Advies over raar gedrag Crucial Ballistix op ASUS Z87-PRO

Pagina: 1
Acties:

• ovigo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:17
Beste mede-tweakers,

Zo een anderhalve maand geleden een nieuw systeembesteld bij Azerty en zelf in elkaar gezet:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 199,-€ 199,-
1Asus Z87i-PRO€ 152,30€ 152,30
1BitFenix Prodigy Zwart€ 63,80€ 63,80
2Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 173,85€ 347,70
1be quiet! Dark Rock Advanced C1€ 47,40€ 47,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 74,20€ 74,20
1be quiet! Straight Power E9 500W€ 82,10€ 82,10
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,21€ 86,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.123,51

Superblij mee, Ubuntu op geinstalleerd en een tijdje zonder problemen gedraait. Maar na nog geen maand begon het systeem rare artefacten te vertonen, vooral onder zware load (denk MATLAB simulaties op 4 cores, Portal of F@H). Eerst nog gedacht aan een softwarefout, maar een re-install op andere SSD vanaf nieuwe bootstick baatte niet. Na een iets te lange aanloop tot de conclusie gekomen dat het aan geheugen te wijten zou moeten zijn. 22 uur lang Memtest gedraaid, 27 passes, 0 errors. Vond ik al vreemd, maar goed het kan.
Toch maar eens geheugenstrips 1 voor 1 gaan testen. Sowieso merkte ik dat het enkele latch mechanisme van dit ASUS-bordje niet helemaal ideaal is, omdat de strip er aan de verre kant nog wel een niet helemaal goed in wil zitten, terwijl het latchje wel klikt. Puntje om op de letten dus.
(Stabiel definieer ik als F@H @ 3cores + firefox, plus film in VLC voor 10+ minuten zonder gek gedrag van programma's of gemelde segfaults in dmesg, het systeem is niet overgeklokt, XMP op 1600MHz ingeschakeld.)

Nu het vreemde.
strip 1 in bank 1 en strip 2 in bank 2 was dus instabiel.
Strip 1 in bank 1 is stabiel.
Strip 2 in bank 1 is stabiel.
Strip 2 in bank 1 en 1 in 2 is instabiel.
strip 1 in bank 2 is stabiel.
Strip 2 in bank 2 is stabiel.
Nogmaals 1 in 1 en 2 in 2 draait nu al twintig minuten steady, maar aan het begin wel 1 enkele segfault in F@H.

Het lijkt er dus op dat 1 strip altijd stabiel is, maar dat als ik er 2 strips in prik het heel makkelijk instabiel is. Maar ik snap niet meer waar dit aan kan liggen. Geheugenstrips die ondanks het feit dat ze uit 1 setje komen niet goed met elkaar overweg kunnen? Moederbord wat een shaky memoryslot heeft? Kan ik gewoon niet fatsoenlijk geheugenstrips in een bankje drukken?

Wat ook de oorzaak is, wat raden jullie me aan? Dit is mn dagelijkse (thuis)workstation, dus aan de ene kant wil ik m heel graag stabiel hebben, aan de andere kant heb ik weinig zin en tijd voor een eeuwig ruilspel met Azerty waarbij mn PC het de helft van de tijd niet doet omdat ik op onderdelen wacht. Laat staan dat ik weet welk onderdeel ik zou moeten willen inruilen. Enige wat ik nog zou weten te proberen is geheugen tijdelijk met een andere machine ruilen, kijken wat dat uithaalt.

Wat denken jullie?

Edit: Ik was gisteren niet meer wakker. Het niet low-profile geheugen stond nog in de lijst, maar was slechts een restje uit de originele wenslijst.

[ Voor 4% gewijzigd door ovigo op 23-10-2013 12:35 ]

• hoekies
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik denk dat ik weet wat het probleem is, de modules zijn niet gelijk module i = DDR3L en de andere DDR3..
.
De spanning van de modules is dan verschillend, de ene werkt op 1,35 Volt en de andere op 1,5 Volt.

Ik zou 1 van de modules omruilen voor een gelijke, ik zou de 1,5 Volt houden, zoals te zien op de link hieronder voor het geheugenadvies van crucial
http://www.crucial.com/st...?mtbpoid=52842522A5CA7304

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09-2025
Opgelost:P

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:00
Check even of het nu inderdaad zo is dat beide sticks op 1.35V draaien (kunnen ze uberhaupt van verschillende spanning worden voorzien? het feit dat er altijd een vdd readout is suggereert van niet).

