Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Ik kom al jaren in Ouddorp en de vuurtoren is altijd van een afstand te zien en blijft iets iconisch voor deze regio.

Dit jaar heb ik er wat foto's van gemaakt waar ik zelf wel tevreden over ben, maar ik ben benieuwd naar wat de kritische ogen te zeggen hebben :)

#1 Mijn persoonlijke favoriet:
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7408/10423265633_f5e2b121b1_c.jpg
Vuurtoren Ouddorp 2 by smtimmerman, on Flickr

#2 Een bewerkte crop van bovenstaande foto
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7341/10423103556_1272b2d551_c.jpg
Vuurtoren Ouddorp 4 by smtimmerman, on Flickr

#3 De vuurtoren nu gecropped en in kleur
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5486/10423085334_31a19b2913_c.jpg
Vuurtoren Ouddorp 3 by smtimmerman, on Flickr

#4 De vuurtoren door wat duingras heen
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7384/10423272513_3c07da0143_c.jpg
Vuurtoren Ouddorp 1 by smtimmerman, on Flickr

#5 De vuurtoren bij nacht in zwart wit
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7412/10423139215_dd81b766f8_c.jpg
Vuurtoren Ouddorp nacht by smtimmerman, on Flickr

#6 De vuurtoren bij nacht in kleur
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5492/10423111164_de871818af_c.jpg
DSC_0098.jpg by smtimmerman, on Flickr

Zoals ik al zei vind ik nummer #1 en #2 goed gelukt, ik vind de nacht foto's minder, die in zwart wit heeft nog wel wat, maar het was niet helemaal wat ik zocht. Het was een geluk dat de vogels begonnen te vliegen ik zat er net om foto's te maken. :)

Het is mijn eerste testcase, ik weet niet of het de bedoeling is, dat de eerste 3 foto's van 1 stam foto afkomen. Soit, brand los met opbouwende kritiek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Die laatste zou mooier zijn geweest als je 'm vanaf statief had gemaakt: ISO naar beneden, diafragma afstoppen, sluitertijd van 1 a 2 minuten en (waarschijnlijk) een lucht waarin de wolkenzwemen een wat rustiger beeld geven dan de wolkenpartij die er nu hangt.

#4 is erg goed gelukt, de crop van #1 met de bewerking van #3 zou ook niet verkeerd zijn, gok ik.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:36

Karel V

Een simpele ziel

Foto 1 en de bewerking van dezelfde foto bij nummertje 2 vind ik mooi. Door de keuze voor je kleurenbewerking voegt het gras sfeer toe. Je eerste foto vind ik ook de beste uit je serie.
Bij de kleurenversie van foto 3 vind ik het gras niet geslaagd. Het is voor mijn gevoel te prominent aanwezig. Daarnaast zou ik me bij een serie proberen te beperken tot één van de drie foto’s.
Qua sfeer is foto 4 geslaagd. Persoonlijk zou ik er voor kiezen het gras onscherp en de vuurtoren scherp te nemen omdat de vuurtoren je onderwerp is. Je zou dan kunnen proberen op dezelfde hoogte tussen de sprieten door een foto van de toren te maken. Nu kijk ik grof gezegd naar wat grassprieten met een wazige vlek op de achtergrond. Dit wil niet zeggen dat jou keuze verkeerd is, in de fotografie is het vaak een kwestie van smaak.
Foto 5 vind ik aardig gelukt. Het wolkendek en de lichtstralen komen mooi uit. De ruis (korreligheid) past goed bij deze kleur en sfeer. Alleen lijkt de foto in Madurodam te zijn genomen. Het hoge gras doet hier geen recht aan het imposante karakter van zo’n toren.
Foto 6 vind ik het minst geslaagd. De foto heeft onwerkelijke groene en blauwe kleuren en de korreligheid werkt bij deze kleurenfoto niet. Ik denk dat, wat tobiasvs voorstelt een betere keuze was geweest. Het enige nadeel is dat je dan wel een statief moet hebben.

