Dit topic start ik naar aanleiding van een vraag van mij in het kleine vragen topic in de HK, namelijk onderstaande:
Is your car charger killing your expensive iphone
en ook deze 2 "reviews" van de gemiddelde autolader:
Griffin usb car charger en message to an ebay seller
Dit maakt mij toch wel angstig om de dure smartphone en/of tablet en/of gps en whatnot toe te vertrouwen aan een ebay-apparaatje van een paar euro. Enig probleem: kennelijk worden er geen high quality autoladers gemaakt. (en anders voel ik me ten zeerste aanbevolen).
Nu zal ik niet de eerste zijn die deze vraag eerst stelt, hoe zouden jullie electronica enthousiastelingen dat aanpakken. Ik kan aardig met een soldeerbout overweg, en schema's lezen lukt me ook nog, echter complete schema's zelf maken gaat mij boven de pet, laat staan berekenen welke condensatoren/IC's ik nodig zou hebben.
Daarop heb ik een aantal reacties gehad van mensen die hetzelfde ervaren, en op een of andere manier opgelost hebben (voornamelijk niet gebruiken van een lader aan de sigaretaansluiting). even verder zoeken op het grote web op ervaringen geven een aantal beangstigende resultaten. Onder andere:Magic schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 13:32:
Weer een klein vraagje van mijn kant. Ik rijd de luttele kilometers die ik maak in een citroen C1 en heb een usb-lader in de sigarettenaansteker.
Wanneer ik een bluetooth h2dp naar aux apparaatje aansluit (gevoed door de usb-sigaretaansteker), en deze laat spelen over de radio krijg ik een storende toon op de achtergrond. Wanneer ik hem voed uit een usb-battery pack is er niets aan de hand.
Ik heb een aantal verschillende usb-laders geprobeert, en allemaal geven ze op een of andere manier ruis. Mijn vermoeden is dat de ingangsspanning niet mooi 12 volt is, waardoor er ook geen mooie 5 volt uitkomt.
Nu heb ik eigenlijk 3 vragen:
- Is dit normaal voor zo'n auto?
- Bestaat er een betere usb-lader die de spanning mooi stabiliseert, bijvoorbeeld met grotere condensatoren om het verschil op te vangen.
- kan ik zelf wat maken door bijvoorbeeld de 12 volt af te tappen en er zo'n dingetje tussen te zetten
[afbeelding] (velleman 1 ampere voeding) Die heb ik nog liggen. Of kan ik beter een indirecte voeding maken (of kopen?) met een batterij en laadcircuit?
Is your car charger killing your expensive iphone
en ook deze 2 "reviews" van de gemiddelde autolader:
Griffin usb car charger en message to an ebay seller
Dit maakt mij toch wel angstig om de dure smartphone en/of tablet en/of gps en whatnot toe te vertrouwen aan een ebay-apparaatje van een paar euro. Enig probleem: kennelijk worden er geen high quality autoladers gemaakt. (en anders voel ik me ten zeerste aanbevolen).
Nu zal ik niet de eerste zijn die deze vraag eerst stelt, hoe zouden jullie electronica enthousiastelingen dat aanpakken. Ik kan aardig met een soldeerbout overweg, en schema's lezen lukt me ook nog, echter complete schema's zelf maken gaat mij boven de pet, laat staan berekenen welke condensatoren/IC's ik nodig zou hebben.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz