Intel Rapid Storage Technology zonder RAID?

Pagina: 1
Acties:

• Tikal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11-2025
Goede avond,

Ik heb niet al te lang geleden een Asus Zenbook UX52VS aangeschaft, en zit nu met een probleem.
Ik heb namelijk mijn harde-schijven compleet geformatteerd (blijkbaar niet één van mijn meest briljante zetten) en krijg daarbij de SSD Hybrid functie, door Intel Rapid Storage Technology (Intel RST), niet meer aan de praat.

Nu heb ik het internet al geruime tijd afgestruind, maar de handleidingen die ik daar tegen kom hebben het vaak over het aanzetten van RAID in de bios. Dat kan ik niet. Ik kan kiezen uit IDE en AHCI.

Ik vraag mij nu dus af hoe het mogelijk is, om zonder RAID, toch nog gebruik te maken van Inter RST, want blijkbaar moet dat mogelijk zijn.

Ik ben in mijn zoektocht ook afkortingen tegen gekomen als GPT, UEFI en dat soort dingen, alleen ben ik het spoor daardoor een beetje bijster omdat ik daar nog nooit eerder van gehoord of mee te maken heb gehad.

Ik hoop ten zeerste dat er iemand is die mij van dienst kan zijn.

Met vriendelijke groet,

Niels

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-01 19:29

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Beste Niels,

AHCI zou de functie moeten bieden. IDE waarschijnlijk niet. Dat al eens geprobeerd?

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Asus gebruikt een ander variant caching, express cache, te vinden op de support/download site.

Misschien dat je daar meer geluk mee hebt.

[ Voor 69% gewijzigd door Swordlord op 21-10-2013 20:13 ]

• Tikal
Hmm, ik heb nu inderdaad ExpressCache gevonden op de support site van de laptop (waar Intel RST overigens ook bij stond), en bij nader Google onderzoek, blijkt dat dit ook gebruikt kan worden. Ik ga een poging wagen.

Ik kreeg Intel RST overigens wel geinstalleerd op AHCI, alleen kon ik dan vanuit de GUI niet specifiek aanduiden dat de SSD gebruikt diende te worden als cache opslag.

Dank jullie wel voor jullie antwoord.

• Tikal
Dat deed het hem.
Eerst heb ik alsnog Intel RST geïnstalleerd met daarna ExpressCache volgens deze link:
http://www.tall-paul.co.u...scache-on-the-asus-ux32a/

Als ik nu "eccmd -info" draai zie ik dat de SSD gebruikt wordt om te cachen.

Mijn dank is groot, Swordlord.

Met vriendelijke groet,
Niels