Led lampjes bij de Lidl vandaan, en heb een klein probleem..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Ok, Lidl heeft nu van die kleine led lampjes in de handel, pakketje van 2, loopt normaal op 3x AAA batterijen (4,5 volt)

Nu wou ik 3 van deze mini armatuurtjes aan mn 3D-printer gaan hangen, maar er gaat iets verschikkelijk mis. De ledjes zijn in serie geschakeld, met een 15 ohm weerstand. Er eens een stukje oude led calculator software er op los gelaten, en die gaf voor 12 volt (ik wil geen batterijen) 18 ohm aan. Ik vond de waarde wat laag, magoed, online nog een andere calculator gezocht en die gaf dezelfde waarde.

Iig, weerstanden vervangen voor 18 ohm, aansluiten die handel, en kijken hoe het werkt.... Werkt super! :) Naja na 30 seconden ging er iets mis... de leds begonnen te flikkeren, en ik zag een beetje rook.... Armatuur even losgehaald, en guess what? zwartgeblakerde weerstanden.... :( Ik heb 1/4 watt weerstanden gebruikt, zelfde als wat er in zat, en ook aangeraden door de online calculator...

Mijn kennis van electronica is ook niet het je van het, maar ik dacht dat ik alles goed gedaan had... Maar er loopt blijkbaar teveel stroom waardoor mn weerstanden opfikken... Wat doe ik fout?

(printer wordt gevoed met een 500W cooler master ATX voeding)

Ik zal waarschijnlijk wel iets heel erg doms doen, maar vergeef mijn beperkte electro kennis...

Iig, bij voorbaat dank voor alle reacties en tips! _/-\o_

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Waarschijnlijk heb je toch weerstanden gebruikt die het te verstoken vermogen niet aankonden, te warm geworden. Heb je wel de goede forward voltage en current voor de LED's ingevoerd bij die calculator? Kan mij haast niet voorstellen dat die vermeld staan bij de LED's van de Lidl.

Als die 18 ohm klopt, zou je evt 3 weerstanden van 56 ohm parallel (= 18.667) kunnen schakelen, om de load wat te verdelen over meerdere weerstanden.

[ Voor 26% gewijzigd door Raven op 22-10-2013 20:21 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Klopt, ik was uitgegaan van 3,8 volt en 20 mAh.... maar ik heb het vermoeden dat deze leds een stuk meer mAh slurpen. Het formaat weerstand is ook hetzelfde als het origineel. Of de ATX voeding geeft stiekem meer voltage uit dan de rated 12 volt... maar voor zover geen problemen met de 3D-printer... Straks toch even doormeten.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kun je erachter komen wat voor type LED's er gebruikt zijn? En hier even een voorbeeldje van hoe de voeding de boel beïnvloed:

http://led.linear1.org/led.wiz

Stel ik voer deze gegevens in:
Source voltage: 4.5v (die is bekend gezien de 3*AAA)
diode forward voltage: 1.2v (verzonnen)
diode forward current (mA): 40 (verzonnen)
number of LEDs in your array: 2

Dat levert dit op:
R = 56 ohms, 56 ohm resistor dissipates 89.6 mW

Maar nu verander ik de voeding:
Source voltage: 12v

R = 270 ohms, 270 ohm resistor dissipates 432 mW

Dat verschilt nogal. Nu weet ik de forward voltage en current van jouw LED's niet, maar zo'n verschil in voeding levert wel een behoorlijk verschil in weerstand en te verstoken vermogen op.

edit: Heb je 2 multimeters bij de hand? Determining Forward Voltage of LED's ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 22-10-2013 20:41 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 08:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

een atx power supply heeft ook een heel stevige 5 volt lijn. dat zit veel dichter bij die 4,5 volt van de batterijen.

voltage zou je betste kunnen meten, als er geen load op zit zou het wellicht afwijken?

