Tele2 rekent kosten voor opgenomen voicemail berichten.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-03 12:27

Supercop

electronics is my game

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben al geruime tijd tevreden klant van Tele2 maar mij vandaag erg rot geschrokken door een rekening die ik van ze heb mogen ontvangen.

Ik was op vakantie in rusland en een aantal personen hebben tijdens mijn vakantie diverse voicemail berichten ingesproken, die ik bewust niet heb afgeluisterd omdat er exorbitante bedragen aan gekoppeld zijn.

Het blijkt echter dat wanneer iemand een voicemail bericht inspreekt, jij alle telefoonkosten voor rekening neemt. Als je in Nederland zit is dat normaliter geen probleem, maar in dit specifieke geval betaal ik de kosten voor een uitgaand gesprek in Rusland.

Op het Tele 2 forum wordt deze situatie bevestigd door een medewerker van Tele2

https://forum.tele2.nl/buitenland-183/kosten-omdat-iemand-mijn-voicemail-inspreekt-22070/

Volgens mij druist dit tegen alle wettelijke regels in, want als gebruiker moet jij zelf kunnen beslissen of jij deze kosten wilt maken door te kiezen om een bericht wel of niet af te spelen of zit ik er erg ver naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:48
Dankzij de Europese Commissie zijn er afspraken over roamingtarieven binnen de Europese Unie. Eén van die afspraken is dat binnen de Europese Unie geen kosten in rekening worden gebracht wanneer iemand je voicemail inspreekt.

Voor landen buiten de Europese Unie (waaronder dus Rusland), geldt deze regelgeving niet. Ik heb even vlug rondgekeken hoe de providers hiermee omgaan, de grote drie (Vodafone, T-Mobile en KPN) lijken ook buiten de Europese Unie geen kosten te rekenen voor het ontvangen van voicemail.

Echter de kleine prijsvechters lijken dit wel als melkkoe te gebruiken. Bijvoorbeeld Ben heeft het volgende in de voorwaarden staan:
Binnen de EU worden er geen kosten in rekening gebracht wanneer iemand je voicemail inspreekt. Buiten de EU wel. Wanneer je je voicemail wilt beluisteren gelden ook de kosten voor bellen in het buitenland.
Ik ben niet in de voorwaarden van alle prijsvechters gedoken, maar zo te zien is Tele2 zeker niet de enige die deze praktijken toepast.

Het advies wat ik je kan geven is voortaan de voicemail uit te schakelen voordat je een land bezoekt buiten de Europese Unie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Je kunt altijd nog een geschil aanspannen bij de Geschillencommissie Telecom, http://www.sgc.nl .Voorbeeld van een uitspraak inzake voicemail buitenland:
https://loket.degeschillencommissie.nl/ ... 3&cvt=2413

Hier is een uitspraak van de geschillencommissie... ik zou het zeker niet zomaar betalen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

Heel apart, als je telefoon uit staat, hoe weten ze dan welk tarief ze moeten rekenen? Ze hebben dan geen idee waar je je bevindt. En de voicemail centrale staat toch in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:12
Dit is toch al eeuwen zo? Oplossing is je voicemail uitzetten als je in het buitenland bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-05 11:15
Heb ik nog nooit meegemaakt en lijkt mij ook belachelijk. Waarom zou je moeten betalen voor iets waar je in principe geen controle over hebt? Dat is ook de reden waarom smsjes ontvangen ook gratis is. Zou inderdaad er achter aan gaan en een geschil/klacht indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:11
maarud schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:34:
Heb ik nog nooit meegemaakt en lijkt mij ook belachelijk. Waarom zou je moeten betalen voor iets waar je in principe geen controle over hebt? Dat is ook de reden waarom smsjes ontvangen ook gratis is. Zou inderdaad er achter aan gaan en een geschil/klacht indienen.
418O2 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:31:
Dit is toch al eeuwen zo? Oplossing is je voicemail uitzetten als je in het buitenland bent.
Met Catch22. Op 1 juli 2010 is het pas ingevoerd dat voicemail inspreken niet meer belast wordt in het buitenland (lees EU).
Geschil of klacht lijkt me dus weinig zin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:27

