Computer upgraden of totaal nieuwe bouwen?

Pagina: 1
Acties:

• Relative
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07-2025
Beste Tweakers,

Eén van de eerste keren dat ik een topic open om jullie advies te vragen. Hoop dat ik het topic goed geplaatst hebt etc.

Een jaartje of 3 geleden heb ik voor het eerst in mijn leven een computer samengesteld en in elkaar laten zetten door een bedrijf. Welk bedrijf dat geweest is weet ik niet. Iets staat mij bij van Alternate.

Me computer wordt wat langzamer en ik kan de huidige spellen op Low/Medium niet zo goed meer bijbenen. Films afspelen (x264 HD) doet hij overigens nog prima. Daar niets aan op te merken. Mijn pc zou dus weer moeten voldoen aan de hedendaagse praktijken. De games hoef ik niet op Ultra High te spelen, moet gewoon een beetje mooi en soepel zijn. Draai nu namelijk alles over het algemeen op Low. Zelfs Farming simulator 2013. En dat vind ik erg storend. Binnenkort ook een Lan-Party waar de nieuwe COD: Ghosts gespeeld gaat worden. Deze zou ik dan wel een beetje goed en mooi willen spelen.

Kan ik mijn pc nog upgraden of zou ik een totaal nieuwe kopen? Voorkeur ligt natuurlijk bij upgrade omdat het goedkoper is, maar als ik daarmee, als metafoor, een dikke ferrari motor in een lelijke eend ga leggen hoeft dat voor mij ook niet. Het moet het wel waard zijn, nog eventjes mee kunnen.

Onderstaande mijn pc specs;
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA770T-UD3P€ 0,-€ 0,-
1XFX Radeon HD 4890 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1WD Black SATA 3 Gb/s WD1001FALS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster 2333HD Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Op mijn moederbord heb ik nog 2 x 2GB Ram geheugen. Ook zit er nog een DVD-rom speler+brander in. Maar bovenstaande isin grote lijnen mijn systeem. Ook het scherm (staat ook in bovenstaande tabel) wat ik heb is al wat aan de oudere kant. Toen ik nog helemaal into the computer wereld was, weet ik nog wel dat het aantal MS een rol speelde. Misschien tijd voor een LED scherm upgrade? Een 2e optie als ik nog wat centen over heb.. Ik weet niet of dat de kwaliteit van spellen omhoog doet?

Nu de vraag. Upgraden (ik denk aan bijv. SSD schijf, nieuwe videokaart of er nog één bij als dat tot de mogelijkheden behoord, etc?) of totaal nieuwe in elkaar zetten? COD: Ghosts goed willen spelen is een beetje het uitgangspunt. En daarnaast hopelijk ook een beetje toekomstgericht. Battlefield 4 lijkt me namelijk wel een leuk spel.

Fijn dat jullie willen helpen:)

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als je Call of Duty: Ghosts wilt spelen heb je sowieso meer RAM geheugen nodig (6GB blijkbaar).
Je heb dan ook meteen een 64bit besturingssysteem nodig.

Je grafische kaart zit ook aan het minimum (net eronder of net erboven)
Hetzelfde voor de processor.

Aangezien je daarna ook Battlefield 4 wilt gaat spelen, lijkt het mij dus best om voor een nieuw systeem te gaan. (Je gaat toch praktisch alles moeten upgraden ;). )

DVD (het is toch DVD?) brander en HDD kan je behouden.

Wat is je budget ongeveer?

• Relative
Hmm, jammer. Nieuw systeem kost ook weer een hoop euro's. Bedankt voor het kijken btw!

Ja het is inderdaad een DVD speler. Edit*. Ik heb zelf het idee dat juist mijn HDD een hoop doet vertragen. Een nieuwe snelle frisse SSD erin geeft toch over het algemeen sowieso een goede boost?

Budget? Tja, Wat dacht ik er met een upgrade aan kwijt te zijn. Ik zat zo te denken aan 200 euro. Misschien 100 euro meer als dat de computer echt lekker snel maakt. Ik durf het eigenlijk niet te zeggen, ben niet zo thuis in de prijzen en hardware tegenwoordig.

• nielstiben
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-04 17:51
Ik denk dat je met een nieuw moederbord, processor en grafische kaart al heel erg ver komt.