[ Voor 27% gewijzigd door leuk_he op 22-10-2013 20:39 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:45

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nu je het zegt, waarom heb je de 12V gebruikt en niet de 5V

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Raven schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:29:
Kun je erachter komen wat voor type LED's er gebruikt zijn? En hier even een voorbeeldje van hoe de voeding de boel beïnvloed:

http://led.linear1.org/led.wiz

Stel ik voer deze gegevens in:
Source voltage: 4.5v (die is bekend gezien de 3*AAA)

Dat levert dit op:
R = 56 ohms, 56 ohm resistor dissipates 89.6 mW

Maar nu verander ik de voeding:
Source voltage: 12v

R = 270 ohms, 270 ohm resistor dissipates 432 mW

Dat verschilt nogal. Nu weet ik de forward voltage en current van jouw LED's niet, maar zo'n verschil in voeding levert wel een behoorlijk verschil in weerstand en te verstoken vermogen op.

edit: Heb je 2 multimeters bij de hand? Determining Forward Voltage of LED's ;)
Oh humor.... die led calculator had ik ook gebruikt als second opinion... Helaas zijn de leds die ik gebruik niet waar ik van uit gegaan ben... Naja, ik moet maar even zien hoe ik dit fiasco op ga lossen. :/
Damic schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:43:
Nu je het zegt, waarom heb je de 12V gebruikt en niet de 5V
Dat is ook omdat ik de PCI-E stekker gebruik voor de voeding (eigenlijk voor de videokaart) en die heeft niet een 5V lijn. Een extra stekker vind ik eigenlijk geen optie.

(edit) Zonet nog het ingaande voltage gemeten, en dat is 11,99V.

[ Voor 68% gewijzigd door FiXeL op 22-10-2013 23:25 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:45

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Hazo ja.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breitsma
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-03-2023
Heb je de originele weerstandjes gemeten? Die 15 ohm lijkt me veel te laag.
De leds op mijn 12V ledstrip hebben bijvoorbeeld een 150 ohm voorschakelweerstand per 3 leds in serie.
Ik meet zo'n 3.1V per led. Dan valt er 12-(3*3.1) = 2.7V over de weerstand en loopt er 2.7/150 = 18mA aan stroom.

Als we in jouw geval uitgaan van 20mA dan staat er 15*0.02 = 0.3V over 1 weerstand. Als de voeding dan van 4.5 naar 12V gaat dan moet er dus 7.5+0.3 = 7.8V over de weerstand komen te staan.
De benodigde weerstand is dan 7.8/0.02 = 390 ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 21:04
Welke kleur LEDs waren het?
Bij rode is de berekening heel anders dan bij witte of blauwe.

Voor 3mm of 5mm standaard led:
Rood: Vf=1.6V tot 2V I=40mA
Wit/Blauw: Vf=3.2V tot 4V I=20mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Daarom moet je dus geen LED calculator gebruiken. Kom op zeg: zo moeilijk is die wet van Ohm toch niet?

Ennuh, waarom heb je niet 4 van die LED lampjes gekocht? Dan kun je er namelijk 3 in serie zetten
(of koop er 6; twee strengen van drie in serie). Die halve Volt zullen ze niet missen; gaan ze langer mee

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Waar komt de 3,8v vandaan? Normaal kun je 3,2volt voor blauw en ook wit aanhouden. En naarmate je naar de andere kant van de regenboog gaat zakt het voltage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breitsma
Daarom vind ik de 15Ω ook verdacht. Als je 3.2V voor de led hebt dan moet de weerstand 1.3V verwerken. Bij 15Ω kom ik dan op 86.7mA. Dat lijkt me veel te veel voor dit soort leds die met 3 AAA batterijen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 08:13

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Batterijen hebben ook nog eens een interne weerstand, of valt die in het niet bij 15 ohm?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breitsma
De interne weerstand zit normaal onder de 1Ω. Bij Alkaline AA is dat zo'n 150-300mΩ. Bij AAA zal dat wellicht iets groter zijn maar niet overdreven veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Witte LED's zijn normaal +/- 3v. 2 in serie zijn 6v volt.
Theoretisch zouden ze niet op 3x AAA (=4.5v) mogen branden maar dat doen ze prima op 2.1v per LED, daarom de hele lage weerstand. (20mA x 15 ohm = 300mV bij 20mA)

Uitgaande van de 2.1v per LED moet je bij een serieschakeling over de weerstand 12 - 4.2 = 7.8 volt.

