Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-03 16:53
Hi Tweakers,

Even een situatieschets: heb vorig jaar mijn HBO bachelor behaald en ben inmiddels alweer iets langer dan een jaar aan het werk in de consultancy. Ik twijfel steeds meer om een WO master te gaan doen nu het nog kan (nog geen vaste woning/partner/kids). Ik zou dan het semester vanaf aug 2014 beginnen en na de master weer verder gaan met werken.

Nu ben ik vooral geinteresseerd in de masteropleiding Information Systems, omdat ik hier met mijn bachelor meteen in kan stromen. In Nederland ben ik 2 jaar met deze master bezig (1 jaar premaster en 1 jaar masterprogramma zelf). Nou weet ik dat er universiteiten in het buitenland zijn (kijk bijvoorbeeld naar de universiteit van Lund in Zweden) die deze zelfde master in Information Systems aanbiedt in een éénjarig programma. Waarbij je dus aan het eind ook je Msc behaalt.

Ondanks dat ik op papier aan de eisen voldoe om in te stromen vraag ik me af of dat dit wel te doen is in één jaar, zeker als je nog niet bekend bent met academisch leren. Het lijkt me toch niet voor niks dat je er in NL nog een premaster voor moet doen. Zou de workload veel hoger liggen in Zweden tijdens dat ene jaar of is het niveau wellicht wat lager? Iemand ervaring / kennis van hoe dit nou eigenlijkt zit? Please enlighten me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zonder specifieke kennis van die studie in Lund zal niemand je een kant-en-klaar antwoord kunnen geven. Je geeft sowieso niet aan welke bachelor je hebt, ook niet geheel irrelevant...

In ieder geval lijkt me het simpelst om te kijken naar de bachelorsopleidingen in Lund die formeel aansluiting geven op de master die je wilt doen. Als je daar naar de eindtermen kijkt en het idee hebt dat dat allemaal erg bekend voorkomt, dan heeft het goede kans op slagen. Zie je daar veel dingen qua niveau, diepgang, breedte of leermethode die significant afwijken van wat je gedaan hebt, dan is het tijd om je af te vragen of je niet beter eerst in Lund een WO bachelor kunt halen voordat je daar aan de master begint.

Iets om in het achterhoofd te houden: ook al hebben de meeste landen een onderscheid tussen meer praktijkgerichte en meer academische hoger onderwijs, exact hoe die twee zich tot elkaar verhouden verschilt sterk van land tot land, het onderscheid HBO <-> WO is dus niet automatisch vergelijkbaar met het onderscheid elders. Op papier zouden diploma's uitwisselbaar moeten zijn, maar als je ooit met mensen uit dezelfde studierichting maar verschillende landen gezeten hebt zou je opgevallen moeten zijn hoe sterk het op al die vlakken kan verschillen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Ik heb dit jaar mijn (economische) master behaald in Lund. Ik stond vorig jaar voor dezelfde keus, een 2 jarige master in Nederland of een 1 jarige master in Lund. Mocht je vragen hebben over Lund dan kun je me altijd een DM sturen!

[ Voor 3% gewijzigd door BvK P4 op 21-10-2013 23:08 ]

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:42
De reden dat het in het buitenland kan zonder schakeljaar is omdat ze daar geen HBO kennen, bachelor is bachelor. In Nederland weten we dat er een verschil tussen zit, en dat gat moet gevuld worden. Die stap kan je overslaan in het buitenland, maar dan blijf je wel met dat kennisgat zitten.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-06 09:33
De motivatie voor om voor Lund te kiezen lijkt een minder grote inspanning met hetzelfde resultaat te zijn. Ik betwijfel echter of 1 jaar Lund wel echt een minder grote inspanning is dan 1 jaar pre-master en 1 jaar master aan een willekeurige universiteit in Nederland. Qua tijdbestek scheelt het een jaar, maar ik vermoed dat Lund wel meer energie gaat kosten vanwege allerlei randzaken, die ook wel weer iets opleveren overigens.

