10k rpm schijf in Mac-pro 2008

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Beste iedereen,

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben aan het kijken voor een Mac computer die gaat dienen als mediaserver voor in de AV wereld. Daarop draait specifieke software die aan te sturen is met lichttafels.

Volgens de specificaties van de software moet de video-content op een schijf geplaatst zijn van 10k RPM. In de pricewatch zie ik bijv deze schijf(klik). Deze heeft een SATA-600 aansluiting. In het wikipedia artikel over SATA staat in de titel 600MB/s en in het verhaal 6Gbit/s. Dat zijn toch 2 verschillende snelheden aangezien hoofdletter B voor byte staat en niet bit?

Nou het volgende. Volgens de app Mac tracker heeft de desbetreffende Mac-pro een Sata aansluiting van 3Gbps. Dat gaat dus niet werken met sata 600. Dus een aparte controller kaart met SATA-600.
Deze vind ik in de pricewatch: 1) pricewatch: Highpoint RocketRAID 640L en 2)pricewatch: Conceptronic PCI Express Card SATA 600.

1) werkt op PCI-e 2.0 x4 en 2) heeft een PCI-e x1. Nu kan ik nergens duidelijk vinden wat nou welke snelheid is, word een beetje kriegel van alle 2.0 x2/6.394 x98204/ 50. 109909!!!11one.

Kan de schijf op volle snelheid werken met een van deze controller kaarten en wat klopt er over de snelheid bits en bytes

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 20:43

SambalBij

We're all MAD here

In het wikipedia artikel over SATA staat in de titel 600MB/s en in het verhaal 6Gbit/s. Dat zijn toch 2 verschillende snelheden aangezien hoofdletter B voor byte staat en niet bit?
Dat zijn wel twee verschillende dingen, maar als je het artikel eronder leest staat er ook bij waarom het in dit geval op hetzelfde neer komt. De datarate is 6Gb/s, maar door een encoding blijft er daar 8/10 van over. Dat is 4.8Gb/s, wat als je het deelt door 8 (bits naar bytes) dus neerkomt op 600MB/s...

Die schijf waar je naar linkt komt, als je even naar een review zoekt, tot maximaal 209MB/s sequentieel lezen. Dat is nog altijd langzamer dan de doorvoersnelheid van SATA300...
Het verschil tussen SATA300 en 600 ga je voorlopig alleen met SSD's merken, niet met draaiende schijven...

Je zegt overigens 'dat gaat dus niet werken' maar dat werkt prima.... Ik heb in mijn Mac Pro 2008 een SSD zitten met SATA600 aansluiting; geen enkel probleem, is gewoon onderling compatible.
Enige minpunt daarmee is; hij haalt dus niet de 500MB/sec snelheden die hij op een SATA600 controller wel haalt

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself