben 2.61mm H2O, de Zalman's hebben ongeveer 2.4mm H2O, de Gelid Wings halen 2.66mm H2O en de Corsair's 3.1mm H2O voor de Performance Edition en 1.29mm H2O voor de Quiet Edition.
Heel nuttige informatie (waarvoor dank :*)), had de luchtdruk nooit bekeken eigenlijk maar het is natuurlijk heel logisch. Zal even wat moeten gaan vergelijken dus. Wat is een goede richtlijn voor de static pressure eigenlijk? 1.75 en hoger of?
Mocht je voor 140mm fans gaan (met een 280 radiator) dan zijn de opties vele malen beperkter. Ik weet dat Noctua een aantal goede 140mm radiator fans heeft zoals de Noctua NF-A14 die nog altijd een zeer respectabele 2.08mm H2O produceert. Bij b.v. Corsair hebben ze alleen 140mm AF (Airflow) Series fans en geen 140mm SP series. Een 280 radiator biedt je wellicht meer performance, mits je goede fans erop zet. Noctua fans zijn geweldig qua prestaties en geluid (erg stil), alleen zeer prijzig en ja.. die kleur moet je van houden :9
Wat is je mening over 120mm fans mounten op een 140mm rad? Zou dit het voordeel teniet doen? De noctua's zijn een no-go voor dit project. Ben er uit dat ik alles zwart-wit ga maken en daar past het zalm niet tussen. In mijn mediapc heb ik een paar noctua's zitten en die zijn inderdaad heel stil. Jammer dat ze vasthouden aan die kleur. Budget is op zich niet het probleem omdat ik dan gewoon wat langer doorspaar. Ehh ik bedoel, langer wacht met inbouwen. Zal waarschijnlijk wel meteen zoveel mogelijk kopen :+
Als je geluidsproductie zeer belangrijk vindt zou ik je adviseren eens door het Youtube channel van CoolingTechnique te bladeren. Deze persoon test massa's fans, altijd onder exact dezelfde omstandigheden wat vergelijken van geluid heel simpel maakt. Minder dB betekent namelijk niet altijd dat het geluid prettiger is om aan te horen.
Geluid is een prioriteit ja, dus ik zal dat eens even goed gaan bekijken. Goede tips allemaal! Zie dat hij er best wat 140's bij heeft staan. Jammer dat de site in het Italiaans is, maar daar is Google Translate voor.
Wat betreft de HDD cage, ik dacht dat je deze 1 plek dichter naar de voeding wilde plaatsen (als het goed is zijn hier schroefgaten voor)? Zodoende zou je toch best wel een 60mm radiator voorin moeten kunnen plaatsen plus een rij extra fans. Wellicht dat het wat proppen is bij de voeding met diens kabels wanneer je de onderste HDD cage 1 plaats opschuift, maar dit zou je nu al kunnen proberen.
Er zijn mounting gaten op 2 plaatsen, eentje geeft: 45 mm speling (eerste rij fans zit er dan al in), andere geeft 150mm speling ook met fans er al in. Maar die laatste is een cm of twee van de voeding, je zou hem ook nog ertussenin kunnen plaatsen (op de knutselwijze) maar dan zitten je boutjes wel te prutsen met de stofvangers. Maar nu ik erover na zit te denken lijkt het me superstrak om hem helemaal weg te doen en alles dus achter het mobo te verstoppen. Kost me wel weer wat centjes voor een nieuwe HDD mja, je moet wat he.

Heb ook al contact opgenomen met MSI, ik kan het rood van het moederbord wit verven en toch nog garantie houden. Volgens hen was er niet eens nood aan speciale verf, iemand hier ervaring mee toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
DutchRam schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:26:
[...]