De benodigde serieweerstand is dan 7.8 / 0.02 = 390 ohm

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hmmz, ik ben nog niet overtuigd. "serieschakeling" is op twee manieren op te vatten:
Afbeeldingslocatie: http://mooibroek.dyndns.org/LED.png
In het tweede geval staat er over de weerstand - bij volle batterijen - 1,5 Volt.
Er loopt dan dus een stroom van 100 mA; 50 mA per LED.
Da's wat veel, maar naarmate de batterijen leeglopen, wordt dat minder

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De eerste is serie, de 2e is parallel, rekenen met weerstanden zou mij bij de 2e een weerstand van 250 ohm geven, 220 tot 270 moet werken.

Maar van parallel uitgaande zou het wel kunnen kloppen. 3.6 volt voor de LED geeft 0.9 volt spanning over de weerstand, uitgaande van 40mA kom je uit op 22 ohm, met een beetje smokkelen en rekening houdend met de interne weerstand van een batterij zou 15 ohm dan wel kunnen kloppen. Dan zit TS fout met zijn aangegeven "serie"

Maar hoe hij op 18 ohm uit komt is mij een raadsel ;)

Ach, dan haal je voor een euro weer een nieuwe lamp. Ik heb die dingen ooit gebruikt als verlichting in mijn RC auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Ok, ik schaam me de ogen uit de kop, die zelfde die ik gisteren beter had moeten gebruiken... Het is een parallel schakeling zie ik nu net... :F

Als ik uitga van 4,5V voeding, 60mAh, (3x20) en een 15 ohm weerstand, dan wordt het voltage voor de led 3,6V.

Voor 12 volt moet de weerstand 140 ohm zijn, maar de eerstvolgende weerstand is 150 ohm. Bedankt voor het meedenken allemaal, en smakelijk lachen om mijn onoplettendheid mag natuurlijk. Ik ga nu met het schaamrood op de kaken wat weerstanden lampjes vervangen.... :o

[ Voor 3% gewijzigd door FiXeL op 23-10-2013 17:43 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breitsma
8.4^2 / 150 = 470mW.
Daar gaat je 0.25W weerstand van zweten.

Ik zou er zelf een serie schakeling van maken met 3 leds en een weerstand in serie.
Dan hoeft er nog maar 1.2V over je weerstand te staan en 20mA i.p.v. 60mA er door heen.
En persoonlijk zou ik voor een lagere stroom kiezen (en dus een hogere weerstand dan 60Ω).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb het idee dat TS inmiddels weet hoe hij het aan moet pakken, succes ermee.
Het topic leidt zoals meerdere die de revue al gepasseerd zijn toch wel naar een paar bedenkingen. Het fenomeen LED is voor een heel groot deel ontwikkeld uit het oogpunt van energiebesparing. De andere aspecten zoals de vele aardige mogelijkheden met design etc. laat ik dus even buiten beschouwing. Het hoofdstreven lukt inmiddels aardig, maar er komt wel onvermijdelijk de gedachte bij me op dat het met dezelfde LED's toch noch zuiniger moet kunnen. Namelijk als ik zie dat men het heeft over weerstanden die gloeiend heet worden, dan denk ik "dat moet toch anders kunnen". Want met al die weerstanden bijelkaar is dit bepaald niet niks. Ideaal zou dus zonder welke voorschakelweerstanden dan ook zijn en volgens mij zijn die er ook wel.