KrazyJay

Er zijn twee voicemailscenario's:

1: De telefoon staat uit.
Als jouw mobiele telefoon uit staat, kan jouw mobieltje niet bereikt worden, en wordt het gesprek doorgestuurd naar jouw Nederlandse voicemailcentrale. Dit is gratis, want het gesprek is nooit over de landsgrenzen gegaan.

2: De telefoon staat aan, en er is een doorschakeling actief naar de voicemail (met of zonder voorwaarden).
De kosten die gemaakt worden in het buitenland voor voicemail, worden gegenereerd doordat de telefoon aan staat, dekking heeft en een doorschakeling ingesteld staat. Wat er feitelijk plaatsvindt, is dat het gesprek naar jouw telefoon gestuurd wordt (want telefoon is bereikbaar), in dit geval in Rusland. Als het binnenkomend gesprek niet aangenomen wordt, wordt het gesprek vervolgens doorgeschakeld* naar de voicemailcentrale bij Tele2 in Nederland op jouw kosten. Dan kom je snel op hoge facturen uit, want je betaalt voor het ontvangen van het gesprek vanaf de grens, en een uitgaand gesprek naar de voicemailcentrale van Tele2 in Nederland.

* dit kan je raar vinden, maar de gebruiker heeft de controle over de doorschakeling, want er kan ook doorgeschakeld worden naar een andere mobiel (b.v. van de partner of werk), en kan dit dus ook uitzetten via ##002# (geldt ongeveer voor elke aanbieder). Wat wel vaak het geval is, is dat de aanbieder dit automatisch aangezet heeft bij activering van de simkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:06

Sorcerer8472

Mens sana?

Niet correct. Afhankelijk van hoe de provider haar netwerk heeft ingericht zal bij punt 1 de doorschakeling ook via de buitenlandse partij plaats kunnen vinden.

Eigenlijk is situatie 1 technisch gezien totaal niet anders dan situatie 2 aangezien de thuisprovider de doorschakeling altijd zou kunnen regelen (de call houdt dan gewoon op voor de buitenlandse provider, weten zij veel wat er verder gebeurt). Dit is iets wat nu ook eigenlijk bij elke provider gebeurt (even los van wat ze wel of niet factureren).

Er zijn verder alleen regels voor binnen de EU en ik ben bang dat je gewoon pech hebt :(

Maar het gaat gelukkig maar om € 3,49 toch?

Wees maar blij dat dit je vroeger niet bij KPN gebeurd was, daar kost bellen in Rusland "iets" meer dan bij Tele2, nog steeds nu :P Bij Vodafone ook trouwens, hoewel zij wel een zakelijke bundel hebben voor een paar tientjes waarmee je ipv € 3,50 per minuut ineens maar € 0,12 per minuut hoeft te betalen. 8)7

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

418O2 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 11:31:
Het mooie is dat je bij Tele2 niet even makkelijk zelf de voicemail uit kunt zetten. Dit moet je via de klantenservice laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercop
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-03 12:27

Supercop

electronics is my game

Topicstarter
@Sorcerer8472 helaas,
ik had het topic niet gestartt bij Tele 2. Bij mij gaat het om 85 euro :(.
Dit is helaas een typisch geval van kleine lettertjes, zoals Ricardo87 al aangaf, is dit een ordinair gevalletje van een cashcow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Auw!
Kijken of je via hun klantenservice coulance kunt krijgen? Is wel een erg groot bedrag, en waarschijnlijk heel veel minuutafronding wat bij die bedragen snel aantikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Sorcerer8472 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 15:29:
Niet correct. Afhankelijk van hoe de provider haar netwerk heeft ingericht zal bij punt 1 de doorschakeling ook via de buitenlandse partij plaats kunnen vinden.

