Toon posts:

Vista PC ziet Windows 2000 PC niet in netwerkomgeving

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De situatie is als volgt:

Pc1: Windows 2000 (Fungeert als fileserver en printserver, voor dit laatste moet hij op Windows 2000 blijven draaien)
Pc2: Windows Vista Business (32 bits werkstation)

Daarnaast is er nog het volgende aanwezig:
Pc3: Windows 8 (64 bits)
Nas server (Fungeert als backup)

Deze pc's zijn via een bekabeld netwerk met elkaar verbonden. Dit is al bijna een heel jaar zo aangesloten, maar opeens kan ik vanuit de Windows Vista pc niet meer de gemaakte netwerkverbindingen benaderen.

Als ik dan naar de netwerkomgeving ga dan ziet Pc2 alleen Pc3. Op Pc1 zie ik Pc3 en de Nas server. Om de een of andere reden zien Pc1 en Pc2 elkaar dus niet in de netwerkomgeving. Pc3 ziet overigens alles in het netwerk. Pingen vanaf Pc2 naar Pc1 werkt gewoon.

Het rare is dat dit tot en met gistermorgen gewoon gewerkt heeft, af en toe wel de melding dat de netwerkverbindingen verbroken waren, maar na een simpele dubbelklik in de verkenner was dit weer opgelost.

De netwerkinstellingen op de Vista machine stonden op openbaar netwerk, hier heb ik na wat gegoogel een particulier netwerk van gemaakt, maar helaas zonder resultaat.

Overigens kan Pc3 ook niet op Pc1 komen, maar dat heeft iets met gebruikersnaam en wachtwoord te maken wat hij niet pakt. Dit kan ik "omzeilen" door de Windows 2000 machine alleen nog maar als printserver te gaan gebruiken (en de Nas dus als fileserver), maar voor de Vista machine heeft dat geen zin aangezien deze de Nas server ook niet ziet in de netwerkomgeving.

Tips & oplossingen zijn meer dan welkom ;)

Alvast bedankt!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Onderzoek even welke PC's browsemaster zijn in je netwerk. Zorg dat het er maar 1 is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Heb het even nagekeken. Stond bij alle pc's op "Auto". Heb het nu aangepast. Nu staat het overal op "No", behalve bij het Windows 2000 systeem, daar staat het op "Yes".

Helaas maakt dit geen verschil.

Het lijkt mij het waarschijnlijkst dat het probleem de Vista pc is. Het zal wel een rare instelling zijn, maar heb alles nagekeken en kan zo echt niets raars zien. Heb ook niets gewijzigd gisteren...

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:54
Als ik vragen mag, wat voor exotische printer betreft het dat je windows 2000 machine niet kan uitfaseren en bijv. de printer kan aansturen met een printserver (HP Jetdirect oid), die koop je tegenwoordig ook voor weinig geloof ik. Daar windows 2000 nou niet echt als een veilig OS wordt, zeker niet in een netwerk omgeving.

Verder, niet toevalling windows updates geinstalleerd op de vista machine met een nic driver update? Heb wel eens vista machine's gezien die na driver updates niet meer op het net konden. Driver rollback verhielp dat issue.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Dennis,

Die exotische printer is een Agfa filmbelichter van ongeveer 20 jaar oud (Deze worden niet meer gemaakt). Deze hangt aan een oude Macintosch. Deze kan alleen verbinding met het netwerk maken via een Windows NT machine. Sterker nog, voor Windows Vista en verder zijn er geen printerdrivers aanwezig, dus zal hier altijd een Windows XP machine voor moeten behouden om hem te kunnen gebruiken... maar dat terzijde.

Zover ik weet zijn er gisteren geen updates geinstalleerd, dit gebeurt automatisch op woensdagen, aangezien deze pc dagelijks aan staat lijkt het me sterk dat dat de situatie is.

Overigens vind ik het vooral erg vreemd dat de Vista machine de NAS server niet ziet in de netwerkomgeving. Terwijl alle andere pc's in het netwerk deze wel moeiteloos zien en de shares kunnen benaderen.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wellicht kun je de Windows 2000 server demoten en een Windows 2008 server installeren als domain controller? Windows 2008 is volgens mij de laatste versie die Windows 2000 (en NT4) clients en memberservers ondersteunt.

[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 22-10-2013 17:30 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:54
Heeft vista machine nog wel internet?

Zo nee:

Controleer evenn de kabels en de netwerkaart/switch (branden de link lampjes wel?).
Als dat het niet is zou ik toch de netwerkkaart drivers checken, en misschien zelfs de fysieke nic.

Als de machine wel indernet heeft is het wel een heel raar probleem.

Verwijderd

Topicstarter
De vista machine heeft gewoon internet en kan ook alle andere computers en netwerkapparatuur pingen. Dus het ligt niet aan de bekabeling in mijn ogen. Het moet echt een instelling zijn denk ik.

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03 13:37
zijn er soms werkgroep instellingen veranderd? kan je pingen op naam van pc? welke melding krijg je als je via start -> uitvoeren en dan \\pc1 of \\ip-adres-van-pc1 doet?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Zelfde werkgroep?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Wat zegt de eventvwr?

Abort, Retry, Quake ???

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:15:
Heb het even nagekeken. Stond bij alle pc's op "Auto". Heb het nu aangepast. Nu staat het overal op "No", behalve bij het Windows 2000 systeem, daar staat het op "Yes".

Helaas maakt dit geen verschil.

Het lijkt mij het waarschijnlijkst dat het probleem de Vista pc is. Het zal wel een rare instelling zijn, maar heb alles nagekeken en kan zo echt niets raars zien. Heb ook niets gewijzigd gisteren...
Kijk ook even op je NAS. Op SAMBA implementaties staat browsemaster meestal ook op 1 (of true)

t' Effect van het wijzigen van de browsemaster kan soms wel een hele dag duren, heb ik gemerkt.
Heeft te maken met het feit dat een windows client zelf een lijstje met browsemasters bijhoudt gecombineerd met het feit dat netBios desgevraagd altijd een lijstje met zijn visie op de werkgroep terugstuurt; browsemaster of geen browsemaster

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
pingen op naam van de andere pc lukt niet

met start uitvoeren en dan ip-adres lukt wel, heb nu ook succesvol de shares op de nas benaderd (heb inmiddels alle data daar naartoe gezet).

alles zit in dezelfde werkgroep

bedankt weer. ik kan nu weer gewoon vooruit.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als die Windows 2000 machine inderdaad een server is, kun je overwegen om daar WINS aan te zetten.
En op alle clients (dus ook de NAS) het IP-adres van die WINS server in te voeren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1