Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-06-2024
Beste tweakers,
Ik heb recent een build gemaakt voor een vriend van mij.
Alleen toen ik een spel ging spelen (crysis 3) begon de cpu flink te overheaten (97c max!).
Het is een mini itx systeem met de volgende specificaties:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 70,45€ 70,45
1MSI FM2-A75IA-E53€ 73,-€ 73,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,49€ 53,49
1Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart€ 38,99€ 38,99
1Sharkoon SATA Kabel€ 1,80€ 1,80
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 83,90€ 83,90
1Crucial CT51264BA160BJ€ 29,50€ 29,50
1XFX Pro 550W€ 51,80€ 51,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,93

Er is alleen nog een msi gtx 660 toegevoegd.
Ik weet dat er zowiezo aftermarket coolpasta op moet.
Maar welke aftermarket cooler zal ik daarbij bij nemen?
De maximum hoogte van de cooler moet 60 mm zijn.
Qua luchtstroom zou ik echter al helemaal niet weten wat ik zou moeten doen.
Wel weet ik dat de luchtstroom verkeerd is aangezien alle hete lucht uit de boven kant komt en haast geen hete lucht aan de rechter kant waar het eigenlijk naar toe zou moeten stromen.
Wat zou het voordeel zijn van een extra fan bij de hdd bracket zijn? Of zullen de meeste problemen al opgelost zijn bij het vervangen van de pasta en de cpu cooler? Of is het verstandig om alle case fans te vervangen?
Het budget is 50 euro.
Ik hoop dat jullie mij met deze info kunnen helpen.
Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je zou met een stockkoeler geen 97 graden moeten halen. Ook al heb je vrijwel geen airflow zou het nog niet zo heet moeten worden. De vraag is dan ook of de koeler er wel goed opzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
Daar zal je best wel eens gelijk in kunnen hebben aangezien ik niet degene ben die het coolblock heeft geïnstalleerd dat had mijn vriend al gedaan omdat hij te ongeduldig was. Ik dacht dat hij zo'n makkelijk karweitje wel kon fixen dus heb m er maar op laten zitten maar dat zal m vast wel zijn.
Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Als er een goede koeler met past opzit (let op dat de fan inderdaad op CPU_FAN is aangesloten) moet de warmte aan de achterkant de kast uit gaan.
Stappenplan (stoppen indien effect goed genoeg is):
1. Voeding zo plaatsen dat deze de ventilator aan de bovenkant zit (voorkomt vacuum bij CPU fan).
2. Extra fan plaatsen (ca. 5 -10 euro) om de flow naar achter extra druk te geven. Check ook of de koelribben van de CPU fan in deze stand staan, eventueel herpositioneren (koelpasta, ca. 5 euro).
3. Eventueel een andere CPU koeler installeren (bijvoorbeeld Cooler Master GeminII M4 ca. 30 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
Voeding zit goed.
Zal eerst wel ff kijken of ik dat koelblok opnieuw kan instaleren.
Maar welke extra fan zou je dan nemen?
Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
1. Voeding zo plaatsen dat deze de ventilator aan de bovenkant zit (voorkomt vacuum bij CPU fan).
Dit maak echt niets uit. De voeding is sowieso geen onderdeel van de airflow. Verder is iets vacuum krijgen onmogelijk. Zelfs onder of overdruk krijg niet voor elkaar met een paar fans.
Maar welke extra fan zou je dan nemen?
Maakt opzich niet echt veel uit. Je kan er voor kiezen of iets te nemen wat lekker stil is of juist voor extra flow kiezen. Eigenlijk iedere fan voldoet verder wel.

[ Voor 30% gewijzigd door PilatuS op 22-10-2013 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
Ik wil een zo hoog mogelijke luchtstroom (met geluid rond de 21 db) want die xfx voeding is zowieso toch al niet zo stil.
Waar moet je opletten als je een hoge luchtstroom wil?
Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

CFM :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MaXxXx schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:36:
Waar moet je opletten als je een hoge luchtstroom wil?
CFM waarde. Dit staat voor de luchtverplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
Dus deze fan zou het werk prima moeten doen?
pricewatch: Cooler Master R4-L2R-20AC-GP, 120mm
pricewatch: BitFenix Spectre Pro PWM Zwart, 120mm
als ik een van deze er bij zou zetten zou ik dan ook de andere 120 mm fan die bij de coolermaster case komt moeten vervangen? Zo ja is het dan handig om de 80 mm fan ook te vervangen?
max

[ Voor 29% gewijzigd door MaXxXx op 22-10-2013 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXxXx
Probleem opgelost.
De standaard coolpasta was helemaal niet goed en zat niet op de cores maar aan de zeikant.
Heb nu schoongemaakt en zalman koelpasta erop gedaan die ik nog had liggen.
Rund nu aanzienlijk koeler maar er was ook een probleem met het het programma (HW monitor).
Dit gaf duidelijk niet de goede temperaturen door en na andere programa's er op te hebben gezet (die allemaal hetzelfde aangaven) ben ik erachter gekomen dat hij rond de 55-60 graden crysis 3 speelt.
Overigens was de koelpasta nogsteeds verkeerd en was de warmte die ik voelde echt en kwam niet van de videokaart.
Max
Pagina: 1