Ik zou er niet een apart topic aan hebben besteed, maar nu ik toch bezig ben wil ik je even wijzen op een klein schoonheidsfoutje, niet zo heel erg, want niet iedereen heeft een technische achtergrond en iedereen begrijpt wat je bedoelt:
FiXeL schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:23:
......, ik was uitgegaan van 3,8 volt en 20 mAh.... maar ik heb het vermoeden dat deze leds een stuk meer mAh slurpen.
LED's en andere stroomgebruikers slurpen geen mAh. Die h dient hier achterwege te blijven. De eenheid Ah of mAh is namelijk de eenheid waarmee de capaciteit van een batterij of accu wordt aangeduid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat van die warmte opwekkende weerstand is volgens mij maar 1 oplossing voor: de voedingsspanning moet zo dicht mogelijk bij de totale diode forward voltage liggen. Of je moet de warmte ergens anders voor kunnen gebruiken.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Da's niet waar. Je kunt een inductor gebruiken die "afgestemd" is op de LED(s) in kwestie.
Als je die inductor via een FET, aanstuurt met een multivibrator en de positieve puls precies genoeg energie bevat om de LED optimaal te laten branden èn de negatieve puls de sperspanning van de LED niet overschrijdt, kun je een "rendement" van ± 98% halen.

Rendement tussen aanhalingstekens omdat 't hier alleen gaat om de aan de LED toegevoerde energie; voor het uiteindelijke rendement, moet je 't nog vermenigvuldigen met de lichtopbrengst van de LED.

Ander alternatief is de LED(s) aansluiten op een stroombron (en dus niet op een spanningsbron)
Die jaagt gewoon 20mA door één - of meer LEDs in serie - ongeacht de spanning die daar voor nodig is.
Daar moet je volges mijn ook een "rendement" van > 95% mee kunnen halen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Moet ik bij optie 1 aan http://www.edn.com/design...ED-without-wasting-energy denken en bij optie 2 aan http://www.circuitsonline...onstante-led-voeding.html ?

[ Voor 38% gewijzigd door Raven op 25-10-2013 17:01 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 22:45
Die tiende Watt die je bespaart door je 12V omlaag te transformeren is erg nuttig als je op batterijen werkt, maar op netspanning is dat de moeite niet waard.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Een tiende watt is inderdaad de moeite niet waard. Voor 100 afzonderlijke lampjes is dat nog maar 10 W.
Maar is het echt maar zo'n klein beetje? TS vertelt dat het LED's zijn van 3,6 V en dat het een voeding van 4,5V is. Drie AA-batterijen, maar dat slechts terzijde. Of toch niet, want je zegt zelf dat je het ingeval van batterijen wel relevant vindt.

Maar hoe je het ook bekijkt, die 4,5 V is 25 % te veel en dat moet je opstoken in die voorschakelweerstand. En die vervolgens naar wat TS meldt t.g.v. verkeerd berekenen loeiheet wordt en verbrandt. Voor dat loeiheet worden is toch echt wel wat vermogen nodig en dat vermogen ben je ook kwijt als je die weerstand met het zelfde aantal ohms wat groter dimensioneert.
Maar goed als jij vind dat 25% van het benodigde vermogen verspillen de moeite niet is, oké dan is verdere discussie weinig zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Super efficiënt is het natuurlijk niet, maar bekijk het ook zo: De kosten voor het kopen en telkens vervangen van 3 AAA batterijen (in dit geval dus dan elke keer 9 stuks) zijn waarschijnlijk hoger dan het verlies van de weerstanden in combinatie met netstroom.

Ik vind batterijen maar niks, als het even kan, of oplaadbaar, of als een product een paar jaar met een setje kan doen (afstandsbediening) ok, vooruit dan maar. Maar gezien de 3D printer waar deze armatuurtjes voor bedoeld zijn al een forse ATX voeding heeft, wil ik natuurlijk niet meer met batterijen gaan lopen klooien.