Heel nuttige informatie (waarvoor dank :*)), had de luchtdruk nooit bekeken eigenlijk maar het is natuurlijk heel logisch. Zal even wat moeten gaan vergelijken dus. Wat is een goede richtlijn voor de static pressure eigenlijk? 1.75 en hoger of?
Er is geen specifieke richtlijn, meer een "meer is beter" regel. Hoe belangrijk static pressure hangt ook af van de radiator die je gebruikt. Heb je een radiator met een lage FPI (fins per inch), oftewel een vrij open model, dan is static pressure minder belangrijk. Bij hoge FPI heb je dan meer aan static pressure, wat eigenlijk vrij logisch is want de fans moeten meer moeite doen om de lucht door de dichtere constructie heen te persen.
Wat is je mening over 120mm fans mounten op een 140mm rad? Zou dit het voordeel teniet doen?
Het lijkt mij problemen opzoeken die er in eerste instantie niet zijn. Direct 120mm fans op een 140 based radiator mounten zal niet gaan, dus zal je met iets van verloopstukken ofzo (geen idee) moeten werken. Het nadeel wat je bijna gegarandeerd krijgt is dat de fan niet mooi de hele radiator afdekt en er dus lucht aan de zijkanten kan ontsnappen. Dit is niet goed voor de airflow en de static pressure.
Wanneer je toch liever een 280 radiator voorin wilt, neem dan gewoon 140mm fans en neem eventueel genoegen met iets minder presterende. Redelijk opties voor 140mm radiator fans zijn die van Noiseblocker, zoals de BlackSilentPro serie.
Er zijn mounting gaten op 2 plaatsen, eentje geeft: 45 mm speling (eerste rij fans zit er dan al in), andere geeft 150mm speling ook met fans er al in. Maar die laatste is een cm of twee van de voeding, je zou hem ook nog ertussenin kunnen plaatsen (op de knutselwijze) maar dan zitten je boutjes wel te prutsen met de stofvangers. Maar nu ik erover na zit te denken lijkt het me superstrak om hem helemaal weg te doen en alles dus achter het mobo te verstoppen. Kost me wel weer wat centjes voor een nieuwe HDD mja, je moet wat he.
Hehe ja, het is af en toe puzzelwerk en de Define R4 is nou niet de kast met de beste waterkoeling mogelijkheden. Ik gebruik hem zelf voor mijn server, maar daar zitten alle HDD slots vol met harddisk :)
Idealiter zou ik proberen een 60mm radiator te gebruiken, maar als het niet gaat zul je dunner moeten. Een optie is daar wellicht de radiators die ik heb, welke 45mm (mooie tussenmaat) Alphacool NexXxos XT zijn. Deze hebben ze zowel in 240mm variant als in 280mm, dus kun je kiezen of je voor 120mm of 140mm fans gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchRam
Moi_in_actie schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 18:55:
[...]

Er is geen specifieke richtlijn, meer een "meer is beter" regel. Hoe belangrijk static pressure hangt ook af van de radiator die je gebruikt. Heb je een radiator met een lage FPI (fins per inch), oftewel een vrij open model, dan is static pressure minder belangrijk. Bij hoge FPI heb je dan meer aan static pressure, wat eigenlijk vrij logisch is want de fans moeten meer moeite doen om de lucht door de dichtere constructie heen te persen.
Wat is ongeveer een hoge en een lage FPI? <10 is laag of meer richting <14? Zie namelijk van 8 tot 18-20? De EX240 heeft een FPI van 18 wat dus nogal een dichte radiator zal zijn en de aangeraden Alphacool NexXxoS UT60 280mm Dual Radiator heeft een FPI van 10. Ik zal dus 'sterkere' fans op de EX240 moeten zetten dan op de UT60. Om gebruik te maken van de extra dikte van de UT60 is push pull het beste om de meeste lucht te verplaatsen. De EX240 zit echter dichter bij mijn oor en is misschien dus niet de juiste keuze voor deze setup?
[...]

Het lijkt mij problemen opzoeken die er in eerste instantie niet zijn. Direct 120mm fans op een 140 based radiator mounten zal niet gaan, dus zal je met iets van verloopstukken ofzo (geen idee) moeten werken. Het nadeel wat je bijna gegarandeerd krijgt is dat de fan niet mooi de hele radiator afdekt en er dus lucht aan de zijkanten kan ontsnappen. Dit is niet goed voor de airflow en de static pressure.
Wanneer je toch liever een 280 radiator voorin wilt, neem dan gewoon 140mm fans en neem eventueel genoegen met iets minder presterende. Redelijk opties voor 140mm radiator fans zijn die van Noiseblocker, zoals de BlackSilentPro serie.
Ik snap wat je bedoelt, je hebt natuurlijk wel shrouds om 120 naar 140 om te zetten maar een 140mm fan zal bijna altijd een beter resultaat geven. Het is niet dat ik perse 280 voor wil maar ik denk dat er best wat warmte in de cyclus komt met de 2x7970 incl de Haswell, en dit moet natuurlijk wel weg kunnen.
[...]