Je hebt enkele mooie foto’s geschoten en bij een volgende keer zou je kunnen proberen variatie in je onderwerp aan te brengen. Nu ontbreken in je serie detailfoto’s en heb je alle foto’s vanuit dezelfde hoek geschoten. Ook had je bijvoorbeeld een foto van onderaf kunnen nemen om zo de hoogte van de toren te benadrukken.

Toen ik je eerste foto zag had ik direct het gevoel een mooie serie te zien. Je begin is goed en ik zou zeggen: ga zo door!

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
tobiasvs schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:18:
Die laatste zou mooier zijn geweest als je 'm vanaf statief had gemaakt: ISO naar beneden, diafragma afstoppen, sluitertijd van 1 a 2 minuten en (waarschijnlijk) een lucht waarin de wolkenzwemen een wat rustiger beeld geven dan de wolkenpartij die er nu hangt.

#4 is erg goed gelukt, de crop van #1 met de bewerking van #3 zou ook niet verkeerd zijn, gok ik.
Hij is ook van een statief af gemaakt, maar ik wilde geen lange sluitertijd gebruiken omdat je dan geen losse lichtbundel krijgt zoals nu. Maar ik begrijp wel wat je bedoeld, dan zouden de wolken mooi glad zijn! :)
Karel V schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:10:
Foto 1 en de bewerking van dezelfde foto bij nummertje 2 vind ik mooi. Door de keuze voor je kleurenbewerking voegt het gras sfeer toe. Je eerste foto vind ik ook de beste uit je serie.
Bij de kleurenversie van foto 3 vind ik het gras niet geslaagd. Het is voor mijn gevoel te prominent aanwezig. Daarnaast zou ik me bij een serie proberen te beperken tot één van de drie foto’s.
Qua sfeer is foto 4 geslaagd. Persoonlijk zou ik er voor kiezen het gras onscherp en de vuurtoren scherp te nemen omdat de vuurtoren je onderwerp is. Je zou dan kunnen proberen op dezelfde hoogte tussen de sprieten door een foto van de toren te maken. Nu kijk ik grof gezegd naar wat grassprieten met een wazige vlek op de achtergrond. Dit wil niet zeggen dat jou keuze verkeerd is, in de fotografie is het vaak een kwestie van smaak.
Foto 5 vind ik aardig gelukt. Het wolkendek en de lichtstralen komen mooi uit. De ruis (korreligheid) past goed bij deze kleur en sfeer. Alleen lijkt de foto in Madurodam te zijn genomen. Het hoge gras doet hier geen recht aan het imposante karakter van zo’n toren.
Foto 6 vind ik het minst geslaagd. De foto heeft onwerkelijke groene en blauwe kleuren en de korreligheid werkt bij deze kleurenfoto niet. Ik denk dat, wat tobiasvs voorstelt een betere keuze was geweest. Het enige nadeel is dat je dan wel een statief moet hebben.

Je hebt enkele mooie foto’s geschoten en bij een volgende keer zou je kunnen proberen variatie in je onderwerp aan te brengen. Nu ontbreken in je serie detailfoto’s en heb je alle foto’s vanuit dezelfde hoek geschoten. Ook had je bijvoorbeeld een foto van onderaf kunnen nemen om zo de hoogte van de toren te benadrukken.

Toen ik je eerste foto zag had ik direct het gevoel een mooie serie te zien. Je begin is goed en ik zou zeggen: ga zo door!
Bedankt! Ik kon helaas niet dichterbij komen, de vuurtoren stond in een beschermd duingebied, maar ik begrijp wel wat je bedoelt met een serie, ik had wel met mijn zoom lens misschien wat kunnen doen.

Dat madurodam effect waar je het over hebt is een goeie om op te letten ja!

Bedankt allebei voor de tips!