[Hippie mode] Een lege batterij moet ingeleverd worden, en ook weer verwerkt worden, kost ook tijd en energie, of flikker jij die dingen gewoon in de prullenbak? [/Hippie mode]

Iig, het zaakje werkt, voor de zekerheid heb ik toch gekozen om een 2 weerstanden parallel te zetten, een 270 ohm en een 330 ohm. Dan kom ik op ongeveer 146 ohm uit wat vrij dicht bij de benodigde 140 ohm komt. (en de belasting wordt over 2 weerstanden verdeeld, de ene iets meer, magoed.)

Het hele verhaal werkt nu perfect. :) Als de armatuurtjes een tijd aangestaan hebben dan worden ze wel warm, maar de warmte op de weerstanden viel best mee. Iig, als de printer gewoon wat bezig is, en ik ben er niet bij dan staan ze niet aan. (zet ze alleen ff aan om te checken of alles goed verloopt)

Iig, deze blunder is toch tot een goed einde gekomen. :)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Zoals altijd bij DIY elektronica: Als het betrouwbaar genoeg en goed genoeg werkt voor je toepassing: klaar! :D

Waarschijnlijk kijk jij niet fulltime naar de leds, dus ook vrijwel al het licht wordt verspild :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Moet ik dat als een versimpelde versie van http://www.ebay.com/itm/D...ain_0&hash=item5650082ebf zien?
Jammer dat er zowel bij jouw als mijn link geen info staat van wat je moet aanpassen indien er meerdere LED's aangesloten worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 27-10-2013 16:45 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Jouw eBay link geeft die informatie wel:
DC Converter Constant Current Voltage 5-35V to 1.3-30V LED Driver Charger LM2596

Dus je kunt de stroom regelen tot 0.4A (staat in de tekst) en je kunt maximaal 30V drop maken, dus dat zijn grofweg 20 leds van 1,5V.
Je moet alleen ff kijken wat de minimum ingangsspanning is als functie van het vermogen dat je afneemt, maar dat staat in de datasheet van de LM2596 en misschien ook in de informatie op eBay.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat is het bereik, niet info van wat er aangepast moet worden bij het aansluiten van meerdere LED's ;)

Als het dus om LED's in serie gaat de spanning verhogen en bij parallel de spanning op 1,5v (of wat dan ook van toepassing is) laten en dan de stroom verhogen(?).

Maar dat ding lost hopelijk het probleem van hete weerstanden op?

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 27-10-2013 17:55 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nou nee, want die weg te werken spanning gaat nu in de transistor zitten. Het is nl. niet een geschakelde voeding. Ook het weg te werken vermogen blijft daardoor hetzelfde als bij een weerstand. Beschouw in zo'n schakeling daarom als een automatisch geregelde weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Raven schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 17:54:
Dat is het bereik, niet info van wat er aangepast moet worden bij het aansluiten van meerdere LED's ;)

Als het dus om LED's in serie gaat de spanning verhogen en bij parallel de spanning op 1,5v (of wat dan ook van toepassing is) laten en dan de stroom verhogen(?).

Maar dat ding lost hopelijk het probleem van hete weerstanden op?
Het is een constante stroom regelaar, dus als jij een stroom van 20mA instelt dan past hij zelf de spanning aan tot die stroom gaat lopen. Hij kan de spanning tussen 1,3 - 30 V regelen, dus alles daartussen is goed :)
Handige dingen, en makkelijk zelf te maken maar spotgoedkoop via eBay etc.

Eigenlijk is dit een veel nettere manier om ledjes aan te sturen, zeker als je flexibel wilt zijn. Als je voedingsspanning en het aantal leds altijd hetzelfde zijn, dan kun je meestal goed uit de voeten met wat weerstandjes. Behalve als er echt heel veel vermogen moet worden verstookt, dan kun je een step-down converter gebruiken die efficiënt de spanning omlaag kan brengen zonder heel erg heet te worden.

