Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-07 00:54
Laatst heb ik een website ontworpen voor een apotheek. Allemaal prima. Heb er een modern, strak ontwerp voor gemaakt en alles op een Wordpress systeem gezet. Ik en de klant waren erg enthousiast over het resultaat.

Nu mailde hij me dat ze een nieuw logo hebben en of ik die even op hun site wil zetten. Ik opende de bijlage en het eerste wat ik dacht: dit is een grap.
Helaas is het geen grap en is het logo erg lelijk. Niet modern en is, waarschijnlijk, door iemand ontworpen die nog nooit eerder een logo heeft ontworpen. Niet schaalbaar ivm kleine tekst en dun lijntje, RGB kleuren met een gradient en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is gewoon een erg slecht logo, ook buiten het feit om of hij mooi of niet mooi is.

Ik kan het eigenlijk niet door m'n vingers krijgen om dat ding op die site te zetten, die qua vormgeving volledig is gebaseerd op het "oude" logo (wat wel erg mooi was). Het zou de site volledig naar beneden halen.

Wat zouden jullie doen in dit geval?

Dit is het nieuwe logo: http://cl.ly/S5P7 (tekst even geblurd, daar staan normaal 3 kleine letters, onleesbaar bij schaling)

edit: het oude/huidige logo heb ik niet ontworpen, het is een logo vanuit een ziekenhuis ingezet. Prima, professioneel logo en ik wil hem naar je PM'en als je nieuwsgierig bent. Zet hem liever even niet openbaar ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DJH op 22-10-2013 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-09 09:33
In ieder geval om opheldering vragen. Jij hebt toch tijd gestoken in het ontwerpen van een nieuw logo? Waarom zouden ze dat zo plotseling aan de kant schuiven?
Daarnaast; heb je een linkje naar jouw logo? Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht is het aanpassen van het nieuwe logo een optie: een vectorlogo van maken, dunne lijnen verwijderen, gradient weghalen etc. Wellicht heeft je cliënt hier geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
boe.i schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:55:
In ieder geval om opheldering vragen. Jij hebt toch tijd gestoken in het ontwerpen van een nieuw logo? Waarom zouden ze dat zo plotseling aan de kant schuiven?
Daarnaast; heb je een linkje naar jouw logo? Ben wel benieuwd.
Heb het oude logo niet ontworpen. Heb je een PM gestuurd met het oude ontwerp.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:55:
Wellicht is het aanpassen van het nieuwe logo een optie: een vectorlogo van maken, dunne lijnen verwijderen, gradient weghalen etc. Wellicht heeft je cliënt hier geen problemen mee.
Goed punt. Dit zal ik ook zeker doen, mocht hij er echt op moeten (en daarna dit project heel snel vergeten).

Er zijn (on)geschreven regels voor wat nou een goed, professioneel logo is. Ik zoek even naar de juiste woorden om de client er van op de hoogte te brengen dat zijn nieuwe logo niet aan die regels voldoet. Om hem heel subtiel uit te leggen dat zijn nieuwe logo lelijk is en afbreuk doet aan zijn branding. Tips daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:46

Onbekend

...

Je kunt ook gewoon aangeven dat je het logo graag iets aangepast wil hebben omdat dit op de website moet. Ze geven dan zelf wel aan of ze het er mee eens zijn...

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kunt toch je professionele advies geven, een met goede argumenten onderbouwd betoog waarom jij niet voor dat logo zou gaan? Eventueel stuur je ze een mockup met dat logo erop en dan zien ze zelf dat het er niet uit ziet. Als ze dat niet zien, so be it, zij zijn de klant. als ze alles in comic sans willen, dan moet je dat toch ook gewoon doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Aangeven dat er nu extra kosten aanzitten omdat de site weer aangepast moet worden aan het nieuwe kleurenpallet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
Kurkentrekker schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:23:
Je kunt toch je professionele advies geven, een met goede argumenten onderbouwd betoog waarom jij niet voor dat logo zou gaan? Eventueel stuur je ze een mockup met dat logo erop en dan zien ze zelf dat het er niet uit ziet. Als ze dat niet zien, so be it, zij zijn de klant. als ze alles in comic sans willen, dan moet je dat toch ook gewoon doen?
Klopt zeker. Uiteindelijk respecteer ik natuurlijk hun keuzes. Ze betalen, dus bepalen :)
Dit ding op die site zetten doet gewoon pijn als vormgever. Daarom wil ik in ieder geval mijn visie geven over deze verkeerde keuze. Mijn vraag is dan ook naar tips om dit op een subtiele manier duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Nou, dat is inderdaad erg lelijk zeg.. Heb ff een mockup gemaakt, zo ziet het er al een stuk strakker uit:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1974016/logoapothkl.png

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
DJH schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:27:
[...]

Klopt zeker. Uiteindelijk respecteer ik natuurlijk hun keuzes. Ze betalen, dus bepalen :)
Dit ding op die site zetten doet gewoon pijn als vormgever. Daarom wil ik in ieder geval mijn visie geven over deze verkeerde keuze. Mijn vraag is dan ook naar tips om dit op een subtiele manier duidelijk te maken.
Tsja, dan zul je toch echt met iets beters moeten komen dan 'ik vind het niet mooi', want daar zullen ze niet gevoelig voor zijn. Als je echter begint over dat de kleuren niet goed naar voren komen in combinatie met de res van het design (gokje?), of dat het logo slecht geschaald kan worden voor bijvoorbeeld gebruik in e-mail of in documenten, dat de stijl niet lijkt op de andere gebruikte ontwerpstijlen, (ook een gokje). Ik weet niet hoeveel 'autoriteit' je hebt, maar als je aangeeft dat in jouw professionele opinie als designer dit een absolute no-go is, dan moet dat toch ook wel wat zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:57
Vraag of je contact kunt krijgen met de ontwerpende partij van het logo om over wat zaken te overleggen#1. Zijn ze dat zelf dan weet je op welk 'niveau' je met je suggesties moet beginnen.

Is het een andere partij (dat betwijfel ik) dan kun je gewoon in overleg :p

#1:
• De gradient is lastig om te verwerken
• De lijntjes staan schaalbaarheid in de weg
• Etc..

offtopic:
Ik heb sterk het idee dat er iemand in de clipart-gallery van Office heeft zitten winkelen en daar zelf wat mee gefröbeld heeft 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door Carpento op 23-10-2013 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
MaximusTG schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 19:28:
Nou, dat is inderdaad erg lelijk zeg.. Heb ff een mockup gemaakt, zo ziet het er al een stuk strakker uit:

[afbeelding]
Thanks voor je mockup en de moeite :) Ziet er inderdaad minder lelijk uit. Mocht de klant niet toegeven, ga ik deze kant ook eerst op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
Heb op nette, duidelijke manier duidelijk gemaakt dat het logo niet professioneel oogt, met argumentatie erbij.

We zullen zien! Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Mintjes
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-09-2022
Zou je mij ook het oude logo kunnen sturen? Evt ook jouw ontworpen website? Ik hou zelf ook erg veel van ontwerpen. Hou ook erg veel van jou ontwerpen (ik volg je nu ook op dribbble :D). Ook zou ik graag horen hoe het nu afloopt. Kan ik veel van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-rez
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 10:34

D-rez

dexels

Lol, de persoon die dat logo verzonnen heeft zit waarschijnlijk nog op de basisschool of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de klant dat wil prima toch... lekker boeiend.

wel kan je aangeven dat het technisch niet mogelijk en dat je hem in png of het bronbestand wilt hebben (wat hopelijk geen paint bmp is :P)
Pagina: 1