Hehe ja, het is af en toe puzzelwerk en de Define R4 is nou niet de kast met de beste waterkoeling mogelijkheden. Ik gebruik hem zelf voor mijn server, maar daar zitten alle HDD slots vol met harddisk :)
Idealiter zou ik proberen een 60mm radiator te gebruiken, maar als het niet gaat zul je dunner moeten. Een optie is daar wellicht de radiators die ik heb, welke 45mm (mooie tussenmaat) Alphacool NexXxos XT zijn. Deze hebben ze zowel in 240mm variant als in 280mm, dus kun je kiezen of je voor 120mm of 140mm fans gaat.
Het is eigenlijk ook stom om het in te bouwen in de R4 maar de kast is me gewoon heel dierbaar. Eigenlijk een soort huisdier in plaats van een bende staal en schuim. Ik denk ook dat ik met een 280 en een 240 de warmte wel kwijt moet kunnen. Heb jammergenoeg nog geen kast gevonden die qua uiterlijk (de strakheid) en geluidsproofing zich kan meten met de R4.

Het klopt wel dat de FPI en de dikte van de rad een afweging is? Van wat ik lees krijg je het stilste systeem door een dikke rad met een lage FPI te gebruiken zodat je je warmte kwijt kan zonder dat je fans hard moeten werken. Dit is volgens jou ook zo? In dat geval gaat de HDD cage gewoon weg. Stilte gaat op dat vlak voor en dat geeft me dus 280mmx1800mm om de rad en pull fans in te bouwen. Lijkt me dat dat een hoop ruimte is. Twee rad's achter elkaar zorgen zeker voor een te laag verschil in temperatuur met de lucht en de tweede radiator?

Zit nu zelfs te denken of het hele pakket van XSPC me niet teveel beperkt in mijn keuzes. Misschien is het beter om alles los te kopen zodat het precies overeen komt met mijn wensen en systeem. Lees jammergenoeg ook wat slechte verhalen over de pompen van XSPC. Mijn favoriete setup zou eigenlijk toch zijn: Een 240 met lage FPI bovenin om het geluid omlaag te brengen, een 280 met hoge FPI voorin omdat die fans toch gedempt worden door de kast en een reservoir van maar 1x5.25". Heb namelijk een cardreader/sata driver/fan controller/temp sensor zitten in de andere bay die ik graag wil behouden. De EX240 heeft volgens mij best een hoge FPI en is dus eigenlijk niet geschikt voor mijn wensen. Pff, het kan ook nooit makkelijk zijn he? Zonder het pakket kan ik ook een pomp op AC gebruiken die volgens reviews veel beter en vooral stiller presteren. Stroomverbruik is het probleem niet voor mij, geluidsproductie wel.

Edit: Ik denk dat ik voor deze fans ga: Bitfenix Spectre PWM (met of zonder LED) in reviews scoren ze goed op performance en geluid en ze zijn er in het wit en zwart. 120mm: 1.88 mmH2O, 140mm: 2.14 mmH2O

Edit2: Ben van plan ook de fan van de PSU te swappen. Garantie is er toch niet en we zijn nu al bezig. Voor het sleeven van de kabels moet ik er al in zijn dus dit lijkt me een leuk extraatje. De PSU heeft een 140mm fan. Dezelfde fan gebruiken lijkt me handig, Bitfenix geeft alleen de startvoltages niet aan en die lijken me wel van belang. Er zit nu een Yate Loon D14SH-12 in de PSU. Zal ik dan toch beter zitten met een NB-BlackSilentPRO PK-3? 153CFM en 1.65 mmH20. Deze zit niet in het zicht en mag dus iedere kleur en vorm hebben. Is bij een PSU volumestroom eigenlijk meer van belang of juist de druk?

