htpc/nas/server

Pagina: 1
Acties:

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 15:14

Dxue

PSN:EvilDrunk

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ook ik ben op zoek naar een systeem. Ik heb de formaat gebruikt die wordt aangeraden in de DAA topic. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden om als een centrale plek voor opslag te fungeren. Daarnaast is het natuurlijk erg handig om backups van diverse laptops en pc's te maken. Ook zal het in de woonkamer staan waar er ook films en series worden gekeken, net zoals foto's en video. Er zal ook chinese zenders worden gestreamed. Verder zal het ook een vpn server draaien voor als ik in China ben. En misschien af en toe een server voor een game en/of teamspeak (of iets dergelijks).
Ook zal er van buitenaf media worden opgevraagd. (op feestjes video's en foto's van andere feesten laten zien bijvoorbeeld, of films streamen/downloaden als ik bij vrienden ben. Al is het laatste waarschijnlijk niet vaak meer nodig vanwege diensten als nexflix. Maar dat zal moeilijk gaan voor chinese films in minimaal 720p).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb op het moment geen vast budget, maar hoe goedkoper hoe beter, zeker in deze tijden, maar is natuurlijk ook erg handig dat het toekomst bestendig is. Op het moment heb ik een systeem samengesteld van rond de 500 a 600 euro (zonder opslag hdd's)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb nog helemaal niks. maar zit wel te kijken naar 2e handse zgan hardware om de kosten te drukken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
mijn voorlopige setup na het lezen van de zuinige server topic.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,95€ 49,95
1ASRock Z87E-ITX€ 138,90€ 138,90
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 69,40€ 69,40
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
1Crucial mSata M500 240GB€ 155,-€ 155,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 471,25

Ik denk niet dat ik veel meer nodig heb op het moment dan de G3220. Ik heb gekozen voor de Haswell optie, met het oog op makkelijk upgraden in de toekomst mocht er baat bij zijn om sterkere cpu te hebben.
Een mini itx formaat moederbod, zodat ik een lekker kleine behuizing kan gebruiken. Deze is de enige met een msata op het moment in de pricewatch, dit zodat ik het OS op een aparte schijf kan zetten.
De behuizing is relatief goedkoop met ruimte voor 6 3,5" hdd's en stoffilters. De msata zit aan de onderkant van het bord, dus dat zal (als het goed is) geen problemen opleveren in deze kast.
De voeding is al zovaak aangeraden vanwege zuinigheid en duurzaamheid dat het toch wel een kern van waarheid moet hebben ;).
De msata was de goedkoopste, maar ook veel goede verhalen erover. of is de 256 gb versie van sandisk het extra geld waard?

Hierin komen dan nog 6x 4 TB schijven erin en uiteraard nog geheugen. Ik weet nu niet of ik 2x 4gb moet nemen of 1x 8gb zodat ik in de toekomst kan upgraden. Meer geheugen kan nooit kwaad, zeker niet als ik ooit bedenk om richting zfs te gaan, aan de andere kant, als ik bij windows blijf zal 8 GB ruim voldoende zijn. (Ik heb ook nog goedkope 4 gb ecc geheugen gezien, dus misschien is dat ook een optie).
Windows Server 2012 of 2011 zal worden gebruikt als OS en dat zal worden gedownload van dreamspark. Ben nog aan het leren wat het verschil is tussen die 2 en of er 'nadelige' gevolgen in 2012 zit of dat ik blind van uit kan gaan dat 2012 beter is. De msata heb ik erbij gedaan voor het OS.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik zal in het begin bij Windows blijven vanwege gewenning en gemak bij het vinden van software (geen idee waar ik bijv. andere versies van chinese drivers kan vinden voor bijv. pen input die gekocht is in china)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik heb eigenlijk niet veel voorkeuren, behalve dat hoe zuiniger het kan hoe beter zonder al teveel te moeten puzzelen (nieuwe dingen leren is weer wat anders en daar ben ik ook niet vies van. Zal alleen niet zo snel veel tijd hebben daarvoor nu). Modden is sowieso geen mogelijkheid, vanwege geen ervaring daarmee. Ik hoop nu eigenlijk dat de asrock een beetje zuinig is als ik wifi en andere extra's uitschakel, maar volgens mux blog en de zuinige server topic zal dat amper nut hebben.