Eigenlijk is situatie 1 technisch gezien totaal niet anders dan situatie 2 aangezien de thuisprovider de doorschakeling altijd zou kunnen regelen (de call houdt dan gewoon op voor de buitenlandse provider, weten zij veel wat er verder gebeurt). Dit is iets wat nu ook eigenlijk bij elke provider gebeurt (even los van wat ze wel of niet factureren).

[...]
Wat je van de technische kant vertelt kan correct zijn, dit is echter niet zo uitgelegd en gefactureerd naar de gebruiker (elke gebruiker feitelijk) toe. Dit uit eigen ervaring vanuit de kant van de provider van bij zowel KPN en Telfort (ook in de tijd van O2, we werden daarna KPN).

TS: kijk eens op je gespecificeerde factuur, zie je daar alle tijdstippen van bellen dubbel staan met verschillende prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

KrazyJay: jouw vorige post gaat ook over techniek, dus reageer ik door de dingen die niet helemaal kloppen tegen te spreken, en dan zeg je nu ineens dat het niet gaat om techniek?

Telfort en KPN hebben het ook gedaan vroeger. Daarna heeft Telfort het eerst afgeschaft, en daarna KPN tegelijkertijd voor binnen en buiten EU toen het eenmaal door de EU verboden werd (nog niet zo heel lang geleden, jaar of 2?) ... Vodafone en T-Mobile hadden het al langer afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
KrazyJay schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:26:
[...]

Wat je van de technische kant vertelt kan correct zijn, dit is echter niet zo uitgelegd en gefactureerd naar de gebruiker (elke gebruiker feitelijk) toe. Dit uit eigen ervaring vanuit de kant van de provider van bij zowel KPN en Telfort (ook in de tijd van O2, we werden daarna KPN).

TS: kijk eens op je gespecificeerde factuur, zie je daar alle tijdstippen van bellen dubbel staan met verschillende prijzen?
De klant snapt toch ook wel dat als je in het buitenland bent, dat je voicemail eerst naar het buitenland gaat en dan weer terug gaat naar Nederland en dat je dus dubbele kosten hebt?

Ik vind het eigenlijk niet eens onredelijk dat ze er kosten voor rekenen. Ze moeten die kosten immers ook betalen aan de roamingpartner.

Als je perse voicemail wilt en je wil er niet voor betalen in het buitenland, dan moet je een algehele doorschakeling maken die je nog in Nederland instelt. Of je moet een duo-sim nemen en je laar de tweede sim kaart bij iemand in Nederland, zodat die de instellingen voor je kan doorvoeren.
Supercop schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:01:
@Sorcerer8472 helaas,
ik had het topic niet gestartt bij Tele 2. Bij mij gaat het om 85 euro :(.
Dit is helaas een typisch geval van kleine lettertjes, zoals Ricardo87 al aangaf, is dit een ordinair gevalletje van een cashcow.
Tele2 moet afdragen aan de roamingpartner en jij verwacht dat je niet hoeft te betalen? Als het zo werkt, dan ga ik voortaan elke avond in een restaurant eten. Ik hoef immers toch niet te betalen...

[ Voor 33% gewijzigd door Trommelrem op 24-10-2013 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Als Tele2 niet al zelf doorschakelt ipv het door de andere provider te laten doen, dan zijn de kosten van Tele2 waarschijnlijk nog geen 2 euro. Ze maken juist marge op afrondingen, plus Rusland is qua inkoop volgens mij helemaal geen duur land (dacht dat je met zo'n roamingsim er ook voor 30 cent ofzo kon bellen), maar omdat het een land is waar veel zakenlui heen gaan kunnen ze lekker grote omzet maken daar. Da's mijn theorie in ieder geval.