Volgens iemand hier is 1.5v prima in-spec voor de L-variant (of DDR3 in het algemeen), dus dan zou ik vddr gewoon op 1.5v configgen.

• ovigo
mijn excuses voor de fout in de originele post, het gaan om twee modules van het low profiel geheugen. dus dat is het probleem niet. (Daar was ik zelf ook nog wel achter gekomen hoop ik).

• hoekies
Je hebt volgens je specs de 1,35 Volt versie van de modules.

Volgends de asus memory vendor list zijn er low power modules die ondersteund worden, maar de jouwe staan er niet bij.
http://www.asus.com/Motherboards/Z87IPRO/#support_Qvl

Ik denk dat de modules daardoor gewoon 1,5 Volt voor de kiezen krijgen, als ik de link van Thralas bekijk zou dat moeten kunnen en de review in de link hieronder bevestigd het.

productreview: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU review door Don Roberto

Omdat niet alle modules gelijk zijn hoeft dat voor jou modules niet te gelden.
Kan je in Het BIOS kijken welke spanning de modules krijgen en eventueel de spanning op 1,35 Volt vastzetten om te testen?

Een andere optie om het een en ander uit te sluiten is om modules van een kennis te lenen om te kijken of het probleem dan weg is.

• ovigo
Bedankt voor de snelle onderbouwde reactie :)
Ik had in de BIOS wel XMP aangezet, de voltages zijn volgens de bios gewoon 1,3-1,35 V.

Na een ochtendje F@H bleek trouwens de twee stripjes samen nu weer instabiel. Dat is in ieder geval consequent, wat ik op zich ook wel fijn vind qua sanity-check. Het tweede XMP-profile gaf 1,3-1,5 V. Als ik het goed heb zitten die profiles op de modules, en zouden ze dat dus aan moeten kunnen. Dat maar aangezet, kijken of dat helpt.

Maar zijn er mensen die er ervaring mee hebben dat brakke memorysloten (of misschien heb ik zelf te veel lopen mieren bij het in elkaar zetten), dit sorot symptomen kunnen geven?

• hoekies
Toen je de geheugen modules met memtest hebt getest heb je toen de modules ook alleen getest of alleen met zijn tweeën?

Ik zie op het internet dat in sommige gevallen er geen error komt als de modules samen worden getest, maar wel als ze alleen worden getest.

Toen je de modules hebt getest heb je de modules t.o.v. elkaar gedraaid en toen weer getest?
De reden daarvoor is dat een klein deel van e modules niet getest kan worden omdat het gebruikt/gereserveerd wordt voor de processor , Bron:

http://www.memtest.org/download/1.55/memtest86+-1.55/FAQ

- Which memory is tested?

As much as possible of the system memory is tested. Unfortunately memtest86+ can usually not test all of the memory. The reason for this is that todays processors have become so complex that they require a small amount of memory to keep accounting data of the processor state. If memtest were to write over these areas the state of the processor becomes invalid and it's behaviour unpredictable. Alas it is also impossible to relocate these areas in the memory.

This means that a small area of your memory can not be tested by memtest. If this part of the memory is defective you will know soon enough though as the processor, or parts of the processor simply won't work correctly if this part of your memory is defective. Do realise though that in very rare cases memtest will show no errors even though the module is defective, not because memtest can't detect the error, but because memtest can't test the area the error is located in.

Dat je een brakke geheugenslot hebt denk ik niet, omdat je de individuele modules in de verschillende sloten hebt gehad zonder de problemen.

[ Voor 61% gewijzigd door hoekies op 23-10-2013 19:19 ]

• TunefulDJ_Mike
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-01 18:08
Ik heb dit probleem een tijd geleden ook gehad maar dan met 4 modules (2kits van 8gb) na herhaaldelijk testen kwam er niks uit de enige conclusie kon trekken is dat me systeem stabiel draaide met elke dimm separaat, tevens kwam ik er achter dat wanneer ik 3 bepaalde banken in me systeem ik geen probleem had en daarna de 4e erbij deed en problemen kreeg. Ben toen gewoon terug gegaan naar de winkel waarbij ik vervolgens een nieuwe kit heb gekregen. Ik zou dus gewoon naar de winkel gaan en je probleem voorleggen vind zelf dat Azerty over het algemeen goede service geeft.

Today me will live in the moment unless it's unpleasant in which case me will eat a cookie

Pagina: 1