Hopelijk ben ik niks vergeten en kunnen jullie me verder helpen qua werkgeheugen en evt andere aanbevelingen _/-\o_ . Als er betere hardware binnenkort beschikbaar is, is het geen probleem om daar op te wachten.
Alvast bedankt

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Verwijderd

Misschien kun je geld besparen door een b85 moederbordje te nemen.(50€ goedkoper)
En dat besteden aan een HDD naast je SSD? Het is toch een pc voor opslag?of aan extra RAM of betere CPU.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2013 01:06 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Vind het geen slecht begin. Mobo besparing levert je msata in, en zou je dus een sata poort moeten inleveren voor je ssd, en volgens mij is er geen mitx bordje welke meer dan 6 sata poorten heeft.

Volgens mij doe je verstandig aan 2 dingen af te vragen:
1- Moet het echt een mitx case zijn? Dat zou de grootste besparing kunnen opleveren. Case kan dan goedkoper, mobo kan dan veel goedkoper, en je kan dan eenvoudig meer sata poorten op je mobo hebben.

2- Wil je toch blijven bij deze case: Heb je echt een (grote) ssd nodig voor enkel OS? ssd voegt idd soms wat toe als htpc, maar niets in je verhaal komt op htpc neer, voor een 24/7 server/nas vind ik het niet zo spannend. En zeker een relatief dure, grote SSD, terwijl je aan geeft dat het goedkoop moet en je 2e hands overweegt.

Verder mbt het geheugen. 1x 8GB en de optie over houden als je straks aan de zfs wilt is geen slecht idee m.i. 2x4gb dual channel geheugen draaien op wat je hierboven noemt zal je niet merken tov 1x8gb

• Dxue

Dxue

Topicstarter
@hakan75: de b85 heb ik zeker overwogen, alleen die zit op max 4 SATA poorten.
@Foritain: het hoeft niet perse een mitx te zijn, maar daarmee is het lekker compact en makkelijk weg te werken. maar er zou op zich een midi tower passen met wat verhuizingen. hmm zal toch maar moeten zoeken naar wat de mogelijkheden zijn met atx of mini atx. Zeker nu ik heb gelezen dat de mini sata gedeeld is met de sata_5. de esata is gecombineerd met sata_4. ik heb nergens kunnen vinden of ze allemaal tegelijk gebruikt kunnen worden of dat het een of of is.
Wat betreft de ssd, ik had via een youtube filmpje gehoord dat windows server 2011 minimaal een hdd/ssd van 160 gb nodig heeft.

Ik zal straks maar eens gaan kijken naar een midi tower case met ATX moederbord. eens kijken wat er dan zuinig is

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Volgens mij is het nuttiger om eerst het software-gedeelte even heel goed in beeld te brengen voordat we uberhaupt naar hardware gaan kijken. Hardware is nutteloos als het niet aan de gestelde eisen voldoet, en de eisen worden bepaald aan de hand van de software die je wilt gaan draaien. Gegeven dat je nog niet eens eruit bent op welk OS de boel moet gaan draaien (de twijfel tussen 2011 en 2012 is imho al een behoorlijke indicatie dat dit nog niet goed onderzocht is) lijkt het me dat het hele hardware-vraagstuk nog niet eens aan de orde is.

Je geeft qua software een vrij beperkte eisen-lijst aan, die waarschijnlijk als grootste bottleneck je internet-verbinding zal gaan kennen. Streamin 720p over een consumentenlijntje gaat zeer waarschijnlijk geen succes worden, ongeacht wat voor server je er ook neer gooit. De bandbreedte qua upload schiet simpelweg te kort. Staar je daar dus niet blind op.

