Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Azure] Umbraco splitsen in de cloud?

Pagina: 1
Acties:

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-11 15:17

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Topicstarter
Ik heb als stage de opdracht gekregen om het gebruik van het Umbraco CMS te onderzoeken in combinatie met de Windows Azure cloud service. Mijn idee was om eventueel een aparte Cloud Service aan te maken om de back-end te verzorgen, en een front-end Cloud Service om de content op te hosten, die zowel horizontaal als verticaal te schalen is en de Sessions bijhoudt in een Cache Service. Dan zou ik eigenlijk met een Worker Role (een derde Cloud Service) de verschillende Cloud Services met elkaar 'verbinden' om op deze manier een correcte publish te doen naar de content site.

Op dit moment lijkt het echter onbegonnen werk om ook maar iets van deze setup te bereiken. Er is eigenlijk bitter weinig relevante of up-to-date documentatie beschikbaar over het Umbraco systeem, en de meeste tutorials staan op een betalende videowebsite. Volgens de makers zijn ze wel bezig met een nieuwe versie die Umbraco as a Service (voorheen Concorde) gaat ondersteunen, maar ook hier valt niet veel over te vinden. Ik vraag me ook af of dit ook maar iets te maken heeft met de setup die ik wil bereiken.

Nu vroeg ik mij af of iemand hier ervaring heeft met dit systeem, of is dit idee gewoonweg onbegonnen werk? :P

Verwijderd

Wordt Umbraco geleverd in een front-end en back-end deel? In dat geval kun je het toch op twee web roles uitrollen? Wat zou die worker role moeten doen? Je hebt toch een database?

En als het één CMS is, met back-end en front-end geïntegreerd zoals de meeste CMSen, zou je het alsnog op twee roles kunnen uitrollen. Eén publiek toegankelijke, en de ander die je met bijvoorbeeld SSL beveiligt en waar je zelf wat knutselt dat je alleen bij de back-end kan, zodat die qua capaciteit los staat van de publieke.

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-10 13:17
Wat je wil doen is voor mij hocus pocus :+ , wat ik je wel mee kan geven is dat ik 2 jaar in Umbraco ontwikkeld heb en ik kan je vertellen dat (geen idee hoe dit in de laatste versie zit) zaken als load balancing al een drama waren, laat staan wat je hier wilt bereiken.

Het is vast mogelijk, maar zoals je zelf al aangeeft is er bar weinig informatie beschikbaar over Umbraco, ik weet niet of je al op het Umbraco forum hebt gekeken? Wellicht kun je je vraag daar stellen?

• ETzPliskin

ETzPliskin

Topicstarter
Ik heb inderdaad al op het forum gekeken, maar daar zijn de antwoorden ook meestal niet duidelijk, en verwijzen ze bij load-balancing meestal naar onbestaande links :p

Ik ga op dit moment de zaken niet splitsen, maar ik vind het lastig om te testen hoe het CMS systeem omgaat met Sessions bijvoorbeeld, of hoe het zich zal gedragen als er plots meerdere instances van het hele systeem erbij komen.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:45:
Wordt Umbraco geleverd in een front-end en back-end deel? In dat geval kun je het toch op twee web roles uitrollen? Wat zou die worker role moeten doen? Je hebt toch een database?

En als het één CMS is, met back-end en front-end geïntegreerd zoals de meeste CMSen, zou je het alsnog op twee roles kunnen uitrollen. Eén publiek toegankelijke, en de ander die je met bijvoorbeeld SSL beveiligt en waar je zelf wat knutselt dat je alleen bij de back-end kan, zodat die qua capaciteit los staat van de publieke.
Het wordt zover ik weet geleverd als 1 geheel. Ik heb uiteraard een database (zowel in Windows Azure, als een lokale indien nodig). De vraag is ook of Umbraco content pages kan publishen over meerdere servers, en hoe het gebeurd als er verschillende mensen gelijktijdig in de back-end bezig zijn (eventueel over meerdere instances).

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 12:23

edeboeck

mie noow noooothing ...

ETzPliskin schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 10:37:Op dit moment lijkt het echter onbegonnen werk om ook maar iets van deze setup te bereiken. Er is eigenlijk bitter weinig relevante of up-to-date documentatie beschikbaar over het Umbraco systeem, en de meeste tutorials staan op een betalende videowebsite.
Als ik de insteek van je opdracht lees, lijkt die me geweldig ambitieus (uiteraard is dat geen reden om het níet te doen ;) ). Als je echter zo een ambitieus project wil waarmaken, denk ik dat de "investering" in betalende support goed besteed is (natuurlijk afhankelijk van de prijs). Het is niet duidelijk of je support bij Umbraco zelf bedoelt, maar het lijkt me alleszins het overwegen waard.

• ETzPliskin

ETzPliskin

Topicstarter
edeboeck schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:21:
[...]
Als ik de insteek van je opdracht lees, lijkt die me geweldig ambitieus (uiteraard is dat geen reden om het níet te doen ;) ). Als je echter zo een ambitieus project wil waarmaken, denk ik dat de "investering" in betalende support goed besteed is (natuurlijk afhankelijk van de prijs). Het is niet duidelijk of je support bij Umbraco zelf bedoelt, maar het lijkt me alleszins het overwegen waard.
Ik heb het nog eens besproken, en het is inderdaad niet de bedoeling om het project zo ambititeus aan te pakken. Het splitsen was een idee van mezelf, maar ik besef nu dat dit onbegonnen werk is. Ik hoop echter dat dit CMS systeem om kan met meerdere gebruikers en instanties, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit volledig kan testen. Dit wordt nog even doorbijten en zoeken :P
Pagina: 1