[auto-usb-lader]Welke zijn goed, diy alternatieven?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit topic start ik naar aanleiding van een vraag van mij in het kleine vragen topic in de HK, namelijk onderstaande:
Magic schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 13:32:
Weer een klein vraagje van mijn kant. Ik rijd de luttele kilometers die ik maak in een citroen C1 en heb een usb-lader in de sigarettenaansteker.

Wanneer ik een bluetooth h2dp naar aux apparaatje aansluit (gevoed door de usb-sigaretaansteker), en deze laat spelen over de radio krijg ik een storende toon op de achtergrond. Wanneer ik hem voed uit een usb-battery pack is er niets aan de hand.

Ik heb een aantal verschillende usb-laders geprobeert, en allemaal geven ze op een of andere manier ruis. Mijn vermoeden is dat de ingangsspanning niet mooi 12 volt is, waardoor er ook geen mooie 5 volt uitkomt.

Nu heb ik eigenlijk 3 vragen:
- Is dit normaal voor zo'n auto?
- Bestaat er een betere usb-lader die de spanning mooi stabiliseert, bijvoorbeeld met grotere condensatoren om het verschil op te vangen.
- kan ik zelf wat maken door bijvoorbeeld de 12 volt af te tappen en er zo'n dingetje tussen te zetten
[afbeelding] (velleman 1 ampere voeding) Die heb ik nog liggen. Of kan ik beter een indirecte voeding maken (of kopen?) met een batterij en laadcircuit?
Daarop heb ik een aantal reacties gehad van mensen die hetzelfde ervaren, en op een of andere manier opgelost hebben (voornamelijk niet gebruiken van een lader aan de sigaretaansluiting). even verder zoeken op het grote web op ervaringen geven een aantal beangstigende resultaten. Onder andere:

Is your car charger killing your expensive iphone

en ook deze 2 "reviews" van de gemiddelde autolader:
Griffin usb car charger en message to an ebay seller

Dit maakt mij toch wel angstig om de dure smartphone en/of tablet en/of gps en whatnot toe te vertrouwen aan een ebay-apparaatje van een paar euro. Enig probleem: kennelijk worden er geen high quality autoladers gemaakt. (en anders voel ik me ten zeerste aanbevolen).

Nu zal ik niet de eerste zijn die deze vraag eerst stelt, hoe zouden jullie electronica enthousiastelingen dat aanpakken. Ik kan aardig met een soldeerbout overweg, en schema's lezen lukt me ook nog, echter complete schema's zelf maken gaat mij boven de pet, laat staan berekenen welke condensatoren/IC's ik nodig zou hebben. :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-10 15:11
Ik gebruik al een tijdje de TomTom High Speed Multi-charger

Hij is aan de prijzige kant, maar werkt erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Hij heeft in ieder geval voldoende ruimte voor betere componenten, maar zijn daar ook metingen/teardowns van? Die van 1,25 euro bij DX doet het in eerste opzicht ook prima, totdat blijkt dat de beveiligde circuits in de iphone ervoor zorgen dat hij niet in rook opgaat.

Dat is ook meteen het lastige, omdat hij ondanks de fluctuerende output wel laadt krijgen die producten meteen 5 sterren. Dat hij mogelijk langzaam het device aan het slopen is merk je niet direct, en als hij dan toch kapotgaat dan is het een defect aan het device, en niet de lader.

[ Voor 34% gewijzigd door Magic op 22-10-2013 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:20

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hier staat wel een aardige uitleg over de mintyboost, een batterij naar usb lader.
http://learn.adafruit.com/minty-boost/process
Maar jij hebt iets nodig wat natuurlijk een hoger voltage aankan, maar dat is een kwestie van net een andere chip selecteren (en een polyfuse toevoegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
De mintyboost heeft voor zover ik weet geen laadcircuit, ik heb al zo'n usb battery pack welke ik nu gebruik, maar die moet elke keer geladen worden. Als ik deze zou kunnen laden via de sigaretaansluiting, en tegelijkertijd kan ontladen dan zou dat in ieder geval een mooie buffer zijn om die rimpels eruit te filteren. Het nadeel daarvan is dat oplaadbare batterijen (in mijn geval een 18650 accu) snel slijten op die manier.

[ Voor 14% gewijzigd door Magic op 22-10-2013 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Een van de weinige sigarettenaansteker-laders waar ik m'n hand voor in 't vuur durf te steken is de Nokia DC-6. (koop ze zolang het nog kan!) Ze worden gemaakt door Emerson Astec; een bedrijf die z'n naam hoog te houden heeft op voeding-gebied.

edit: En als zelfs met een DC-6 er nog stoorgeluiden zijn, dan is het probleem een aardlus. Dan moet er of een aardlus-isolator tussen het BT apparaatje en de aux-ingang, of je moet zelf sigarettenaansteker-lader in elkaar klussen op basis van een DC/DC module met 'zwevende' uitgang.('isolated output')

[ Voor 33% gewijzigd door kELAL op 23-10-2013 02:03 ]

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
kELAL schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 01:53:
Een van de weinige sigarettenaansteker-laders waar ik m'n hand voor in 't vuur durf te steken is de Nokia DC-6. (koop ze zolang het nog kan!) Ze worden gemaakt door Emerson Astec; een bedrijf die z'n naam hoog te houden heeft op voeding-gebied.

edit: En als zelfs met een DC-6 er nog stoorgeluiden zijn, dan is het probleem een aardlus. Dan moet er of een aardlus-isolator tussen het BT apparaatje en de aux-ingang, of je moet zelf sigarettenaansteker-lader in elkaar klussen op basis van een DC/DC module met 'zwevende' uitgang.('isolated output')
Helaas hebben ze alleen autoladers met maar 1 (microusb) aansluiting, ik zou door de diversiteit van apparaten in ieder geval 1, maar liever 2 usb-poorten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:20

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Magic schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:52:
De mintyboost heeft voor zover ik weet geen laadcircuit, ik heb al zo'n usb battery pack welke ik nu gebruik, maar die moet elke keer geladen worden. Als ik deze zou kunnen laden via de sigaretaansluiting, en tegelijkertijd kan ontladen dan zou dat in ieder geval een mooie buffer zijn om die rimpels eruit te filteren. Het nadeel daarvan is dat oplaadbare batterijen (in mijn geval een 18650 accu) snel slijten op die manier.
Als je hem zelf maakt dan neem je als voedingsbron de 12 volt van de auto ipv de batterijen. Maar dan zal je waarschijnlijk wel net een andere chip nodig hebben. Je zou bijvoorbeeld ook zo'n module kunnen pakken. Op de volgende pagina staat uitgelegd hoe je Apple producten kan laden: http://learn.adafruit.com/minty-boost/icharging
Pagina: 1