Dan wat betreft je andere eisen qua software. Je geeft aan dat je een storage-locatie wilt voor je multimedia-data, maar ook voor backups e.d. en wat straming diensten. Niets heel spannends imho.

Mijn eerste inzet zou dan ook zijn om in ieder geval een ESXi-platform ervan te maken. Hiermee verschaf je jezelf een enorme flexibiliteit en kan je er nog eens een VM naast plaatsen om mee te testen, of naartoe te migreren als je huidige omgeving niet zo bevalt. Let wel dat je vSphere 5.5 neemt, zodat je ook volumes groter dan 2TB kan aanmaken.

Hierop kan je vervolgens weer een VM aanmaken (waarbij de VM's op SSD storage komen en data op HDD storage) met hierop het gewenste OS. Ik zou zelf in ieder geval niet kiezen voor 2011, aangezien dit een 2008r2 betreft met wat aanpassingen voor thuis-gebruik. Een 2012 zou prima volstaan, maar mogelijk dat een 2012 r2 een betere keuze is (nog niet getest, dus kan ik nog weinig over oordelen, maar in de regel zijn de r2's de betere keuze). Op die 2012 kan je vervolgens weer je domein configureren en shares aanbieden. Mocht je er nog een MySQL-database naast willen hebben, dan zou ik daar een aparte VM voor maken op een linux-based OS. Zelf heb ik het op Debian draaien. Tot voor kort liep mijn MySQL nog op Windows 2012, maar de performance-winst met de overstap naar Debian is schrikbarend groot voor MySQL. Eventuele TV-backends of andere toepassingen kun je dan op zowel een Windows-omgeving als een Linux-omgeving draaien, en vanaf alle devices kun je uiteraard dan weer je MySQL aanspreken als centrale database.

Wat betreft de hardware kom je dan al gauw uit bij eisen als (relatief) veel geheugen, waarbij ik aan minimaal 8GB en bij voorkeur 16GB zou nemen en snelle storage zoals een Samsung 840 EVO. De hoge IOPS die hiermee te behalen zijn kunnen je goed van pas komen mocht je er nog eens een VM bij gaan bouwen met een MySQL-database (voor bijvoorbeeld XBMC, maar ook veel TV-backends kunnen hiervan proviteren). Je CPU zal gegeven de huidige eisen niet zo gek veel te doen hebben, en is daarmee van minder belang.
Wat betreft storage zou ik dan ook geen gebruik maken van de onboard raid-controllers, maar de disks gewoon als normale storage gebruiken. Eventueel kan je via symlinks meerdere disks via 1 share beschikbaar stellen zodat qua gebruiks-gemak er geen verschillen in zitten. Voornaamste redenen hiervoor zijn dat de onboard controllers vaak niet zo heel erg geweldig zijn mbt performance, en je een (groot) probleem hebt als je controller overleden is; je kan dan je gehele array afschrijven als je niet een exact gelijke controller te pakken kan krijgen. Softwarematige raid-oplossingen zijn in een Windows omgeving niet aan te raden. Je zou dan hooguit naar een FreeNAS kunnen stappen, maar FreeNAS icm een vSphere omgeving is geen succes. Raw device mappings op deze manier toepassen blijkt in de praktijk vaak meer problemen dan voordelen te geven.