Harde schijf kun je in ieder geval wel meenemen, en deze gebruiken voor de data. Als bootdisk kan ik een snelle SSD aanbevelen (Samsung 840 series EVO)
Of het beeldscherm aan vervanging toe is? Ik denk het zelf niet, aangezien dit volgens mij al een best mooi schermpje is (full-hd, 5ms inputlag) denk ik niet dat je extreem veel verschil gaat merken tegenover de nieuwere led displays, but tell me if I'm wrong.
Het RAM kan ook gewoon mee op het nieuwe moederbord, en kan dan evt. aangevuld worden naar 8gb.
Verder zal ik je Skythe Mugen ook meenemen, vergeet dan niet nieuwe koelpasta aan te brengen!

[ Voor 6% gewijzigd door nielstiben op 23-10-2013 00:30 ]

• Robbedem
Een SSD zal zeker helpen om programma's sneller op te starten enzo, maar in games zal het buiten de laadtijden niets doen.

Ik vrees echter dat het met een budget van 300€ niet mogelijk zal zijn om Battlefield 4 en CoD: Ghost vlot en mooi te gaan spelen. (met mooi denk ik dan aan medium/high settings en met vlot minimaal 60 FPS).
low/medium met minimaal 30 FPS zou wel mogelijk moeten zijn.

Toch een poging:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 750K Boxed€ 65,45€ 65,45
1MSI FM2-A55M-P33€ 41,45€ 41,45
1MSI R7790-2GD5/OC€ 115,-€ 115,-
1Cooler Master Elite 342€ 21,95€ 21,95
1Patriot PSD38G16002S€ 55,70€ 55,70
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 337,50

Ik weet niet wat voor geheugen je nu gebruikt. Het kan interessanter zijn om een iets duurder moederbord te nemen met 4 geheugenslots, je vorig geheugen meenemen en dan 4GB geheugen bij te kopen.

Wat mij echter beter lijkt voor u:
Koop een phenom II X4 955 of 965 via V&A. (<75€)
Koop een GPU (HD 7850 of beter, GTX 650 Ti Boost of beter 2GB) via V&A. (<125€)
Koop 4GB ram bij. (<50€)

Dan kan je waarschijnlijk nog wel een jaartje of twee verder voor weinig geld.
Eventueel kan je dan nog een SSD bijkopen. Geen reden om een snelle te nemen, want je hebt geen SATA-600 poorten. ;) (Kingston SSDNow V Series V300 120GB of Crucial 2.5" M500 120GB zijn al meer dan genoeg)

[ Voor 5% gewijzigd door Robbedem op 23-10-2013 01:48 ]

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
nielstiben schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 00:27:
Ik denk dat je met een nieuw moederbord, processor en grafische kaart al heel erg ver komt.

Harde schijf kun je in ieder geval wel meenemen, en deze gebruiken voor de data. Als bootdisk kan ik een snelle SSD aanbevelen (Samsung 840 series EVO)
Of het beeldscherm aan vervanging toe is? Ik denk het zelf niet, aangezien dit volgens mij al een best mooi schermpje is (full-hd, 5ms inputlag) denk ik niet dat je extreem veel verschil gaat merken tegenover de nieuwere led displays, but tell me if I'm wrong.
Het RAM kan ook gewoon mee op het nieuwe moederbord, en kan dan evt. aangevuld worden naar 8gb.
Verder zal ik je Skythe Mugen ook meenemen, vergeet dan niet nieuwe koelpasta aan te brengen!
Waarschijnlijk gebruikt hij nog DDR2 dus afhankelijk naar welke CPU die upgrade is nieuw geheugen ook wel handig.

• Relative
Super respons. Ik ben nu even werken en als ik thuis ben bekijk ik even welk geheugen ik heb. Uit mijn hoofd DDR3...

Scherm houd ik dus. Het is inderdaad gewoon een goed scherm naar mijn mening. En bij nader inzien ook geen optie om te upgraden qua geld.

Verder heb ik trouwens al een computer case, ik weet niet of daar nieuwe onderdelen inpassen? Deze link ik vanmiddag ook even. Een goede voeding zit er namelijk ook al in. Moet daar een nieuwe voor in de plaats komen? Zal hem vanmiddag even linken.

Als een SSD alleen snellere laadtijden toevoegt en verder niet veel in het spel brengt, hoeft dat voor mij ook niet. Dan zit ik de komende tijd wel gebakken met deze Harddisk.

Als ik het goed begrijp zou ik dus met een nieuw; moederbord, extra geheugen, nieuwe processor (waar een Scythe Mugen 2 op kan, geen prio maar ik heb hem wel liggen dus handig) en nieuwe videokaart voor rond de 300 euro klaar kunnen zijn voor de komende twee jaar en die spellen waar ik het over had?

