• sip5080
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09-2025
Tweakers,

Mijn laptop vertoonde vandaag vreemde kenmerken tijdens het afspelen van youtube HD video's. Op een gegeven moment viel de laptop spontaan uit, na dit verschijnsel twee te hebben gehad, gevoelsmatig een externe (notebook) koeler er aan gehangen. CPU temp programma gedownload en ik kwam uit op een maximale temp. van 88 graden celcius.

In de datasheet van i5 CPU's kom ik op een max. van 105 graden celcius uit.
Kan iemand mij met ervaring hier meer over vertellen? De onderkant van de laptop is gloeiend heet, en uit de koelribben aan de zijkant ruikt het naar thermische warmte / verhitte stof. Kan dit allen kwaad, is dit te repareren of is mijn 3 jaar oude dell aan het overlijden? Ik verbaas me hier enigszins over aangezien er kort geleden nog een SSD schijf in is gegaan, en deze geen warmte produceert in tegenoverstelling van de oude roterende schijf.

Wat ik ook vreemd vind, is dat ik nu op een temp. van 77 graden celsius zit met een HD video draaiende.

[ Voor 6% gewijzigd door sip5080 op 21-10-2013 21:12 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Begin met de boel stofvrij te maken.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:17

Nemesizz

Untouchable

Yup, die laptop koelribben raken vaak na een paar jaar helemaal vol stof.

Sommige laptops zijn heel simpel open te maken (door een soort 'service luikje') en kun je het stof zo van de koelribben afplukken.
Als dat niet (simpel) kan of je krijgt al de bibbers bij het idee alleen al kun je ook proberen met perslucht of iets dergelijks het grootste stof eruit te blazen (wel even de ventilators vastzetten met een sateprikker ofzo, zodat ze niet als een dolle ronddraaien).

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als dat niet (simpel) kan of je krijgt al de bibbers bij het idee alleen al kun je ook proberen met perslucht of iets dergelijks het grootste stof eruit te blazen (wel even de ventilators vastzetten met een sateprikker ofzo, zodat ze niet als een dolle ronddraaien).
Mijn ervaring is dat dit al 90% van al het stof tussen de koelribben verwijderd. Dat het dan ergens anders in de laptop zit maakt niet echt uit. Als de laptop makkelijk open te maken is dan is dat natuurlijk altijd beter.

• sip5080
Tijd voor een grondige reiniging dus. Open maken begin ik liever niet aan, perslucht is te regelen.

Kan iemand mij nog iets vertellen over de temperaturen die 'normaal' zijn onder geen load en max load?
De meningen verschillen hier erg over op fora's via Google
Ik kan me niet voorstellen dat er geen keiharde feiten te vinden zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door sip5080 op 21-10-2013 21:36 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Zelf houd ik dit aan:

IDLE: Maximaal 45 graden (natuurlijk wel met speedstep aan)
LOAD: Maximaal 75 graden (maar 80 kan nog net/op het randje)

Maar nou is 46 idle en 76 onder load ook niet erg maar het zijn wel redelijke richtlijnen. (gebaseerd op eigen ervaringen)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
koelpasta vervangen in laptops doet soms ook wonderen
heb vaker de koelpasta van de cpu in laptops vervangen door een betere en
had toen zo`n 10-15graden minder onder load

dit zou je kunnen proberen

• sip5080
auto660 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 21:54:
Zelf houd ik dit aan:

IDLE: Maximaal 45 graden (natuurlijk wel met speedstep aan)
LOAD: Maximaal 75 graden (maar 80 kan nog net/op het randje)

Maar nou is 46 idle en 76 onder load ook niet erg maar het zijn wel redelijke richtlijnen. (gebaseerd op eigen ervaringen)
Heb je deze richtlijnen uit jou ervaring bepaald? Zo ja, geldt deze dan voor zowel notebooks, desktops, ultrabooks etc?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Ja over het algemeen zijn die regels wel gelijk. Kijk eens in je taakbeheer welk programma er zoveel CPU-kracht gebruikt met hoge temperaturen tot gevaolg. Helaas zijn er de laatste tijd veel bitcoin miners die zich installeren. Erg vervelend aangezien die behoorlijk wat verbruiken van je recources.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:17

Nemesizz

Untouchable

Temperatuur bij laptops wil nog wel heel erg verschillen tussen verschillende modellen en merken.
Het ene merk/model heeft de koeling beter voor elkaar dan het andere. Over het algemeen worden laptop CPU's (en GPU's) een stuk warmer dan bij desktops (en vaak volgens de datasheets mogen ze ook een stuk warmer worden).

• Quipp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-07-2024
Had precies het zelfde probleem van de week.

laptop bleek vol te zitten met superfijn stof. beetje perslucht en een wattestaafje alles schoon gemaakt. nu nergens meer problemen mee.

nog een TIP! als je hem gaat open maken zorg wel ff dat je de accu er uit haalt, en ontlaad je zelf van statische electrischiteit :)

• Vallaquenta
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-01 12:11
Quipp schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:05:
Had precies het zelfde probleem van de week.

laptop bleek vol te zitten met superfijn stof. beetje perslucht en een wattestaafje alles schoon gemaakt. nu nergens meer problemen mee.

nog een TIP! als je hem gaat open maken zorg wel ff dat je de accu er uit haalt, en ontlaad je zelf van statische electrischiteit :)
Gewoon een verwarming gebruiken is voldoende om jezelf te ontladen.

Het klinkt misschien stom maar gebruikte je de laptop op een zachte ondergrond zoals een kussen? Of had je hem misschien op schoot staan? Zulke dingen kunnen de fan blokkeren wat voorkomt dat hij optimaal kan koelen.

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-02 08:43

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ooit een acer gehad waar de koelpasta op de CPU echt gewoon was opgedroogd. Compleet stofvrije laptop viel oververhit uit na 10min bureaubladwerk.
Nieuwe koelpasta erop en draaide weer als nieuw. Heeft dan nog twee jaar dienst gedaan zonder hickups.

• sip5080
Vandaag de gelegenheid gehad om de notebook open te maken tot aan het moederbord, de ervaringen hier bevestigen het resultaat. De CPU temp schommelt nu rond de 40-40 idle en max 65 onder zware belasting.

Voor het eerst sinds jaren stopt de ventilator soms ook geheel met draaien (enkel bij langere tijd geen activiteit).

• Quipp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-07-2024
mooi dat het is opgelost :) en zo moeilijk was het niet toch? :)
Pagina: 1