Is het hele traject in deeltijd geen optie trouwens? Dan ben je 3 jaar bezig, maar kun je wel 'gewoon' blijven werken.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ph4ge schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 08:00:
De reden dat het in het buitenland kan zonder schakeljaar is omdat ze daar geen HBO kennen, bachelor is bachelor. In Nederland weten we dat er een verschil tussen zit, en dat gat moet gevuld worden. Die stap kan je overslaan in het buitenland, maar dan blijf je wel met dat kennisgat zitten.
Wederom, doe geen aannames over verschil HBO <-> WO in 'het buitenland', of gebrek daaraan.

Bachelor is bachelor inderdaad, dat is het hele idee van internationale accreditatie, maar het blijft onder dat mooie papiertje appels en peren.

SE ken ik niet zo goed, maar bijv in Belgie en Finland is er wel degelijk een HBO<->WO onderscheid dat aardig lijkt op wat we in NL hebben, terwijl in bijv UK dat onderscheid niet formeel bestaat, maar er veel grotere verschillen zijn tussen 'universiteiten' en zelfs tussen bepaalde faculteiten in die instellingen, en in Zwitserland er wel een onderscheid is, maar de dingen die meer op "HBO" lijken hebben juist hoger niveau (kijk bijiv eens naar ranking van ETH in Zuerich).

Kortom, geen aannames doen, gewoon kijken wat in Lund de eindtermen voor een bachelor zijn en kijken hoe dat zich verhoudt tov wat je zelf gedaan hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-03 16:53
Bedankt voor je antwoord. Ik heb een bachelor in Bedrijfskundige Informatica. De vakken die in de master worden aangeboden sluiten hier goed op aan. Het lijkt me lastig om van te voren te weten te komen hoezeer het programma verschilt qua diepgang, breedte en niveau. Dat is toch iets waar je (denk ik) pas achterkomt als je eenmaal bezig bent.
BvK P4 schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 23:07:
Ik heb dit jaar mijn (economische) master behaald in Lund. Ik stond vorig jaar voor dezelfde keus, een 2 jarige master in Nederland of een 1 jarige master in Lund. Mocht je vragen hebben over Lund dan kun je me altijd een DM sturen!
Ik heb je een DM gestuurd
ph4ge schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 08:00:
Niet helemaal mee eens, in het Scandinavische (en ook Duitse) onderwijssysteem kent men ook "högskola" of "fachhochschule" welke bachelor uitreikende instituten zijn en praktijkgericht onderwijs op toegepast wetenschappelijk niveau bieden (zoals onze hogescholen hier dus). Denk wel dat er sprake kan zijn van verschil in niveau per land op "HBO"/WO niveau.
argro schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 09:09:
De motivatie voor om voor Lund te kiezen lijkt een minder grote inspanning met hetzelfde resultaat te zijn. Ik betwijfel echter of 1 jaar Lund wel echt een minder grote inspanning is dan 1 jaar pre-master en 1 jaar master aan een willekeurige universiteit in Nederland. Qua tijdbestek scheelt het een jaar, maar ik vermoed dat Lund wel meer energie gaat kosten vanwege allerlei randzaken, die ook wel weer iets opleveren overigens.

Is het hele traject in deeltijd geen optie trouwens? Dan ben je 3 jaar bezig, maar kun je wel 'gewoon' blijven werken.
Ik vind het inderdaad een erg aantrekkelijke optie om nog een master in 1 jaar te kunnen doen, omdat ik 2 jaar simpelweg te lang vind en het financieel ook niet haalbaar is voor mij om fulltime nog 2 jaar te studeren. Ik denk dat een master nog net wat meer deuren openzet en uiteindelijk betere doorgroeimogelijkheden biedt. Komt ook bij dat ik graag nog even het studentenleven wil ervaren dat voor mijn gevoel (achteraf nu ik aan het werk ben) al te snel afgelopen was.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xanthium schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:46:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik heb een bachelor in Bedrijfskundige Informatica. De vakken die in de master worden aangeboden sluiten hier goed op aan. Het lijkt me lastig om van te voren te weten te komen hoezeer het programma verschilt qua diepgang, breedte en niveau. Dat is toch iets waar je (denk ik) pas achterkomt als je eenmaal bezig bent.
Daarom zeg ik juist: niet naar de master zelf kijken, maar naar de bachelorprogramma's in Lund die er aansluiting op geven. Leg *dat* naast je huidige opleiding, dan zie je of jouw niveau en kennis aansluit bij dat van de lokale studenten aldaar die aan de master beginnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:51
Xanthium schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 11:46:
Komt ook bij dat ik graag nog even het studentenleven wil ervaren dat voor mijn gevoel (achteraf nu ik aan het werk ben) al te snel afgelopen was.. :X
Het studentenleven ervaren en ondertussen een master binnen een jaar halen gaat mijns inziens niet helemaal samen, helemaal niet als er een significant niveauverschil bestaat, dan zul je toch aardig aan de bak moeten om dat gat te overbruggen.