Voeding, Harddisk, DVD-rom, Mugen 2 houd ik dan, mits deze aan de voorwaarde voldoen. Ben z.s.m. terug met de specs van de voeding, ram geheugen en de computercase.

P.S is het geen mogelijkheid mijn bestaande videokaart erbij te draaien voor extra power? Of is dit alleen maar een bottleneck?

Thanks voor de moeite heren!

[ Voor 5% gewijzigd door Relative op 23-10-2013 10:11 ]

• Relative
Oke zie hieronder de totaal specs van mijn computer met als laatste drie de kast, het geheugen (4gb, 2 x 2) en de voeding;

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA770T-UD3P€ 0,-€ 0,-
1XFX Radeon HD 4890 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1WD Black SATA 3 Gb/s WD1001FALS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster 2333HD Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 334€ 0,-€ 0,-

Zou ik met deze kast en voeding door kunnen gaan om het moederbord, videokaart en processor te upgraden?

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-04 17:23
nielstiben schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 00:27:

Dit + het ram vervangen omdat dit ddr2 is

• Relative
:)

Op zoek naar een nieuw moederbord, een nieuwe proccesor en een nieuwe grafische kaart. Wellicht ga ik voor het eerst eens de tweedehandsmarkt bekijken. Zal toch niet veel mis mee zijn?

Btw, volgens mij is mijn geheugen gewoon DDR3 hoor. 'Geheugentype DDR3' Of zie ik hier iets verkeerd?

Bedankt voor de input Budgetman

[ Voor 5% gewijzigd door Relative op 24-10-2013 22:27 ]

• Robbedem
Je geheugen is idd DDR3, dat kan je hergebruiken.
Als je geheugen bijkoopt, neem dan 2 x 2GB, dan werkt het sneller dan 1 x 4GB.
Let er wel op dat je een moederbord koopt met 4 geheugensloten als je je RAM wilt hergebruiken.

Nieuw krijg je dan bijvoorbeeld zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 69,95€ 69,95
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 55,95€ 55,95
1Sapphire R7 260X 2GB GDDR5 OC€ 120,99€ 120,99
1Mushkin DDR3 PC3-10666 9-9-9-24 Essentials€ 33,49€ 33,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 280,38

• Relative
Oke! Bedankt voor het kijken naar de onderdelen.

Hoe kom je bij de keuze van de CPU, moederbord en GPU. Het zijn geen veel gebruikte en best verkochte producten. Correct me if i'm wrong.

Leuke samenstelling wel, tot zover ik daar verstand van heb.

edit; Het moederbord heeft 2 x een pci Ingang. Zou ik dus mijn bestaande Videokaart erbij kunnen draaien? Meer videokaarten = meer power?

edit2; Moet ik de R7 en R9 kaarten zien op een vervolg van de HD series. Ik zelf heb nu een kaart uit de HD4000 series, hierna zijn de 5000, 6000 en 7000 series gekomen. De 7000 series zijn op het moment het duurste. De R7 series zijn goedkoper dan de 7000 series. Is de R7 een opvolger van de 7000 series?

edit3; Waarom geen HD 7790 ipv de R7260x. In reviews lees ik dat ze qua prestaties overeen komen. De HD7790 is daarentegen goedkoper?

[ Voor 57% gewijzigd door Relative op 26-10-2013 21:11 ]

• Relative
Als ik van de bovenstaande setup van Robbedem uit zal gaan (de upgrade bevalt me wel), heb ik geen idee of mijn voeding die ik nu heb het wel zal houden. Ik kan bij de onderdelen niet vinden hoeveel watt ze gebruiken. Jullie een idee?

Ikzelf denk wel dat het voldoende is. 520 Watt voeding is over het algemeen voldoende heb ik het idee. Ik verbruik met dit huidige systeem exclusief beeldscherm 150 watt als ik gewoon aan het browseren ben, en maximaal het dubbele als ik aan het gamen ben.

-

Als ik de Sapphire R7 260x kaart bekijk, zie ik dat deze een PCI express 3.0 slot nodig heeft. Bij tweakers info staat bij het moederbord dat het moederbord dit slot wel heeft, maar andere sites melden dat er geen 3.0 slot bij zit. Ontgaat hier mij iets?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het maakt niks uit. PCIE is backwards en forwards compatible. Een PCIE 1.0 kaartje kan in een 3.0 slot en een 3.0 kaartje in een 1.0 slot. Of 2.0.

