Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevanhulle
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-05 00:03
Beste Tweakers,

Graag zou ik hulp krijgen bij het samenstellen van mijn nieuwe PC. Ik heb me zoveel mogelijk erin verdiept, maar weet er niet heel veel van. Hieronder is een lijst van componenten te vinden waar ik nu op uitkom.

Wat doe ik op mijn PC:
Draaien van veel zware zelf geprogrammeerde rekenmodellen (Fortran, C++,...)
Statistische softwarepakketen (SPSS is de meest bekende)
Photoshop
Verder vooral huis-tuin-en-keuken programma's (Office, internet etc.)

Budget:
Dit vormt geen beperking, zolang de meerprijs niet buiten proportioneel is. De huidige samenstelling kost ongeveer 1.100 euro. Dus 1.500 euro lijkt me een redelijk maximum.

Wensen:
Supersnel (daarvoor ben ik bereid te betalen en misschien wat meer in huis te halen dan wat nodig is bij mijn werkzaamheden)
Onopvallend design (zwart, rustig en als het kan USB aansluitingen aan de bovenkant)
Liever geen hele grote behuizing
Hoeft niet super stil te zijn (stil wel fijn natuurlijk)
Energieverbruik maakt me niet veel uit
A-merken zijn wel gewenst

Conceptsamenstelling:Alvast bedankt voor jullie adviezen!

Gr. René

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05 19:00
Hey,

Toch zou ik kijken naar een Losse Videokaart, aangezien bijvoorbeeld een nVidea kaart met CUDA, volgensmij wel preformance verschil kan geven in Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevanhulle
Bedankt voor je reactie!

Is de meerwaarde van een videokaart goed merkbaar? En zou een MSI N660 TF 2GD5/OC een goede keus zijn?

Zijn er verder in mijn conceptsamenstelling nog onderdelen waarvan betere alternatieven beschikbaar zijn?

[ Voor 19% gewijzigd door renevanhulle op 22-10-2013 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Onzin, je gaat in photoshop een aparte videokaart niet snel merken, en CUDA heeft er helemaal niets mee te maken. (photoshop is OpenGL en OpenCL) Een videokaart heeft wel nut in PS, maar een gpu in de intel cpu is al voldoende daarvoor. Er zijn wel verschillen met losse videokaarten maar ik denk dat je dat niet snel merkt. Trouwens, een losse low-end videokaart kan altijd nog.

Enige reden voor jou om echt een losse videokaart te nemen is als je rekenprogramma's kunnen rekenen met een GPU dmv openCL of CUDA etc.

Daarnaast moet je afvragen of een i7 met HT nuttig is. Hoe parallel/threaded zijn die berekeningen?

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 22-10-2013 10:47 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevanhulle
Dank voor het advies. Wel tegenstrijdig. Reallife zelfde advies over de videokaart gekregen. Dus toch maar geen videokaart.

Mijn rekenprogramma's maken geen gebruik van de GPU. In de programmatuur hou ik wel steeds vaker rekenening met parallel gebruik van de cores. Maar een i7 is inderdaad misschien niet direct nodig, maar wil graag echt een supersnelle PC en liever dus iets teveel dan te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Kom ik weer, maar in jouw budget zou ook een socket 2011 systeem passen al dan niet met een 6-core, misschien te overwegen? Dat kan om een paar reden nuttig zijn:

- Je rekent met meer dan (4) threads?, of je kan meerdere berkeningen naast elkaar doen of er naast nog zwaarder doorwerken.

- Misschien heeft de extra geheugen bandbreedte zin? Ik kan me best voorstellen dat bewerkingen op grote statistische data etc in het geheugen baat kan hebben bij het quad channel geheugen van socket 2011? Maar dat weet ik niet zeker en ik weet daar ook te weinig van af.. Globaal heeft de extra bandbreedte vaak niet zo veel effect maar er zijn altijd applicaties en bewerkingen die het wel kunnen gebruiken. Misschien vragen aan gebruikers en schrijvers van de software die je gebruikt?

Als je niet aan de threads komt en de extra geheugenbandbreedte doet niks dan heeft het natuurlijk niet zo veel zin. :) Hasswell (die i7 4770) is per clocktik wel wat sneller dus bij minder dan 4 threads zal hij vaak sneller zijn op standaard snelheden.

Je hebt trouwens een overclock moederbord in je lijstje?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevanhulle
Over de socket 2011 heb ik nagedacht. Specifiek gekeken naar de Intel Core i7 3820 Boxed. Deze zou hoe ik het begrepen heb meer op high-end gericht zijn, maar doordat deze alweer wat ouder is toch niet beter zijn. Zie bijvoorbeeld deze vergelijking. De systeembeheerder van het bedirjf waar ik werk had aangegeven dat extra bandbreedte voor mij niet zoveel zou uitmaken. Daarom ben ik uiteindelijk voor de socket 1150 gegaan.

Wat betreft het moederbord kwam ik er eigenlijk niet zo goed uit wat het meest geschikt is. Overclocken ben ik zeker niet van plan. Deze is vooral geselecteerd op basis van positieve reviews. Maar er had ook makkelijk iets anders in de lijst kunnen staan.

Voor de processorkoeling, behuizing en de kaartlezer geldt dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer kan zien. Kan weinig betrouwbare en uitgesproken meningen over deze componenten vinden. De kast heb ik nu bijvoorbeeld geselecteerd vanwege positieve ervaringen van één bekende met het merk Lian Li.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevanhulle
Beste Tweakers,

Zou nog iemand advies kunnen geven aangaande het moederbord, processorkoeling en behuizing? Dan wel bevestiging dat ik een goede keus heb gemaakt en anders graag naar welke alternatieven ik eens zou kunnen kijken. Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Bekijk eens in de tweakers pricewatch wat er gesorteerd op populariteit bovenaan staat. Dan rollen er sowieso wat behuizingen en koelingen etc uit om tussen te kiezen. Je gaat niet OC'en dus dit is een prima koeler:

pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Behuizing is erg persoonlijk, maar deze is ook prima en populair:

pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black

Ik ben niet zo thuis in socket 1150 moderborden maar ik denk dat je prima iets wat voldoet kan vinden onder de 100 euro?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevanhulle
En wederom bedankt Maratopa!!

De methodiek van populairste producten heeft bij het samenstellen een grote rol gespeeld. Zeker handig!

De behuizing die je noemt heb ik veel voorbij zien komen. Maar mij is verteld dat een geheel alumium behuizing beter is. Maar nu jij hem noemt en op de vele plaatsen waar deze eerder al werd aanbevolen kan ik waarschijnlijk beter daar op vertrouwen.

Wat betreft het moederbord zul je vast gelijk hebben, maar ik heb geen flauw idee waar ik op kan letten. Nu heb ik de populairste die tevens ook goed beoordeeld wordt in de reviews geselecteerd.
Pagina: 1