Heb trouwens een van die Bitfenix fans besteld om zelf even te kijken hoe het zit met prestaties (voor zover ik dat in kan schatten) en vooral geluidsproductie.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchRam op 26-10-2013 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchRam
Gister dus een Bitfenix Spectre PWM binnengekregen maar ik krijg hem niet draaiend. Heb hem aangesloten op het moederbord, op een 4pin header. Heb hem ook op een fancontroller aangesloten, 3pin. Bij allebei geeft de fan om de zoveel seconden een tikje (10 graden ofzo) en stopt dan weer. Te laag voltage lijkt me raar want op het hele bereik doet hij dit.

Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Btw, zo'n XSPC 750 pomp is wel leuk, maar ik betwijfel of die sterk genoeg is om door 3 blokken en een radiator te komen met genoeg stroming om ze ook echt koel te houden.
De pomp kan vloeistof tot 50 graden aan, daarna zegt XSPC dat ie beschadigd kan raken.
Misschien een Tweaker met advies voor een sterkere pomp, heb zelf twee van die XSPC 750's van Raystorm in m'n pc, en had vroeger de RASA versie (de vorige versie), deze doen het prima op idle en een CPU loop met 1 blok en radiator, maar de loop met een grote (3x12 bij 3x12) en twee GPU blokken heeft de pomp grote moeite hitte snel weg te voeren doordat de stroming te laag is.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchRam
Het worden uiteindelijk twee radiatoren (240 & 280), twee 7970 blokken en een cpu blok dus denk dat er best wat kracht achter moet zitten.

Zat zelf al te kijken naar de D5 pompen van XSPC. Deze zouden beter moeten presteren, zou dit wel afdoende zijn? Ze hebben ook nog een versie met twee D5's maar dat kost natuurlijk wel een lading knaken.

Als iemand betere merken/modellen weet dan hoor ik dat graag trouwens. Het is wel mogelijk om twee pompen achter elkaar te plaatsen toch?

[ Voor 41% gewijzigd door DutchRam op 28-10-2013 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-10 17:48
Persoonlijk zou ik voor deze combi gaan:

1x: http://highflow.nl/pompen...25-bay-station-15167.html

2x: http://highflow.nl/pompen...ingle-edition-no-top.html

De twee pompen zijn aan het reservoir vast te maken. Niet de goedkoopste oplossing, maar wel erg krachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchRam
Dat ziet er inderdaad wel stevig uit, maar de prijs wordt dan wel heel fors. Denk dat ik de tweede pomp dan koop als ik ook de tweede GPU erin zet. Dan kan ik de PC van nu koelen voor ongeveer 550 euro. Zonder die GPU is er ook minder flow nodig dus zou die D5 moeten voldoen, correct?

Planning dan nu:
Url Naam Omschrijving Prijs per eenheid Aantal Totaal Prijs

Totaal Fittings € 52,25

Totaal Slangen € 20,70

Totaal Additieven € 10,15

Totaal Fans € 48,57

http://www.caseking.de/sh...ackplate-79X0::18603.html Heatkiller Backplate € 26,90 1 € 26,90

http://www.caseking.de/sh...GPU-X%B3-79X0::18464.html Heatkiller GPU-X 79X0 € 92,90 1 € 92,90

http://highflow.nl/radiat...l-copper-280mm-14177.html Radiator NexXxoS UT60 € 67,95 1 € 67,95

http://highflow.nl/pompen...ingle-edition-no-top.html Alphacool D5 Pump € 69,13 1 € 69,13

http://highflow.nl/pompen...25-bay-station-15167.html Alphacool Dual D5 5,25 € 79,99 1 € 79,99

http://highflow.nl/water-...ck-intel-xs-rays-int.html XSPC Raystorm € 61,00 1 € 61,00

http://highflow.nl/radiat...im-dual-240-radiator.html MagiCool Slim 240 € 35,95 1 € 35,95