Als je niet zeker bent van je ingangsspanning (batterijen bijv.) en als je achteraf nog het aantal leds wilt kunnen aanpassen dan ben je beter af met een constante stroom regelaar.
Ik heb bijvoorbeeld onlangs een 50-tal bordjes laten maken die precies dit doen:

Deze heeft 14 kanalen en op elk kanaal kun je ~0-12 rode LED's (21 Volt @ 3,6V ingang) aansluiten. Het geheel werkt op 3 AA batterijen maar je kunt ook een externe voeding tot 5V aansluiten.
De chip die de leds aanstuurt is de rechter, de hele kleine :)

Afbeeldingslocatie: http://www.ralphhuijgen.nl/sharing/IMG_20131027_183201.jpg
Ja, ik weet dat het solderen beter kan. Maar met 50 stuks te doen is het goed als het goed werkt :>

Jij hebt echter een vaste voeding en vast aantal leds, daarvoor kun je het beste gewoon een weerstand gebruiken, of een aantal weerstanden waarbij je de warmte verdeelt.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het is alleen lastig de juiste voeding te vinden...

12V DC en 3 10mm LED's (Vf 3.0-3.8V, 100mA), de weerstand wordt te heet.
13.5V DC en 4 LED's, weerstand wordt niet heet maar bij deze opstelling is er nu 2 keer een LED deels stuk gegaan. De spanning over de betreffende LED's is ineens hoger en de helderheid minder. Plus dat de diode-testfunctie van mijn multimeter de betreffende LED's niet meer iets kan laten gloeien. De multimeter gaf ook aan dat de spanning van deze voeding hoger was dan 13.5V.

Later maar eens een oud schoolprojectje onder het stof weghalen. Heb ergens een 5-12V regelbare voeding liggen, misschien dat het daar beter mee gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 27-10-2013 19:14 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Het verschil tussen 100ma en 60mA zie je waarschijnlijk amper. Dus laat ze eens branden op 80mA dan ben je al een stuk veiliger.

13.5V met 18-20 Ohm zou prima moeten werken als je leds 3V zijn.

Als je echt zeker wilt zijn dan zou ik een simpele LM317 kopen (paar cent) en als stroomregelaar gebruiken:
Dat ziet er zo uit: Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/davshomepage/bitmaps/curreg.jpg
En je kunt het zo berekenen:
http://www.reuk.co.uk/LM317-Current-Calculator.htm

Het vermogen wordt dan in je LM317 verstookt en het kan zijn dat je die dus tegen een stuk metaal moet monteren, maar bestel er twee en dan heb je de luxe dat pas te doen als het ook echt nodig is gebleken ;P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat heb ik zojuist geprobeerd, het verschil is inderdaad niet noemenswaardig. LEDjes zijn nog steeds zo vel dat er niet recht in gekeken kan worden :P Nu heb ik 3*LED, 12V DC voeding en 33ohm weerstand waar op dit moment 2.27V over staat bij 60mA, al was de spanning direct na aanzetten wel ietsje lager (2.21V).

LM317's heb ik volgens mij liggen, maar dan niet met de behuizing waar een koelblok aan kan maar behuizing vergelijkbaar met transistor, TO-92.

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 27-10-2013 19:49 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

3 leds op 100mA?

3 leds 60mA bij een 33 ohm weerstand?

De reden waarom het verkeerd gaat is dat je telkens de verkeerde weerstanden berekend of van een verkeerde stroom uit gaat. Een LM317 met een verkeerde opzet zal ook niet helpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
memphis schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 21:02:
3 leds op 100mA?

3 leds 60mA bij een 33 ohm weerstand?

De reden waarom het verkeerd gaat is dat je telkens de verkeerde weerstanden berekend of van een verkeerde stroom uit gaat. Een LM317 met een verkeerde opzet zal ook niet helpen....
Hoezo?