Wel moet je op de lanes letten, maar geen enkele kaart trekt nu 2.0 x16 vol, momenteel heeft 3.0 nog geen nut dus.

People as things, that’s where it starts.

• Relative
VasZaitsev schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 20:01:
Het maakt niks uit. PCIE is backwards en forwards compatible. Een PCIE 1.0 kaartje kan in een 3.0 slot en een 3.0 kaartje in een 1.0 slot. Of 2.0.

Wel moet je op de lanes letten, maar geen enkele kaart trekt nu 2.0 x16 vol, momenteel heeft 3.0 nog geen nut dus.
Ah oke! Is die vraag in ieder geval uit de wereld! :)

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Coevering schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:27:
:)

Op zoek naar een nieuw moederbord, een nieuwe proccesor en een nieuwe grafische kaart. Wellicht ga ik voor het eerst eens de tweedehandsmarkt bekijken. Zal toch niet veel mis mee zijn?

Btw, volgens mij is mijn geheugen gewoon DDR3 hoor. 'Geheugentype DDR3' Of zie ik hier iets verkeerd?

Bedankt voor de input Budgetman
Hey man, goed dat je aan de 2de hands markt denkt. Ik koop zelf al jaren al m'n pc onderdelen 2de hands en heb nog nooit problemen gehad (resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst! :P) dus kan het je alleen maar aanraden.

Zoiets?
40 V&A aangeboden: Gigabyte GA-Z68MA-D2H-B3
140 V&A aangeboden: Intel Core i5 2500 Boxed
130 V&A aangeboden: Sapphire Radeon HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5
310 totaal

Dat draait Cod: Ghost meer dan prima lijkt me zo :)

Cpu en Mobo zijn wat oudere technieken maar je moet je vooral niet gek laten maken door de markting van Intel, die 15-20% theoretische cpu verbeteringen in programma's die van alle cores gebruik maken ga je simpelweg niet merken in games.

Die videokaart is een beest, als je iets 2de hands moet kopen is het wel de videokaart want de prijzen daarvan gaan veel harder achteruit door de betere competitie en snellere doorstroming in de GPU mark dan in de CPU markt.
P.S is het geen mogelijkheid mijn bestaande videokaart erbij te draaien voor extra power? Of is dit alleen maar een bottleneck?
De 4 serie trekt al veel stroom en met nog zo'n kaart moet je zeker een nieuwe voeding kopen, dat is dan weer vrij veel geld waarvan je alweer een nieuwe kaart kan kopen

Hoop dat je een beter idee hebt van waar je achteraan kan gaan

[ Voor 15% gewijzigd door Flaat op 27-10-2013 22:26 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zou het moederbord nog niet wegdoen, alsook je ram.

V&A aangeboden: AMD Phenom II X4 965 Black Edition

Quadcore phenom voor 65 euro.

http://tweakers.net/categ...DE6XYWh0lUwskMSNzS6BgbS0A
Geheugen, voor rond de 30 euro heb je 2x 2GB

videokaart, nieuw!
pricewatch: MSI R7850-2GD5/OC

pakweg 225 euro. Blijft er wellicht nog ruimte voor een SSD ;)
V&A aangeboden: Samsung 840 series 120GB
120GB voor 70 euro.

Je PSU zal genoeg power hebben, daar de HD7850 behoorlijk zuinig is.

[ Voor 64% gewijzigd door Madrox op 28-10-2013 03:10 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Robbedem
Het hangt er wat vanaf of je liefst alles nieuw hebt. Als dat niet hoeft, kan je al een redelijke verbetering krijgen met weinig geld.
Het voorstel van Madrox is bijvoorbeeld goed.

Als je wel alles nieuw hebt, heb je het voordeel van garantie.

Het verschil tussen de processors (Athlon II 760K vs Phenom II 965) is een beetje moeilijk en technisch.
Maar gemiddeld zijn ze ongeveer even snel. Het voordeel van de phenom is dat je daarvoor geen nieuw moederbord moet kopen.
De keuze is aan u. ;)

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
@robbedem

het is wel de bedoeling dat het een upgrade is he de volgende pc!!!!!
wat heeft hij aan een 750k en een gtx260???

@TS
kijk eens of je cpu ook kan unlocken? met het moederbord kan het in elk geval.
ook overklokken zou kunnen aangezien er een goede koeler op zit, potentieel is de cpu net zo snel als een 965be phenom 2.

videokaart is de belangrijkste upgraden probeer of de V&A voor 130e een hd7870 of voor 90e een 7850 (wel 2gb!!!!).

verder tja geen pc is snel zonder ssd zou dit in elk geval eerder upgraden als geheugen.
cod ghosts geloof ik geen bal van dat het 6Gb of iets in de buurt daarvan gaat gebruiken, meeste spellen halen nieteens 2GB ram.