Echt specifieke hardware kan je eigenlijk pas goed gaan uitzoeken als je op bovenstaande allemaal een goed beeld hebt gevormd. Hardware kopen en daarna software-toepassingen erbij zoeken is imho de verkeerde volgorde.

iRacing Profiel

• Dxue

Dxue

Topicstarter
@kroegtijger: Bedankt voor de zeer informatieve informatie! ik heb hier glasvezel liggen, dus bandbreedte zal voor het simpele stream werk niet de bottleneck zijn. 50mbit upload zal voor de gemiddelde film genoeg zijn.

wat betreft software, ik zal me maar eens zwaar moeten verdiepen in ESXi voordat ik het ga proberen. Denk niet dat ik dat in een weekje door heb. Ik heb iig genoeg huiswerk voor de komende tijd :+ . En ik dacht dat ik met een simpele install van windows home server 2011 of 2012 het wel zou redden, met de nodige instellingen natuurlijk 8)7 .

Ik heb nog nooit met servers of vm en dergelijke gewerkt. Altijd normale pc's en laptops, maar alle data die verspreidt over teveel hdd's en externe hdd's staan begint zeer op de zenuwen te werken, vandaar de stap naar een server. Mijn gedachte was, als ik eerst de hardware heb, dan kan ik daarna rustig mijn tijd nemen om de rest te leren. Maar gezien de tip voor ESXi, zal ik dat eerst maar moeten leren om daarna rustig de rest te leren.

Gezien het feit dat er weer met VM's wordt gewerkt, is het dan niet beter om een i5 te nemen? ik dacht in de zuinige server topic gelezen te hebben dat vt-d zeer handig was daarvoor? Of heeft een haswell i3 dat ook tegenwoordig? als ik toch de disks apart heb en niet in raid, dan hoef ik natuurlijk ook niet in 1x 6 hdd's aan te schaffen en kan ik het rustig uitbreiden en kan ik het budget voor de server omhoog krikken.

Ik laat wel weer van me horen als ik de hoognodige informatie qua software weet en kom dan wel weer terug.

Bedankt allen alvast :)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Dxue schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:36:
@kroegtijger: Bedankt voor de zeer informatieve informatie! ik heb hier glasvezel liggen, dus bandbreedte zal voor het simpele stream werk niet de bottleneck zijn. 50mbit upload zal voor de gemiddelde film genoeg zijn.

wat betreft software, ik zal me maar eens zwaar moeten verdiepen in ESXi voordat ik het ga proberen. Denk niet dat ik dat in een weekje door heb. Ik heb iig genoeg huiswerk voor de komende tijd :+ . En ik dacht dat ik met een simpele install van windows home server 2011 of 2012 het wel zou redden, met de nodige instellingen natuurlijk 8)7 .
Je zou ook alles op een 2012-omgeving kunnen gooien (2011 zou ik niet nemen; te veel haken en ogen aan die je toch niet gebruikt), maar qua performance is dat niet altijd het beste platform. Daarnaast is het voordeel van een gevirtualiseerde omgeving dat je doodeenvoudig een extra server kan toevoegen zonder additionele hardware, maar ook bijvoorbeeld een snapshotje kan maken voordat je grote changes maakt, en dan dus nooit je machine volledig om zeep helpt (en anders dus snapshot terug gooien). Ik installeer amper nog servers die niet op een VMWare-laag zitten eigenlijk.
Ik heb nog nooit met servers of vm en dergelijke gewerkt. Altijd normale pc's en laptops, maar alle data die verspreidt over teveel hdd's en externe hdd's staan begint zeer op de zenuwen te werken, vandaar de stap naar een server. Mijn gedachte was, als ik eerst de hardware heb, dan kan ik daarna rustig mijn tijd nemen om de rest te leren. Maar gezien de tip voor ESXi, zal ik dat eerst maar moeten leren om daarna rustig de rest te leren.
Hardware is pas iets waar je naar gaat kijken als je weet wat je wilt en weet wat je ervoor nodig hebt. Vergelijk het met een auto. Je kan nu advies over de beste auto gaan inwinnen en thuis komen met een schitterende Audi A6… Maar als blijkt dat je vervolgens 10 kuub zand wilt gaan vervoeren was die A6 misschien toch niet zo’n heel handige keuze. Hier is dat niet anders… We kunnen je de meest geweldige hardware adviseren, maar het moet aansluiten op wat je er uiteindelijk mee wilt gaan doen.