60mA * 33Ohm = 2.2 V. Dan blijft er ongeveer 10v over voor de drie leds...lijkt mij prima.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Juist!

10 volt voor 3 leds in serie waarbij de stroom 20mA is !!!!!!!

60mA is voor 3 leds paralel waarbij je een 3 tot 3.5V voor de leds moet rekenen en 9v voor de weerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
memphis schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 21:12:
...
...
Raven schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 19:07:
...
12V DC en 3 10mm LED's (Vf 3.0-3.8V, 100mA), de weerstand wordt te heet.
...
100mA voor een 10mm whitte led is niet abnormaal, dus wat is het nou.
Wat zijn de led specs?
Als het 3.? V bij 100mA is, dan zit het nu goed.
Als het 3.? V bij 20mA is dan houden ze het niet lang vol.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik pak even een willekeurige:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/181154
30mA.....

Dat LED's kapot gaan komt alleen door een te hoge stroom of spanning (het 1 is het gevolg van de ander)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Wat is je punt? Raven zegt dat zijn LEDs op 100mA rated zijn, dan is 12V 33Ohm prima.
Ik pak even een willekeurige:
https://www.sparkfun.com/products/11118
80mA.....

Leds zijn er in allerlei soorten en maten, je kunt niet zo uit de lucht raden wat de specs zijn.

Het is uiteraard waar wat je zegt, maar voor de lerende lezer is het belangrijk te onthouden dat een diode geen Ohmse weerstand is. Het voltage over een diode is altijd (vrijwel) hetzelfde en is (vrijwel) bepaald door de materiaal eigenschappen. Bij een heel klein beetje te veel spanning neemt de stroom exponentieel toe en zo ook de warmteproductie.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Sibylle schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 21:22:
[...]

[...]

100mA voor een 10mm whitte led is niet abnormaal, dus wat is het nou.
Wat zijn de led specs?
Als het 3.? V bij 100mA is, dan zit het nu goed.
Als het 3.? V bij 20mA is dan houden ze het niet lang vol.
De LED specs had ik al geplaatst ;) : Vf 3.0-3.8V, 100mA, 10mm
Al ben ik de kleur wel vergeten: blauw.
Juist!

60mA is voor 3 leds paralel waarbij je een 3 tot 3.5V voor de leds moet rekenen en 9v voor de weerstand
Even voor de duidelijkheid: Ik heb ze niet parallel maar in serie geschakeld. De specs zeggen 100mA, maar bij de huidige opstelling heb ik na de tip van Sibylle 60mA aangehouden bij het berekenen van de weerstandswaarde, zal de LED's morgen wat langer laten branden maar de eerste indrukken bij 33ohm voor 3 LEDs bij 12V zijn goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 27-10-2013 22:33 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Juist!

En dus bij dat laatste maar een piepklein deel van je oorspronkelijk haalbare rendement. Daar gaan alle mooie bedoelingen waarvoor LED-verlichting eigenlijk is ontwikkeld, ongeveer 60 % van al je energie wordt verspild in die weerstand. Op deze manier kun je beter zolang ze er nog zijn gloeilampen nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 27-10-2013 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Techneut schreef op zondag 27 oktober 2013 @ 22:51:
[...]

En dus bij dat laatste maar een piepklein deel van je oorspronkelijk haalbare rendement. Daar gaan alle mooie bedoelingen waarvoor LED-verlichting eigenlijk is ontwikkeld, ongeveer 60 % van al je energie wordt verspild in die weerstand. Op deze manier kun je beter zolang ze er nog zijn gloeilampen nemen.
Gloeilampen zijn geweldige dingen! :D Even een paar kJ condensator op paar honderd volt ontladen? Geen probleem! Probeer dat maar eens met een led })

Ctrl+k

Pagina: 1