Hoe alle mp3 in een keer normaliseren?

Pagina: 1
Acties:
  • 687 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[disclaimer]Ik ben bang dat ik naar de bekende weg vraag, maar ik kon er niks over vinden[/disclaimer]

Ik heb een groot probleem met het volume van mijn mp3 collectie. De ene helft is hard opgenomen, de andere helft vrij zacht. Ik krijg bijna rsi van de volumeknop bij wijze van spreken. Weet iemand hoe je in een keer een GB of 8 aan mp3 kunt normaliseren? Is daar een handig programmaatje voor? Dan zet ik hem tijdens het weekend wel aan het werk ofzo, want dan ben ik hier toch niet.

En een tweede vraag maar meteen, gaat normaliseren nog ten koste van de geluidskwaliteit? Ik heb nml veel 256kbit mp3-tjes met lame-codec gecompressed en die klinken gewoon errug goed. Ik heb geen idee of je dus merkt dat een mp3 genormaliseerd is of niet.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Het zal sowieso decompressen, normalizen en recompressen worden. En dat de- en re-compressen merk je wel natuurlijk. Zorg gewoon dat je iig weer een hoge bitrate kiest.

Ik vind zelf VBR's erg lekker klinken bij gemiddeld 180 kbit of meer. Die varieëren dan al na gelang de complexiteit van de frames van iets van 60 kbit tot 320+ kbit.

Ik normalize zo'n beetje alles dat ik zelf rip. (En ja, ik gebruik AudioCatalyst en daarmee Xing, en dat klinkt wel degelijk goed. Deze kapt niet af op 16 Khz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Op woensdag 06 juni 2001 17:35 schreef HlpDsK het volgende:
Het zal sowieso decompressen, normalizen en recompressen worden. En dat de- en re-compressen merk je wel natuurlijk. Zorg gewoon dat je iig weer een hoge bitrate kiest.

Ik vind zelf VBR's erg lekker klinken bij gemiddeld 180 kbit of meer. Die varieëren dan al na gelang de complexiteit van de frames van iets van 60 kbit tot 320+ kbit.

Ik normalize zo'n beetje alles dat ik zelf rip. (En ja, ik gebruik AudioCatalyst en daarmee Xing, en dat klinkt wel degelijk goed. Deze kapt niet af op 16 Khz)
Xing? Euh, ik heb niet zulke goede ervaringen met Xing, of kun je met het programma Xing ook andere codecs gebruiken? Ik gebruik nu Razorlame met lame codec... Lekker veel mogelijkheden om in te stellen...

Ik ben dus altijd vergeten te normalizen, maar nu ik alles in 1 playlist heb gegooid is het wel heeeeeeel erg irritant, dat geswitch tussen hard/zacht.

Dat ik moest decompressen wist ik al, maar ik ben echt bang dat ik het ga horen, het verschil tussen origineel en genormaliseerd :(

Ik ben niet zo'n heel erge audiofiel, maar niet zoiemand die naar een 128kbit/s mp3 kan luisteren en ook nog kan zeggen dat het goed klinkt :)

Lame kapt geloof ik ook niet alles af wat boven de 16kHz zit, maar dat moet ik effe checken. Het is i.e.g. af te zetten.

VBR's is meer iets van de laatste tijd, ik weet het nog niet zo met VBR. Ik zet ze meestal op 160 - 320kbit/s, en dat klinkt idd errug goed :)

Probleem is trouwens dat ik niet alles zelf heb geript ;) Hier en daar zit een mp3 tussen die ik via andere wegen heb gekregen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Ik heb net even een test gedaan met dBpoweramp. Daar kun je een batch opdracht mee aanmaken om een willekeurige MP3 te coverteren naar MP3 en dan kun je kiezen uit bitrate en ook jawel normalize ja of nee. Zoals ik al zei net getest en lijkt me goed. Is volgens mij free of adware. Hier is de link
http://www.dbpoweramp.com/

Suc6

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19295

Ik denk niet dat het nodig is om je mp3's opnieuw te coderen, er is vast wel een util voor te vinden op http://dailymp3.org/otherutil1.shtml

Btw normaliseren van een muziek bestand heeft gevolgen voor de geluidskwaliteit (afrondingsfouten) maar deze zijn vrijwel nooit hoorbaar, zeker niet als je niet extreem gaat verzwakken.

Normaliseer altijd als je mp3's ript, nieuwe nummers hebben meestal een maximale amplitude en als je zonder normalizing codeert kan dan clipping (een soort vervorming) optreden (als gevolg van de karakteristiek van de codec). Het is dus altijd verstandig om bij het rippen te normalizen tot zo'n 95%.

Btw2 als je toch moet recoderen, doe het dan naar Mpegplus. Dan gaat er minder kwaliteit verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je dan toch bezig ben stap dan over op mp+. Dan heb je geweldige kwaliteit en een hele nette bitrate.

___Dit is de site___

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

zow Grrrrene, kan je de weg naar onno niet meer vinden? >:)

[topic=48704]

had je mp3trim kunnen vinden. Die doet het met bestanden tot 9mb goed

(lees ik hier: [topic=119323] ).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Op woensdag 06 juni 2001 23:51 schreef JvS het volgende:
zow Grrrrene, kan je de weg naar onno niet meer vinden? >:)

MP3's normalizen?

had je mp3trim kunnen vinden. Die doet het met bestanden tot 9mb goed

(lees ik hier: Iets als mp3Trim, maar dan voor grote files? ).
[disclaimer]Ik ben bang dat ik naar de bekende weg vraag, maar ik kon er niks over vinden[/disclaimer]

Jawel, maar die topics kon ik dus niet vinden :)

Trouwens: ik vroeg om een progje waar je in 1 keer AL je mp3-tjes kunt normalizen, dat is niet de vraag in dat topic...

Pagina: 1