Nukezone FTW

• Robbedem
@ Powrskin
Waar haal je die GTX 260 opeens vandaan?
Ik stelde minimaal een HD 7790 voor, maar zei er al bij dat het beter zou zijn om toch voor een HD 7850 of GTX 650 Ti Boost te gaan.

De Athlon II X4 760K en de Phenom II X4 965 zijn sneller dan de Phenom II X3 720 die hij nu heeft.
Het is idd dat de singlecore snelheid niet enorm veel hoger ligt, maar toch ook weer niet verwaarloosbaar:
Passmark:
Phenom II X3 720: 973
Phenom II X4 965: 1194
Athlon II X4 760K: 1367

De totale snelheid is toch weer 50% meer (voornamelijk door de extra core).
Passmark:
Phenom II X3 720: 2715
Phenom II X4 965: 4286
Athlon II X4 760K: 4439

Dit is ook de reden waarom ik aanraad om een Phenom 965 processor via V&A te kopen. Het is het niet echt waard om het moederbord te vervangen als het budget maar 300€ is.
Anders zou het natuurlijk beter zijn om een nieuw AM3+ moederbord met bijvoorbeeld een FX-6300 te kopen. Dan schiet er echter geen geld meer over voor een grafische kaart en RAM..., laat staan een SSD.

• Relative
Flaat, Madrox, Powerskin en Robbedem, heel erg bedankt voor het meedenken!

Ik heb alle adviezen tot mij genomen en ik denk dat ik het volgende doe;
- Ik hou dit moederbord.
- Plaats extra 2 x 2GB bij. Maakt een totaal van 8 GB Ram
- Nieuwe videokaart (hetzij nieuw, hetzij 2ehands)
- Mogelijkheden bekijken van het overklokken van deze CPU

Als opties heb ik dan nog;
- Mocht het niet genoeg zijn toch een tweehands Athlon II X4 955/965
- SSD voor de snellere laadtijden en feeling.

Ram geheugen koop ik bij vraag & aanbod . Kan weinig mis mee zijn.

Nu op zoek naar een nieuwe videokaart. Moet ik nog ergens rekening mee houden? Mijn moederbord heeft één PCI slot voor een videokaart.
Welke kaart raden jullie mij aan? HD 7790,7850, 7870. Ik naam aan hoe hoger hoe beter?

edit;

Is dit wat? V&A aangeboden: Sapphire Radeon HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5
Deze zou op mijn moederbord moeten passen lijkt me?

P.S Wat vinden jullie btw van dit bovenstaande plan?

[ Voor 15% gewijzigd door Relative op 02-11-2013 18:46 ]

• Robbedem
Als opties heb ik dan nog;
- Mocht het niet genoeg zijn toch een tweehands Athlon II X4 955/965
- SSD voor de snellere laadtijden en feeling.
Het is Phenom II X4 955/965
Geen Athlon nemen, want dat gaat niet op je huidig moederbord passen. ;)

Volgens de pricewatch heeft je moederbord nog maar een PCI-e x16 poort (en dus geen 2.0)
Ik vermoed dat het daardoor niet nuttig is een zware grafische kaart te nemen. (De kaart zou dan belemmerd worden door de beperkte bandbreedte van de PCI-e poort)
Een HD 7870 lijkt mij dan echt het maximum.

• Flaat
http://www.gigabyte.eu/pr...uct-page.aspx?pid=3302#ov
Ultimate graphics performance with PCI-E 2.0 x16 interface

Volgens de website van gigabyte wel, hoewel dit de ud3 is niet de ud3p (die kan ik niet vinden)
maar alle 770chipsets lijken PCi-e 2.0 te hebben.

Lijkt mij een goed plan, de 7870XT is een beest van een kaart die je zeker nog een tijdje kan gebruiken.

1 extra stick ram voor 6gb totaal is ook prima. Let wel op dat je problemen kan krijgen met verschillende typen en snelheden ram. Je kan het beste alles 1 type hebben, hoewel het net zo goed kan dat het wel werkt met mixed ram.