Wat betreft virtualisatie lijkt het heel wat, maar het stelt eigenlijk weinig voor hoor. Je installeert ESXi (tegenwoordig dus vSphere) wat in een paar minuten gedaan is, kent daar de hardware-resources aan toe die je wilt, en start je virtuele machine op en kan de “normale” windows-installatie doen. Veel meer dan dat is het eigenlijk niet voor zo’n soort situatie. Het wordt een ander verhaal als je met meerdere hosts gaat werken, maar dat is hier toch niet van toepassing.
Gezien het feit dat er weer met VM's wordt gewerkt, is het dan niet beter om een i5 te nemen? ik dacht in de zuinige server topic gelezen te hebben dat vt-d zeer handig was daarvoor? Of heeft een haswell i3 dat ook tegenwoordig? als ik toch de disks apart heb en niet in raid, dan hoef ik natuurlijk ook niet in 1x 6 hdd's aan te schaffen en kan ik het rustig uitbreiden en kan ik het budget voor de server omhoog krikken.

Ik laat wel weer van me horen als ik de hoognodige informatie qua software weet en kom dan wel weer terug.

Bedankt allen alvast :)
Ook hier geldt dus weer dat we later wel naar de hardware gaan kijken, maar om vast een voorzichtige blik vooruit te doen kan je voor een dergelijke omgeving beter naar een i7 over stappen, zodat je over hyperthreading beschikt, danwel naar een AMD FX6xxx of FX8xxx gezien deze native over respectievelijk 6 dan wel 8 cores beschikken. Maar dan nog verwacht ik je bottlenecks niet zo snel in je CPU, maar eerder in je storage en geheugen. Ter vergelijk draait mijn host met een AMD Phenom II x4 965 BE met 8GB, en hierop 4 VM’s (2x webserver op debian, 1x mysql op debian en 1x exchange op 2012) en dat houdt het systeem prima bij, waarbij op 1 van de webservers ook nog een Newznab server draait die 45 groepen indexeert. Alleen bij het verwerken van de indexen merk ik dat ik wel eens wat CPU-kracht erbij zou kunnen gebruiken, maar als ik naar gemiddeld verbruik kijk lijkt daar nog geen echte noodzaak toe.

Let wel dat, als je gaat virtualiseren, je gebruik maakt van vSphere 5.5. De versies hiervoor kunnen namelijk geen volumes groter dan 2TB aanbieden.

iRacing Profiel

• Dxue

Dxue

Topicstarter
ik heb nu een beetje de topic zuinige esxi server gelezen, maar heb nog niet echt zuinige builds gezien. Mijn vraag is nog steeds eigenlijk waarom ik een esxi moet draaien? wat zou ik naast een windows home server 2012 draaien wat niet onder windows kan? ik zag dat je een mysql database verbetering had, maar ik ben nog niet zo into xbmc, waardoor ik het nut ervan (nog) niet inzie.

hoe meer ik lees, hoe meer problemen ik zie haha. ik moet dan ook een aparte controller kopen zodat ik de hdd's apart kan verdelen onder de verschillende vm's. ik zat zelf meer te denken om de 6 hdd's (los of als raid, maar zoals je al zei, raid is niet echt slim vanwege het feit dat alles kwijt is, als er een hardware probleem is) gewoon beschikbaar te hebben. Nadeel van ze los per schijf te hebben is dat ik nog steeds problemen zal hebben met het organiseren van alle data (als schijf 1 vol is, dan moet ik verder gaan op schijf 2). Het is niet echt makkelijk om elke schijf een primaire functie te geven (ik zal nooit 4 TB aan muziek gaan verzamelen, maar meer eigen video's zal wel snel gaan).

vragen vragen, en zo weinig antwoorden haha. blijkt maar weer dat ieder situatie anders is

Pagina: 1