Zelf ben ik nu bijna klaar met mijn opleiding elektrotechniek aan de TU, hiervoor heb ik eerst ook HBO gedaan. Zonder een schakeljaar zou dit erg lastig worden, voornamelijk het wiskundeniveau ligt mijlenver uit elkaar. Dit geldt dan dus voor de situatie in Nederland, maar zal vergelijkbaar zijn met de meer vooraanstaande universiteiten in Europa. Naar mijn mening heeft het dan ook weinig zin om enkel te kijken naar de te behalen titel, de universiteit is bepalend voor de waarde van deze titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelusz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:15
Xqlusive schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:12:
[...]
Het studentenleven ervaren en ondertussen een master binnen een jaar halen gaat mijns inziens niet helemaal samen, helemaal niet als er een significant niveauverschil bestaat, dan zul je toch aardig aan de bak moeten om dat gat te overbruggen.

Zelf ben ik nu bijna klaar met mijn opleiding elektrotechniek aan de TU, hiervoor heb ik eerst ook HBO gedaan. Zonder een schakeljaar zou dit erg lastig worden, voornamelijk het wiskundeniveau ligt mijlenver uit elkaar. Dit geldt dan dus voor de situatie in Nederland, maar zal vergelijkbaar zijn met de meer vooraanstaande universiteiten in Europa. Naar mijn mening heeft het dan ook weinig zin om enkel te kijken naar de te behalen titel, de universiteit is bepalend voor de waarde van deze titel.
Heey een mede elektrotechniek student (ben zelf wel al een half jaartje afgestudeerd) van de TU.

Ontopic: Ik wil even bevestigen wat Xqlusive meldt. Reken er wel op dat het gewoon een stuk lastiger is zonder schakeljaar. Hoeveel lastiger verschilt natuurlijk per studie dus het advies om de opleiding uit te pluizen is zeker een goed idee.
Het verschil tussen HBO en WO bachelor (van technische studies) in Nederland is dat je op het HBO een flink stuk wiskunde en natuurkunde minder krijgt.

Dat betekend natuurlijk niet dat het onmogelijk is. Of het haalbaar is ligt dus aan je eigen inzet en aan de master die je kiest (ligt er nadruk op die wiskunde/natuurkunde of is die voorkennis maar beperkt nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 21:50
Xqlusive schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:12:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Het studentenleven ervaren != elke avond lam, maar wel met studenten tot laat in de avond studeren en hierna een welverdiende pils. Work hard, play hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:51
Dat heb ik ook niet gezegd, het studentenleven is meer dan alleen zuipen en feesten. Dat gezegd hebbende, het sociale aspect, waar niet per definitie alcohol bij betrokken is, kost wel veel tijd. Tijd die je je moeilijk kan veroorloven als je het ambitieuze plan hebt opgepakt om een Master in een jaar te voltooien.

Dit is uiteraard afhankelijk van de desbetreffende studie en verschilt per persoon, maar uit ervaring, en volgens de statistieken is het voor een studie als elektrotechniek bijzonder moeilijk om deze nominaal te voltooien, zelfs zonder een al te actief studentenleven.

[ Voor 20% gewijzigd door Xqlusive op 22-10-2013 19:40 ]

Pagina: 1