Je zal zeker even moeten kijken of je de 4de core van je x3 kan unlocken, dat zal bij de meeste games wel een verschil opleveren. Hier een korte uitleg van hoe het moet: http://www.anandtech.com/show/2927

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
heeft ook gewoon pci-e 2.0
7790 of 650ti is te duur voor wat je ervoor terugkrijgt. paar tientjes meer en je zit direct bij de echte sterke kaarten.

unlocken en overklokken en de 720 is gewoon net zo snel als de 965 en sneller als 760k (beetje miskoop).
moet wel zeggen overklokken zal meer doen als unlocken want zelfs nu doen de meeste spellen niet veel met meer als 3cores.

Nukezone FTW

• Relative
Oke. Bedankt voor de reacties.

Als het goed is heb ik al eens geprobeerd de 4e core te unlocken. Dit was niet gelukt, ik ga het toch nog een keer proberen. Ook het overklokken ga ik mijzelf in verdiepen, de laatste keer dat ik dat deed waren de waardes van de voltages fout en liep alles in de soep.

Ik ga het in eerste instantie proberen met mixed ram geheugen. Blijkt het niet te werken koop ik alles van 1 merk.

Mijn mobo heeft dus gewoon pci-e 2.0, dus daar kan ik een videokaart van opzoeken. Bezig met bovenstaande videokaart (zie vorige post).

Ook ben ik aan het zoeken naar een SSD schijf. Ik lees dat deze nieuwe schijven allemaal een SATA 600 port nodig hebben. Mijn mobo heeft alleen pata-100 en sata-300. Vormt dit een probleem? Is het toevallig omzeilbaar?

• Flaat
Nee Sata-600 is backwards compatible met Sata-300 maar de doorvoer snelheid gaat niet hoger dan 275 mb/s dus de volle snelheid van moderne ssd's ga je niet kunnen benutten (500+ mb/s). Dat maakt het verder niet nutteloos om een ssd te nemen je merkt de snelheidswinst bij random reads/writes vooral (boot, programma openen, game part loaden) en de doorvoer maakt daarbij niet zoveel uit.

• Relative
Nou ik heb gekocht;

-extra 4GB Ram geheugen (1333 mhz)
-Sapphire HD7850 OC 2GB
- Kingston V300 120GB SSD

Me oude games speel ik geweldig, alleen COD;Ghost totaal niet. Andere met een 7850 of vergelijkbaar spelen hem op High. Is mijn CPU een bottleneck?

• Relative
Flaat schreef op zondag 03 november 2013 @ 21:25:
Nee Sata-600 is backwards compatible met Sata-300 maar de doorvoer snelheid gaat niet hoger dan 275 mb/s dus de volle snelheid van moderne ssd's ga je niet kunnen benutten (500+ mb/s). Dat maakt het verder niet nutteloos om een ssd te nemen je merkt de snelheidswinst bij random reads/writes vooral (boot, programma openen, game part loaden) en de doorvoer maakt daarbij niet zoveel uit.
Oke, heb hem na dit bericht gewoon gehaald. Ready for the future ook dan :)

• Robbedem
Blijkbaar heeft COD: Ghosts momenteel nogal wat last van framedrops en dergelijke. Misschien dat het na een paar patches (en als je de 4e core unlocked krijgt) wel lukt.

• Relative
Robbedem schreef op vrijdag 08 november 2013 @ 00:32:
Blijkbaar heeft COD: Ghosts momenteel nogal wat last van framedrops en dergelijke. Misschien dat het na een paar patches (en als je de 4e core unlocked krijgt) wel lukt.
Ik heb andere spellen gespeeld en dat draait heerlijk. Ga binnenkort overstappen van een X3 720 naar een X4 965. Hoop dat dit verschil merkbaar is! Wat denken jullie?

• Robbedem
Het verschil zou merkbaar moeten zijn, toch zeker voor CPU gebonden zaken.
Laat nog iets weten als je de CPU veranderd hebt en of het je bevalt. ;)

• Relative
Zeker :)

Twijfel nu tussen de X4 955 series of hoger en tussen de X6 1050 versies. 2 processors extra klinkt handig. Hoewel de snelheid van de X6 per processor lager ligt ten opzichte van de X4 versie heb je wel 2 extra processors.

Maar bestaan er games die 6 processors gebruiken? Denk het niet. Verder zal het in de algemene zaken wel moeten helpen. Even kijken :)

• Robbedem
Een AMD Phenom II X6 1100T is niet veel trager op singlecore snelheid dan een Phenom II X4 965 hoor.
Echter weet ik niet of dat met je huidig moederbord gaat werken.

De meeste huidige games hebben echter geen nut van meer dan 4 kernen.
Pagina: 1