De algehele doorschakeling kost trouwens bij Tele2 geld zodra je in het buitenland buiten de EU komt. Dus ook al schakel je door terwijl je in NL bent. Het kost geld zodra je op een buitenlands netwerk bent geweest (ook als je na 1 kort telefoontje op het vliegveld gelijk je telefoon uitzet), totdat je weer op Tele2 NL inlogt; dan kost het je pas niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08
Tsja.. dit was bij mij toch allang bekend... (oma woonde vroeger in Belgie en destijds was het akkoord binnen EU nog niet...) 8 gemiste oproepen en een meer dan gewoonlijke rekening. Sindsdien voicemail altijd standaard uit. Indien men mij nodig heeft mailen/sms'en ze me maar en anders bellen ze me fijn later nog een keer (en indien met nr. herkenning bel ik altijd terug *mits NL nummer).

En inderdaad zoals hierboven: Eenmaal aangemeld op buitenlands netwerk = eventuele extra kosten TOT je weer NL bereik hebt!! (Had bij bovenstaand geval ook maar "handig" mijn tel. uitgezet...) :X

Gewoon betalen die 85 euro... vervelend, maar nog altijd relatief gezien een goedkope les...

Beter dan dit geval: Gevalletje van 1900 euro

[ Voor 34% gewijzigd door Thalaron op 24-10-2013 17:02 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Absoluut NIET betalen, wat mensen ook zeggen. Ik zou zeker via de geschillencommissie een klacht indienen dit is namelijk gratis en je hebt hele grote kans om te winnen. Anders gaan ze via de rechter het maar proberen te halen en misschien kan je wel aansprakelijk worden gehouden voor de door Tele 2 geleden schade, maar de winst mogen ze hierop echt niet doorberekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Laatst online: 08:52
Het niet betalen van een rekening resulteert altijd in dat je wordt af gesloten ... Wat bij telecom providers werkt is eerst betalen, dan klagen. Dit zodat je in ieder geval met hun klantenservice kan blijven bellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay

KrazyJay

Sorcerer8472 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:35:
KrazyJay: jouw vorige post gaat ook over techniek, dus reageer ik door de dingen die niet helemaal kloppen tegen te spreken, en dan zeg je nu ineens dat het niet gaat om techniek?

[...]
Ik had daar iets duidelijker in kunnen zijn, daar heb je gelijk in. Het gaat mij meer om het verhaal dat men naar hun eigen 1e-lijnsmedewerkers en klanten communiceren en het idee erachter als uitleg waarom die kosten zo hoog zijn. En ja, in die uitleg wordt vaak "de techniek" aangehaald (al dan niet terecht/correct) om die kosten te verklaren. En ja, het is een melkkoe. Op binnenlands verbruik is nu eenmaal weinig te verdienen...
Sorcerer8472 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 16:35:
[...]

Telfort en KPN hebben het ook gedaan vroeger. Daarna heeft Telfort het eerst afgeschaft, en daarna KPN tegelijkertijd voor binnen en buiten EU toen het eenmaal door de EU verboden werd (nog niet zo heel lang geleden, jaar of 2?) ... Vodafone en T-Mobile hadden het al langer afgeschaft.
Dat zou kunnen, ik ben volgende maand 3 jaar geleden naar een andere sector overgestapt, wel hoor ik regelmatig (een paar weken geleden nog na een reisje Azië van een kennis) dat er wel nog op die manier kosten lijken te zijn berekend. De afloop is mij nog niet bekend, hij zou gaan bellen met de klantenservice.

Lijkt me ook voor de TS een goed idee, eens bellen en kijken of ze een uitleg kunnen geven over die kosten behalve "dat is uw voicemail".