Totaal Radiatoren pomp € 433,82

Totaal Watercooling € 565,49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-10 17:48
Ik denk dat een pomp prima voldoet. 1500l/h is al aardig. Ga je ook een build blog maken? Ik ben wel benieuwd. Zit zelf met dezelfde kast, enkel met een R9 280 videokaart. Ik wil deze mogelijk ook gaan waterkoelen. Ook erg benieuwd naar je koelprestaties :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een enkele pomp is al meer dan zat. 2 van die dingen is nergens voor nodig en je zal er qua temps ook niets van merken.
1500l/h is al aardig.
Het is eigenlijk heel erg veel. Hoewel liters per uur niet echt veel zeggen, het gaat meer om de opvoerhoogte. Met meer opvoerhoogte blijven er meer liters per uur van over zodra je het door blokken gaat pompen. Een pomp die 1000ll/u doet met een opvoerhoogte van 2 meter, pomp bij 2.10m geen enkele liter meer. Dan kan je beter een pomp hebben die 500l/u doet met een opvoerhoogte van 3 meter.

Tegenwoordig zijn eigenlijk alle pompen ruim voldoende. Setups met meerdere pompen zijn eigenlijk niet nodig, ook niet met 4 blokken en 2 rad's. Enige voordeel is als er een pomp kapot zou gaan dat dit dan geen probleem is. Ik heb een setup gehad met CPU, GPU, NB, SB en mosfets met 2 rad's. Dit draaide op 300l/u Eheim 1046 pomp en dat ging prima.

[ Voor 76% gewijzigd door PilatuS op 29-10-2013 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchRam
ed14n schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:16:
Ik denk dat een pomp prima voldoet. 1500l/h is al aardig. Ga je ook een build blog maken? Ik ben wel benieuwd. Zit zelf met dezelfde kast, enkel met een R9 280 videokaart. Ik wil deze mogelijk ook gaan waterkoelen. Ook erg benieuwd naar je koelprestaties :).
Ik was het niet van plan maar ik wil best iets in elkaar tikken als ik eraan begin. Maar ik zal toch eerst wat geld vrij moeten maken though. 280 is toch praktisch dezelfde als de 7970 of niet?
PilatuS schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 19:20:
Een enkele pomp is al meer dan zat. 2 van die dingen is nergens voor nodig en je zal er qua temps ook niets van merken.
[...]
Het is eigenlijk heel erg veel. Hoewel liters per uur niet echt veel zeggen, het gaat meer om de opvoerhoogte. Met meer opvoerhoogte blijven er meer liters per uur van over zodra je het door blokken gaat pompen. Een pomp die 1000ll/u doet met een opvoerhoogte van 2 meter, pomp bij 2.10m geen enkele liter meer. Dan kan je beter een pomp hebben die 500l/u doet met een opvoerhoogte van 3 meter.

Tegenwoordig zijn eigenlijk alle pompen ruim voldoende. Setups met meerdere pompen zijn eigenlijk niet nodig, ook niet met 4 blokken en 2 rad's. Enige voordeel is als er een pomp kapot zou gaan dat dit dan geen probleem is. Ik heb een setup gehad met CPU, GPU, NB, SB en mosfets met 2 rad's. Dit draaide op 300l/u Eheim 1046 pomp en dat ging prima.
De D5's hebben: Pressure head at 12V: 3,7m
Maximum flow: 1500l/h.
Ik heb er niet veel verstand van maar lijkt me dat ik dan wel even goed zit. Kan altijd nog later kijken of mijn flow niet genoeg is. Het reservoir wat ed142n aangaf, vind ik echter wel een mooie. Kan ook gevuld worden zonder dat de slangen verlengd moeten zijn. Dat gaat sowieso gepruts schelen. En uitbreidmogelijkheden ben ik altijd fan van.
Over een kapotte pomp maak ik me geen zorgen trouwens, CPU heeft toch niet voor niks bescherming daarvoor en GPU kan nog hogere temperaturen aan? Mij kennende zal er uiteindelijk wel wat extra stuff voor gekocht worden, van die flowmeters met alarmpjes bijvoorbeeld maar ik zie het nu niet als een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De D5's hebben: Pressure head at 12V: 3,7m
Maximum flow: 1500l/h.
Ik heb er niet veel verstand van maar lijkt me dat ik dan wel even goed zit.
Is inderdaad meer dan genoeg. 2 pompen zou dan ook nutteloos zijn.
Pagina: 1