[ Voor 11% gewijzigd door KrazyJay op 24-10-2013 17:19 . Reden: kleine foutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Laatst online: 21:08
Anoniem: 455473 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:07:
Absoluut NIET betalen, wat mensen ook zeggen. Ik zou zeker via de geschillencommissie een klacht indienen dit is namelijk gratis en je hebt hele grote kans om te winnen. Anders gaan ze via de rechter het maar proberen te halen en misschien kan je wel aansprakelijk worden gehouden voor de door Tele 2 geleden schade, maar de winst mogen ze hierop echt niet doorberekenen.
Voor 85 euro riskeren om (terecht) afgesloten te worden EN als wanbetaler geregistreerd te worden terwijl dergelijke zaken NIET gratis zijn en dit gewoon in de kleine letters/wetgeving terug te vinden is... Vervolgens een lange periode hier last van hebben... en alsnog te moeten betalen!

Vooral gaan roepen wat mensen wel of niet moeten doen :| :|

Indien het inderdaad onterecht zou zijn, wat het voor zover ik weet niet is, dan krijg je alsnog wel je geld terug.

[ Voor 6% gewijzigd door Thalaron op 24-10-2013 17:36 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je wordt niet geregistreerd als wanbetaler als je bezwaar maakt tegen een rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Bij coulance kun je ook beter afwachten, dan krijg je het ook terug. Vaak doen ze in dit soort situaties de helft ofzo, maar geen idee of Tele2 ook zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:48
Thalaron schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 17:35:
[...]

Voor 85 euro riskeren om (terecht) afgesloten te worden EN als wanbetaler geregistreerd te worden terwijl dergelijke zaken NIET gratis zijn en dit gewoon in de kleine letters/wetgeving terug te vinden is... Vervolgens een lange periode hier last van hebben... en alsnog te moeten betalen!

Vooral gaan roepen wat mensen wel of niet moeten doen :| :|

Indien het inderdaad onterecht zou zijn, wat het voor zover ik weet niet is, dan krijg je alsnog wel je geld terug.
Exactly. Je bent akkoord gegaan met de algemene voorwaarden en daar staat in vermeld dat voicemail buiten de EU niet gratis is. Het is heel zuur, maar so be it.

Niet betalen zou ik inderdaad niet doen, met het risico op registratie bij Preventel en aanverwante organisaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Ricardo87 schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 21:05:
[...]

Exactly. Je bent akkoord gegaan met de algemene voorwaarden en daar staat in vermeld dat voicemail buiten de EU niet gratis is. Het is heel zuur, maar so be it.

Niet betalen zou ik inderdaad niet doen, met het risico op registratie bij Preventel en aanverwante organisaties...
Zulke dingen staan meestal niet in de algemene voorwaarden. De vraag is waar ze wel staan en of dat wel of niet duidelijk genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:10:
[...]

Zulke dingen staan meestal niet in de algemene voorwaarden. De vraag is waar ze wel staan en of dat wel of niet duidelijk genoeg is.
Als je in een restaurant eet, dan staan er ook niet altijd prijzen bij. Die hoor je pas bij het afrekenen. Zo is het ook in sommige winkels waar geen prijzen bij de producten staan. Ga je dan aan de kassa lopen zeiken dat het gratis moet zijn?

Kon het eerst niet vinden, maar nu wel:
http://www.tele2.nl/files/smartmix-tarieven-2012.pdf
En hier staat inderdaad duidelijk dat het ontvangen van voicemail gewoon geld kost.

[ Voor 28% gewijzigd door Trommelrem op 25-10-2013 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

Trommelrem schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:27:
[...]

Als je in een restaurant eet, dan staan er ook niet altijd prijzen bij. Die hoor je pas bij het afrekenen. Zo is het ook in sommige winkels waar geen prijzen bij de producten staan. Ga je dan aan de kassa lopen zeiken dat het gratis moet zijn?

En hier staat inderdaad duidelijk dat het ontvangen van voicemail gewoon geld kost.
Ik heb nog nooit een menukaart zonder prijzen gezien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Trommelrem schreef op vrijdag 25 oktober 2013 @ 11:27:
[...]

Bij de nieuwste abo's is het dus wel gratis, of zie ik dat verkeerd? En bij oudere iets van 50 ct/minuut...

Pagina: 1